Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Lolleke
#2654118
Hoi allemaal,
Bij deze mijn eerste post dus ook meteen even voorstellen :)
Mijn echte naam is Loes, en woonachtig in Noord-Brabant met mijn lieftallige wederhelft. We hebben sinds 1,5 week een lieve Duitse Herder in huis, een herplaatser gekregen vanuit een bekende. En onze lieve dame is hernoemd tot Zoë. Het is een teefje van 3,5 jaar oud (gesteriliseerd)
Een geweldig leuke hond met wel een verleden en dus wat ticjes, die er hopelijk nu met een rustig angstvrij huis snel uitgaan! Volgende week gaan we ook beginnen met nosework, om haar lekker aan de slag te houden.

Op haar oude adres kreeg ze pedigree voor duitse herders, hier is dat voer inmiddels gedoneerd aan het asiel! Ze keek er niet naar om. Ik heb verder nooit honden gehad dus qua voer alles nieuw (behalve de welbekende brokken). Ze heeft wondjes op haar neus, korstige plekken op haar ellebogen (zogenaamd van het doorliggen? Ik zie haar daar niet op liggen..) en een doffe vacht. Daarnaast is ze met haar 33 kilo, toch wel te zwaar.

Nu inmiddels na een week veel lezen en proberen kom ik er nog steeds niet uit. Er zijn zoveel keuzes en adviezen! Ik denk dat het beste advies tot nu toe nog maar is dat ik moet letten op mijn hond en op het oog beter kan voeren.
Ik heb het stiekem vanwege mijn werk bijzonder druk, dus als ik dan 's avonds de tijd heb om wat te lezen / leren neem ik alles vreselijk slecht in me op. En dat maakt dat ik er graag wil uit komen qua hoeveelheden en voer, maar er gewoon even niet uitkom...en heb toch graag het beste mte onze meid voor! Alleen elke dag het zelfde kvv voeren omdat deze compleet is vind ik dan ook weer niks.

Ik hoop dan ook wat adviezen, tips en aanvullingen te krijgen want ik weet het soms ook echt niet meer, en ik zie het niet zitten om een paar maanden maar uit te gaan proberen, want dat lijkt me ook niet de slimste keuze!
Ik ben begonnen op KVV maar wil dit graag gaan combineren met BARF, echter is het vreselijk moeilijk om hier een slager te vinden oid die levert. Gelukkig kwam ik er gisteren achter dat Lupa hier ongeveer 20 minuten rijden vandaan is! Ideale keuze! Daarnaast heb ik de visboer vandaag bereid gekregen om volgende week zalm voor me mee te nemen, de kop, staart en alles wat hij dus niet netjes als moot verkoopt! (die dag word dus visdag  :biggrin2: )

Echt BARF lukt om meerdere redenen niet, waaronder de voornaamste dat ik gewoon geen vriezerruimte heb (al ben ik hard opzoek naar een vrieskist  8) )
Verder gebruik ik Kivo als KVV, dat bevalt me tot nu toe prima, de productie zit erg dichtbij (heb alles al van binnen mogen bekijken daar, leuk bedrijf) en rijstmeel e.d. als toevoeging gebruiken ze al een week of 3 niet meer inmiddels, dus nu nog gewoon lekker echt vlees.

De berekening van de site voor BARF:
Menu voor een Duitse Herder, teef, 3 jaar oud, 33 kilo.
Hoeveelheid: 2% van 33 kilo = 660 gram per dag / 4620 gram per week

Rauw vleesbot 50% : 330 gr.
Groentes 10% : 66 gr.
Orgaanvlees 15% : 99 gr.
Spiervlees 25% : 165 gr.



