Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door Esther Q
#2655075
Als je een hond ter herplaatsing gaat brengen naar de volgende baasjes, hoe doe je dat dan? Laat je de hond door de nieuwe mensen uit de auto halen, of haal je haar er zelf uit en breng je haar mee naar het huis? Laat je de mensen meteen gaan wandelen met de hond, of laat je ze de hond eerst mee naar binnen nemen? Ga je dan mee naar binnen, of juist niet? Of ga je mee wandelen, of juist niet? Laat je de hond toekijken als je wegrijdt of juist niet? Wat is voor de hond het fijnst?
Door renate1985
#2655077
Ik zou zelf samen de met de mensen eerst gaan wandelen met de hond.
Wel zelf de hond uit de auto halen. Dan de mensen tijdens het wandelen de riem overlaten nemen.
Na de wandeling gezamelijk naar binnen en als je weg gaat dat 1 of beide mensen de hond mee de tuin in nemen en lekker spelen en dan weg gaan. Ik zou niet de hond bewust laten kijken naar het weggaan van de baas.

Met ons logeetje doen we dat ook steeds zo, ook de eerste keer ( behale dat wij haar tijdens de wandeling overnemen ) en ze heeft daardoor nooit veel last gehad dat haar baasje weg was.
Ze was dan al moe van de wandeling en werd afgeleid als de baas weg ging dus als ze binnen kwam met de jongens gingen ze met zijn 3en ergens liggen slapen.

Nou is logeren natuurlijk anders maar als mijn honden een dagje naar mijn schoonouders gaan en ze worden niet afgeleid als we weg gaan dan liggen ze de hele tijd bij de deur te piepen en te wachten en als ze wel afgeleid worden en het niet inde gaten hebben dan is er niks aan de hand.
Gebruikersavatar
Door *Dorothea*
#2655081
Indy kwamen ze bij mij thuis brengen. Dat was een drama toen z'n oude baasjes weggingen. Hij raakte helemaal in paniek, liet z'n plas lopen en ging slopen. Het heeft ook een tijd geduurd voordat ik hem alleen kon laten zonder dat hij het hele huis bij elkaar jankte.
Ik zou het dus zeker anders doen. Ik zou gaan wandelen en daarna de nieuwe eigenaren de hond mee laten nemen.
Gebruikersavatar
Door spreeuwtje
#2655083
Bij mijn logeer honden kwamen ze eerst gewoon binnen voor koffie. Daarna gingen we met zijn alle naar buiten voor de wandeling. Ik had dan de riem en als de hond dan lekker aan de snuffel was gingen zij links en ik rechts. Vaak duurde t dan een paar tellen voor de hond doorhad dat baasjes niet meer meeliepen. Meestal ging de hond al snel weer verder met snuffelen en thuis verwachtte hij of zij dat daar de baasjes zouden zijn. Dan waren ze even verbaasd maar met een kluif in de eigen mand waren ze dat al snel vergeten. Zo hadden ze ook niet dat ze een deur hadden waar ze steeds verwachten dat daar de baas weer door naar binnen kwam.
Door tt-tjes
#2655086
Als Fjurdy uit logeren gaat dan wordt hij bij mij thuis opgehaald.  Breng ik hen zelf weg dan raakt hij helemaal in paniek en is de rest van de tijd ontroostbaar. Maar ik weet niet of dat een optie is.
Door labranwk
#2655089
Voor mij is het belangrijkste dat oude eigenaar- eigenaren er geen drama van maken. Het liefst haal ik een hond bij mensen op en laat ze niet hier komen om voor de hond zo min  mogelijk verwarring te laten ontstaan. Het eerste contact vindt dus al in de oude situatie plaats en het contact erna in de auto/reis en vervolgens een wandeling. Dan pas gaat een hond mee naar binnen. 
Ik heb wel eens een hond weggebracht naar nieuwe eigenaren en op zich was dat geen probleem. Maar bij het zgn afscheid nemen, heb ik de hond bewust "overgeslagen". Dus geen knuffels, ach gossie wossie, boehoe, kusje enz. Maar gewoon de eigenaren gedag zeggen. Ik straal dan ook altijd met mijn energie uit wat ik ervan vind. In het geval van die hond was het een "het is goed zo, je bent thuis" energie. Hoewel het een hondje was dat bijzonder aan mij hing, vertelden de eigenaren dat ze maar vijf minuten naar de deur had staan kijken, zich toen omdraaide en aan hun voeten vlijde. " het is goed zo, je bent thuis"  ;)
Gebruikersavatar
Door Kaela
#2655092
Wij hebben Oscar opgehaald. Omdat hij doodsbang was van de auto is hij daar door Danielle ingezet. Gewoon het betere kop-en-kont werk, nuchter, voorzichtig en zonder verder er iets meer van te maken. Daarna hebben we een lange autorit gemaakt, wandelingetje en toen naar binnen.

