Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door emdcr
#2660337
Rusty heeft een aantal uur geleden een best een super hard stuk bot ingeslikt! Het ging mij voonnamelijk om het vlees dat eromheen zat en normaal haal ik t rest van de bot bij hem vandaan, maar vandaag was ie mij te vlug af!!
Nou maak ik me erg zorgen, want hij probeerde net te poepen wat er niet makkelijk uit kwam, 2 minuten later kwam er weer wat uit en toen moest ie erg janken!! Nu maak ik me erg zorgen en weet niet wat  ik het beste kan doen.. want komt het bot er zo snel uit weer? Het was echt net iets van 3 uur geleden... En als ie het strax misschien probeert over te geven, kan hij daar dan in blijven stikken, was best een stuk? Of kan dat alsnog langzaam verteerd worden??

Mijn vriend is nu super kwaad op mij en gaat me strax het barfen echt nog verbieden... :( 
Is er iets dat ik m kan geven dat t sneller verteerd, of minder pijnlijk kan maken... Hij huppelt nu nog gezellig rond..
Door Lizzy
#2660340
emdcr schreef: Rusty heeft een aantal uur geleden een best een super hard stuk bot ingeslikt! Het ging mij voonnamelijk om het vlees dat eromheen zat en normaal haal ik t rest van de bot bij hem vandaan, maar vandaag was ie mij te vlug af!!
Nou maak ik me erg zorgen, want hij probeerde net te poepen wat er niet makkelijk uit kwam, 2 minuten later kwam er weer wat uit en toen moest ie erg janken!! Nu maak ik me erg zorgen en weet niet wat  ik het beste kan doen.. want komt het bot er zo snel uit weer? Het was echt net iets van 3 uur geleden... En als ie het strax misschien probeert over te geven, kan hij daar dan in blijven stikken, was best een stuk? Of kan dat alsnog langzaam verteerd worden??

Mijn vriend is nu super kwaad op mij en gaat me strax het barfen echt nog verbieden... :( 
Is er iets dat ik m kan geven dat t sneller verteerd, of minder pijnlijk kan maken... Hij huppelt nu nog gezellig rond..
Hoeveel uur is dat geleden? Want het duurt wel even hoor (zeg 8 uur) voordat het bot bij de darmen is aangeland. Wat voor bot is het exact? En hoe groot is het stuk dat hij heeft doorgeslikt?

Geef hem in ieder geval ieder uur wat pens.
Door emdcr
#2660343
Hi Lizzy,

Dank voor je antwoord! Het is ongeveer 3,5 uur geleden dat ie dat bot heeft doorgeslikt... Kan je niet echt vertellen wat voor bot het was, heb heel veel stukken van de slager gekregen, waaraan een heel klomp vlees zit, en een stukje gezaagd bot aan vast.. De meesten zijn laten we zeggen ongeveer 15cm lang en ongeveer 2 a 3 cm in dikte, maar niet in een rechte lijn zeg maar...
Door emdcr
#2660346
hij heeft trouwens nog nooit pens gekregen, zou iets anders ook goed kunnen zijn, of moet het pens zijn?? Winkels zijn nu dicht. Ik geef hem verder wel allerlei organen, hart, nier, lever etc
Door Martine-Tom
#2660349
Moeten we denken aan iets van runderpoten oid? Echt kneiterhard dus?
ALs je geen pens hebt orgaan, met name lever laxeerd, ontbijtkoek kan ook als het om inpakken gaat (vooral bij scherp bot, was dat het?)?
Door Lizzy
#2660357
emdcr schreef: Hi Lizzy,

Dank voor je antwoord! Het is ongeveer 3,5 uur geleden dat ie dat bot heeft doorgeslikt... Kan je niet echt vertellen wat voor bot het was, heb heel veel stukken van de slager gekregen, waaraan een heel klomp vlees zit, en een stukje gezaagd bot aan vast.. De meesten zijn laten we zeggen ongeveer 15cm lang en ongeveer 2 a 3 cm in dikte, maar niet in een rechte lijn zeg maar...
Dat kan nog niet in de darmen zitten. Dat duurt gewoon langer. Maar dit is echt niet fijn.... Ik verbaas me er eerlijk gezegd ook over waarom je dit hebt gegeven? Heb je misschien het "honden en het eten van botten" nog niet gelezen? Als je dat nog niet hebt gelezen, raad ik je met klem aan dit alsnog te doen.

