Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

#2654959
Hoi allemaal,

Wil me ff hier voorstellen, ik ben een vrouw kom uit het zuiden van het land en over 4 weken komt er een labrador pup bij mij wonen. Iets waar ik me heel erg op verheug! :)

Ik wil  het liefst mijn pup kvv gaan voeren met af en toe een barfhapje.
Maar mijn fokker wil dat ik brokken ga voeren in combinatie met rodi vers vlees. Ze zegt dat haar dierenarts hier over heeft gebogen en dat hij tot de conclusie is gekomen dat brokken en rodi de juiste hoeveelheid calcium/fosfor verhouding heeft. Is dat ook zo?

Ik heb dus ook het calcium document in de bibliotheek gelezen van Ian Billinghurst.
En ik heb wat vraagjes:

-Ik vraag me af waarom de calcium/fosfor verhouding in kvv lager is dan in brokken?
-En is dat goed voor de pup?
Bij mij in het dorp kan ik Alaska in de dierenwinkel kopen, is dat goed voor de pup om mee te beginnen? Wat ik heb gelezen is dat daar een natuurlijke bron van calcium inzit.(dus gemalen botten)
-En ik begreep ook dat je moet varieren met de verschillende diersoorten en ik heb gezien dat elke diersoort van Alaska een andere verhouding calcium/fosfor heeft, maakt dat wat uit?

Ik hoop dat deze vragen niet al te stom zijn maar ik ben wat onzeker betreft het voeren en ik wil alleen het allerbeste voor mijn pup zodat hij een gezonde volwassen labrador gaat worden.

In ieder geval hoop ik hier door te forummen veel info te kunnen halen! :) en bovenstaande vragen zullen zeker niet mijn laatste geweest zijn.
Gebruikersavatar
Door Kim_S
#2654971
Welkom!

Verkoopt die dierenarts toevallig brokken en rodi?
Dan is het niet het beste voor je pup, maar voor de portemonnee van de dierenarts  ::)

Over calcium / fosfor verhoudingen weet ik niet genoeg om je advies te kunnen geven, maar er zijn hier ongetwijfeld mensen die dat precies weten. Ik weet wel dat je de hoeveelheden in vlees niet kunt vergelijken met brok, omdat het uit vlees veel beter opgenomen wordt dan uit brok. Dus dat geeft een vertekend beeld.

Volgens mij is Alaska wel okee, maar ik barf met mijn honden dus ik ken niet alle KVV's.

Gewoon je vragen blijven stellen hier hoor, we zijn allemaal ooit begonnen en onzeker geweest  ;)

O, en we zijn hier gek op feauteaus, vergeet niet die te plaatsen als je pupje er is  :biggrin2:
#2654979
[quote="Kim_S"]
Welkom!

Verkoopt die dierenarts toevallig brokken en rodi?
Dan is het niet het beste voor je pup, maar voor de portemonnee van de dierenarts  ::)

Over calcium / fosfor verhoudingen weet ik niet genoeg om je advies te kunnen geven, maar er zijn hier ongetwijfeld mensen die dat precies weten. Ik weet wel dat je de hoeveelheden in vlees niet kunt vergelijken met brok, omdat het uit vlees veel beter opgenomen wordt dan uit brok. Dus dat geeft een vertekend beeld.

Volgens mij is Alaska wel okee, maar ik barf met mijn honden dus ik ken niet alle KVV's.

Gewoon je vragen blijven stellen hier hoor, we zijn allemaal ooit begonnen en onzeker geweest  ;)

O, en we zijn hier gek op feauteaus, vergeet niet die te plaatsen als je pupje er is  :biggrin2:
[/quote]

Ik weet niet of die dierenarts brokken en rodi verkoopt maar het zou zomaar wel eens kunnen. Maar ze zei er wel bij dat haar dierenarts er een studie van heeft gemaakt en alles precies heeft uitgezocht wanneer je de juiste hoeveelheid calcium/fosfor krijgt en dat hij er zo bij brokken en rodi is uitgekomen.

