Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door sil61
#2650322
Ik heb hier al een keer gevraagd of ik mijn honden de goede hoeveelheden voer en daar klopte toennog niet veel van. Intussen heb ik het aangepast. Zouden jullie het ajb nog een keer willen controleren?
Ik maal alles en maak er gemengde pakketjes van omdat mijn maltezers maar zo weinig eten. Een soort zelfgemaakte kvv dus.
Dit zit er in:
1 p mais
1 p peen
2 p sperciebonen
1 p broccoli
1 p gele courgette
1.5 p kippenekken
19 p kipperuggen (zit maar heel weinig vlees aan)
3 p kippemagen
2.5 p runderhart
1 p bison gehakt
2 p quail
4 p rundvlees
1.75 p kalkoenvlees
2 p konijn met wat bot
1.5 p lamsgehakt

Heb ik met dit menu ook genoeg vleessoorten?
En zijn deze verhoudingen juist?
Alvast bedankt voor jullie moeite.
Gebruikersavatar
Door Thea
#2651065
Bedoel je met p een pond?
Ik mis lever en nier
Denk dat 19p kiprug 1,9 moet zijn. dan kom ik op bijna5,5 p bot.
En 12p spier.
en 6 p groente
5,5 orgaan.
Als je dan weet dat vleesbot 50% ongeveer moet zijn.
spier 25%
orgaan 15% en groente 10%
tel ik alles op dan kon ik op 30 p.
zou je dus 15 p vleesbot
7,5p spier vlees
3,5 orgaan waar de helft pens van mag zijn
en 3p groente.
Dus nee je verhoudingen kloppen niet.

Heb nog even gekeken als die 19 p kippenruggen wel kloppen zit je op
22,5 p bot
7,5 p spier
3,5 p orgaan
3 p groente
= 36,5 p
dan zou je 18 p bot
9 p spier
Dan zou je aardig in de richting.
Maar vind eigenlijk alleen kip als bot erg weinig ;)

Maar andere zullen het vast beter kunnen verwoorden.
Het is nog vroeg en ik moet zo naar een wedstrijd ;)
Laatst gewijzigd door Thea op zo 14 apr 2013, 07:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#2651091
sil61 schreef: Ik heb hier al een keer gevraagd of ik mijn honden de goede hoeveelheden voer en daar klopte toennog niet veel van. Intussen heb ik het aangepast. Zouden jullie het ajb nog een keer willen controleren?
Ik maal alles en maak er gemengde pakketjes van omdat mijn maltezers maar zo weinig eten. Een soort zelfgemaakte kvv dus.
Dit zit er in:
1 p mais
1 p peen
2 p sperciebonen
1 p broccoli
1 p gele courgette
1.5 p kippenekken
19 p kipperuggen (zit maar heel weinig vlees aan)
3 p kippemagen
2.5 p runderhart
1 p bison gehakt
2 p quail
4 p rundvlees
1.75 p kalkoenvlees
2 p konijn met wat bot
1.5 p lamsgehakt

Heb ik met dit menu ook genoeg vleessoorten?
En zijn deze verhoudingen juist?
Alvast bedankt voor jullie moeite.
Als je wil dat we je menu controleren, wil je dan ajb opgeven wat je per dag voert en exact in welke hoeveelheden. Je maakt het nu vrijwel onmogelijk voor ons om hier iets over te zeggen. En dan graag ook hoeveel gram groenten je geeft en niet per groentensoort opschrijven.

Mais geef je trouwens niet aan een hond.

Ik kan deze manier ook geen oordeel geven over de diersoorten die je voert en of dat goed is. Als je 5 keer per week kip en rund voert en dan 1 keer per week konijn en 1 keer per week bizon is dat niet echt mooi verdeeld, zeg maar. Als je 2 keer per week kip en 2 keer per week kip en rund voert en dan 2 keer per week konijn en 2 keer per week lam, dan ziet dat er al beter uit, zeg maar.

Ik mis vis en lever in je menu.

Dus ik zou zeggen: maak een menu van 40% a 50% vleesbot, 10% orgaanvlees als hart, nier en lever, 10% pens en de rest spiervlees. Verdeel dit over minimaal 4 en liever 5 of meer diersoorten. En geef 1 a 2 keer per week een klein visje zoals sardien of panharing en geef 2 keer per week een rauw eitje en dan gaat het hartstikke goed komen. Maak een groentenmix van 10 (of meer) groentensoorten voor een week of 2. En stop daar ook bladgroenten in (zoals waterkers of andijvie). Of geef elke dag 1 groenten en dan 7 keer per week een andere. Dat kan ook.
Door sil61
#2651377
@Lizzy.
Wat ik dus doe is al die hoeveelheden kopen en alles is 1 keer malen en door elkaar husselen. Dan doe ik het in bakjes in de vriezer, net als KVV wat je in Nederland kan kopen. Dat doe ik omdat ik twee maltezers heb die maar 160 gram en 120 gram voer per dag eten. Een kippenek weegt vaak al meer. Ik had het in Ponden opgeschreven omdat hier alles in lb gaat wat dicht bij een Nederlandse pond zit.
Als je de hoeveelheden door de helft doet heb je kilos. Vuile pens kan ik hier in Texas echt niet krijgen. Wat hier is, is spierwitte gebleekte pens. Toen ik vorige keer vroeg of jullie even naar het geheel wilden kijken, had ik veel te veel lever dus daar heb ik hart van gemaakt. Ook zei iemand dat er in lever en nieren te veel afvalstoffen zaten dus dacht ik dat ik het wel helemaal weg kon laten? Niet dus? De laatste keer kon ik ook een hele koeietong kopen maar ik weet niet of dat orgaan of spiervlees is en of dat veel voedingswaarde heeft. Behalve kippebotten zit er ook een heel klein beetje konijnebot en quailbot in, maar erg weinig. Andere botten heb ik geprobeerd maar die krijgt mijn machine niet gemalen. Als het echt nodig is dan moet ik misschien een sterkere machine kopen maar deze machine is pas een half jaar oud. Ik hoop dat ik nu wat duidelijker ben en dat je er wat mee kan.
Alvast bedankt.

