Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Miranda 1
#2652830
Mijn Berner heeft een eliminatiedieet ivm zijn voedselallergie. Een paar maanden geleden ben ik gestart met het voeren van sperciebonen. Ik heb zijn percentage vlees omlaag gedaan en ben 10% sperciebonen gaan geven. In zijn geval 140 gram per dag.

Nou het ik het idee dat hij wat afgevallen is. Maar ik vind het moeilijk om het te bepalen. Een Berner ff optillen om te wegen doe je niet ff. Zoeen drie kwart jaar geleden hebben we dit gedaan en toen woog hij zoeen 57 kilo. 2 weken geleden heb ik hem gewogen op de hondenschool. Daar staat sinds kort een weegschaal. Op die weegschaal woog hij nog geen 50 kilo.

Aan zijn postuur kan ik het niet echt merken. Hij is altijd al schraal geweest. Verder is hij gewoon gezond. Maar heeft minder beweging gehad de afgelopen maanden. En is huis is hij een stuk rustiger sinds hij behandeld wordt door een acupunctuur. Dan zou je juist denken dat hij wat aan moet komen.

Dus vroeg ik me af of hij misschien is afgevallen door het voeren van sperciebonen? Icm dat ik hem minder vlees ben gaan geven.

Ik ga hem vanavond nog een keer proberen te wegen. Dit verloopt niet erg makkelijk, dus of het gaat lukken weet ik niet. Hondje is onzeker en vind dat eng zoeen weegschaal.
#2652838
klinkt logisch! ik hoor namelijk altijd dat je een hond sperziebonen moet voeren als je hem wil laten afvallen. Omdat hij dan een vol gevoel in zijn maag heeft, maar het heeft bijna geen voediingswaarde zodat er dus wel gewicht afgaat.
Als het niet nodig is dat hij afvalt, zou ik ermee stoppen.
#2652842
Ik heb mijn Golden idd laten afvallen mbv sperciebonen maar hem heb ik toen ook minder voer(bot, vlees ed) gegeven. En idd bij mijn Berner heb ik nu eigenlijk hetzelfde gedaan.

Nee hij moet zeker niet afvallen. Ik geef nu idd de groente als extra. Dus hij krijgt nu gewoon 140 gram per dag meer in totaal.
#2652848
Miranda 1 schreef: Dus vroeg ik me af of hij misschien is afgevallen door het voeren van sperciebonen? Icm dat ik hem minder vlees ben gaan geven.
je geeft dus ook minder vlees. ik zou dat weer terugdraaien en de gewone hoeveelheid vlees gaan geven + sperziebonen
Gebruikersavatar
Door Kaio
#2652859
Als het een andere weegschaal is kun je er niet van op aan dat het dus 7 kg betreft, kan nl ook wat minder zijn dus.
Mijn ervaring met onze honden is dat we redelijk goed kunnen voelen hoe dun ze zijn. En 7 kilo is echt een groot verschil, dat zou je dus zo kunnen voelen. Niet dat ik ze supervaak weeg en ze jojojen ook wel maar in principe toevallig iedere keer dat ze gewogen zijn zit dat in ongeveer + - 2 kg van mekaar af.
Maci onze slechte eter woog eerst 46 en nu 54 en dat verschil is toch dag en nacht, zou nog wat bij mogen maar hij verzamelt alles op zijn buik, dus laten we het maar even zo.
Hoe voelt hij dan op zijn ruggegraat en diepe borstpunt aan?

Maar ik denk dat ze dus wel wat afvallen met sperziebonen ipv vlees. Denk dat er wat minder voeding inzit ja.
#2652868
Hij voelt verder goed aan. Het 'probleem' met hem is ook dat ik al snel bang ben dat hij te weinig krijgt. Als brokken etende pup had hij nooit genoeg en kreeg veel meer dan geadviseerd. Dit is sinds kvv en nu barf niet meer het geval. Behalve als het echt koud is buiten, dan gaat hij in huis op zoek naar eten en wil hij meer dan normaal ons eten jatten.

Maar hij is bijna 3 jaar en wij vinden hem erg smal voor een Berner. Ja dat is natuurlijk een stuk bouw. Maar dat maakt al snel dat ik bang ben dat hij te dun is.

En omdat hij de afgelopen maanden echt weinig beweging heeft gehad en in huis rustiger is zou ik eerder denken dat hij aan zou komen ipv afvallen.