Maar voordat ik me hier had aangemeld heb ik hier ook al wat gelezen en ik denk zeker dat kvv en barf veel beter is alleen ik heb nog niet veel verstand van de materie dus daarom me aangemeld.
Blij te horen dat Alaska een goed merk is! 
Gebruikersavatar
Door Kim_S
#2654983
Okee, mooi, stel: dan hebben we de juiste verhouding calcium en fosfor, hoe zit het met de rest van de voedingsstoffen? De vertering / ontlasting, de vacht, de tanden, etc.?

Ik wil helemaal niet vervelend doen hoor! Maar het is hier gebruikelijk om verder te denken dan wat de doorsnee dierenarts zegt  ;)
#2654985
[quote="Kim_S"]
Okee, mooi, stel: dan hebben we de juiste verhouding calcium en fosfor, hoe zit het met de rest van de voedingsstoffen? De vertering / ontlasting, de vacht, de tanden, etc.?

Ik wil helemaal niet vervelend doen hoor! Maar het is hier gebruikelijk om verder te denken dan wat de doorsnee dierenarts zegt  ;)
[/quote]

Ik vind het wel prettig dat je me op de rest van het hele plaatje wijst, dat er nog meer factoren van belang zijn. En wat ik hier gelezen heb is dat juist met kvv/barf dat dan de vertering/ontlasting de vacht, de tanden veel beter wordt. En dat er maar kleine drolletjes zijn enzo.

Maar ik ben erg onzeker en als zon dierenarts dat zegt dan ga ik het haast geloven. :-X
Maar ik moet ook wat kritischer worden met dit soort dingen! en inderdaad verder denken dan mijn neus lang is.
Door hamada
#2655490
)Ook van mij welkom hier. Goed dat je je verdiept in de voeding voor je pup O0
Ik zou ook voor kvv gaan ( trouwens dat is Rodi ook  ???), dus ik snap niet waarom de fokker zo ingewikkeld doet.
Wij geven de honden hier een combi van carnivoer, darf, alaska, en soms rodi. Bevalt al jaren goed.
En zoals meer onderlegden hier goed kunnen uitleggen is er geen reden om pups bijzonder voer te geven. Goed vers vlees voer heeft alle  stoffen die nodig zijn.
#2655977
Ik denk dat de fokker zo 'ingewikkeld' doet omdat ze bang is dat pup t.g.v. verkeerde voeding gewrichtsafwijkingen ontwikkeld. Het is voor veel fokkers heel spannend om de pups over te dragen aan de goede zorgen van de nieuwe eigenaren. Ik kan me goed voor stellen dat met een ras dat gevoelig is voor gewrichtsproblemen, een fokker er op gebrand is dat de ca/f verhouding in orde is. Daar wordt immers ook veel op gehamerd. Zij vertrouwt kennelijk haar dierenarts blind in diens deskundigheid op dit gebied en dringt dus aan op het volgen van zijn advies.
De dierenarts hoeft natuurlijk helemaal geen commercieel belang te hebben bij dit advies (er lijkt geen brokkenmerk genoemd en rodi is geen gebruikelijk door da verkochte kvv) maar kan natuurlijk ook oprecht adviseren! Voor zover het advies van de dierenarts aan deze fokker al zo expliciet geweest/bedoeld is als nu aan de pupkopers over gebracht. Een misverstandje ontstaat gemakkelijk, zeker als we ons zorgen maken.
Ik heb bij mijn honden van meet af aan ook vele, goed bedoelde, oprechte adviezen op dit gebied gehad van mijn dierenarts, zonder dat Hill's (en tegenwoordig ook Carnibest, want i.v.m. de vraag is dit nu ook in het aanbod opgenomen) hierbij ter sprake kwam. Alle info en advies op dit gebied was oprecht, zonder commercieel belang. Neemt niet weg dat het bepaald niet 't beste advies was, hier en daar in tegendeel..(zo kreeg ik op m'n lazer, met een hele uitleg over hoe ontzettend onverstandig en onzinnig dit was, toen ter sprake kwam dat de pups met rauwe voeding waren afgespeend) maar nooit uit iets anders dan onwetendheid (zonder dát te weten..).
Misschien kun je de fokker info over verse voeding sturen ter geruststelling? Bijv. http://www.voerwijzer.com/vers-vlees waarin ook http://www.voerwijzer.com/wat-een-goede-kvv punt 2 ;)
#2655998
[quote="hondenliefhebber"]
(...)
-Ik vraag me af waarom de calcium/fosfor verhouding in kvv lager is dan in brokken?
-En is dat goed voor de pup?
Bij mij in het dorp kan ik Alaska in de dierenwinkel kopen, is dat goed voor de pup om mee te beginnen? Wat ik heb gelezen is dat daar een natuurlijke bron van calcium inzit.(dus gemalen botten)
-En ik begreep ook dat je moet varieren met de verschillende diersoorten en ik heb gezien dat elke diersoort van Alaska een andere verhouding calcium/fosfor heeft, maakt dat wat uit?

