Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door *Lia*
#2652417
Vooropgesteld: Ik heb heel veel moeite met het voor de "lol" doden van dieren.
Wat is een dier die gedood wordt voor de lol van de jager ?? Niets. Een voorwerp. In feite zijn wij ook dieren. Ik heb er vreselijk veel moeite mee, als ik lees dat er weer een "plezierjacht" heeft plaatsgevonden. Wat is leuker voor een jager om een willekeurig dier dood te schieten. Ik zou het nooit kunnen om een dier van het leven te beroven. Ook al zou ik er 10.000.00 euro voor krijgen. Never nooit zou ik het kunnen. En dan heb ik het niet eens over gedomestiseerde dieren: Lieve kleine geitjes van 3 weken oud, of lammetjes net geboren. Wie zijn dan die barbaren ?? die dat doen alsof ze een pak suiker doormiddel klieven ? Hebben die gasten geen gevoel ?? o.i.d. ?? Hoe is het mogelijk ?? Geen gevoel, geen liefde voor dieren, denk ik dan.  Dat kan toch niet??  Blijkt een dier echt een voorwerp ?? zoals in de wet een hond/kat ook is ?? Niks geen levend wezen, maar eenzelfde idee als een koelkast. Opruimen die hap, of het nou leeft of niet. Dat is toch hetzelfde ??
Door Esther Q
#2652437
Ik zou maar niet erg trots zijn op het feit dat je never nooit niet een dier zou kunnen doden. Als jij en je hondje honger hebben is het toch echt een actie die je in bepaalde klimaten zult moeten kunnen uitvoeren wil je overleven. Maar gelukkig leven we in een wereld waarin een ander dat soort nare dingen voor ons oplost ;-)
Door Parelridder
#2652478
Geen jager jaagt hier niet uit vrije wil. Het heeft wat voeten in aarde voor je voldoet aan de voorwaarden om een vergunning kunt aanvragen (kopen). De jacht is gebonden aan strikte regels (met verlies van jachtvergunning bij overtreding). Ga eens met een jager door diens veld, laat je vertellen wat er leeft en groeit (je zult verbaasd staan hoe veel hij daar over kan vertellen! dingen die jij en ik niet weten..) en wat er komt kijken bij de jacht daar (bijv. exact weten wat er geschoten mag/moet worden en in welke periode).
De man van een vriendin was jager (was, want overleden) en kreeg daarom ook opdracht de in recreatiegebied uitgezette tamme konijntjes dood te schieten. Het wemelde daar namelijk van de door 'dierenliefhebbers' afgedankte tamme konijntjes en je weet hoe dat gaat met konijntjes onderling... Ik ken het gebied en het zat er werkelijk bom vol! Enfin, hij heeft die tamme beestjes moeten schieten - 'schadebestrijding' - verschrikkeklijk vond hij het! Ze zaten zo suf te zitten, geen benul van gevaar en als de ene om viel, zat de ander er nog naast te kijken. Gruwelijk. Dat had voor hem niets met jacht te maken. De schets dat een jager het leuk vindt om dieren te doden is dus veel te kort door de bocht.

