Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#2656489
Een kennisje heeft helaas een nestje verloren, de pupjes (8 stuks) zijn gestorven en afgekomen. Nu heeft ze autopsie laten doen en daar is uitgekomen dat de oorzaak van het verlies een besmetting met Salmonella Dublin is geweest. Dit is voor het eerst dat ze een teef tijdens de dracht op vers (KVV) heeft staan en op Facebook heeft ze dus ook de link gelegt dat het waarschijnlijk te wijten is aan het vlees. Ik weet niet of ze zelf deze link legt of dat dit in het rapport staan, door de DA is gezegt of wat dan ook. Meteen alle reacties anti vers natuurlijk, dat dit een wijze les is voor alle fokkers dat geven van rauw dus gevaarlijk is, dat ze verhaal moet gaan halen bij de fabrikant - je kent het wel.
Zijn honden nou wel of niet gevoelig voor salmonella en kan dit inderdaad het gevolg zijn geweest van rauw vlees? Kan het er dan nog mee te maken hebben dat de teef normal geen rauw krijgt en wellicht dus ook niet genoeg weerstand heeft zoals een teef die altijd rauw krijgt?
#2656496
Ja ik zou ook de link leggen met het voer. Tenzij de hond op een boerderij woont, rauwe melk mag drinken of verworpen vruchten/doodgeboren kalveren mag eten. Salmonella dublin is een soort die je mn bij rundvee ziet.
Het is natuurlijk wel zo dat een drachtige hond een lagere weerstand heeft. Kreeg de teef voordat ze drachtig was brokken?

Salmonella wordt trouwens ook wel een aangetroffen in hondenbrokken. Dus ja om nu gelijk kvv als gevaarlijk te bestempelen? Aan alles zit een risico. Het is nou niet zo dat drachtige teven die kvv eten bij bosje verwerpen.
Ben trouwens ook wel benieuwd naar het merk, weet je dat toevallig?
#2656497
Ik denk dat andere factoren een rol hebben gespeeld. Niet alleen salmonella. (de info is trouwens wèl heel erg summier!)
Iedereen, en alle honden, katten, mensen enz, zijn dagelijks in contact met Salmonella, alleen staan wij er nooit bij stil. En gelukkig maar.

Het komt alleen iedere keer ter sprake wanneer rauw voer om de hoek komt kijken.
#2656504
Het merk weet ik niet. Ik weet wel dat de teef kort voor of tijdens de dracht is over gezet, daarvoor op brok stond. Persoonlijk denk ik dat daar het 'probleem' zit. De hond leeft niet op een boerderij.
@ Dorothea, als ik Google op de Dublin variant zie ik alleen nergens dat deze bacterie ook door vlees wordt overgedragen... Of kan dat altijd?
#2656505
Annemarie Rijnveld schreef: Ik denk dat andere factoren een rol hebben gespeeld. Niet alleen salmonella. (de info is trouwens wèl heel erg summier!)
Iedereen, en alle honden, katten, mensen enz, zijn dagelijks in contact met Salmonella, alleen staan wij er nooit bij stil. En gelukkig maar.

Het komt alleen iedere keer ter sprake wanneer rauw voer om de hoek komt kijken.
Ik vind dat wat simpel gesteld hoor, het is immers wel wetenschappelijk aangetoond dat de ontlasting en vacht van rauw gevoerde dieren veel meer salmonella bevat. Niet dat ik bang wordt van deze info, maar het is wel een gegeven wat in meerdere studies is aangetoond.
#2656592
*Dorothea* schreef: Ik vind dat wat simpel gesteld hoor, het is immers wel wetenschappelijk aangetoond dat de ontlasting en vacht van rauw gevoerde dieren veel meer salmonella bevat. Niet dat ik bang wordt van deze info, maar het is wel een gegeven wat in meerdere studies is aangetoond.
Huh? Ik begrijp het niet helemaal wat je nu bedoelt?
Hoe dan ook, de hond kan ook wel poep ergens op straat hebben gegeten of iets anders besmet. Is dus niet gezegd dat het de KVV is geweest.
Als dan ook nog de hond sinds kort is overgezet, misschien was het dan wel brokken salmonella. Wie zal het zeggen?

Als de hond nu eens niet was overgezet op vers, maar daarentegen op brok was gebleven, zou de FB-schrijfster dan ook een autopsie hebben laten doen?
#2657193
Jantina schreef: Het merk weet ik niet. Ik weet wel dat de teef kort voor of tijdens de dracht is over gezet, daarvoor op brok stond. Persoonlijk denk ik dat daar het 'probleem' zit. De hond leeft niet op een boerderij.
@ Dorothea, als ik Google op de Dublin variant zie ik alleen nergens dat deze bacterie ook door vlees wordt overgedragen... Of kan dat altijd?
Salmonella hoort ook niet in vlees te zitten, het komt er dus alleen in door contaminatie met mest. Dat geldt voor alle varianten van salmonella.
Ik denk ook zeker dat het er mee te maken heeft dat de teef net was overgezet. Het lichaam is nog niet gewend aan vlees, dat in combinatie met een verlaagde weerstand door de dracht. En ik denk dat de kwaliteit van de kvv ook meespeelt en de manier waarop het ontdooit is.
#2657880
Voer je een fatsoenlijk merk KVV, is de kans op een salmonella besmetting minder dan nihil, want deze merken worden op zeer regelmatige basis door de overheid gecontroleerd op salmonella en bovendien gebruiken ze nog wel iets van kwaliteit. Ik ben dus heel benieuwd naar het merk. Kun je dat niet vragen?