Ik hoop dat deze vragen niet al te stom zijn maar ik ben wat onzeker betreft het voeren en ik wil alleen het allerbeste voor mijn pup zodat hij een gezonde volwassen labrador gaat worden.

In ieder geval hoop ik hier door te forummen veel info te kunnen halen! :) en bovenstaande vragen zullen zeker niet mijn laatste geweest zijn.
[/quote]De geadviseerde ca:f verhoudingen zijn uit mijn hoofd 1,2:1. Te veel calcium wordt in geval het een natuurlijke bron is uit gescheiden, maar tegelijk vergroot te veel aan calcium toch kans op groeipijn. Ook de producent van Carnivoer (dierenarts Erwin van Geitenbeek) hecht waarde aan deze verhouding ca/f. Ik meen dat de producent van Bandit (waaraan da Tannetje Koning verbonden is) meer calcium als geen probleem beschouwt. Daarentegen hebben zij wel een voeding speciaal voor honden met groeipijn, waarin minder calcium zit. Lastige materie dus!
Relativerend is wellicht je te realiseren dat alle mensen die zelf samenstellen de ca/f verhouding in de voeding van hun hond niet kennen, maar bij het volgen van de geadviseerde verhoudingen daar in de regel geen problemen door krijgen (dan zouden we er rap mee stoppen!)
Ik zou met een grote hond, met in het ras aanleg voor gewrichtsproblemen, voor de zekerheid kiezen voor kvv's die de geadviseerde verhouding ca/f redelijk benaderen (neem de fosfor waarde en vermenigvuldig die met 1,2 om te komen tot wat de calciumwaarde ongeveer zou moeten zijn) waarbij waardevol is dat het een natuurlijk bron van calcium betreft én van belang is dat er i.i.g. meer calcium dan fosfor in zit. Voorbeelden van kvv's die daaraan voldoen zijn Carnivoer, Carnibest en DARF. Er zijn er vast nog veel meer!
Dat de ca/f per variant of merk wat verschilt is geen probleem. Je vraag n.a.v. het verschil met brok op dit gebied kan ik helaas niet beantwoorden, daar weet ik helemaal niks van.

