Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Nina013
#2660835
Hallo,

Bij de hondenafdeling al heel veel rond geneusd en bijna zover om de eerste spullen te bestellen. Maar ik heb natuurlijk ook nog een kat.
Olly is inmiddels ongeveer 18 jaar, heeft de eerste jaren van haar levendigen doorgebracht op onze boerderij en veel muizen maar nog liever jonge vogeltjes 'gevangen'. (Zeg maar uit het nest gelepeld)
Later toen ik het huis uit ging (maar nog wel op de boerderij woon) was ze regelmatig bij mij binnen. Tegenwoordig ligt ze alleen nog maar voor de kachel en heel soms onder veel aanmoediging en bij heel mooi weer komt ze wel eens 5 minuten buiten kroelen.

Nu zou ik haar ook wel over willen zetten maar ben bang dat ze voor veel dingen haar neus ophaald.
Nu eet ze alleen brokjes. Als ik haar eens wil verwennen met een stukje kaas of worst bedankt ze beleefd na er twee keer aan gelikt te hebben.
Waar zijn katten vaak echt dol op? En misschien starten met KVV? Of barf menu samen stellen en alles in de keukenmachine mikken en een mix maken?

Menu voor katten wijkt denk wel wat af van dat van honden??

Bedankt alvast voor jullie hulp, tips en trucs
Door fem fatale
#2660850
Dit is een prooieter! Gewoon prooi geven, hoef je ook niets te rekenen.

Als je wel over wil naar kvv, of zelf samengestelde barf, zou ik eerst beginnen met mixen/maaltijden met maar 1 diersoort. Maar dat is vooral ingegeven doordat mijn katten en fret, allemaal prooieters, absoluut geen gemengde mixen eten. Maar ik kan me voorstellen dat dat ook beter aansluit bij de smaak die Ollie in haar jeugd ontwikkeld heeft.

Heb je al eendagskuikens geprobeerd? Dat is geen volledige voedig, maar aan de andere kant denk ik dat er katten zijn die minstens 1 maand in het jaar niets anders eten dan kuikentjes, dus ik denk dat dat in een overgang best flink ingezet kan worden - als ze het lust.
Door Anne in Zweden
#2660859
Mijn lastige kat is uiteindelijk van brokjes op vers overgegaan nadat ze ineens interesse begon te krijgen voor eendagskuikens. Gewoon zomaar, terwijl ze drie jaar lang vers geweigerd had. Een tijdje heeft ze naast de brokjes dus iedere dag een eendagskuiken gekregen, en toen ineens was biokip ook te knagen, vond ze. Maar het allerdolst is ze op konijn (gemalen). Konijn schijnen heel veel katten favoriet te vinden, dus daar zou je het eens mee kunnen proberen.

Succes! Wel stoer hoor, 18 zijn en nog mogen overstappen op vers! :biggrin2:
Door Mevroi Kruim
#2660895
Gewoon proberen, ze zou je nog wel eens kunnen verrassen  :biggrin2: en idd prooidieren proberen. Je hebt trouwens best kans dat ze ' gewone'  barf ook leuk vindt. En ach, zal ze er brokken bij blijven eten, geeft ook niks.
Door Nina013
#2660931
Konijn had ik ook op het muon voor de hond staan dus kan ik haar dan wel laten proeven :)
Kan je eendagskuikens ook in kleine hoeveelheden kopen? Heb vooral kilo verpakkingen etc gezien maar als ze die niet lust kan ik ze weg miepen, of wacht dan eet Enzo ze misschien wel?

Ben wel heel erg benieuwd wat ze er van zal vinden. Met haar muizenjaagverleden zou het zomaar eens kunnen zijn dat ze het wel wat vind. Ze begint ook een beetje dementerend te worden volgens mij hihi. Ouwe dame.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2660945
Persoonlijk had ik het meeste succes met stukjes spiervlees en dan vooral witte vleessoorten: kip, kalkoen, konijn....
Zo kan je haar herinnering aan vers vlees weer ophalen.

Mijn Kleinje was in haar jonge jaren ook een prooidiereter, maar voor kuiken heeft het toch wat voeten in de aarde gehad om haar ervan te laten genieten. 
Het eerste hoefde ze helemaal niet, maar ik wist gewoon dat ze dat op een keertje lekker moest gaan vinden.  :biggrin2:

Gekweekte muis hoeft ze trouwens ook niet, terwijl ze de wilde vorm nog steeds vliegensvlug uit mijn vingers grits en euforisch opvreet.  Het is dus niet altijd zo eenduidig.  Precies hetzelfde geldt trouwens voor mijn andere katten, en die hebben nooit zelf gevangen.
Maar stukjes spier en lamshart gingen er hier meteen wel in.
Ik zou gewoon met de hond mee wat zaken uitproberen, en niet meteen opgeven.
Pas als dat goed gaat zou ik doorzetten om haar over te proberen zetten. Als ze niets van vers aanneemt, zou ik dat zelfs niet proberen op haar leeftijd.
Probeer zeker ook een kuiken, je weet nooit.  Eventueel in stukjes hakken om de interesse te wekken.

