Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Nancy73
#2649432
Een vraagje aan de dalmaten mensen.

Houden jullie bij voorbaat al rekening met het purine gehalte?

Ik maak me er best wel een beetje druk om omdat mijn vorige dalmaatje daar problemen mee heeft gehad.
Gebruikersavatar
Door *Dorothea*
#2649441
Nee niet bewust, probeer niet teveel orgaanvlees te voeren en daarom ook geen kvv, maar dat is het enige.

Wat voor probleem had jouw teefje dan?
Door Lizzy
#2649443
Nope, ik houd geen rekening met purine. Ik zou zelf alleen rekening houden met purine bij reuen met problemen (zogenaamde uraatvormer).
Was je vorige Dalmaat een reu of teef?
Door Nancy73
#2649454
Ik had een teefje, zij had geen problemen met blaasgruis of nierstenen , waarschijnlijk omdat ze daar te jong voor was denk ik maar pfff ik weet niet goed hoe ik dit moet uitleggen want het is een lang verhaal maar het komt er op neer dat ze (na heel erg lang zoeken)  door het niet goed kunnen afbreken van dit eiwit alle mogelijke andere klachten heeft gehad. 
Door Nancy73
#2649462
ik ben nu begonnen met kvv van Darf eko maar ik wil zo snel mogelijk over op zelf samenstellen omdat ik me zorgen maak over de hoeveelheid rund/orgaan.  Ik ben nu op zoek naar een vrieskast, ik moet nog even wennen aan het idee als veganist maar vooral moet ik nog wat meer studeren op het hele barfen.
Door essievanderkraan
#2650021
Mijn dalmatenteefje heeft uraatkristallen in haar urine waarna de da haar op dieet brokken wilde hebben. Na vele mailtjes, telefoontjes met Lizzy ben ik gaan barfen. 3 weken geleden haar urine nog eens laten checken en.....veel minder uraatkristallen. :D In het purine verhaal ben ik niet zo heel goed maar ik geef haar niet zo veel rundvlees of lever.
Welke klachten had je vorige teef?
Groetjes
Gebruikersavatar
Door *Dorothea*
#2650104
Nancy73 schreef: Ik had een teefje, zij had geen problemen met blaasgruis of nierstenen , waarschijnlijk omdat ze daar te jong voor was denk ik maar pfff ik weet niet goed hoe ik dit moet uitleggen want het is een lang verhaal maar het komt er op neer dat ze (na heel erg lang zoeken)  door het niet goed kunnen afbreken van dit eiwit alle mogelijke andere klachten heeft gehad.
Maar alle dalmatiers in NL hebben dit probleem. Ze kunnen allemaal urinezuur (afbraakprodukt van purinebevattende eiwitten) niet omzetten in allantoine.
Door Nancy73
#2650249
Dat weet ik daarom vraag ik het ook . Ik wil het graag goed doen en natuurlijk liever voorkomen dat Devina last gaat krijgen. Voordat ik haar dadelijk voer geef wat niet geschikt is voor haar.
Door Lizzy
#2651101
Een Dalmaat krijg alleen last van met het aanmaken van gruis/stenen in de urine. Dus wat je me hier verteld komt mij echt niet bekend voor en klinkt me echt meer dan vaag en dan zit ik toch een jaar of 18 in de Dalmaten.... :-\

Kun je me wat meer vertellen over de klachten die jouw hond had?
Gebruikersavatar
Door Sarah5
#2651808
Hoi Nancy,

Vlgs mij hadden wij elkaar gezien op de hondenshow laatst ;)

Inmiddels zijn er toch ook varianten DARF met andere diersoorten? Volgens mij is er in elk geval; een geit en een eendmix verkrijgbaar. Vanaf 50 kilo kan je geloof ik zelfs een 'eigen' mix laten maken.
Zelf geef ik mijn halfwas Dalmaat voor de zekerheid meer groente en minder orgaan.
Door Nancy73
#2652742
Lizzy schreef: Kun je me wat meer vertellen over de klachten die jouw hond had?
Ik zou je graag het hele verhaal vertellen maar ik vind het te lang en ingewikkeld om het hier allemaal op te schrijven. En het is ook wel een beetje vaag en het is al weer 16 jaar geleden. Die hou je me nog te goed Lizzy.
Sarah5 schreef: Inmiddels zijn er toch ook varianten DARF met andere diersoorten? Volgens mij is er in elk geval; een geit en een eendmix verkrijgbaar. Vanaf 50 kilo kan je geloof ik zelfs een 'eigen' mix laten maken.
Zelf geef ik mijn halfwas Dalmaat voor de zekerheid meer groente en minder orgaan.
Ik heb dit ook gelezen en ga maar eens bellen met DARF om te vragen wat zo'n mix moet gaan kosten.  Ik zag idd ook dat er andere kvv zijn maar daar zit  ook orgaan in van andere dieren maar het blijft orgaan toch??
Door Nancy73
#2652744
Sarah5 schreef: Hoi Nancy,

Vlgs mij hadden wij elkaar gezien op de hondenshow laatst ;)
Ik moest even diep nadenken maar ik weet het weer , van Ekopets toch?
Gebruikersavatar
Door *Dorothea*
#2652833
Sarah5 schreef: Hoi Nancy,

Vlgs mij hadden wij elkaar gezien op de hondenshow laatst ;)

Inmiddels zijn er toch ook varianten DARF met andere diersoorten? Volgens mij is er in elk geval; een geit en een eendmix verkrijgbaar. Vanaf 50 kilo kan je geloof ik zelfs een 'eigen' mix laten maken.
Zelf geef ik mijn halfwas Dalmaat voor de zekerheid meer groente en minder orgaan.
Bij een kruising hoef je niet bang te zijn voor uraat, alleen wanneer je 2 dalmaten met elkaar kruist heb je dat probleem. Het gen voor niet uraat vormen is nl dominant en zal er altijd voor zorgen dat bij een kruising het probleem niet optreedt.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door