Ga hem nou alsjeblieft GEEN hart en lever geven! En ook geen kokosolie!!
Door emdcr
#2660360
ik hou t normaal gesproken, goed in de gaten.. en neem t altijd op tijd weg.. de slager geeft verkoopt t aan iedereen als hondenbot.. maar goed, wat kan ik m dan wel geven...
Door Lizzy
#2660361
En in de hoop dat je dit op tijd leest: geef hem vooral NIKS echt laxerend! Je wilt juist dat het maagzuur goed in kan werken op het bot!!!!!!!!!!!! Pens laxeert ook iets maar is ook een bot inpakker. Hoewel ik vermoed dat dit op zo'n groot stuk hard bot ook nul komma nul zin heeft..... Ik denk eigenlijk dat je niks anders kunt doen dan rustig afwachten. Geef alleen geen brokken te eten, geef geen koolhydraten (dus geen brood, geen rijst, geen pasta en zelfs geen groenten). Geef hem voorlopig alleen maar vuile pens. En je hond super scherp in de gaten houden. Als hij misselijk wordt, gaat braken of braakneigingen krijgt, dan ga je als de bliksem naar de dierenarts. Met een beetje pech moeten ze dit operatief uit maag of darmen gaan verwijderen.....

En kan de volgende dierenarts weer zeggen "tja, dat heb je ervan, van dat gevaarlijke barfen" terwijl een kneiter-hard totaal ongeschikt bot aan je hond geven nul komma nul met barf te maken heeft :'(
Door Lizzy
#2660364
Martine-Tom schreef: @Lizzy, in geval van knetterhard bot, wil je dan inpakken net als bij scherp bot?
Dat heeft waarschijnlijk nul zin, er valt waarschijnlijk niks in te pakken :-\. Maar je wilt nu ook niet laxeren. Laat het maagzuur z'n werk maar doen...... In de hoop dat het verteerd en er aan de andere kant weer uit komt......
Door emdcr
#2660368
Ik heb een stuk bot gevonden dat ik gister van hem had afgenomen, en tis iets kleiner dan gedacht, heb het wel door midden kunnen breken met mn handen. Dus hopelijk is het een goed teken en maak ik me voornamelijk zorgen om de kleinste dingen. Ik hoop dat t laatste het geval is...  Ik ben echt altijd heel voorzichtig met wat ik mijn hond geef. Maar goed.. ongeluk zit in een klein hoekje.. Ik heb m al het water ontnomen voor nu dus ik hou 'm in de gaten. Bedankt voor jullie reacties..
Door Quinta
#2660384
In andere Topics lees ik ook wel, dat men beginnende barfers adviseert het bot aan één kant vast te houden terwijl de hond kluift, of om het na een tijdje af te pakken. Een hond staat niet graag zijn bot af. Je creëert dus juist een hond die nooit goed leert kluiven, hij wil zo snel mogelijk het bot inslikken om te voorkomen dat het weer afgepakt wordt. Geef dus alleen bot wat hij mag houden.

Ik denk dat het wel goed zal komen met je hond, waarschijnlijk heeft hij morgen diarree. Het lichaam probeert het op deze manier kwijt te raken.
Gebruikersavatar
Door Daantje
#2660389
Ik hoop echt voor je dat dit goedkomt met Rusty,klinkt als heel foute botten ,zoals een mergpijpje  :(

Net wat Lizzy zegt : hou hem zeer goed in de gaten ,bij lusteloos gedrag of braken of juist niet kunnen braken
gelijk naar de dierenarts  dan moet hij geopereerd om het bot te verwijderen

Veel slagers geven gratis  mergpijpjes of gezaagde dragende delen mee van rund,
veel mensen denken ten onrechte dat dit geen kwaad kan en dat de slager wel weet wat hij doet .

Dit zijn nu precies de botten die barfers NOOIT geven aan hun honden ,het zorgt voor grote problemen.
Ook tanden en kiezen kunnen er op breken.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door