Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Nina013
#2658318
Hoe portioneren jullie je vlees?

Het meeste komt in kilo of per 5 kilo verpakking bijvoorbeeld?
Krijgen jullie het vers of ingevroren aangeleverd?

Nu vroeg ik mij af, stel dat ik van 5 verschillende diersoorten een kilo vlees in de vriezer heb.
Enzo mag 980 Gr per week als ik de 25% regel aan houd.

Voer ik Dean per week een verschillende diersoort? Kan natuurlijk niet 5 soorten in eens eruit halen als het per kg of zelfs meer verpaktzit..

Ben benieuwd hoe jullie dit praktische deel aanpakken
Gebruikersavatar
Door Thea
#2658330
Ik heb allemaal zakjes van 500 gr gemaakt. Maar goed dat is de hoeveelheid die hier per dag erdoor heen ging ;)

In jou geval zal ik er porties van bv 300 gr van maken daar kan je dan 2 dagen van voeren ;)
Door smulpaap
#2658348
Ik portioneer eigenlijk alleen het orgaanvlees , dat gaat heel even in de koelkast totdat het te bewerken valt , en dat kan vrij snel met orgaan
Verder niets , ik vind het zonde van de voedingsstoffen , en voer dan bv liever 2 of 3 dagen hetzelfde zodat het maar op is .
Als ik bv kakelverse producten heb dan voer ik dat ook zoveel mogelijk gelijk op .
Verder vind ik het onhandig , om alles in porties te hebben . Stel ze zijn heel actief geweest dan hebben ze meer honger en voer ik die dag naar behoefte
Maar ja zoveel mensen zoveel ideen en meningen . In het begin had ik bv keurig een menu voor de honden , nu de percentages . Ik houd natuurlijk wel weer bij wat ze gehad hebben omdat ik drie honden heb .
Door miik
#2658354
Ik heb eigenlijk alles uitgeprobeerd en wat hier nu het beste werkt is porties van 750 gram. Ik heb per dag het dubbele, dus 1500 gram nodig.
Dus van alles zowel spiervlees/ pens of bot maak ik pakjes van 750 gram. En dan pak ik wat ik nodig heb,....
Als ze wat harde ontlasting hadden neem ik bv 1x pens en 1x vlees, of als de ontlasting juist wat dun was neem ik 2x vleesbot....
En zo kunnen we varieren en afstemmen op wat ze nodig hebben.

Kwa diersoorten.... ook hoe het uitkomt, ik heb er geen moeite mee als ze bv 3 dagen parelhoen achter elkaar eten, en dan weer een aantal dagen wat anders. Maar ik heb makkelijke eters die elke dag graag eten. Dus ze doen niet moeilijk als ze hetzelfde krijgen.
Als ze over een langere periode maar genoeg verschillende diersoorten binnen krijgen dan zit het wel goed.
Soms gebeurt het wel dat ze bv parelhoen bot met wat paardespiervlees krijgen, en dan dus 2 diersoorten op 1 dag, maar dat is net hoe het uitkomt.

Soms krijg ik dingen die ik niet eerst wil ontdooien. Zo bijvoorbeeld de geitjes van laatst. Die zijn 2 kilo ongeveer. Die ontdooi ik, ik haal eraf wat ik nodig heb om vandaag te voeren en wat er over is gaat in de koelkast voor morgen (en dan pak ik er dus 1 pakje bij uit de vriezer) of ik leg het terug in de vriezer.
Of laatst die kerstkalkoen, die waren mooi per stuk ingepakt (3 kilo). Dan ontdooi ik er eentje, voer daarvan 1,5 kilo en de rest gaat terug de vriezer in.
Als het dan een rare maat is, bv te klein, dan pak ik dat als 1 van mn honden wat mager wordt en wat extra mag hebben- of als we erg veel gesport hebben en ze dus iets meer mogen eten.

Sommige dingen worden vers geleverd en sommige dingen bevroren. Die grote blokken van 5 en 10 kilo passen niet in mn vriezer, dus ik laat
dat eigenlijk altijd deels ontdooien, net ver genoeg zodat ik het in porties kan maken.
Door mona
#2658416
ik ontdooi alles wat ik bevroren krijg, en portioneer het in dagporties per hond ( heb er 2 met verschillende percentages.)
is wel even veel werk maar maakt het de rest van de tijd makkelijker.
Gebruikersavatar
Door *Marga*
#2658460
Ik ontdooi het lichtelijk en dan per pond in een boterham zakje en die allemaal in een diepvries zak..


