Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door Beau
#265776
Hoewel ik het idee had om van brokken naar barfen te gaan, heb ik toch maar besloten Beau eerst over te zetten op een diepvriesversvleesvoeding.

Volgens Beau is er namelijk verschil tussen lamshart en lamshart. Normaal krijgt ie door zijn brokken van die stukjes lamshart die je ook in de diepvriesadeling van de dsz vindt bij de hondenvoedingen. Die gaan met smaak op. Dus dachten we toen we ze zagen liggen bij de islamitische slager: we gebruiken een echt vers lamshart.

Nou, geen succes dus. Zelfs lichtjes gekookt moest ie het niet hebben!

De overige harten gaan dus in de vriezer tot ie wel gewend is aan echt vers vlees.

Ik ben daarom nu maar begonnen met Duck (dat is hier het gemakkelijkste te verkrijgen). Beau eet het met smaak.

Kan ik nu gewoon de brokken totaal laten vallen (dat was mijn bedoeling)?. De ontlasting vanmorgen was normaal (weliswaar anders gekleurd dan met de brokken) maar geen diaree.

Na het eten krijgt hij nu een pensstaafje om op te kauwen. Kan ik die ook vervangen door kleine stukjes lamsbot of iets anders zodat ie al heel voorzichtig aan de rauwe vleesbotten kan wennen?

Ik ben van plan om voorlopig even bij de versvleesvoedingen te blijven tot ik me volledig heb ingelezen (als volledig bestaat :)) en weet waar ik alles voor welke prijs kan halen en dan enkele dagen te gaan barfen en als dat heel goed bevalt volledig te gaan barfen.

Kan ik ook de verschillende merken versvleesvoedingen door elkaar gebruiken om af te wisselen?

Groeten,

Barbara
Door Peet
#265901
Ik zou met echte botten nog minstens een maand wachten.

Je hond is net een dagje over naar (nog maar deels) kvv, dus hij heeft nog niet voldoende zure maag om botten goed te verteren. Zet hem maar lekker op fulltime kvv. Dan kan je na een maandje je eerste botje geven.

Natuurlijk kan je tussendoor wel andere soorten kvv geven, of andere soorten vers vlees: rauwe pens bijvoorbeeld, of kippemaagjes, rundvlees (soepvlees) etc. Ook yoghurt en fruitmixjes kan je gaan proberen.

Die pensstaafjes zijn op zich niet verkeerd hoor. Maar easy-does-it...zeker met botten en een hond die nog geen botten gewend is. ;)
Laatst gewijzigd door Peet op zo 20 feb 2005, 14:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Jacqueline74
#265913
Voordat je botten gaat geven zou ik eerst het stukje over botten in de bibliotheek goed lezen. Verder gewoon de brokken naar het asiel brengen en je hond alleen nog meer vers geven. De verschillende merken vers vlees kan je afwisselen alleen goed in de gaten houden of je hond het hier ook goed op doet.

Jacqueline
Door Beau
#266006
Ik ben met de bibliotheek begonnen hoor (plus de nodige zoekresultaten via google op barfen). Je ziet mij ook niet meteen overschakelen op volledige rmb's.

Even voor de duidelijkheid: Beau heeft ook bij zijn brokken (of eigenlijk naast zijn brokken) als afwisseling geregeld rodi en smuldier (pens en maaltijd) gehad, maar ook wel (rauwe) lamsribbetje en stukjes geitevlees met bot. Niet vaak, maar hij is er niet onbekend mee. Nooit problemen mee gehad trouwens ::).

Ik volg met het pensstaafje (of andere nastuurlijke snack) na de maaltijd het advies van Duck. Volgens de folder wordt 'de tijd dat de hond met voeding bezig is, zo op een natuurlijke wijze verlengd. Als hij na zijn maaltijd kauwt op een natuurlijke snack, ontwikkelt hij enzymen die zijn maaltijd beter doen verteren'. Nu dacht ik dat het op termijn (nee, niet morgen of overmorgen dus ;D) ook een klein stukje lamsrib, kippenek of vleugeltje mag zijn? Dat was wat ik met de vraag bedoelde.

Hihi, in de ton zitten nu nog zo weinig brokken dat ik die niet eens meer aan het asiel durf weg te geven (zo van: nee, jij bent lekker gul zeg :P).

Groeten,

Barbara
Door Jacqueline74
#266298
Beau schreef: Ik volg met het pensstaafje (of andere nastuurlijke snack) na de maaltijd het advies van Duck. Volgens de folder wordt 'de tijd dat de hond met voeding bezig is, zo op een natuurlijke wijze verlengd. Als hij na zijn maaltijd kauwt op een natuurlijke snack, ontwikkelt hij enzymen die zijn maaltijd beter doen verteren'. Nu dacht ik dat het op termijn (nee, niet morgen of overmorgen dus ;D) ook een klein stukje lamsrib, kippenek of vleugeltje mag zijn? Dat was wat ik met de vraag bedoelde.
Tuurlijk kan dat alleen alles rustig opbouwen ;)
Hihi, in de ton zitten nu nog zo weinig brokken dat ik die niet eens meer aan het asiel durf weg te geven (zo van: nee, jij bent lekker gul zeg :P).
Dan gebruik je de brokjes toch als beloningssnoepjes ;D
Door Beau
#266709
Haha, nee, dat werkt hier niet meer! De enige keer dat zijn eigen brokken ook als beloning konden dienen, was toen ie pup was!

De beloning moet nu EN sterk ruiken EN smakelijk zijn :o.

Ik geef toe dat het eigenlijk niet goed is, maar op de trainingsavonden gebruik ik nu hele kleine stukjes salami (eh cervelaat) worst. Hij kreeg namelijk eens een stukje Vitakraft salamistick van een klasgenootje en die les deed ie daar alles voor. In plaats van die vitakraft stickjes, kopen we nu dus speciaal voor Beau's trainingavonden een salmiworst. Daar doet ie meer voor dan voor brokjes en hondesnoepjes.

Verwend hondje he?

Groeten,

Barbara
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door