Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door pleuntje
#2656424
Hoi ik barf met mijn volwassen hond al verschillende jaren, met dank aan dit forum. Nu heb ik een pup erbij en heb deze de eerste weken Darf gegeven om goed aan botten te kunnen wennen. Bij de fokker kregen ze brok en Duck. Nu zit er in Duck geen bot dus ook niks om te laten wennen. Daarna ben ik langzaamaan om de 2 dagen, 1 maaltijd per 2 dagen gaan vervangen door een barfmaaltijdje. Eerst kippennenkken platgeslagen en in kleine stukjes geknipt en deze steeds groter gelaten. In het begin bleef er weleens een stukje hangen in haar anus dus vond het eng. Dus weer heel mini gemaakt. Nu gaat dat denk ik wel goed. Hoe kan ik nu verder gaan? Konijnkarkas? Heel geven? Wat voor bot nog meer? Eendennekken of kan een eendenkarkas ook? Ik wilde ook kwartelkarkas geven? Kan parelhoen ook of nog te hard? Spiervlees en orgaan dat weet ik allemaal wel. Ik weet hoe ik de verhoudingen moet geven. Het gaat me alleen om het bot. Ze is momenteel aan het wisselen en vandaag 20 weken.
Door Barbaravh
#2656477
Ik heb een flatcoat pupje van 16 weken, nu zo'n 15kg. Bij de fokker kreeg ze brok, maar na 1 dag thuis is ze hier beginnen barfen. Ik heb een week gemalen bot gegeven en spiervlees en orgaan in stukjes gesneden.
De eerste weken kreeg hij kip, eendennekken en konijn als botvlees. Nu eet hij ook al fazantkarkas, haasribbetjes (zijn heel zacht), wilde eend nog steeds gemalen en vandaag ga ik voor de eerste keer parelhoen proberen.

Hoe groot is jouw pup? De beginnersbotten zijn inderdaad kip, konijn, kwartel. Eendennek moet al kunnen, maar karkas heb ik hier ook nog niet geprobeerd.
Door essie
#2656778
Mijn pup is 17 weken, eerst ook op de DARF gezet.
Maar binnen een paar dagen al een kippennekje geprobeerd, platgeslagen.
In eerste instantie vast gehouden en ging goed, dus los gelaten. Maar bijna gelijk, slik, en weg nek. :o
Wist dat het geen kwaad kan, maar vond het helemaal niks. Klein pupje die een nek zo naar binnen slikt.

Volgende dag dus wat anders geprobeerd. Konijnkarkas gegeven, en dat ging veel beter. Er is niks heel door te slikken, dus ze moest echt wel knagen. Nadat ze stukjes van de zachte ribben had weg gegeten, de rest van het karkas geruild voor spier en orgaan vlees.
Dat beviel me veel beter, daarna kwartelkarkas gaan geven, en dat ging ook erg goed.
Ze krijgt nu voornamelijk BARF en alleen DARF als ik weg ben, gaat erg goed.
Kwartel, konijn, jonge geit en kip krijgt ze makkelijk weg. Lamsribben en eendenvleugel eet ze wel wat van, maar heeft ze meer moeite mee.

Veel succes ermee
Door Lizzy
#2657163
pleuntje schreef: Hoi ik barf met mijn volwassen hond al verschillende jaren, met dank aan dit forum. Nu heb ik een pup erbij en heb deze de eerste weken Darf gegeven om goed aan botten te kunnen wennen. Bij de fokker kregen ze brok en Duck. Nu zit er in Duck geen bot dus ook niks om te laten wennen. Daarna ben ik langzaamaan om de 2 dagen, 1 maaltijd per 2 dagen gaan vervangen door een barfmaaltijdje. Eerst kippennenkken platgeslagen en in kleine stukjes geknipt en deze steeds groter gelaten. In het begin bleef er weleens een stukje hangen in haar anus dus vond het eng. Dus weer heel mini gemaakt. Nu gaat dat denk ik wel goed. Hoe kan ik nu verder gaan? Konijnkarkas? Heel geven? Wat voor bot nog meer? Eendennekken of kan een eendenkarkas ook? Ik wilde ook kwartelkarkas geven? Kan parelhoen ook of nog te hard? Spiervlees en orgaan dat weet ik allemaal wel. Ik weet hoe ik de verhoudingen moet geven. Het gaat me alleen om het bot. Ze is momenteel aan het wisselen en vandaag 20 weken.
Konijnkarkas van tam konijn zoals ik 'm heb is fantastisch voor pups. Dat aten ze hier met 6 weken al. Je kunt verder platgeslagen kippennek en kwartelkarkas geven. En platgeslagen kippenvleugels (het bot tot moes). Ik vind persoonlijk eend en parelhoenkarkas vrij hard voor een pup die nog wat moeite heeft met het verteren van bot.
Door Parelridder
#2659559
Lizzy schreef: Konijnkarkas van tam konijn zoals ik 'm heb is fantastisch voor pups. Dat aten ze hier met 6 weken al. Je kunt verder platgeslagen kippennek en kwartelkarkas geven. En platgeslagen kippenvleugels (het bot tot moes). Ik vind persoonlijk eend en parelhoenkarkas vrij hard voor een pup die nog wat moeite heeft met het verteren van bot.
Hoe lang sla jij het plat Lizzy?
Door Lizzy
#2659628
Parelridder schreef: Hoe lang sla jij het plat Lizzy?
Dat hangt van de pup en van het bot af. Ik heb er hier nu 1 die juist alles in 1 keer in slikt zodra ik het plat sla. Dus voor haar sla ik niks meer plat, sinds ze een week of 8 is, maar, ik knip de 2 lange botjes in een kippenvleugel nog wel 2 keer in. Maar eendennekken, konijnkarkas, parelhoenkarkas krijgt ze allemaal zo. Haaskarkas vind ik te hard, dat maal ik zelfs. De ander zit gerust 10 minuten te trutten met een eendennek. Voor haar heb ik ze tot vorige week (9 weken oud) plat geslagen. En platgeslagen vond ze het nog best een klus. Maar plat geslagen begon ze ze ook in 1 keer in te slikken dus sinds deze week krijgt zij ook alles zo.
Door ulla
#2660101
Ik heb er eentje van 4 maanden op de dag af.
Zij krijgt geen eendennekken meer, die slaat ze in 1 keer naar binnen.
Deze week heeft ze voor het eerst een eendenkarkas gehad en dat gaat prima.
Zalmkop en lijf gaat ook goed, parelhoen ook.
Ik denk dat het per pup verschilt.
De echt hardere dingen krijgt ze nog niet.
Bij twijfel gewoon iets niet doen.

Met deze dame denk ik aardig te weten wat wel en wat niet.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door