Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Jantina
#2658892
Saartje is naar ik vermoed schijnzwanger. Wel vreemd vind ik zelf, ze was in januari loops... Maar goed, ze heeft dus al een tijdje een opgezette buik en wat gevulde melkklieren. Gisteren viel het op dat ze met speeltjes begon te slepen en o ja, al een paar weken zeurt ze met eten. Nu vanmorgen doen de melkklieren haar echt zeer, is ze terug getrokken. Ze heeft geen verhoging. Toch maar even na laten kijken bij de DA?
Door Lil
#2658916
Geen verstand van, maar als ze zich echt niet lekker voelt zou ik wel even contact opnemen met een da (al is het alleen maar even een belletje).
Door Jantina
#2658962
Er is vannacht ook een veulentje geboren dus DA is hier en heeft net even gevoeld. Geen verdikkingen oid dus niet nodig iets te geven. Een echt middel als galastop zou ze ook echt afraden nu omdat dat een drachtonderbreker is en het voor mijn eigen 'dracht' niet veilig is om in aanraking mee te komen. Saartje was vlak na de geboorte van het veulen ook ontsnapt naar stal en wil niets anders dan terug naar de stal, waarschijnlijk dat die heerlijke geuren van een pasgeborene ook een extra trigger voor haar zijn nu. Net een uurtje in het bos geravot en daar was weinig te merken, dus we kijken het maar even aan.
Door Hanny
#2659149
Ja hoor, hier loopt ook zo'n dame. In januari loops, eventuele pupjes met pasen en nu nog dikke melktietjes.
Ja, ook denkbeeldige pupjes hebben lange tijd melk nodig.
Ik heb nog nooit overwogen om gala stop te geven voor zoiets.
Hier wordt niet gemiezerd met voer, altijd honger.
Nog een paar weekjes, dan zal het wel over zijn.
Ik las, dat Lizzy salie aan Biscuit  had gegeven, maar wat en hoe, weet ik nog niet.
Een blaadje salie, of salie thee,  allebei stinkt het behoorlijk onhonds.
Mischien capsules of zo, ik ga eens op zoek.

Hanny
#2659225
Ik gaf ook gedroogde Salie blaadjes, maar ben er niet zo tevreden over. Tijdens de loopsheid heb ik ''hydro enzymatische Salie extract'', (een natuurlijk middel) gebruikt, dat werkte echt goed.
Toen het spul op was ben ik over gegaan op de blaadjes, die had ik inmiddels in huis en ik wilde het toch proberen en vergelijken.
Maar ik zie nog steeds geen verbetering, (opgezette tietjes, Yuma is nu in de fase van de zg. ''schijnzwangerschap'') dus sinds gisteren weer terug op de ''hydro enzymatische Salie extract''. Nu maar even afwachten of er daadwerkelijk verschil te zien zal zijn.

salie moet framboosblad zijn  :D, (had kortsluiting in mijn hoofd)
Laatst gewijzigd door Annemarie Rijnveld op do 25 apr 2013, 20:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Door NL_Annemieke
#2659344
Er is ook salie in tabletvorm (Dr. Vogel, Famosan Salvia) en er zijn ook druppels van Puur, Puur Schijnzwanger.

In 't jaar kruik heb ik voor mijn hondje druppels gekregen waar o.a. ook Asa Foetida in zat.. werkte als 'n tiet, totdat ik meer aan 't druppelen was dan niet. Toen toch maar de voering laten verwijderen. Hemel voor hondje en mij daarna :D

Salie op zich is alleen drogend, dwz klierafscheiding wordt minder, niet alleen melk maar ook bv zweet (vandaar dat 't bij de overgangsmiddelen van Vogel zit ;) )
In 't geval van Biscuit klopt dat ook, het was de bedoeling dat ze 'opdroogde' wat melk betrof. Zij was zwanger geweest, heeft keurig geworpen en had daarom een 'normaal' hormoongebeuren.

In het geval van schijnzwangerschap waarbij alleen melk gevormd wordt zou Salie dan ook een goede oplossing kunnen zijn. Bij meerdere symptomen (kriegelig, nestdrang) zou ik zelf kiezen voor een complex middel als Puur Schijnzwanger, daarmee worden alle symptomen/verschijnselen aangepakt, niet eentje :)

Succes!!!
Door Hanny
#2659394
Annemieke, als het druppelen echt had geholpen, dan had je niet de helft van het jaar zo'n beetje aan de gang geweest.
Hier was dat ook zo. Na verloop van tijd ben ik maar gestopt, zonder druppels duurde het even lang.
Karmijn is gesteriliseerd, toen ze 8 was. We zijn blij met het resultaat.
Voor de jongere dames is dit niet aan de orde.
Ik heb ook even gegoogled op Salie en in het boek van Westerhuis gekeken en laat het maar voor wat het is.

@Jantina,
Misschien bij een volgende loopsheid wat maatregelen nemen, het is het proberen waard.
Zo van.... niet geschoten, altijd mis.

Binnenkort zal alles wel weer normaliseren.

Hanny
Door NL_Annemieke
#2659854
@Hanny; iedere loopsheid moest ik langer druppels geven om de symptomen kwijt te raken (hondje was ieder 4 maand loops, was ook al niet zo normaal), vandaar dat ik uiteindelijke beslissing heb genomen om haar te laten helpen :)
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door