Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door angelo
#2660564
ik wil voor bully, mijn am staff x pitbull
een menu samenstellen maar zit nog met enkele vragen.

welke gewicht moet ik invullen bij de rekenhulp zijn huidige gewicht.??  26 kilo
en welk procent moet ik aanhouden.??

ik heb h'm tot nu toe brokken gegeven en als beloning kippennekjes.
met wat voor vlees kan ik het best beginnen bij de eerste menu's??
Gebruikersavatar
Door Thea
#2660569
Als die 26 kilo weeg en goed op gewicht is hou je dat aan. En leeftijd invullen.
Is hij te zwaar dan hou je het gewicht aan wat jij vind dat hij moet wegen.
Evt kan je het ras invullen.
De rekenhulp geef standaard 2% bij een volwassen hond.
Denk jij dat het te weinig is dan verschuif je hem iets ;)
Door angelo
#2660578
nou hij weegt 26 kilo
is 8 maanden oud

ik kan in de excel rekenhulp alleen zijn gewicht en de percentage's invullen?
Door angelo
#2660612
bedankt maar bij het ras als ik amerikaanse stafford intoets krijg ik bij de beschrijving dat die gemiddeld tussen de 12.5 en 17.5 wegen of kan ik dat gwn negeren??

Menu voor een Amerikaanse Staffordshire , reu, 26 kilo.

Hoeveelheid: 2.5% van 26 kilo = 650 gram per dag / 4550 gram per week

Rauw vlees bot 50% :  325 gr.  hoe weet ik bijvoorbeeld als ik een kippenpoot geef hoeveel bot er tussen het vlees zit?
Door Martine-Tom
#2660613
ja hoor dat mag je negeren, het is maar een gemiddelde he de rekenhulp, een hulpmiddel niks meer niks minder.
Vleesbot gaan we vanuit dat het 50% vlees en 50% bot is, maar daar hoef je niet echt op te letten, in de praktijk zal het een bevleesder zijn dan het ander dus dat compenseert elkaar wel weer.

Dus als je 2 poten hebt die samen 325 gr wegen mag je dat gewoon als vleesbot zien, hoef je niet uit te gaan pluizen ofzo  :biggrin2:
Er staat nog wel ergens een topic van Koekje geloof ik die wel het een en ander uitgebeend had, mss maakt dat het wat duidelijker  ;)
Door angelo
#2660620
oke dus nog even over die 2 poten die samen 325 wegen dan heb ik daar dus 162,5 aan bot en 162,5 aan vlees.

ik probeer het alllemaal zo duidelijk mogelijk te maken zodat ik zeker weet dat ik het goed doe
Door Martine-Tom
#2660626
angelo schreef: oke dus nog even over die 2 poten die samen 325 wegen dan heb ik daar dus 162,5 aan bot en 162,5 aan vlees.

ik probeer het alllemaal zo duidelijk mogelijk te maken zodat ik zeker weet dat ik het goed doe
Ja zo mag je dat inderdaad zien.
De dag erna geef je bijvoorbeeld 3 eendennekken, ook die mag je als 50/50 beschouwen, enz enz enz. Als je het langer doet zie je vanzelf of er dingen zijn die niet 50/50 zijn maar dat komt echt vanzelf, hoef je je nu nog lang niet druk om te maken  :)
Door Martine-Tom
#2660633
Ja dat is "gewoon vlees" orgaan is alles wat niet spier of bot is (hart, lever, nier, tong, hersenen, maag, enz)
Door angelo
#2660639
oke maar dan zit ik weer met het spiervlees die per maaltijd volgens de rekenhulp 163gr per maaltijd moet zijn dus dan zou ik
eigenlijk toch apart botten erbij moeten leggen
Door Martine-Tom
#2660640
Hoe bedoel je?
Je haalt er dan gewoon die 2 poten uit (De hypothetische poten) 160 gram spiervlees en dan het orgaan en eventueel groente nog
Je voert elke maaltijd (althans de meesten doen dat) bot, spier en orgaan.
Door angelo
#2660648
want die 2 poten samen waren dan 162,5 bot en 162,5 spiervlees

voor de spiervlees is dat voldoende
maar om aan de 325gr bot te komen moet daar dan nog 162,5 aan bot bij zonder het vlees ??
Door angelo
#2660654
Menu voor een Amerikaanse Staffordshire Terriër, reu, 26 kilo.
Hoeveelheid: 2.5% van 26 kilo = 650 gram per dag / 4550 gram per week

Rauw vlees bot 50% :  325 gr.

kippen poten als voorbeeld 2 kippenpoten zijn samen 325gr waarvan 162,5gr vlees bot(50%) en 162,5gr spiervlees(50%)
dus dan moet er nog 162,5gr vlees bot bij om aan de 325 gr\p dag te komen??

Groentes 10% :  65 gr.
Orgaanvlees 15% :  98 gr.
Spiervlees 25% :  163 gr.
Door Martine-Tom
#2660662
angelo schreef: want die 2 poten samen waren dan 162,5 bot en 162,5 spiervlees

voor de spiervlees is dat voldoende
maar om aan de 325gr bot te komen moet daar dan nog 162,5 aan bot bij zonder het vlees ??
nee je ziet vleesbot al bot en vlees samen, spiervlees is apart daarvan, dus die 2 poten vertegenwoordigen dus 329 gram botvlees daarnaast geef je dus nog apart spiervlees 160 gram.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door