Ik ben gewoon snel bang dat hij te weinig krijgt. Ik vind dat namelijk zielig met mijn mensen gedachten haha.
Door nienk
#2652877
nou het lijkt me stug dat hij af gevallen is door dat hij spersieboontjes krijgt. het af vallen zal komen doordat hij minder vlees krijgt. in boontjes zit immers minder aan voedingsstoffen dan in vlees.

als hij niet op de weegschaal wil, lekker niet wegen joh. wat zegt dat getal nou? als je 'm te schraal vindt worden hoog je het vlees toch gewoon weer een beetje op?
#2652880
Klopt het zal niet door de sperciebonen op zich komen. Het zal komen doordat ik het vervangen heb voor vlees.

Maar ik had er nooit bij stil gestaan dat dit zou kunnen gebeuren. En twijfelde dus of dit kan.
Gebruikersavatar
Door Kaio
#2652882
Kaio, toch echt een newf reu van goed formaat en bone weegt ook tussen de 58-60 kilo. Goed hij is best slank, slanker dan de meeste newfs (goed die vind ik naar eerlijkheid ook vaak veel te dik) maar daarentegen kan hij met zijn 9 jaar nog prima rennen ed.
Te smal voel ik met name aan de mate waarin je de ruggegraat kunt voelen. Toen Maci zo mager was voelde je dat echt wel en ook de ribben (ja die kun je altijd wel voelen maar als je zonder druk piano kunt spelen is het niet goed) en hij viel achter de laatste rib wel sterk in ook, en het borstbeen voel je dan ook erg goed.
Maar ik zeg zelf vaak ook: pfff zonder vacht zou het toch veel makkelijker zijn wat dat betreft  ;)
En anders iets meer gaan geven weer en kijken of ie bijkomt, en als je het niet vertrouwt dan toch maar laten checken door de DA.
Naar mijn weten kunnen ze ook afvallen als ze last van wormen hebben.
#2652929
Wat jij omschrijft dan is hij niet te mager. Ik voel zijn ribben, maar de rest niet zoals jij het omschrijft. De acupunctuur zei dat hij atletisch gebouwd is voor een berner. Misschien past zijn postuur ook wel bij zijn energieniveau. Hij is vrij druk en rent continu in het bos.

Wormen is idd een goede. Die kun je toch zien in de ontlasting?
Door nienk
#2652951
Miranda 1 schreef: Wat jij omschrijft dan is hij niet te mager. Ik voel zijn ribben, maar de rest niet zoals jij het omschrijft. De acupunctuur zei dat hij atletisch gebouwd is voor een berner. Misschien past zijn postuur ook wel bij zijn energieniveau. Hij is vrij druk en rent continu in het bos.

Wormen is idd een goede. Die kun je toch zien in de ontlasting?
het is gewoon een sportmodelletje!

je kan na gaan of hij wormen heeft door wormenonderzoek uit te laten voeren bij Het Woud, even op googlen. je krijgt dan uit slag of hij wormen heeft, en zo ja, gelijk ook welke wormen, zodat je een middel kan in zetten wat alleen die wormen aanvalt en de schade voor zijn (als allergiehond o zo belangrijke) darmflora enigszins beperkt blijft.
#2653508
Honden vallen niet af van sperziebonen. Net zomin als mensen trouwens, anders zouden er geheid al lang peperdure sperziebonen-diëten op de markt zijn voor mensen. Sperziebonen bevatten niet een of ander magisch ingrediënt waardoor het gewicht ineens vanzelf afneemt.

Honden vallen, net als mensen, af doordat ze minder energie binnenkrijgen dan ze verbruiken. Groente bevat per gewicht minder energie dan vlees, geef je dus minder vlees en in plaats daarvan meer groente dan krijgt je hond minder energie binnen en dus valt hij af. Sperziebonen zijn groente, ergo, je hond valt af. Datzelfde had je ook bereikt met wortels, spinazie, broccoli of noem maar op.

Waarom dierenartsen steeds weer met die vermaledijde sperziebonen op de proppen komen, werkelijk geen flets idee. Ze bedoelen dan altijd uit blik of pot, en daar ben ik geen voorstander van. Er zit vrij wat zout en ook suiker in en vaak ook nog conserveringsmiddelen. Allemaal niet gezond voor een hond. En ook niet voor een mens trouwens.

Tijdelijk een deel van het menu vullen met groente voor een te dikke hond is prima. Je kunt de hoeveelheid vet in het menu ook verminderen, maar niet de vette vis!
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door