Wat ze nu krijgt is niet compleet, maar wel ongeveer wat ik wil gaan aanhouden qua verdeling, graag zou ik van jullie advies en tips om het wel compleet te maken.
Ma 
    Kivo + zalmolie + 2/3 eitjes
Di     
    Vastdag, wel of niet aanhouden?
Wo 
    Kivo + zalmolie
Do   
    Vis, koppen/staart e.d. met groente en eventueel wat yoghurt
Vr   
    Kivo + 2/3 eitjes
Za   
    Kivo + zalmolie
Zo   
    BARF - 65gr groentemix, 165gr wildvlees (hert o.i.d. als afwisseling), 100gr orgaan zoals levertjes e.d., 330gr karakas (in het begin nekjes en vleugeltjes) ze verteert nekjes (hert / kip ) tot nu toe prima dus dat durf ik aan.

Wat ik allemaal aantoevoegingen weet, maar niet zeker weet of dat ik dat alle dagen of juist weer niet moet voeren (ook hier weer, overal wat anders  ;D ):
- Yoghurt
- Kortgekookte eitjes (7/8 voor een kilo of 34 aan hond toch?)
- Zalmolie (20ml p/d mag ? )
Kivo heeft ook pens/kip en andere soorten, ik varieer graag maar deze soorten zijn volgens de site niet compleet...dus wil daar nog even niet aan.
Daarnaast, penslap zou ik haar ook graag voeren, lijkt me heerlijk voor haar..maar waar zou ik dat nog kunnen toevoegen?

Ik heb geen idee of ik hier goed mee zit...wat ik al zeg, ik zie momenteel door de bomen het bos niet meer en verdiep me graag verder!

Sorry voor het lange verhaal..ik hoop dat jullie me verder kunnen / willen helpen :)
Laatst gewijzigd door Lolleke op do 18 apr 2013, 18:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Door bordie
#2654241
welkom op bp

allereerst de eieren niet koken.... en 1 a 2 p week is echt zat.
en als de hond te zwaar is....ga je uit van het ideale gewicht voor de voeding want als ze veel krygt word ze dikker en dikker.

de zalmolie is ook erg veel....een paar druppels is genoeg.
succes met leren ;)
Gebruikersavatar
Door galgo
#2654319
Welkom op BP.
Ik geef zelf nog kvv (nog geen vriezer) en af en toe een barfdag, dus kan je nog niet veel adviseren.
Zou wel je berekening opnieuw maken met het voor Zoë ideale gewicht.
En idd max. 2 rauwe eieren met schil per week.
Veel plezier met Zoë en op BP.
Gebruikersavatar
Door Thea
#2654334
Welkom op BP :)

Je eieren vind ik veels teveel en zeker niet koken. 2 eitjes per week
Zalm word aangeraden om die evt eerst 2 weken in de vriezer te bewaren. Dan zijn alle beestjes (bacterieen) die voor een hond niet goed zijn gedood ;) En als je zalm per week voer zou ik er geen zalmolie bij de kvv voeren.
Je voert compleet als je minimaal 4a5 diersoorten per week of 2 weken voert.
Dus je hoef niet allemaal complete mixen te voeren.
In kvv zit meestal genoeg orgaan dus dat zou je op 1 Barf dag niet echt hoeven toe te voegen.
Ik zelf geef ook 1 pensdag per week dus lekker een lap verse pens evt aangevuld met wat kippennekken omdat ze anders wat dunne ontlasting hebben.
Maar als je pensdag ga doen zou ik geen kvv geven waar ook weer pens inzit ;)
Gebruikersavatar
Door Lolleke
#2654355
Bedankt allemaal voor de tips! En het welkom. Ik kan hier veel mee! Om de een of andere reden maakt dat het dan toch weer wat overzichtelijker.

Ze krijgt zeker niet zo veel eieren nu hoor! En koken zal ik alvast niet meer doen  ;)
Dan houd ik het gewoon op 2 per week. Ik las 1 per 4.5 kg hond, dus dan kom je gauw te hoog uit! (geen idee meer waar)

Zalmolie leek me niet handig icm zalm inderdaad, maar sinds ik dat bijgeef begint haar neus wel bij te trekken. Dus ze heeft tocht iets van olie nodig lijkt me? Ze heeft het nu 2 dagen niet gekregen en de korsten zijn vandaag alweer heviger... (of zie ik ze nu vliegen?)
Wat zou ik daarvoor kunnen vervangen?

