Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#2659286
om dode eenden en fuutjes die langs de kant van de weg liggen, mee te nemen voor Sita.
Ik denk dan, wat zonde van die dode beessies en Sita vindt het misschien wel lekker......en dan zijn ze niet voor niks gestorven...
Maar ik doe het nooit, want ik weet uiteraard niet waaraan ze zijn overleden. Misschien wel van iets giftigs in het water.....dat risico wil ik niet nemen.......

Hebben jullie dit ook????
#2659293
De stiefmoeder van mijn vriend is nogal van de 'oude stempel'. Zij heeft ooit een ree meegenomen, gevild en aan ons opgevoerd (haar eigen kinderen lustte het niet). Het kan denk ik prima, maar zou toch adviseren om alleen 'road-kill' mee te nemen..
Misschien dat de vriezer ook veel dood maar dat weet ik niet.
#2659295
Fenixjuh schreef: De stiefmoeder van mijn vriend is nogal van de 'oude stempel'. Zij heeft ooit een ree meegenomen, gevild en aan ons opgevoerd (haar eigen kinderen lustte het niet). Het kan denk ik prima, maar zou toch adviseren om alleen 'road-kill' mee te nemen..
Misschien dat de vriezer ook veel dood maar dat weet ik niet.
dat vind ik het ook veiligst hoor! Maar dan nog doe ik het niet...zelf zo'n eend plukken, ontleden en moet hij dan eerst in de vriezer of kan dat vers?
ik denk dat een vergiftiging toch in het vlees gaat zitten, zelfs al bak je het.
#2659300
Mijn moeder is ook van de oude stempel, er vloog laatst een fazant tegen de schuifpui en die hebben ze zelf opgegeten. Road-kill wat er nog goed uitziet gaat ook weleens mee naar huis en word ook aan ons opgevoerd, dwz zolang we het niet weten. Fuut en dat soort dieren neemt ze niet mee.

Mijn opa en vader jaagden vroeger, wild schoonmaken is voor ons niet onbekend en dat werd dan te drogen gehangen in de bijkeuken of garage. Of allebei, was leuk als je in het donker thuis kwam en je fiets moest wegzetten of pakken. :biggrin2: Voor zover ik weet werd het te drogen gehangen, soms heel erg lang en daarna geconsumeerd. Ik kan me niet herinneren dat het werd ingevroren.
#2659342
De hazen werden schoongemaakt, ontdaan van hun binnenkantje en dan met vacht en al te drogen gehangen, dacht ik. Kan ook zijn dat ze eerst gedroogd werden en daarna werden schoon gemaakt, dat weet ik niet precies meer. Vachtje ging er pas af vlak voor ze de pan in gingen.

En geloof me, die geur vergeet ik nooit meer, net als de schrik om midden in de nacht tegen een hangende haas aan te wandelen.
#2659360
de lucht van bloed is niet zo lekker, daar kan ik me wat bij bedenken, maar ik zit me nu af te vragen waarom de beesten eerst moeten drogen.....is dat om het bloed eruit te laten lopen???

nu klinkt het net alsof ik straks de buurt in ga op zoek naar dode fuutjes  :biggrin2: maar ik denk het soms wel als ik ze zie liggen: zonde van hun leven en mss lekker voor Sita!
en ik zie er genoeg in deze waterrijke buurt. Van de week al 2 op hun rug in het water zien liggen....en vanavond toen ik thuis kwam langs de kant v/d weg 2 dode eenden. Dat waren wel roadkill's denk ik aan hun nek te zien....
#2659473
Als je zeker weet dat het road kill is kan het denken geen kwaad. Of het nu een schot hagel of een auto is...
Maar eenden, fuuten, meerkoeten etc die in de sloot drijven kunnen ook dood gegaan zijn door bijvoorbeeld botulisme. En dat is ook dodelijk voor je hond voor zover ik weet.
Dode eenden in bijvoorbeeld kuilgras kunnen ook sterfte geven bij koeien en paarden etc.
#2659514
:biggrin2: herken t een beetje hoor  :biggrin2:
zat laats een programma te kijken op tv , ice truckers of zoiets ....
daar lag een dode eland langs de weg waar ze langs moesten .
in mn onderbewust dacht ik dat ik die graag had willen vinden  ;D ;D
(helaas zou mn vriezer te klein zijn  :biggrin2:)