Oh ik bedenk me nog wat. Ik haal de grote stukken vet van het vlees af. In Nederland kocht ik Lotgering maar daar kon ik maar weinig van voeren omdat het zo vet was en mijn honden rap dikker werden. Ik geef ze liever een magerdere mix waardoor ze meer kunnen eten maar weet niet of dat een goede redenering is. Er zit nog wel wat vet in hoor.
Laatst gewijzigd door sil61 op zo 14 apr 2013, 18:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Door sil61
#2653477
Ik duw m'n vraag weer even omhoog. Ben zo bang dat ik het niet goed doe en daar pas over drie jaar achter kom als m'n honden ziek worden.
Gebruikersavatar
Door Thea
#2653505
Zoals je al in onze reakties heb kunnen lezen is het idd niet goed wat je wou doen.
We hebben daar al dingen aangegeven wat beter zou zijn ;)
Als je niet aan vuile pens kan komen geef je dus 20% orgaan waarvan 5 %hart 5% lever en 5%nier.
De overige 5% kan dan tong, kippenmaagjes ect zijn.
ook al bevat dat afvalstoffen er zitten ook veel goede dingen in.
Ik zou minder kippenrug geven en meer konijn. bv 40% /40% en dan. Dan heb je nog iets bot van de Quail al weet ik niet wat voor een diersoort dat is. Zijn er geen andere gevogelte zoals parelhoen,eend ,kwartel ect.
Zoals Lizzy al zei de mais weglaten ik zou daar iets van andyvie voor in de plaats doen.
Door Mevroi Kruim
#2653510
Quail is kwartel, dat is een prima vleesbotje voor Maltezers.
Ik vraag me wel af waarom je alles maalt. Ik heb katten, die eten minder dan jouw honden, gemiddeld nog geen 150g per kat per dag, en alleen de ene met steeds minder kiezen krijgt wel eens wat gemalen. Voor de rest eten ze gewoon alles ongemalen en dat gaat prima. Kippennekken kun je gewoon in 2en knippen, dan heb je minder bot. Spiervlees kun je in passende stukken geven, net als orgaan.
Door sil61
#2653705
@thea
Bedankt voor je antwoord.
Ik heb het idee dat je enigzins geirriteerd ben omdat ik al antwoorden had gekregen. Het probleem is dat ik meer vragen krijg dan antwoorden. Geeft niet, wil ik wel antwoord op geven, maar dan komen er weer meer vragen en ik weet nog steeds niet of de verhoudingen in mijn lijst  helemaal goed zijn.
Ik ga in ieder geval de mais er uit halen en vervangen voor bladgroente.
Ook zal ik er verschillend orgaanvlees in gaan doen zoals je zei.
Ik geef 19 pond bot en dat was geen foutje.
Die twee pond konijn kost $24 dus ik kan er redelijkerwijs niet meer konijn in doen.
Eend is nog duurder.
Parelhoen heb ik nog nooit gezien en quail is idd kwartel maar ook te duur om er een paar kilo in te doen.
Als ik geen grotere variatie aan botten kan vinden is dat echt een onoverkomelijk probleem?
Is het een probleem dat ik de grote stukken vet eraf haal?
Kloppen de verhoudingen op mijn lijst verder wel?
Door Lizzy
#2653770
1.5 p kippenekken
19 p kipperuggen (zit maar heel weinig vlees aan)
3 p kippemagen
2.5 p runderhart
1 p bison gehakt
2 p quail
4 p rundvlees
1.75 p kalkoenvlees
2 p konijn met wat bot
1.5 p lamsgehakt

OK, je geeft dus 20.5 pond vleesbot, 5,5 kg orgaanvlees (maag en hart) en 9,5 pond spiervlees? En 2 pond, is dat 1 kg?

Als ik het goed heb, zit je daarmee op 59% vleesbot, 27% spiervlees en 15% orgaanvlees. Groenten heb ik niet meegerekend want het lukt me niet om uit te rekenen wat je daarvan geeft. Kwartel: ik ben er vanuit gegaan dat je deze heel geeft en die heb ik dus ook niet meegerekend.

Als je het mij vraagt geef je 10% teveel vleesbot. Ik zou 15 a 17 pond vleesbot in totaal gaan geven. Omdat die kip erg kaal is, zou ik zeggen dat 15 pond genoeg moet zijn. In plaats daarvan kun je wat meer orgaan en spiervlees gaan geven. Kun je aan pens komen, vuile pens (groene pens)? Dan kun je daar 10% van gaan geven.

En verder moet er lever in je menu komen. En vind ik 1 keer per week vette vis ook zeer aan te bevelen.

Kun je hier iets mee?
Door sil61
#2654072
Hartstikke bedankt, lizzy! Dit is precies wat ik met mijn vraag bedoelde.
Ik ga de samenstelling aanpassen. Nu weet ik in ieder geval zeker dat ik ze niet de dood in jaag door ze zelf te voeren  ;D
Nogmaals bedankt! :)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door