Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door SannePP
#2651402
Hoihoi!

Mijn naam is Sanne en ik woon in Tilburg. Ik heb 2 honden; een kruising Mechelse herder - Border Collie teef genaamd Cena, van net 5 jaar. En een worsthond-kruising reu uit Kreta, genaamd Henk, van net 4jaar. Beide gecastreerd.

Cena en Henk eten gewoon brokken, Carocroc lam en rijst light maar we willen in het weekend graag vers vlees gaan voeren. Vooral omdat Cena het erg lekker vindt.
Henk wil liever geen moeite hoeven doen voor zijn eten. Een dentastick fijn kauwen gaat nog nét. Maar meer moeite doet hij gewoon niet. Daarom denk ik voor hem aan gemalen mixen. Cena vindt het wel heerlijk om te knauwen en op haar gemakje wat botten of karkassen weg te werken.
We probeerden al zalmkop, kipkarkas en penslappen en ze vindt het allemaal heerlijk!

Dan mijn vragen: hoe zorg ik dat het een volwaardige maaltijd wordt? Waar moet ik dan op letten? Moet ik iets bij voeren in die weekenden?
En hoeveel moeten de honden hebben? Ik las hier wel al een richtlijn, maar ik weet niet zeker of ik het goed begrepen heb.
Cena weegt 26 kilo en is niet te zwaar. Zij is gecastreerd en een middelgrote hond. 20 gram p/kg lichaamsgewicht zou betekenen dat zij per dag 520 gram Barf mag hebben?
Henk weegt 14 kilo en is zo'n 2 kilo te zwaar. Hij is gecastreerd en een kleine hond (formaat welsh corgi). 30 gram p/kg lichaamsgewicht zou betekenen dat hij 360 gram Barf mag hebben? Of is dat te veel?
Meer dingen waar ik rekening mee moet houden?

Afbeelding
Door nienk
#2651457
hoi en welkom hier, leuk stel heb je!

brokken eten vinden we hier niet 'gewoon', maar hartstikke goed dat je gaat beginnen je te verdiepen in Barf/rauw voeren! het kan alleen wel een tikkeltje verslavend zijn, dus de kans dat je hondjes straks ook door de weeks een lekkere rauwe hap krijgen, is aanwezig. ;) je honden zullen je het alleen maar in dank afnemen. ;)

als je echt volwaardige maaltijden wilt voeren in het weekend, zul je voor je weekenden een barf menu moeten maken, in ieder geval voor cena. dat komt neer op (ongeveer) 45 a 50% vlees bot, 30% spiervlees, 10% pens en 10% overige orgaan (hart,lever,nier).  dat is als je het wilt doen 'zoals het hoort'.

maar, voor die 2 dagen in het weekend, komt dat allemaal niet zo heel nauw. zorg dan gewoon dat de onderdelen wel enigszins in die verhoudingen zijn, om te zorgen dat de ontlasting goed is. (te veel bot geeft te moeilijk poepen, te weinig te makkelijk)

zalmkop word over het algemeen gezien als een artikel voor wat meer gevorderde barf honden, krijgt Cena ze goed weg? netjes op knagen, goede ontlasting?

voor Henk kan je kijken of de dierenwinkel bij jou in buurt misschien een goede kvv heeft liggen. dan ben je in 1 keer klaar.

over de hoeveelheden: dat is een kwestie van uitproberen, 'op het oog voeren' doen de meeste mensen hier. worden ze te dik? voer je te veel. vallen ze af? dan voer je te weinig. de ene hond heeft (veel) meer of minder nodig dan de andere hond, de percentage's van 2 a 3 % van het lichaamsgewicht zijn dan ook richt lijnen.

over het afvallen van Henk: als die af moet vallen, zou ik eerst maar eens die dentastix in ruilen voor een lekker gedroogd knaagje, of echte rawhide ofzo. dentastix zijn helemaal niet zo goed voor de tanden als de fabrikant je graag doet geloven, en zitten ook nog eens vol met dingen waar de hond alleen maar dik van word!
Door Elinea
#2651570
Ha!  :biggrin2: Juno krijgt inmiddels 180 gram per dag en ik ben begonnen op ruim 280 gram. Daar vond ik hem wat van aankomen en zodoende ben ik gaan minderen. Ik vermoed dat de 180 gr die hij nu krijgt ietsje te weinig is, maar merk ook dat je met Barf eerder te veel geeft ( ik althans  :-[) dan te weinig. Voorlopig staat hij op 180 gr en als hij op gewicht is moet ik een balans zien te vinden om hem ook op gewicht te houden.  Ik heb overigens ook 12 kilo aangehouden als wenselijk bij de rekenhulp, maar vermoed dat dat voor Juno wel iets licht is. Hij woog 12,9 toen ik hem kreeg en toen zat er geen spier op. Nu is het een bonkie ( met een buikje..klein buikje.. ???)
Gebruikersavatar
Door Fenixjuh
#2651697
Welkom! Zoiets was ook mijn eerste berichtje, leuk voor het weekend.

Inmiddels hier volledig KVV met af en toe wat BARF. Het went vanzelf en als je ziet hoe lekker je honden het vinden en hoe goed ze het erop doen.

Ik zou de dentasticks achterwege laten, deze werken niet altijd. Beter kun je, zoals je zelf aangeeft, een zalmkop, penslap of karkas geven. Veel lekkerder en werken ook prima.

Heel veel plezier met inlezen, waarschijnlijk zijn jouw honden over 3 maanden ook 'om'  ;)
Door SannePP
#2652408
Thanks voor de reacties! Heel nuttig. De dentasticks zijn bij deze afgeschaft :) We moeten voor kleine Henk echt even kijken wat hij wel gaat eten, misschien dat een kippennekkie of een konijnenoor hem aanstaat? We gaan het gewoon uitproberen en dan zien we wel.

@ Eline, Juno krijgt dan wel heel veel minder dan ik voorgerekend had via de info hier op de site. Zou Henk dan ook minder moeten krijgen?
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2652593
SannePP schreef: Thanks voor de reacties! Heel nuttig. De dentasticks zijn bij deze afgeschaft :) We moeten voor kleine Henk echt even kijken wat hij wel gaat eten, misschien dat een kippennekkie of een konijnenoor hem aanstaat? We gaan het gewoon uitproberen en dan zien we wel.

@ Eline, Juno krijgt dan wel heel veel minder dan ik voorgerekend had via de info hier op de site. Zou Henk dan ook minder moeten krijgen?
Als hij al wat te dik is, zou ik op 2% beginnen. Of 2,5, maar zeker geen 3.
Wat was je van plan om hem te voeren, btw?
Door nienk
#2652633
SannePP schreef: Thanks voor de reacties! Heel nuttig. De dentasticks zijn bij deze afgeschaft :) We moeten voor kleine Henk echt even kijken wat hij wel gaat eten, misschien dat een kippennekkie of een konijnenoor hem aanstaat? We gaan het gewoon uitproberen en dan zien we wel.

@ Eline, Juno krijgt dan wel heel veel minder dan ik voorgerekend had via de info hier op de site. Zou Henk dan ook minder moeten krijgen?
misschien inderdaad een kippennek of (halve) eendennek. of een kwarteltje?
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door