vreemd hoor dat barfvirus!! ::)
#2659522
Schandaaaaaaaaaaaalig  :D :D..maar heel herkenbaar..Ik denk altijd een paar seconde..jeetje dat ziet er nog mooi uit..Laatst op een rotonde..een prachtig dikke grote gans..die was kennelijk na de aanrijding netjes in het perkje gelegd..ik heb serieus gewoon een rondje extra gereden..
Zodra diverse auto's hun schade verder hebben aangericht verdwijnt uiteraard de behoefte maar zolang het er nog prachtig uit ziet ben ik bijna in staat om de meest vreselijke verkeersrisico's te nemen.. ;D ;D..Ik zit dagelijks minimaal 130km in de auto en rij dagelijks op een weg door de weilanden en ook nog eens heel vroeg.. waar vaak hazen en ganzen slachtoffer zijn van het verkeer..sinds ik barf en inmiddels ook gewoon hele ganzen heb schoongemaakt..denk ik steeds..stel er komt NU een haas/gans onder de auto ..wat zou ik dan doen..misschien moet ik standaard een koeltas/vuilniszak in auto leggen..en wat als ik uitstap en hij is nog net niet dood....en zo "fantaseer" ik maar een eind heen..Dan kom ik thuis en past er nog niets eens een eendagskuiken in de vriezer ..dan is het "goed"dat ik het heb laten liggen..En..ik ben een beetje bang voor de darmen..ik weet dat die er eigenlijk heel snel uit moeten en daarna is alles wat minder rot/bederf gevoelig..Dan denk ik..stel hij ziet er mooi uit maar hij ligt er toch al wat langer..wat gebeurt er dan van binnen....
Maar ik durf te wedden dat ik vroeg of laat toch een keer iets in mijn kofferbak heb en dan ben ik heel trots hahaha
#2659550
Wild lieten ze een week 'versterven'. Dat was om het vlees malser te laten worden (de spanning uit het vlees). Van deze manier van bewaren kon het echter giftig worden. Het is dus zéker niet nodig om een dood gereden dier eerst een week te laten versterven.
Wij hebben vroeger aangereden wild gegeten. We woonden aan een rustig weggetje, tussen boerderijen. Dat weggetje werd gebruikt als sluiproute, die lui sjeesten daar overheen, met dit soort aanrijdingen tot gevolg. Als mijn vader het zág gebeuren, werd het overleden wild geslacht.
#2659725
Ha er zijn gelukkig nog meer mensen die er net zo over denken  ;) Dat barfvirus doet rare dingen met een mens  :o
Summerditches: waarom had je die gans dan toch niet meegenomen??

Ik denk dat ik maar eens ga uitzoeken hoe darmen uit een beest verwijderd moeten worden en als ik dan een "roadkill" zie liggen, het maar eens ga proberen.....
Eenden in de sloot laat ik liggen! Dat was ik echt niet van plan! Gevaar van botulisme is wel erg groot. Hier bij ons in de buurt is in de zomer ook altijd blauwalg in de vijvers en sloten.
#2659746
;D heulemaal niet herkenbaar hoor  ::)
Het is dat ik geen held ben, en niet kan en durf schoon te maken, heb manlief al lief aan gekeken, maar die zegt ik kan het denk ik wel, maar vervolgens als ik er verder op door ga, is het ja dahag, dus alle beessies die dood aan de weg liggen, blijven nog liggen, maar oh wat heb ik al bij eenden staan kijken, zal ik...... :-\.
Dus ja ook hier barfitis met starende oogjes naar dood wild  :biggrin2:
(mocht je van de week iemand met een dood hert op z'n rug zien lopen in het bos, it isn't me 8))
#2659777
Toen er hier begonnen werd met BARF reed ik nog in de nacht, heb wel eens een haas aangereden stom beest stak 2 meter voor me de weg over terwijl ik met 80 aangescheurd kwam, ben gestopt in zijn achteruit en gekeken of ik hem mee kon nemen.  8) Nou lagen al zijn ingewanden in een spoor van hoe mijn bus gereden was dus heb ik hem maar laten liggen. Punt , het is herkenbaar ;D
Had sindsdien wel standaard een zak bij me waar eventueel verse roadkill in kon :biggrin2:

Nu ik niet meer in de nacht rij heb ik wel eens zitten denken om gewoon eens snachts een rondje te gaan rijden, ik weet precies waar de meeste hazen en konijnen zitten maar ja dat vind ik dan pure moord dus doen we maar niet, de gedachtes zijn er alleen wel :-X
#2659810
lachnat schreef: Toen er hier begonnen werd met BARF reed ik nog in de nacht, heb wel eens een haas aangereden stom beest stak 2 meter voor me de weg over terwijl ik met 80 aangescheurd kwam, ben gestopt in zijn achteruit en gekeken of ik hem mee kon nemen.  8) Nou lagen al zijn ingewanden in een spoor van hoe mijn bus gereden was dus heb ik hem maar laten liggen. Punt , het is herkenbaar ;D
Had sindsdien wel standaard een zak bij me waar eventueel verse roadkill in kon :biggrin2:

Nu ik niet meer in de nacht rij heb ik wel eens zitten denken om gewoon eens snachts een rondje te gaan rijden, ik weet precies waar de meeste hazen en konijnen zitten maar ja dat vind ik dan pure moord dus doen we maar niet, de gedachtes zijn er alleen wel :-X
:o erug!!! je bent niet meer te helpen  :biggrin2: ;D
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door