Is voor 2 honden...
Door Larshann
#2658532
Ik moet voor 6 honden portioneren, waarvan er 5 gelukkig ongeveer hetzelfde krijgen.
Ik krijg alles bevroren aan, sommige dingen per kilo en sommige in bulk. Ik probeer zo weinig mogelijk te ontdooien, maar spiervlees en een deel van het orgaan wordt toch half ontdooit (dat zet ik dus bv 's morgens uit de diepvries als ik 's avonds ga portioneren)

- voor die ene doe ik alles per 2 of 3 dagen, dus voor 3 dagen vleesbot bv, dan krijgt hij 1/3 ervan de eerste dag, enz..

- voor de andere 5 maak ik dagporties, voor alle honden in 1 zak, dat is hier 2 kilo (400 gr per hond). ik bestel per 6 weken, dus maak ik 6 zakken voor maandag, 6 zakken voor dinsdag, enz.. de diersoorten worden gewoon willekeurig verdeeld, kan dus zijn dat ze een keer een hele week kalkoenvlees eten, maar de week erna, kalkoen, rund en paard ofzo.. Ik hou me gewoon aan ongeveer de hoeveelheid vleesbot, spiervlees of orgaan dat ze die dag moeten krijgen.

Ik heb ook altijd nog wel wat restjes over, die ik dan in kleine zakjes invries, zodat ik wat bij kan geven als er eentje toch wat mager wordt, of wanneer ze eens een dagje wat meer mogen krijgen.
Gebruikersavatar
Door Amanda/Dino
#2658546
Als ik de reacties lees werk ik nogal omslachtig  :biggrin2: ik verpak per orgaansoort, spiersoort en botsoort en dan in de hoeveelheden wat ze per dag mogen krijgen. Haal dus als 5 uur de bak leeggaat, 3 zakjes per hond uit de vriezer
Door Lida. S
#2658550
Hier gaat er erg veel per dag doorheen. ca 6 a 7 kg. Dus ik kan het mezelf makkelijk maken en de honden 2 of 3 dagen achter elkaar hetzelfde laten eten. Maar meestal zaag ik met een lintzaag de bevroren blokken vlees in stukken van ca 1 kg, zo kan ik makkelijk iedere dag wat anders geven zonder dat ik de boel eerst gedeeltelijk moet laten ontdooien.
Door marina
#2658560
Ik heb ook van alles geprobeerd en doe het tegenwoordig heel simpel.
Ik pak een bijl en hak van het soort vlees wat ik nodig heb een stuk af.
Iedere 2 weken stel ik 2 weekmenu's samen die in een aparte lade gaan. Zo voer ik per week compleet en kost het met relatief er weinig tijd. Ik werd namelijk helemaal gek van constant vlees ompakken.
Gebruikersavatar
Door lauraV
#2658577
hier gaat per dag 330 gram doorheen , ik verpak vleesbot , spiervlees en orgaan appart
heb ik vleesbot en orgaan nodig dan krijgen ze wat over is de volgende dag aangevuld met weer een ander soort spiervlees/vleesbot
bevroren spiervlees per 5 of 10 kilo laat ik een beetje ontdooien ( dat t minder hard is ) en verdeel t met een electisch mes in blokjes van +/_ 330 gram (vul t aan met kleine restjes tot t juiste gewicht)
grootverpakking karkas laat ik ook licht ontdooien en haal het met een schroevendraaier uit elkaar en maak porties.
Gebruikersavatar
Door *Marga*
#2658587
Ik heb twee manden in de vriezer een met spiervlees en een met vlees/bot.

En orgaan per doos wat er in zit in een la.

Dus iedere dag is het simpel 1 zakje pakken en 3 x per week een doosje extra met orgaan..

1 x per week vis en de andere week pens die liggen in een zak van ah of hoogvliet of wat dan ook voor merk winkel..
Voordeel is mijn vriezer staat boven dus als ik naar bed ga haal ik een zakje er uit en s'morgens gaat het de koelkast in.

ZO omslachtig vind ik het niet...
Door Nina013
#2658631
Owww jullie latenter dus deels ontdooien om het in porties te kunnen doen. Ik dacht dat dat eigenlijk niet kon. Of slecht was voor het vlees.
Maar dan kan je inderdaad de porties zo maken wat handig is...
Ik denk dat ik hier even iemand lief moet aankijken voor extra vriestuimte ;-)
Door miik
#2658637
Nina013 schreef: Owww jullie latenter dus deels ontdooien om het in porties te kunnen doen. Ik dacht dat dat eigenlijk niet kon. Of slecht was voor het vlees.
Maar dan kan je inderdaad de porties zo maken wat handig is...
Zo min mogelijk ontdooien is het beste. Maar als ik pakken van 10 kilo binnenkrijg moet ik het wel deels ontdooien, anders gaat niet.
Maar tijdens het leveren is het vaak al deels ontdooid- ik ga het dan niet invriezen en dan later nog een keer ontdooien om in porties te doen- dat vind ik dan weer zonde *(dus om het een extra keer te ontdooien). Dus ja ik houd er wel een beetje rekening mee om het niet onnodig vaak te ontdooien.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door