Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Sieta
#2655790
Hallo allemaal,

Sinds een paar maanden geef ik mijn hond BARF. Nu geef ik hem (nog) geen groente in zijn menu omdat ik verschillende dingen lees over het wel en niet geven van groente.

Mijn hond doet het op dit moment prima op een BARF menu zonder groente.
Alleen moet ik toch wel groente erbij geven of niet?
Hebben groente wel of geen toegevoegde waarde voor mijn hond?
Gebruikersavatar
Door lauraV
#2655863
tja daar hebben de mensen verschillende meningen over  :)
om eerlijk te zijn , hier krijgen ze ook niet zo vaak rauw fijn gemaakte groente ...
hier krijgen ze 2 per week groente die ik voor mezelf kook (zonder zout)....deze haal ik er eerder uit en maak ze fijn.
wat ik wel gemerkt heb is dat als ze langere tijd geen groente hebben gehad de dames gras gaan eten omdat ze wat zuur hebben of dat er wat zwaar op de maag ligt.

Hoewel het nu met de jonge grassprieten die opkomen het lijkt alsof ze in schapen zijn veranderd :D :biggrin2:
#2655884
Inderdaad, verschillende zienswijzen. Ik geef wel altijd pens, dus met de groenten ben ik minder strikt. Ik wissel af en toe een periode mèt groenten af met één zonder.

Groenten bevatten veel goede vitaminen, en mineralen en wat KH's. Het heeft zijn nut dus wel, zeker wanneer je geen of helemaal geen wild voert.  Ook zijn groenten rijk aan vezels, dus ook weer goed voor de darmfunctie.
Gebruikersavatar
Door Xerox
#2655978
Hier wordt zeker weten trouw groentes gevoerd. Mijn Boxer heeft i.v.m. een eliminatiedieet 4 maanden geen groentes gehad en zijn ontlasting was toen beduidend minder dan nu. Ze vinden het allebei ook erg lekker!
Door Parelridder
#2656042
Ik maak eens per mnd. verse groentenmixjes van ca. 9 verschillende groenten (gisteren bijv. courgette, pompoen, bleekselderij, knolselderij, pastinaak, broccoli, venkel, rode paprika en gekookte sperzieboontjes) met behulp van en sapcentrifuge. Rauwe groente blijft ca. 6 weken goed in de vriezer, daarna lopen de voedingswaarden terug, vandaar dat ik het steeds voor pakweg een maand maak. Ze krijgen dagelijks 1 portie en vinden het heerlijk!
De reden dat ik het geef is niet alleen dat ze het zo lekker vinden, maar zeker ook voor de vitamines & mineralen, als pre-biotica en omwille van de vezels. Ik zie dus eigenlijk alleen maar voordelen en sinds ik en sapcentrifuge heb kost het nog maar een uur in de maand ;)
Door smulpaap
#2656199
Hier ook groenten hoor . Ik vind ook idd de vachten beter , de ontlasting idem . Ze krijgen , zeker als ze geen wild eten , of lusten , toch  extra voedingsstoffen binnen .
En ik vind het er zelf gezelliger uitzien , als er groenten bijzit  :biggrin2:  Maar dat is een geintje hoor
Door Elinea
#2656208
Hier elke dag een aardige eetlepel gepureerde prut. Ik zie betere ontlasting en met name juno neigt tot aanzetten en groenvoer doet dat ieder geval niet.
Door Lambchop
#2656287
Ook hier krijgt ze groenten. Het is maar net wat er in de groentenbak ligt en geschikt is voor een hond. Ik geef het niet alle dagen. Meer 3 a 4x per week. Ze vindt het lekker en ik vind het goed voor de afwisseling en ook voor de vezels en vitaminen. Soms ook wat gemaalde pompoenpit, maar dat is geen groente natuurlijk.
Door Lizzy
#2656646
cactus-girl schreef: Ik geef nu sinds 2 maanden gemiddeld 4x in de week groente en ik vind de vacht veel zachter geworden. Ook de typische hondengeur bij de jongste is verdwenen.
Dit is exact mijn ervaring.

Uit een ouder topic: http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... msg2217423

"Wij adviseren 5% tot 15% groenten. Rauw of gekookt, ik voer het liefst rauw, andere liever gekookt. Groenten levert voedingsvezels en het levert extra vitamines en mineralen en micronutrienten waarvan ik denk dat ze belangrijk zijn voor de gezondheid van de hond. Ten eerste worden onze honden in de regel gevoerd met bio-industrie vlees (en dat is onvergelijkbaar met dieren uit het wild), ten tweede leiden honden een heel ander leven dan wolven en kunnen zij extra's goed gebruiken (denk aan luchtverontreiniging, denk aan stress). En ten derde eten wolven ook plantaardigheden en wolven die dat niet doen (door een overvloed aan prooi) lijden vaak aan eczeem. Grappig dat mijn honden meer hondengeur verspreiden als ze geen groenten krijgen en ook hun vacht minder zacht/mooi wordt. Maar goed, als je geen groenten wenst te voeren, is het niet zo dat je hier je abonnement op moet zeggen :biggrin2:"
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door