Het is natuurlijk verschrikkelijk, dit. En tja, als zoiets je overkomt moet er iets te schuld krijgen. Dus logisch dat ze daarvoor de KVV nemen. Zou ik ook hebben gedaan.
#2657881
*Dorothea* schreef: Salmonella hoort ook niet in vlees te zitten, het komt er dus alleen in door contaminatie met mest. Dat geldt voor alle varianten van salmonella.
Ik denk ook zeker dat het er mee te maken heeft dat de teef net was overgezet. Het lichaam is nog niet gewend aan vlees, dat in combinatie met een verlaagde weerstand door de dracht. En ik denk dat de kwaliteit van de kvv ook meespeelt en de manier waarop het ontdooit is.
Ja eens.
Maar, wat zegt de lage weerstand van de teef over de sterfte van de pups? Waarom zijn de pups dood gegaan? Ik krijg daar in dit verhaal ook geen duidelijk beeld van. Is de moeder ziek geworden en zijn daarom de pups gestorven? Iets anders?
#2657909
Lizzy schreef: Ja eens.
Maar, wat zegt de lage weerstand van de teef over de sterfte van de pups? Waarom zijn de pups dood gegaan? Ik krijg daar in dit verhaal ook geen duidelijk beeld van. Is de moeder ziek geworden en zijn daarom de pups gestorven? Iets anders?
Het immuunsysteem in de darm functioneert minder goed, kan me zo voorstellen dat de salmonella op die manier in het bloed komt. De salmonella moet in ieder geval via de placenta bij de pups zijn gekomen. Ik weet alleen hoe het bij koeien zit, die verwerpen ook door die bacterie, aan het moederdier merk je vaak niks.
#2657967
*Dorothea* schreef: Het immuunsysteem in de darm functioneert minder goed, kan me zo voorstellen dat de salmonella op die manier in het bloed komt. De salmonella moet in ieder geval via de placenta bij de pups zijn gekomen. Ik weet alleen hoe het bij koeien zit, die verwerpen ook door die bacterie, aan het moederdier merk je vaak niks.


Ik lees even mee , en heb geen flets verstand van fokken .... Maar , stel je hebt een zwanger teefje , en je geeft haar een goede pro-biotica , daarmee verhoog je de darmweerstand , kan dat dan d.mv pro-biotica voorkomen worden ? En hebben de fokkers op BP hun zwangere teefjes ook pro-biotica gegeven tijdens de dracht ?
#2657971
smulpaap schreef:

Ik lees even mee , en heb geen flets verstand van fokken .... Maar , stel je hebt een zwanger teefje , en je geeft haar een goede pro-biotica , daarmee verhoog je de darmweerstand , kan dat dan d.mv pro-biotica voorkomen worden ? En hebben de fokkers op BP hun zwangere teefjes ook pro-biotica gegeven tijdens de dracht ?
Nee, ik heb geen probiotica gegeven tijdens de dracht. Maar goed, mijn honden zijn gewend om rauw vlees te eten en ik verwacht dat hun weerstand ook hoger is dan een hond die brok eet.
#2658140
Het teefje is ook behoorlijk ziek geweest en onder de AB. De pups zijn bij de autopsie onderzocht dus daar hebben ze de bacterie in aangetroffen. Zal idd via de placenta in de pups terecht zijn gekomen lijkt me dan.
Ik heb haar nu een berichtje gestuurd om het merk te vragen.
#2658372
Ik heb het ook een keer gezien bij een poes, stond nog niet zo lang op vers, moederpoes ziek en kittens idd overleden, hele nestje.
Toen was ook vers de oorzaak/schuldige.... maar wel bij een dierenarts die fel tegen versvoeren was....

Ik geef mijn teven ook geen extra probiotica tijdens de dracht, wel wat ze normaal ook krijgen zoals bv kefir ed.
Juist door het vers voeren hebben ze een veel betere weerstand dan een brok gevoerde teef. Dus nee, ik maak me daar geen extra zorgen om.
Wel ben ik wat voorzichtiger. Als vlees bv iets ruikt voer ik dat wel aan mn andere honden, maar liever niet aan mn drachtige teefje.
En ook voor de hele jonge pups, dan ontdooi ik mn vlees liever in de koelkast, terwijl ik dat normaal niet doe.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door