De kans dat je er ooit gewoon kvv inkrijgt, acht ik wel klein. MIsschien wel zelf gemalen barf, met je eigen molentje, maar kvv uit de winkel blijkt bij veel katten nogal eens moeilijk te liggen.
Door Parelridder
#2661042
Mijn Sanne is over gestapt op vers toen ze 11 jaar was en kende vanaf kitten af aan ook zelf gevangen prooi naast brokjes. Zij is heel dol op wild (duif, haas, wild konijn, patrijspootjes..).
Degomeat verkoopt die zowel ongemalen als gemalen. Ik zou gewoon eens proberen of ze het leuk vindt een duifkarkasje te knagen (dik bevleesd en zit nog hartje en levertje in) of een patrijspootje soldaat te maken. En 2 maal per week een kuikentje? Afhankelijk van wat haar bevalt bekijken of en in welke mate je haar vers wilt gaan voeren. Hier is het een groot succes geworden, we genieten er nog elke dag van!
Qua menu en ervaringen heb je misschien wat aan 't topic uit de tijd dat Sanne over ging op BARF: http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... msg2334348
Door Martine-Tom
#2661070
Hier zijn ze ook begonnen met "witvlees" maar uiteraard al van kitten af aan, het blijft wel favoriet hier konijn is het summom vinden ze en eendennek (gemalen) likken ze hun pootjes voor af.
Gewoon zoveel mogelijk aanbieden en zien wat ze pakt, zolang ze brokken eet komt ze niks tekort in elk geval dus kan je lekker uitvogelen wat ze wel lust  ;)
Door Mowgli
#2661079
Anne in Duitsland schreef: Maar het allerdolst is ze op konijn (gemalen). Konijn schijnen heel veel katten favoriet te vinden, dus daar zou je het eens mee kunnen proberen.
Mowgli is inderdaad ook dol op konijn en het is een goed "lijmmiddel" om hem soorten die hij "bah" vindt te laten eten. Als ik nieuwe diersoorten door mijn eigengemaakte kvv mix, gaat er standaard konijn bij, dan weet ik dat de kans groter is dat mijn prins op de erwt zijn kvv eet :biggrin2:
Door Sannetje
#2661274
Die van mij heeft het barfen ontdekt toen ik hachee aan het maken was, en soepballetjes doet ze ook een moord voor, dus rundvlees. Verder vind ze hartjes ook lekker en kip en kwartel. Maar ze lust wel heel veel, dus ik weet niet of ze echt representatief is.
Door Envie
#2664140
Ben met ons oude Siepje van 17 begonnen met een thee lepeltje kvv. Even overgoten met een paar drupjes kokend water. Mevrouwtje stond op nierdieet-brokjes, kreeg een allergie en had al weken diarree. Geen medicijntje/ speciaal soort DA brokje dat hielp :-[ Na een paar daagjes kleine hapjes kvv is ze er weer bovenop gekomen. Heb haar naast de kvv(graanloos) stukjes vlees, maagjes, geplette nekjes e.d gevoerd. Stukjes vis gingen er ook goed in. Op een gegeven moment zelfs een soort van barfmaaltijdje kunnen samenstellen. maar vanwege haar gebitje was de kvv de hoofdmaaltijd. Uiteindelijk heeft ze het daar nog bijna 2 jaar op gedaan.
Door Nina013
#2669473
Vandaag de levering van Degomeat binnen gekregen voor de hond.
Gelijk maar aan het portioneren geslagen.
Wat een geknetter maar goed, het ging. Alleen de wilde eend karkas vond ik echt meuren!
Maar het, je komt van een boerderij of iet, dus niet zeuren! Haha!

Een klein stukje Kalkoenfilet eruit gehouden, was over. En een gekeken wat ouwe Olly er van dacht..
Lekkerrrrrrr! Ze begon er gelijk aan en zat heel enthousiast te kouwen.
Enzo en de logee hond kwamen ook kijken. Loge weimaraner vond het ook heerlijk maar Enzo...
Die keek me aan alsofik gek was geworden haha. Heel voorzichtig gesnuffeld en er eens aan gelikt... Nou vooruit omdat jij het zegt zal ik het opeten maar hij vond het heel appart hihi!

Totaal andersom als ik gedacht had. Enzo terughoudend en Olly enthousiast. Grappig hoe je je kan verkijken op je eigen beestjes...
Zodra de loge naar huis is gaat Enzo op barf over...

Spannend!
Door Parelridder
#2669523
Wat een leuke ervaring!! Olly is i.i.g. zeker bereid rauw wat door een ander is 'gevangen' ook te eten. Benieuwd wat ze allemaal gaat lusten!! En Enzo gaat ook nog wel om, hij heeft al willen proeven, dus dat komt wel goed ;) Laat je weten hoe het gaat?
Gebruikersavatar
Door Sigbrid
#2672008
Mijn oudste poes [ 5 mei 15 geworden] en 1 van de katertweeling [ de ander weigert pertinent rauw , eet ook geen kattensnoepjes , hij beetje anders ]van bijna 12 zijn sinds vorig jaar augustus over op kvv toen er een kitten bij kwam die ik , net als de honden dus , rauw wilde gaan voeren , ik heb hun steeds ook beetje gegeven en die zijn nog enthousiaster dan de kleine Tijger die soms de hele dag dr eten laat staan[ dacht eerst dat het kwam omdat ze om de 2/3 weken krols werd , maar nu ze is gesteriliseerd doet ze het nog . Heb nu wat smaken van degomeat besteld , kijken of ze dat met meer smaak eet dan Tinlo [ haaksbarf oude versie dan, at ze helemaal niet]
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door