Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

Door Quinta
#2654153
De afgelopen maanden had mijn hond zeer onregelmatig diarree. 3 dagen alles prima, dan tussendoor dunne poep (licht gekleurd) en vaak met slijm. De volgende dag kon alles weer normaal zijn of nog steeds dun. Dat herhaalde zich regelmatig.
Je gaat dan aan de voeding denken: teveel groente – te weinig kalk- teveel eieren omdat ze vaak eieren uit het kippenhok steelt.  Allerlei dingen veranderd, maar de onregelmatigheid bleef.
Ik heb tenslotte de ontlasting opgestuurd naar “Het Woud” voor wormenonderzoek. Denkend aan Giardia. Het resultaat was echter besmetting  met Coccidiose, een ééncellig parasietje. Voor mij iets nieuws dat dit ook bij honden voorkomt, bij kippen is het algemeen bekend.

De kippen lopen bij mij vrij in de tuin en Quinta loopt vaak kippenstront te vreten. In eerste instantie dacht ik dus dat het hierdoor komt. Volgens de onderzoekers is dit niet waarschijnlijk, moet je juist eerder denken aan het vreten van de ontlasting van de eigen diersoort, dus in dit geval hondenpoep..

Na een medicijnkuur van 5 dagen specifiek voor deze parasiet, is alles prima met de ontlasting. Ik zit echter wel met het dilemma wat de oorzaak is. De kippen het hele jaar opsluiten is ook niet mijn keuze en vogelpoep ligt ook overal en wordt ook gegeten.

Heeft iemand enige ervaring met coccidiose bij een volwassen hond?

Barfplaats wordt gesponsord door