P.s. Je vragen zijn zéker niet stom. Dikke mazzel voor pup om terecht te komen bij iemand die zich zo degelijk wil voorbereiden op een goede verzorging!
Heel veel voorpret!!
#2657402
[quote="Parelridder"]
Ik denk dat de fokker zo 'ingewikkeld' doet omdat ze bang is dat pup t.g.v. verkeerde voeding gewrichtsafwijkingen ontwikkeld. Het is voor veel fokkers heel spannend om de pups over te dragen aan de goede zorgen van de nieuwe eigenaren. Ik kan me goed voor stellen dat met een ras dat gevoelig is voor gewrichtsproblemen, een fokker er op gebrand is dat de ca/f verhouding in orde is. Daar wordt immers ook veel op gehamerd. Zij vertrouwt kennelijk haar dierenarts blind in diens deskundigheid op dit gebied en dringt dus aan op het volgen van zijn advies.
De dierenarts hoeft natuurlijk helemaal geen commercieel belang te hebben bij dit advies (er lijkt geen brokkenmerk genoemd en rodi is geen gebruikelijk door da verkochte kvv) maar kan natuurlijk ook oprecht adviseren! Voor zover het advies van de dierenarts aan deze fokker al zo expliciet geweest/bedoeld is als nu aan de pupkopers over gebracht. Een misverstandje ontstaat gemakkelijk, zeker als we ons zorgen maken.
Ik heb bij mijn honden van meet af aan ook vele, goed bedoelde, oprechte adviezen op dit gebied gehad van mijn dierenarts, zonder dat Hill's (en tegenwoordig ook Carnibest, want i.v.m. de vraag is dit nu ook in het aanbod opgenomen) hierbij ter sprake kwam. Alle info en advies op dit gebied was oprecht, zonder commercieel belang. Neemt niet weg dat het bepaald niet 't beste advies was, hier en daar in tegendeel..(zo kreeg ik op m'n lazer, met een hele uitleg over hoe ontzettend onverstandig en onzinnig dit was, toen ter sprake kwam dat de pups met rauwe voeding waren afgespeend) maar nooit uit iets anders dan onwetendheid (zonder dát te weten..).
Misschien kun je de fokker info over verse voeding sturen ter geruststelling? Bijv. http://www.voerwijzer.com/vers-vlees waarin ook http://www.voerwijzer.com/wat-een-goede-kvv punt 2 ;)
[/quote]

Ik geloof dat mijn fokker eukanuba geeft aan haar honden in combinatie met rodi dus. Dat zei ze ook tegen mij dat de ca/f verhouding heel belangrijk was vanwege de snelle groei die een labrador doormaakt. Ik denk dat ik het met haar nog eens moet overleggen over het voer want ik zie het eerlijk gezegd niet zitten om brok te moeten geven. Zeker niet naar de adviezen die jullie me hebben gegeven.
#2657407
[quote="Parelridder"]
De geadviseerde ca:f verhoudingen zijn uit mijn hoofd 1,2:1. Te veel calcium wordt in geval het een natuurlijke bron is uit gescheiden, maar tegelijk vergroot te veel aan calcium toch kans op groeipijn. Ook de producent van Carnivoer (dierenarts Erwin van Geitenbeek) hecht waarde aan deze verhouding ca/f. Ik meen dat de producent van Bandit (waaraan da Tannetje Koning verbonden is) meer calcium als geen probleem beschouwt. Daarentegen hebben zij wel een voeding speciaal voor honden met groeipijn, waarin minder calcium zit. Lastige materie dus!
Relativerend is wellicht je te realiseren dat alle mensen die zelf samenstellen de ca/f verhouding in de voeding van hun hond niet kennen, maar bij het volgen van de geadviseerde verhoudingen daar in de regel geen problemen door krijgen (dan zouden we er rap mee stoppen!)
Ik zou met een grote hond, met in het ras aanleg voor gewrichtsproblemen, voor de zekerheid kiezen voor kvv's die de geadviseerde verhouding ca/f redelijk benaderen (neem de fosfor waarde en vermenigvuldig die met 1,2 om te komen tot wat de calciumwaarde ongeveer zou moeten zijn) waarbij waardevol is dat het een natuurlijk bron van calcium betreft én van belang is dat er i.i.g. meer calcium dan fosfor in zit. Voorbeelden van kvv's die daaraan voldoen zijn Carnivoer, Carnibest en DARF. Er zijn er vast nog veel meer!
Dat de ca/f per variant of merk wat verschilt is geen probleem. Je vraag n.a.v. het verschil met brok op dit gebied kan ik helaas niet beantwoorden, daar weet ik helemaal niks van.