Ze mag ongeveer 30kg wegen dus dan kom ik uit op
Menu voor een Duitse Herder, teef, 3 jaar oud, 30 kilo.
Hoeveelheid: 2% van 30 kilo = 600 gram per dag / 4200 gram per week

Rauw vleesbot 50% : 300 gr.
Groentes 10% : 60 gr.
Orgaanvlees 15% : 90 gr.
Spiervlees 25% : 150 gr.


Als ik dan wat aanpas zou ik met dit dus beter uitkomen, dan krijgt ze de afwisseling in goed 5 diersoorten en toch nog lekker vlees. Sowieso genoeg orgaan, ik mis dan alleen de groente, maar daar zijn de meningen over verdeeld. Ze vind groentepapjes heerlijk, dus die voeg ik dan nog wel toe denk ik.
Ma
  Pensdag, vuile pens met kippennekjes en groentemix.
Di
  Vastdag
Wo
  Kivo Eend + groentemix
Do
  Vis (ingevriezerd :) ) het zal niet elke week zalm zijn + 2 eitjes
Vr
  Kivo Lam
Za
  Kivo compleet
Zo
  BARF - 60gr groentemix, 200gr wildvlees (hert o.i.d. als afwisseling), 345gr karakas (grammen orgaan verdeeld tussen vlees en karkas)

Ik lees en leer ondertussen rustig door  :biggrin2: Fijn, grote fora met veel hulp  :)
Gebruikersavatar
Door Els&Flow
#2654360
Waarom wil je je hond een dag laten vasten op kvv? :) Gemalen vlees word heel snel verteert. Op volledig Barf zou het wel kunnen.

Kivo is een vrij vette kvv, wees dus wel voorbereid om wat dunnere ontlasting. De ene dag eend en direct daarna vis zou ik zelf niet zo doen. Dan kies ik liever voor eend- lam- vis.
In kvv ziet in principe alles wat ze nodig hebben, zelf suplementen toevoegen kan maar is niet noodzakelijk. Zalmolie zou zowiezo mijn voorkeur niet hebben, ik kies dan liever voor een goede visolie van royal green of van doils. Dit ivm dat Zalm kweekvis is met alle gevolgen van dien.
Gebruikersavatar
Door Lolleke
#2654370
@Els, ook jij heel erg bedankt! De vastdag is iets wat niet als slecht word geadviseerd, en ze doet het er prima mee. Vandaar dat ik er in eerste instantie voor gekozen heb. Misschien beter deze na de BARF dag te plaatsen? Of zou ik hem helemaal weglaten? Ik wil zeker helemaal over naar BARF zodra ik de ruimte heb (vriezer) en de verbouwingen hier in huis over zijn en ik dus de plek heb om ook lekker (je kan er maar van genieten  8) ) te hakken en prakken. Dan lijkt me een vastdag na een flinke 'vreetdag' (hele pens dus dubbele maaltijd of een groot karkas) wel een erg fijn idee.
Ik twijfelde er nog over, heb hier ook mensen in mijn omgeving die ik spreek die er voorstander van zijn, vandaar ook dat ik er in mijn OP een vraagteken achter zette  :) Echter, niemand is heilig dus ik krijg graag advies van meerdere kanten.
Maar zoals ik nu begrijp krijgt ze te veel snel verterend KVV om dat ook door te zetten.

Ze was wel zo aangeregeld met vaste tijden eten (van brok) dat ze de eerste dag al maagzuur overgaf omdat wij dus niet thuis waren op haar vaste voertijdstip. Vind dat wel vreselijk sneu, gelukkig is dat nu al helemaal over!

