Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door kakocavi
#2653970
Dag allen :)
Omdat dit mijn eerste bericht hier is stel ik me eerst maar even voor. Ik ben Jo en woon in Amersfoort. Mijn username staat voor kat, konijn, cavia en vis, de diersoorten waarmee ik ons huis deel. Ik heb nu één kat, Sammy, een kruising Maine Coon x Heilige Birmaan/Ragdoll. Binnenkort komt er een andere kat proeflogeren, als dat goed gaat heb ik daarna dus twee  :P
Viavia ben ik achter het bestaan van verse voeding gekomen, en hoe meer ik erover las hoe logischer het ging klinken. Ik ben er nu een maand of twee mee bezig. Sammy is helaas nogal kieskeurig en vindt me maar een idioot met mijn verse voer  :biggrin2: maar toen hij eenmaal niks anders meer kreeg begon hij het toch maar te eten. Hij lust het meeste van Tinlo en is gek op de bosduifmix van Kiezebrink, de rest gaat moeilijk tot amper maar probeer het uit te breiden. Kauwen doet hij niet aan, ik hoop in de toekomst wel zodat ik wat barfelementen toe kan voegen. De resultaten zijn wel te zien, hij zit mooier in zijn vacht, kotst niet meer en ik kan nu de kattenbak verschonen zonder te kokhalzen :D

Okee, nu met betrekking tot het onderwerp: ik lees graag over de natuurlijke voeding van de wile kat. Op het menu daarvan komen onder andere insecten voor. Wat ik me afvraag is waarom ik op een forum gericht op natuurlijke voeding niets lees over het voeren van insecten als onderdeel van het menu. Ze schijnen hypergezond te zijn en vrij gemakkelijk te kopen. Heeft iemand dit al eens geprobeerd of zijn er meningen over? Was er gewoon benieuwd naar :)
Door Annemarie Rijnveld
#2654002
kakocavi schreef: Dag allen :)
Omdat dit mijn eerste bericht hier is stel ik me eerst maar even voor. Ik ben Jo en woon in Amersfoort. Mijn username staat voor kat, konijn, cavia en vis, de diersoorten waarmee ik ons huis deel. Ik heb nu één kat, Sammy, een kruising Maine Coon x Heilige Birmaan/Ragdoll. Binnenkort komt er een andere kat proeflogeren, als dat goed gaat heb ik daarna dus twee :P
Viavia ben ik achter het bestaan van verse voeding gekomen, en hoe meer ik erover las hoe logischer het ging klinken. Ik ben er nu een maand of twee mee bezig. Sammy is helaas nogal kieskeurig en vindt me maar een idioot met mijn verse voer :biggrin2: maar toen hij eenmaal niks anders meer kreeg begon hij het toch maar te eten. Hij lust het meeste van Tinlo en is gek op de bosduifmix van Kiezebrink, de rest gaat moeilijk tot amper maar probeer het uit te breiden. Kauwen doet hij niet aan, ik hoop in de toekomst wel zodat ik wat barfelementen toe kan voegen. De resultaten zijn wel te zien, hij zit mooier in zijn vacht, kotst niet meer en ik kan nu de kattenbak verschonen zonder te kokhalzen :D

Okee, nu met betrekking tot het onderwerp: ik lees graag over de natuurlijke voeding van de wile kat. Op het menu daarvan komen onder andere insecten voor. Wat ik me afvraag is waarom ik op een forum gericht op natuurlijke voeding niets lees over het voeren van insecten als onderdeel van het menu. Ze schijnen hypergezond te zijn en vrij gemakkelijk te kopen. Heeft iemand dit al eens geprobeerd of zijn er meningen over? Was er gewoon benieuwd naar :)
Hoi en welkom!
Ik ga graag in op onderwerp insecten. Ik heb altijd katten gehad, en behalve af en toe spelen met een kelderspin of langpootmug werden die verder niet opgegeten.
Maar nu....ik heb twee katten, ex-zwervers, toen zij nog een zwervend bestaan leidden vrat de ene van alles wat ik voor de vogeltjes neerlegde, de andere daarentegen moest daar niets van hebben, en at alleen.....insecten.
Welke insecten het waren, weet ik niet precies, ik vermoed vooral sprinkhanen, daar is de tuin mee bezaaid.

Nu zij barfen zie ik de insectenetende kat niet meer in de tuin op jacht naar gezonde proteinen.
Maar het is zeker een feit dat insecten een heel goede proteine-bron zijn.
Door Too
#2654059
Welkom!


Ja hoor, ons aller flin serveerde/serveert wel eens ik meen krekel of sprink aan haar krullenmannen precies om de redenen die jij aangeeft.

