Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Fenixjuh
#2659692
Hallo, ik weet niet of het hier goed staat, maar ik heb de volgende vraag:

Jacy heeft soms gekke buien dat de pootjes gelikt moeten worden.
Als ik zeg dat hij dat niet moet doen, houdt hij 5 seconden op, en begint hij weer. Duw ik zijn neus van zijn pootjes weg, stopt hij wel 15 seconden, maar begint uiteindelijk toch weer. Als hij echt jeuk heeft, stopt hij niet op mijn bevel, maar waarom hij dit wel doet, weet ik niet.

Net even afgedaan met een nat koud washandje, dan is het goed en pakt hij het liefst een ander pootje (alle pootjes gewassen en gekamd, dode haren zijn dus ook weg).
Dit was zijn achterpootje, die jeukt denk ik wel. Hij doet dit ook regelmatig bij zijn voorpootjes, dan denk ik dat hij het doet omdat ze toch voor zijn neus liggen.

Hij ligt dan op de bank met een bullenpeest, kauwstaaf en trektouw waar hij graag op kauwt, en pakt tóch zijn pootje. Het liefst doe ik hier iets aan, anti-jeuk poeder of iets met een vies luchtje/smaakje, weten jullie iets? Zou azijn oid helpen?
Door nienk
#2659762
voordat je er iets aan gaat doen is het denk ik belangrijk er achter te komen waarom hij het doet.

het kan jeuk zijn, maar ook pijn aan het voetje/tenen/zooltjes/tussen de kussentjes. het kan stress zijn, in de ruimste zin van het woord. dus stress van ongemak, van opwinding (positief of negatief) of wat dan ook. het kan ook aandacht vragen zijn. Reus krijgt het van bloeiende narcissen, dus daar mag ie niet meer door heen lopen. Hij heeft het van de winter ook een keer gehad toen we een lange modder wandeling hadden gemaakt.

wat ik denk ik zou doen, is een dagboekje bij houden. daar in op schrijven wanneer hij er last van heeft, en wat je op een dag doet. dus waar je bent wezen wandelen, of daar bijzonderheden waren (bijvoorbeeld zwemmen, of door planten rauzen, of bloemen in bloei, etc.). welke extra activiteiten je hebt gedaan. of je schoongemaakt hebt in huis en zo ja met welk middel. of hij zich misschien druk gemaakt heeft, (lang) alleen thuis is geweest, of er bezoek is geweest, etc.

misschien vind je dan een soort regelmaat of verband met een activiteit, plek of iets dergelijks.

heb je de pootjes al goed bekeken of er misschien iets bijzonders te zien is?

als je dan er achter komt hoe het komt, dan kan je er iets aan gaan doen.

je kan nu wel iets gaan smeren of gebruiken om het tegen te gaan, maar dan weet je nog niet waarom hij het doet en heb je denk ik ook kans dat het ongemak waarom hij dit doet op een andere manier naar buiten komt.
Gebruikersavatar
Door Fenixjuh
#2659811
Ik dacht dus altijd dat het gedrag was, let ik niet op de hond, zie ik het ook eigenlijk niet.
Als hij rond mijn werkplek ligt, doet hij het niet. Ook niet als hij in de tuin ligt of bij de deur of op een ander plekje wat hij zelf uitkiest.
Ligt hij op de bank (hij vraagt wel om op de bank te mogen, maar mag niet uit zichzelf erop), in zijn mand of op de grond bij me dan doet hij het wel.

Meestal is het aan de bovenkant van zijn voorpoten, de onderarmen/-poten. Hij zit niet tussen de teentjes en er is ook nergens iets te zien. Vanmorgen was het bij de hiel van zijn achterpoot en dat vond ik een 'enge' plek, alles is zo dun daar, doodsbang dat ik mijn hond kapot maak (terwijl hij natuurlijk heel goed tegen een stootje kan).

Misschien heb je gelijk en is het inderdaad van de jeuk, het hielp gelukkig wel om het af te doen en met een luizenkammetje de dode haren te verwijderen.
Door Simone V
#2659997
Het kan ook een uiting van pijn zijn en niet perse pijn van de pootjes, maar pijn die ergens anders vandaan komt.
Sita heeft momenteel een peesblessure en wrs ook nog iets anders, maar dat moet nog onderzocht worden. Die likte ook aan haar pootjes, waar helemaal niks aan te zien was, ook geen rode huid ofzo....
en wat nienk zegt, stress in het algemeen? kan heel goed hoor...
Gebruikersavatar
Door Fenixjuh
#2663017
Ik ben er denk ik achter..  :(

Op de achterpootjes zitten 'doorligplekjes'? Nooit van gehoord maar komt waarschijnlijk van op de stenen liggen. Dit was ook meer happen, maar nu smeer ik dus goed in. Nu met betadine en ik kijk vanmiddag even voor honingzalf.

Normaal likt hij echt zijn voorpootjes af, de onderarmen. Dan is het echt likken. Haal ik met mijn hand zijn neus weg, gaat hij rustig verder met mijn hand/arm. Dit was ook eigenlijk meer mijn vraag, het lijkt me dat dit een vorm van gedrag is.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door