Dunnere ontlasting is tegenovergesteld inmiddels! Ben daar zo blij om, eerst scheet ze er hele konijnen uit bij wijze van. Dunne, gele onnatuurlijke hopen voor mijn gevoel. En nu is het 1x p/d een mooie nette donkere drol. Zoals het mij lijkt dat het hoort van een hond. Zelfde geld voor drinken, ze dronk 2.5l water op een dag! (heb het dagen afgemeten) en dat is helemaal over.

De zalmolie die ik nu heb is gelukkig van wilde zalm!
Ik ben vooral bezorgd om die neus en de jeuk die ze toont, ze heeft best wel wat plekjes nog die ik graag zie verdwijnen. En die korsten op haar neus doen haar gewoon pijn.
Smeren werkt niet, dat likt ze er hard af en ze schuurt dan met haar neus over de grond met als gevolg nog kapottere neus. Dus vandaar dat ik liever de inwendige aanpak prefereer.
Misshcien dat ik deze vraag los op het forum kan plaatsen nog op een geschiktere plek :) (weet nog niet zo goed hoe het forum in elkaar steekt)

Bij de paarden voeren we dan al snel lijnzaad, biergist of levertraan mee. Maar ik weet niet hoe dit bij honden zit?
Gebruikersavatar
Door Els&Flow
#2654377
Het zou mijn keus niet zijn om een grotendeels kvv etende hond een dag te laten vasten. Kvv verteert gewoon te snel om naar de volgende maaltijd te kunnen overbruggen.

Lijnzaad, biergist, levertraan.. een hond kan er niks mee. Visolie word wel goed opgenomen door honden.
Door Quinta
#2654381
Hoeveel mensen er ook voorstander van een vastendag zullen zijn, ik ben inmiddels een groot tegenstander hiervan. Ik heb het destijds een jaar volgehouden omdat het schijnbaar zo hoorde. Ik heb er grote spijt van. De grote promoter van natuurlijke voeding dierenarts Billinghurst zei dat het zo hoorde, vandaar dat we het allen deden. De opvoedingsmethodes van Martin Gaus 30 jaar geleden zijn ook achterhaald zoals hij zelf toegeeft en ik neem inmiddels bepaalde theorien van Billinghurst ook met een korreltje zout. Mag je natuurlijk hier niet zeggen. Dat de wolf ook wel eens een aantal dagen geen eten krijgt, is niet zijn eigen keuze en leidt voor hem niet tot een langer en gezonder leven.

Wees voorzichtig met olie toevoegen, het kan ook een averechts effect hebben. Lijnzaadolie leidt bij veel honden tot jeuk.
Gebruikersavatar
Door galgo
#2654394
[quote="Lolleke"]