Mijn dames vonden t een beetje lastige dingen maar als je er een pootje of 2 vanaf prutst zijn ze niet zo snel meer... dan heb je alle tijd om ze rustig bekijken T was hier dus niet zo'n succes terwijl t wel heel vaardige, enthousiaste vliegenvangers zijn.
Ik heb heel wat uit de kast getrokken om ze aan t kuiken te krijgen, muis was ook een project en is bij 1 dame geslaagd... de springertjes da's niet verder gegaan dan een klein experimentje
Door kakocavi
#2654069
Bedankt voor jullie antwoord en het welkom heten :) Leuk dat het idee van insecten voeren kennelijk wel gedeeld wordt. Levende insecten voeren zou ik dan weer niet tegen kunnen, mijn medeleven gaat zo ver dat ik zelfs de pijn voel van zo'n beestje als hij daar ligt :( Maar wie weet ga ik mijn kat nog eens dode meelwormen voeren ofzo :D
Door Mowgli
#2654115
Mijn kater Mowgli houdt niet van prooidieren en ook niet van kauwen, ik maal dus zelf kvv.
Insecten voer ik hem niet, om de rede dat hij die zelf vangt. Hij komt niet buiten, maar wel op ons balkon. Omdat wij veel bomen in de straat hebben, stikt het hier van de insecten. Bovendien is Berlijn omringt door water, dus er zijn hier ook veel muggen. Ik laat Mowgli lekker zelf dit barfhapje vangen.
Gebruikersavatar
Door koekje
#2654166
Ik heb wel eens voor Ot en Sien een doosje sprinkhanen gehaald en ze deze gevoerd. Ze vonden het leuk!
In de zomer vangen ze zelf wel een vlieg oid (Sien heeft enkele zomers geleden een heel hommelnest leeggevangen en opgevroten  >:( ).
Er is hier wel eens een draadje over geweest en de insecten zouden goed zijn voor vitB als ik het me goed herinner. Ik bewaarde het doosje met springer in de koelkast en daar gingen ze dus van slapen, ze moesten dan eerst weer op kamertemperatuur komen. En ik had ze een blaadje groen ofzo moeten geven, ze gingen namelijk op een gegeven moment dood.

Overigens hebben insecten geen centraal zenuwstelsel en voelen daarom geen pijn. Ik voerde de springers levend.
Door fem fatale
#2654184
Ik voer dode insecten, meestal meelwormen aan de fret, en de katten mogen ze van mij ook, maar die vinden het volgens mij te klein en te smakeloos ofzo, ze zijn iig niet enthousiast.
Door lachnat
#2654424
Welkom stadgenoot. Mijn katten eten ook insecten maar dan wel wat ze in huis vangen want ik ga het niet voor ze kopen.
Met BARF en prooidieren heb ik geen probleem maar levende insecten kopen en in huis loslaten voor de katten brrrrr :-X Dan zou ik de katten in een terrarium moeten zetten waarvan ik weet dat de insecten er niet uit kunnen tenzij in de maag van de kat 8)
Dode insecten vinden ze niet interessant, als ik een vlieg dood sla en voor hun neer leg dan zitten ze me aan te kijken alsof ze willen zeggen "ja en wat moet ik er mee?" terwijl als ze zelf een vlieg doden hem wel opeten.
Door Martine-Tom
#2654808
Ik heb er ook wel eens over zitten denken, denk dat ze het best leuk zouden vinden, ben alleen als de dood dat ze ze niet vangen en dat ik met een sprinkhaan in huis zit  :P
Door flin
#2655042
levende krekeltjes krijgen ze hier regelmatig, t zijn taurine bommetjes; vangen en hapslikweg, waar is de volgende?? haha


sprinkhanen vind ik geen succes, die zijn net een tupje te groot, en gaan niet in 1 x naar binnen zeg  maar.........
(ik vond t niet om aan te zien)

voor de grap had ik wat schildpadvoer gekocht (nah duur grapje wel);
gedroogde kleine garnaaltjes (soort stradvlooi,= vlokreeft) t enige nadeel is dat ze nix wegen, dus als katzel z'n snoet er boven houdt, dan waaien ze al weg  :biggrin2: dus daar motten we nog wat op verzinnen
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2661558
Ik ving vroeger met Kleintje sprinkhanen in de tuin  :biggrin2:
Super fijn!
De tuin was er vol van, en zeker als het hoge gras net platgemaaid was (met de bosmaaier) kon je ze goed vangen.
Ik op mijn knieën, Kleintje ernaast en maar kijken.
Ze ving er zelf ook wel, maar die krengen kropen dan al eens tussen haar pootjes door voor ze ze op kon eten.
Ik gritste ze van een grasspriet, nam ze tussen mijn vingers en zij nam ze dan uit mijn vingers in haar mond.
Lekker!

Tot ze een paar keer te gretig gritste en mijn vingers half mee had en ik iets te luid 'auw' riep.
Sindsdien is ze wat bang om nog iets uit mijn vingers aan te nemen. Zelfs een snoepje moet ze altijd heel erg over denken en dan gritst ze zo snel mogelijk (met nog meer kans op vingers mee hebben  ::)). 
Maar goed, om een lang verhaal kort te maken: heel erg gezond en leuk iets om met je kat te doen.  Geeft ook een band.  :)

Ik zou dat wel eens willen proberen in huis, maar ik denk dat mijn vriend gek wordt.
En ze buiten loslaten is misschien niet zo'n idee...  :-\
Als je ergens een groot grasland weet zijn kan je ook altijd gaan kijken of je er geen hoort en ziet.  Kan je ze gewoon gaan vangen ipv kopen. Als je er de slag van hebt zijn ze heel eenvoudig te vangen.
Dat was als kind altijd al leuk om te doen met vriendjes, zelfs zonder een kat om ze op te eten.  Toen lieten we ze wel telkens gewoon weer vrij.
Laatst gewijzigd door pearlsofpassion op ma 29 apr 2013, 09:59, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door