Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door labero
#2656491
Hoi allemaal,ik wil mij even voorstellen.Ik ben Jenny en heb vier Cavalier King Charles spaniëls.Na maanden hier Barfplaats bestudeert te hebben heb ik zo ongeveer vier weken geleden de stap gemaakt van kvv over te gaan naar barf.
Ben met de beginnersvleesbotten begonnen zoals kipkarkas,konijnkarkas,eendennek,kippennek en parelhoenkarkas. zo'n 45 %
Spiervlees ongeveer  25 % dit van ondermeer paard,rund,hert,haas,geit. en één keer in de week vis zoals makreel en zalm.
Orgaan 20 % dit ook van verschillende diersoorten zoals eend,kalkoen,lam en rund.
Groentemix  !0 %
Nu een vraagje. Sinds ze barf krijgen zijn er positieve uitwerkingen zoals het verminderen van traanoogjes en een betere vacht ( minder klitten en meer glimmen ).Helaas bemerk ik ook dat ze na het eten flink veel boeren en ook winden laten. Dit was voorheen niet.
Van twee keer op een dag zijn ze naar één keer op een dag gaan eten. Zouden ze teveel in een keer krijgen ?
Zou het van een bepaalde groente zijn ?
Ook worden ze te mager maar ik was vrij voorzichtig begonnen met 2 1/2 % . Ga nu 3 % proberen en e.v.t. nog wat meer. Zijn wel gesteriliseerd.
Vanwege hartproblemen die helaas veelvuldig voorkomen bij dit ras wil ik ze zeker ook niet te dik hebben.
Wat doe ik fout ? Graag advies over het boeren en de winden.
Gebruikersavatar
Door Naomi B
#2656554
Welkom en veel succes.

Ik heb geen antwoord op je vraag over boeren. Mijn hond boert wel eens als hij te gulzig is geweest. Een enkele keer is dat maar.

Bij wat kleinere rassen is het percentage wat je gemiddeld geeft, meestal wat hoger. Het is ook uitproberen hoor.

Groentemix is 10 % neem ik aan? Wat doe je er in?
Gebruikersavatar
Door Thea
#2656559
Hier laten ze tegenwoordig standaard na een maaltijd een boer en het liefst zo dicht mogelijk bij ons en zo hard mogelijk.
1 boer betekend voor mij het heeft gesmaakt ;)
Maar wat voor groente geef je erbij want idd kunnen ze van bepaalde groente denk wel winden laten.
Bency laat bv veel stinkwinden van geitenkop (krijgt ie dus niet meer) lamskop heeft hij het niet van ;)
Laatst gewijzigd door Thea op ma 22 apr 2013, 16:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Door labero
#2656567
Tja,wat heb ik er zoal ingegooid. Sla,Andijvie,Paksoi,Bloemkool,Broccoli,Wortel,Peterselie,Biet,Bleekselderij,Courgette... Dat was het geloof ik wel zo'n beetje. Het is ook niet zo dat ze heel de dag door boeren en winden.Net na het eten komt er een stinkende boer :biggrin2: Later op de avond dan nog eens een flinke wind. Ben dit met kvv gewoon niet gewend.
Ze genieten wel intens van hun eten. Het is heerlijk om te zien. Mijn vier kleine wolfjes !
Door Mowgli
#2657813
Mowgli heeft toen hij nog een mini katertje was regelmatig winden gelaten zonder dat hij groenten at. Boeren hoorde ik hem niet.
Door Lizzy
#2657870
labero schreef: Hoi allemaal,ik wil mij even voorstellen.Ik ben Jenny en heb vier Cavalier King Charles spaniëls.Na maanden hier Barfplaats bestudeert te hebben heb ik zo ongeveer vier weken geleden de stap gemaakt van kvv over te gaan naar barf.
Ben met de beginnersvleesbotten begonnen zoals kipkarkas,konijnkarkas,eendennek,kippennek en parelhoenkarkas. zo'n 45 %
Spiervlees ongeveer  25 % dit van ondermeer paard,rund,hert,haas,geit. en één keer in de week vis zoals makreel en zalm.
Orgaan 20 % dit ook van verschillende diersoorten zoals eend,kalkoen,lam en rund.
Groentemix  !0 %
Nu een vraagje. Sinds ze barf krijgen zijn er positieve uitwerkingen zoals het verminderen van traanoogjes en een betere vacht ( minder klitten en meer glimmen ).Helaas bemerk ik ook dat ze na het eten flink veel boeren en ook winden laten. Dit was voorheen niet.
Van twee keer op een dag zijn ze naar één keer op een dag gaan eten. Zouden ze teveel in een keer krijgen ?
Zou het van een bepaalde groente zijn ?
Ook worden ze te mager maar ik was vrij voorzichtig begonnen met 2 1/2 % . Ga nu 3 % proberen en e.v.t. nog wat meer. Zijn wel gesteriliseerd.
Vanwege hartproblemen die helaas veelvuldig voorkomen bij dit ras wil ik ze zeker ook niet te dik hebben.
Wat doe ik fout ? Graag advies over het boeren en de winden.
Het kan nog wel even wennen zijn voor je hond, BARF. En voor een kleine hond is 2,5 % in de regel inderdaad veel te weinig. Een volwassen hond eet ergens tussen de 2% en de 5% en de kleintjes zitten tegen de 5% en de hele grote tegen de 2%. In de regel.