Ik ben vooral bezorgd om die neus en de jeuk die ze toont, ze heeft best wel wat plekjes nog die ik graag zie verdwijnen. En die korsten op haar neus doen haar gewoon pijn.
Smeren werkt niet, dat likt ze er hard af en ze schuurt dan met haar neus over de grond met als gevolg nog kapottere neus. Dus vandaar dat ik liever de inwendige aanpak prefereer.
[/quote]
Qua zalf smeren kun je proberen alleen dun te zalven voor je gaat wandelen. Kant en klaar riem om en de deur uit en doorlopen. Zo werkt het bij die van mij. Tegen de tijd dat we weer thuis zijn, zijn ze vergeten dat er wat op zit en heeft het toch zijn werk kunnen doen.
Wondjes smeer ik in met koudgeslagen honing, dus als ze daar wat van binnen krijgen is het geen probleem.
Kan ook zijn dat de korstjes jeuken juist doordat het geneest??
#2654661
De aanbevolen hoeveelheid eieren is ongeveer 1 of 2 eieren per 10 kilo lichaamsgewicht per week (http://www.voerwijzer.com/eieren). Ik neem aan dat jouw maatje ergens tussen de 25 en 30 kilo zou moeten wegen? Dan wordt dus tussen de 3-6 eieren per week geadviseerd. Ik zou ze persoonlijk wel liever verdelen over de week, dus niet meerderen op 1 dag. Vooral omdat rauw ei een beetje laxerend werkt en om die reden 2-3 eieren in eens niet persé goed gaat ;)
Veel plezier met Zoe!
#2660223
[quote="Quinta"]
Hoeveel mensen er ook voorstander van een vastendag zullen zijn, ik ben inmiddels een groot tegenstander hiervan. Ik heb het destijds een jaar volgehouden omdat het schijnbaar zo hoorde. Ik heb er grote spijt van. De grote promoter van natuurlijke voeding dierenarts Billinghurst zei dat het zo hoorde, vandaar dat we het allen deden. De opvoedingsmethodes van Martin Gaus 30 jaar geleden zijn ook achterhaald zoals hij zelf toegeeft en ik neem inmiddels bepaalde theorien van Billinghurst ook met een korreltje zout. Mag je natuurlijk hier niet zeggen. Dat de wolf ook wel eens een aantal dagen geen eten krijgt, is niet zijn eigen keuze en leidt voor hem niet tot een langer en gezonder leven.

Wees voorzichtig met olie toevoegen, het kan ook een averechts effect hebben. Lijnzaadolie leidt bij veel honden tot jeuk.
[/quote]
Waarom Quinta? Is het verkeerd gegaan bij jou?
Door Quinta
#2660258
[quote="Annemarie Rijnveld"]
Waarom Quinta? Is het verkeerd gegaan bij jou?
[/quote]

Ik ben met een wat oudere hond abrupt overgeschakeld van 2 x per dag brokken naar 1x per dag barf en dus ook nog een vastendag. Hij ging al snel afvallen, ondanks het weglaten van de vastendag moest ik zelfs op een gegeven moment naar 2x per dag barf om zijn gewicht op peil te houden. Waarschijnlijk is dit een samenloop van omstandigheden met leeftijd en de toch wat abrupte omschakeling. Maar ook met mijn jonge hond vond ik de vastendag geen succes. Dit berust enerzijds op sentimentele gronden. Ik vond het gewoon akelig mijn hond geen eten te mogen geven terwijl zij dit toch verwachtte.  Ook heb ik het een paar keer meegemaakt dat zij juist na een vastendag darmproblemen kreeg. Onlogisch omdat de vastendag er juist zou zijn om de darmen rust te geven en zich te herstellen. Ik denk niet dat de darmen op een vastendag rust zullen krijgen. Hoe goed je ook op let, honden vinden buiten altijd wel iets wat ze kunnen vreten, al is het bij wijze van spreken een drol en stoppen ze zich vol met allerlei rotzooi.
Mijn honden gaan iedere dag mee naar mijn werk en kunnen dan vrij rond lopen op een 1 ha. groot terrein. Wanneer in de darmen op zo’n dag uitsluitend rotzooi komt, ligt dat zwaarder op de maag dan een voedzaam stukje vlees.

Ook wolven in de natuur hebben te lijden in tijden van voedselschaarste. Hongeren draagt niet bij aan hun gezondheid. Net zoals het voor de mens geldt dat een evenwichtige dagelijkse voeding belangrijk is voor de gezondheid, geldt dit ook voor de hond.

Het past volgens mij niet meer in het eetpatroon van onze huidige "vermenselijkte" hond.
#2660356
Dank je wel Quinta. Ik heb (nog) geen vastendag voor Yuma ingesteld. Weet ook nog niet of ik dat ga doen, maar ik ben wel bezig het een en ander over te lezen, ervaringen e.d..
Ik heb het vroeger met mijn honden weleens gedaan, zo af en toe, zij hadden er geen last van.
Ik houd jouw ervaringen in gedachte!
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door