Elke hond is anders en ik zou het gewoon van de situatie af laten hangen. Uiteindelijk is het ook jou afscheid en zou ik daarin je gevoel volgen. Wil jij hem liever wegbrengen, zou ik dat ook doen. Samen een wandeling maken als dat kan, lijkt me wel fijn, dan kan je toch een beetje de ins en outs van de hond aanwijzen en laten zien.
Door hannabelgje
#2655095
Frank kwamen ze brengen. De oude baasjes hebben hem uit de auto gehaald. We zijn toen even met hem in de tuin gaan lopen en achter op het maisveld. Ze waren vrij vlug weer weg en Frank heeft toen heel even wat gepiept. Ik ben toen lekker een eind met hem gaan wandelen. Toen we weer terug waren was het goed. Nou was hij wel een erfhond en mocht hij bij mij wel binnen en bij mij blijven. Hij was de eerste tijd extreem plakkerig.
Door Lil
#2655123
Cayley is een plakkerige hond. Ik ben haar gaan ophalen. Ze durfde niet in mijn auto, dus heb ik haar erin getild. Wilde bewust geen hulp van de vorige eigenaar. Ze accepteerde het ook (lees: heel verbrouwereerd dat iemand haar zonder twijfel en zonder te blikken of blozen durfde op te tillen). Daarna een autorit van bijna 3 uur. Een wandeling hier in de omgeving en toen bij mij mee naar binnen. Hoewel ze uiteraard van slag was, heeft ze nooit getwijfeld dat ze opeens een nieuw mens had waarmee ze het moest doen. Heeft wel 2 weken nodig gehad voordat ze zonder janken alleen bleef.
Door Roef & Hidde
#2655143
James hebben we op gehaald en zijn baas heeft hem in de auto gezet,ook met een uitstraling"het is goed zo!"
De tranen had ze de dagen te voren al gelaten en ze wilde sterk zijn om het James niet te moeilijk te maken.
daarna naar huis gereden en roef op gehaald,en met 2 auto`s naar het bos gereden om te wandelen(iedere auto 1 hond)
daarna met 2 honden in 1 auto terug gereden(konden het meteen goed vinden) en naar huis gebracht.
thuis hebben ze alle 2 een lekker runderoor gekregen en ging James gelijk slapen daarna.

Het zal ook wel aan het ras en het karakter van de hond liggen denk ik  :-\
Door hamada
#2655149
Over het algemeen komen mensen de hond ophalen. Eerst kennismaken met een kop koffie, daarna de nieuwe eigenaar een stuk laten wandelen waarna in de auto.
Ik adviseer altijd dat ze na de reis in de buurt eerst een stuk gaan lopen en dan pas het huis in. Baasje eerst, dan de hond.
Als er andere honden zijn dan is het handig als die meekomen om op vreemd terrein met de nieuweling kennis te maken.
Ik hoef de herplaatshond eigenlijk nooit weg te brengen omdat de kennismaking met de hond nooit plaatsvindt voordat er  een huisbezoek heeft plaatsgevonden en uitgebreid telefonisch contact.
De enkele keer dat ik de hond wel wegbreng, neem ik inderdaad afscheid van de baas en negeer ik de hond. Maar ook dan begin ik met een gezamenlijke wandeling door de buurt met nieuwe baas en evt. oorspronkelijke hond voor dat we het nieuwe huis ingaan.

Ik vind dat in de boeken van Cesar Millan veel tips te vinden zijn over hoe een hond te wennen in zijn nieuwe huis.
Door Lonaa
#2655175
*Dorothea* schreef: Indy kwamen ze bij mij thuis brengen. Dat was een drama toen z'n oude baasjes weggingen. Hij raakte helemaal in paniek, liet z'n plas lopen en ging slopen. Het heeft ook een tijd geduurd voordat ik hem alleen kon laten zonder dat hij het hele huis bij elkaar jankte.
Ik zou het dus zeker anders doen. Ik zou gaan wandelen en daarna de nieuwe eigenaren de hond mee laten nemen.
Onze opvanger Indy deed dat ook bij ons toen. Ze brachten hem, gingen weg, en hij brak de tent af, ontsnapte door de voordeur en heeft weken niet alleen kunnen blijven.

Toen hij herplaatst werd, is de nieuwe eigenaresse eerst bij ons geweest, toen zijn we gaan wandelen als kennismaking. Toen ze aangaf Indy te willen adopteren zijn we daarheen gegaan, eerst koffie e.d. in huis, dan lekker wandelen en na het wandelen heb ik de riem aan haar gegeven en heeft ze Indy bij haar in de auto laten springen.

Geen enkel probleem.  :)
Door K&D
#2655187
We hebben regelmatig logé's, en die weten natuurlijk niet dat hun verblijf hier tijdelijk is. Ze komen altijd vooraf kennismaken, zodat ons huis, de damesch en wij niet zo vreemd meer zijn als ze komen voor de echte logeerpartij. Eigen mand mee, en het heeft nog geen problemen gegeven tot nu toe. Soms gaan we ook samen wandelen vooraf.
Door kaszi
#2655213
Zou de hond niet laten afzetten of zo,  soms gaat hij dan zoeken, want baasje is daar toch geweest.  Dus ophalen of ergens laten overhandigen. 
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door