Ik zou in de volgende groentenmix eens helemaal geen koolsoorten verwerken. En wat meer bladgroenten. Om te kijken of dat beter gaat.

Geef je nog tussendoortjes?
Door labero
#2658722
Oké,volgende ronde iets minder kool. Het is ook niet zo dat er een hele bloemkool in gedaan is hoor.Fruit doe ik er niet in. Wel knoflook.
Moet zeggen dat ik ze nu twee avonden niet gehoord of geroken heb. En ja ik ga omhoog met de hoeveelheid eten.Alleen lastig dat ik alles keurig geportioneerd in de vriezer heb liggen. Vond ik nog wel zo knap van mezelf. Ik vond het wel afzien hoor ! Ik ben zowat twee dagen met snijden,knippen ( snoeimes ) afwegen e.d. bezig geweest. Ik had al tegen mijn 'meiden'gezegd dat ze er maar van moesten genieten want dat dit de eerste en tevens de laatste keer was.
Maar ja,het is net als met een bevalling hé ! Als het leed geleden is ben je het weer vergeten. Ik verheug me nu al op de volgende levering  :(. Mag ik me nog gelukkig prijzen dat ik geen vier Sint Bernards heb rond huppelen. :biggrin2:
Waarschijnlijk maak ik het mezelf veel te moeilijk maar ik heb er ook een hele administratie aan. Hou constant bij in een schriftje hoeveel vleesbot ieder binnen krijgt. Die dingen wegen natuurlijk niet allemaal hetzelfde. Ik ga er vanuit dat het in de toekomst allemaal wat minder krampachtig zal gaan.
Ben ik trouwens de enige die er zo mee zit te mutsen, als beginnende barfer zijnde ?
Door El budha
#2658735
Het mutsen in het begin is heeeel normaal. Zo heb ik ook uren in de keuken gestaan om alles te verpakken :biggrin2:.
Je krijgt er vanzelf een handigheid en je eigen systeem in.
Wij hebben in de keuken een lijstje hangen met de dagporties van iedere hond en kat. Voor de katten maken wij aparte zakjes vleesbot, orgaan en spiervlees. In deze zakjes zit wel de porties van 3 katten samen. Hetzelfde doen wij voor onze drie honden.
Het zien genieten van je dieren maakt zoveel goed.
Gebruikersavatar
Door lauraV
#2658746
labero schreef: Oké,volgende ronde iets minder kool. Het is ook niet zo dat er een hele bloemkool in gedaan is hoor.Fruit doe ik er niet in. Wel knoflook.
Moet zeggen dat ik ze nu twee avonden niet gehoord of geroken heb. En ja ik ga omhoog met de hoeveelheid eten.Alleen lastig dat ik alles keurig geportioneerd in de vriezer heb liggen. Vond ik nog wel zo knap van mezelf. Ik vond het wel afzien hoor ! Ik ben zowat twee dagen met snijden,knippen ( snoeimes ) afwegen e.d. bezig geweest. Ik had al tegen mijn 'meiden'gezegd dat ze er maar van moesten genieten want dat dit de eerste en tevens de laatste keer was.
Maar ja,het is net als met een bevalling hé ! Als het leed geleden is ben je het weer vergeten. Ik verheug me nu al op de volgende levering  :(. Mag ik me nog gelukkig prijzen dat ik geen vier Sint Bernards heb rond huppelen. :biggrin2:
Waarschijnlijk maak ik het mezelf veel te moeilijk maar ik heb er ook een hele administratie aan. Hou constant bij in een schriftje hoeveel vleesbot ieder binnen krijgt. Die dingen wegen natuurlijk niet allemaal hetzelfde. Ik ga er vanuit dat het in de toekomst allemaal wat minder krampachtig zal gaan.
Ben ik trouwens de enige die er zo mee zit te mutsen, als beginnende barfer zijnde ?
nee :biggrin2:
is ff handigheid krijgen  ;)
als ik 30 of 40 kilo binnen krijg ben ik ook een tijdje bezig ...... t voordeel is dan wel dat ik het de eerste maanden makkelijk heb wb voeren  ;)
en hele grote honden zou ik ook niet willen hebben want dan moet je dit iedere 2 a 3 maanden doen  :)
elk nadeel heb zn voordeel ,  zegt meneer cruijff.... :biggrin2:
Door El budha
#2658754
lauraV schreef: en hele grote honden zou ik ook niet willen hebben want dan moet je dit iedere 2 a 3 maanden doen  :)
Maak daar maar iedere 4 weken van ::) ;D ;D
Door bordie
#2660189
welkom op bp
inderdaad je krygt er vanzelf handigheid in.
ik had eerst een hond die 1200 gr at, nu heb ik een hond die 240 gr eet...
dus ja een aardige omschakeling, maar tis allemaal goed gekomen, nouja behalve dat ik een hele tyd niet hoef te portioneren...
verslaafd....? ikke??:biggrin2: yep ;D  mn hond zien genieten van haar eten wat ze heel rustig kauwt maakt me zo bly.
en ze heeft barf nodig vanwege haar leishmania.  barf houd haar weerstand hoog zodat de leis geen kans maakt.

mn vorige hond heb ik cold turkey overgezet op kvv, lotgering 1 maand en ben toen overgestapt op barf, zalmkoppen kon je hem voor wakker maken  :biggrin2: buiten eten inderdaad... ::)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door