[/quote]

Bedankt voor dit interessante stukje. Ik weet dat Alaska een natuurlijke calciumbron heeft, dus ik zou per diersoort moeten uitrekenen wat de calciumwaarde is om te kijken of de verhoudingen kloppen? En er moet sowieso meer calcium in het voer zitten dan fosfor?
Ik ga het eens uitrekenen van de verschillende diersoorten van Alaska en dan kom ik er snel op terug! Ik wil namelijk niet dat mijn labrador groeipijnen krijgt of gewrichtsklachten.
#2657411
Hoe dan ook ben je altijd vrij om die voeding te geven die jij wilt: na de koop is het jouw hond. Andersom is de fokker t.a.t. vrij om af te zien van verkoop als ze waarom dan ook dat wil. Er zijn (gelukkig) maar héél weinig fokkers die eisen dat je de pup een bepaalde voeding geeft, dat middels het koopcontract afdwingen (en ik betwijfel de rechtsgeldigheid van afspraken rondom bepaalde merk als voorwaarde voor bijdrage in kosten ingeval van erfelijke afwijking). Maar hoe dan ook is het voor iedereen het fijnste (wat mij betreft zelfs voorwaarde) om gewoon met fokker/pupkoper goed door 1 deur te kunnen m.b.t. de dingen rondom de pup.
Jij bent iemand die nu al over de voeding na denkt, zich in leest en orienteert. Het had nét zo goed een maand na aankoop kunnen zijn - niet ongebruikelijk om er pas wat later over te denken!! - en dan was het ook voor alle partijen gewoon zo geweest dat jij voert wat volgens jou het beste is voor je hond..
#2657421
[quote="hondenliefhebber"]
Bedankt voor dit interessante stukje. Ik weet dat Alaska een natuurlijke calciumbron heeft, dus ik zou per diersoort moeten uitrekenen wat de calciumwaarde is om te kijken of de verhoudingen kloppen? En er moet sowieso meer calcium in het voer zitten dan fosfor?
Ik ga het eens uitrekenen van de verschillende diersoorten van Alaska en dan kom ik er snel op terug! Ik wil namelijk niet dat mijn labrador groeipijnen krijgt of gewrichtsklachten.
[/quote]Groeipijn en gewrichtsklachten hebben mede oorzaak in aanleg. Naast erfelijke aanleg, speelt ook beweging een belangrijke rol bij het al dan niet ontstaan van gewrichtsproblemen. Ruig spel van een puppy met baldadige puberhonden is bijv. erg belastend, evenals eindeloos achter een balletje aan stormen (zoekspelletjes kunnen wél!) en berg/trap afwaarts rennen. Alles wat met beleid en gedoseerd gebeurt is prima.
Qua voeding speelt niet alleen de samenstelling een rol, maar ook is uit wetenschappelijk onderzoek gebleken dat het voorkomen van overgewicht veel invloed heeft op de ontwikkeling van gewrichten. Ander onderzoek ttont aan dat voldoende beweging op jonge leeftijd zorgt voor dikker gewrichtskraakbeen en dikkere pezen (dit effect heeft het op latere leeftijd niet meer, dus naast dat overdaad schaadt, is het rust roest ;)).
#2690630
Hoi, hier ben ik weer na een lange tijd niet meer op barfplaats geweest te zijn :-[ Dit komt omdat mijn labrador pup nu bij mij is en ik dit topic door de drukte helemaal vergeten ben sorry daarvoor aan degene die op mijn topic hadden gereageerd.

Maar ik wil wel ff vertellen hoe het verlopen is met het voer. Ik heb in het begin toch brokken en rodicompleet gevoerd aan Jack (zo heet mijn pup) maar ik had er geen goed gevoel bij zeker niet nadat ik zo veel hier op barfplaats heb gelezen over het verse voer.
Jack moest 4 a 5 keer op een dag poepen en het waren al best grote drollen voor een pup van 8 weken. Dat beviel me helemaal niet en toen was ik het op een gegeven moment gewoon zat en ik dacht ik moet de sprong toch gaan maken en ben naar de dierenwinkel gegaan en daar heb ik Alaska gekocht!

Een schot in de roos, hij poept nu nog maar drie keer en dat zijn maar hele kleine drolletjes en ze zijn mooi hard en hij heeft geen bekje wat een beetje ruikt.
Ik ben er heel blij mee dat hij het er zo goed op doet! :)

Ik heb nog wel een vraagje, ik heb nu nog wel veel rodi compleet voornamelijk pens en hart in de vriezer liggen kan ik die goed combineren totdat het op is met de alaska?
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door