Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door Hondje_
#2661772
Als ik op de verpakkingen van de verschillende KVV merken lees krijgt mijn kleine hondje van rond de 6 kg veel te veel op een dag.  :o
Ze wordt nu van de zomer 3 jaar jong, is na de eerste loopsheid gesteriliseerd. Voor de operatie woog ze 5.2 kilo toen ze in november geopereerd moest worden (daarvoor liep ze vele malen minder ivm kreupelheid) woog ze geloof ik 6.2 kilo.

Als pup Smuldier gaan geven. Een half pakje (200 gram) op een dag.
Op een gegeven moment toen ze Smuldier niet meer goed verdroeg andere merken (Tinlo, Carnibest, Carnivoer, Bandit etc.) gaan geven en daar ook de helft van. Makkelijk portioneren he. Dus van de Tinlo 250 gram op een dag en van de Carnibest ook. De Carnivoer hebben ze in 200 grams rollen dus daar krijgt ze dan 1 per dag van.

Als ik echter op de verpakkingen lees zou ze dus met 125/150 gram op een dag (de helft!!!) al moeten redden (25 gram per kilo bij tinlo ander merk 30 gram).

Nu lees ik graag jullie ervaringen hoeveel krijgt jullie JR of ander klein ondernemend ras per dag?
#2661774
Mijn kleintje weegt 8 kg, is 13,5 jaar oud en slaapt de hele dag, hij doet letterlijk niets anders dan eten en slapen..Hij krijgt 250 gr per dag en weegt niets te veel, zelfs eerder aan de magere kant..
De labradorkruising van mijn moeder weegt 30 kg en krijgt ook 250gr per dag, anders wordt hij te dik  :o
het hangt echt van hond tot hond af
#2661800
JR, of een ander ras maakt niet zo ontzettend veel uit. Het gaat om voeren op het oog.

Hier 2 bullen die rond de 200-300 gram horen te krijgen, ze eten tussen de 500-1000 gram per dag.. En zijn echt niks te dik!  :)
Niets raars aan, richtlijnen zijn richtlijnen, geen opgelegde wetten  ;)
#2661878
tja moeilijk , je zult toch echt op t oog moeten gaan voeren
hier gesteriliseerde teef , krijgt 140 gram barf ( dus geen kvv) en is nog wat aan de dikke kant ...
de andere is buiten een ADHD-tje en krijgt 200 gram en is moeilijk dik te krijgen

maar als het een rustig beetsje is zou ik dus geen 200 gram voeren , zeker na de sterillisatie ...
#2661902
Ze is niet echt rustig te noemen ;D
Aan de lijn stapt ze nooit maar altijd in draf of galop. Los dan is ze zo gek als een deur altijd vooral als er een andere hond komt dan is spelen gelijk aan racen.

Probeer iedere dag 1 van onze wandelingen minimaal 3 kwartier te laten zijn al is dat soms op de dagen wanneer ik werk (4 dagen in de week) lastig. Dan meestal 2 a 3x half uur naast poep/plas rondje(s).

In het weekend en op maandag gaat ze los in het bos of park. 1x per week hebben we jachttraining van een uur voorheen deed ik behendigheid met haar. Denk dat dat gemiddeld is voor een huishond. Zijn honden die langere wandelingen maken (te lang of te wild wordt ze kreupel ivm pattelaluxatie operatie gehad) maar wellicht is haar vertering gewoon sneller oid.

Vind het voeren op het oog wel lastig. Denk dat ze niet te dik is. Ze ziet er goed uit maar weet niet in hoeverrre ik haar ribben moet voelen. Op sommige stukken van haar zijkant weet ik niet of ik vet voel of vel zeg maar.
#2662057
mooi meisje :)
ziet er goed uit , zover ik kan zien niet te schraal en niet te dik .....zou dr niet dikker laten worden ...
krijgt ze 250 gram in 1 keer op?
ik zou persoonlijk rond de 180 a 200 gram gaan voeren en kijken hoe ze t erop doet ( ivm beweging, gaat ze schooien of buiten dingen op eten enz..) en evt na intensive beweging (wedstrijd , lange wandeling enz..) aanpassen.
je moet zelf de juist of ideale hoeveelheid zien te vinden door je hond te lezen en daar door evt aan te passen .
makkelijk gezegt  :biggrin2: , ben je wel ff een paar maandjes mee bezig  ;)
#2662079
Dank je voor het compliment. Zal in de gaten houden dat ze iig niet molliger wordt. Ze houd ook van tussendoortjes dus tja ;)

Ze eet de dagportie van 200 of 250 gram in drie porties. Soms als ze haar dagportie in twee delen eet komt het er weer uitzetten vandaar nog steeds 3x per dag.
#2662247
Ze kan idd misselijk worden als de portie te groot is. Toen ze nog brokjes kreeg als pup vrat ze heel moeilijk maar een paar brokjes en moest iedere keer wat anders proberen want een pup laat je niet vasten. Weet daarom ook niet of dat op brok ook zo was want ben na een paar weken al naar Smuldier overgegaan. Dat vrat ze direct goed. Het is geen hond want je lang moet laten vasten. Toen ze loops was at ze ook heel slecht en ging ze gal spuwen e.d. Heeft ook een gevoelige maag en darmen heb ik het idee. Eet graag gras en als ze iets verkeerd eet dan heeft ze een poepkont/stempelkont (zeg maar het laatste beetje ontlasting zacht. Vette vis kan ze niet tegen krijgt ze dunne poep of diarree van. Heeft ze stress dan gaat ze aan de race etc.

Of ik heb het prinsesje teveel verwend :biggrin2:
#2662278
Ze ziet er inderdaad niet dik uit, maar voelen is beter, leg je handen om haar ribben, als je de ribben voelt onder zachte druk dan is ze goed op gewicht, als je hard moet drukken heeft ze een speklaagje en je de ribben voelt zonder druk f je vinger er tussen kunt leggen is ze te dun.

Ze krijgt gemiddelde beweging, maar ook het karakter zegt iets over energieverbruik. Je schrijft dat ze van stress aan de dunne gaat (herkenbaar hoor, ik heb er ook één) als ze snel reageert, altijd alert is, dan verbruikt ze ook veel energie.

Toch denk ik ook dat je haar een beetje overvoert. Ik zou gaan kjken of je 2 maaltijden per dag kan gaan geven, met een hoeveelheid waar ze niet misselijk van wordt. je kan tussen door ook nog een snack geven zoals een pensstaafje.
de richtlijnen op de verpakking zijn gemiddelde een enkele hond is hetzelfde.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door