Het doden van jonge geitjes vanwege het bok zijn en aanverwante akelige zaken zal m.i. ook niemand voor z'n lol doen. Je kunt leren er mee om te gaan (of niet) en andere aspecten uit het werk leuk vinden, maar ik heb nog nóóit iemand horen zeggen "Ik wil later jonge geitjes doden!". Dat die beestjes gedood worden komt natuurlijk ook niet doordat er mensen zijn die deze baan hebben, maar omdat we leven in een maatschappij waarin we beesten fokken waarvan we de helft afdanken (als het gaat om het goede kleurtje of modelletje cavia, etc. zijn dat er naar ik vrees nog veel meer en niet zelden door de fokker zelf, op onderling uitgewisselde methoden..). Niet degene die op het bedrijf werkt waar dit wordt uitgevoerd houdt het in stand, maar wij met z'n allen zo lang we alle producten waarvoor dit gebeurd in deze mate wensen te kunnen kopen. Kortom, daar komt geen verandering in en dat doen we zelf..
Door Lida. S
#2652584
Ik was ook anti jacht, totdat ik werkelijk in gesprek kwam met jagers. Zij wisten zoveel meer van de natuur dan ik en waren begaan met de dieren. De jagers hebben mijn ogen geopend. Ik heb daarom zelf mijn jachtakte gehaald en ga een paar keer per jaar mee op jacht. Zelf schieten doe ik niet, want ik ben bang dat ik een dier alleen maar verwond en ik heb geen hond die het aangeschoten wild kan ophalen.
Als er tijdens een jacht 10 hazen worden geschoten hebben we er zeker 30 laten lopen. Als gezien wordt dat het een moer is wordt er niet geschoten. Fazanten hebben we hier niet veel. Die worden ook niet geschoten.
Tijdens en na de jacht wordt  er respectvol met het wild omgegaan. Al het geschoten wild wordt opgegeten. Er wordt niet geschoten voor de lol. In het kader van schade bestrijding is het noodzakelijk. En het wild dat geschoten wordt heeft in ieder geval een beter leven gehad dan een mestkalf of varken.
Door spikkel
#2652662
Willen we niet meer jagen dan zullen we de natuur natuur moeten laten, en dus ook niet zeuren dat ze in de tuin komen en de boel opvreten. We zullen dan de wilde zwijnen etc meer gebied moeten geven, dus heel Nederland. Ik denk niet dat er dus zomaar gejaagd word. Over jonge dieren ben ik het wel met je eens. Mijn honden en katten krijgen geen geitjes van een paar dagen over weken. Ik heb zelf schapen en alle lammeren ook de rammetjes blijven 3 maanden bij de moeder, daarna worden ze inderdaad geslacht. Het is inderdaad goed om eens na te denken wat je zelf eet en ook wat je, je dieren voert, dat blijft gelukkig altijd een vrije keuze.
Door Fido
#2652751
Ik denk dat er maar een hele kleine groep personen doden omdat het leuk is. Moorden heet dat dan  ;)
De overgrote meerderheid dood dieren omdat het beroepsmatig moet of in primitieve omstandigheden om te overleven.

En dat gezelschapsdieren te vaak als wergwerpartikel worden weggezet..... Ja, kijk maar de asiels zitten vol  :-\ en soms krijg je als dierenarts ook wel eens te maken dat euthanaseren de voorkeur heeft boven investeren  :-X :-X  Maakt dat dierenartsen hypocriet?? nee absoluut niet. Diegene die de vraagstelling voorlegt die is hypocriet. Dat zou je dan (best wel ;)) in het zelfde hokje kunnen stoppen als mensen die (goed)koop vlees eten maar nooooooooooiiiit en te nimmer een dier willen doden omdat zieieieieieiieieielig is en die gene die dat wel doen veroordelen  ;)
Gebruikersavatar
Door Berna
#2652947
Ik ben geen jager...maar door mijn honden wel betrokken bij jagen. Heb veel respect gekregen voor jagers zoals Lida S al omschrijft.

Het woord plezierjacht is door Marianne Thieme verzonden. In NL bestaat dat gewoon niet. De term maakt me dan ook best wel boos.......Parelridder heeft het ook al toegelicht, wil daar nog wel wat aan toevoegen;
-Zolang we meer ongevallen door wilde zwijnen en reeen prima vinden,
-We het accepteren dat brood vreselijk duur wordt omdat er geen duiven meer geschoten worden
-zuivel en vlees onbetaalbaar wordt omdat ganzen al het gras opvreten en dusdanig beschadigen dat het niet meer groeit.
-We het prima vinden dat alle groente/aardappel gewassen flinke schade oplopen....
Dan is het allemaal prima om lelijk te doen over en tegen jagers. En anders is het hypocriet.
Jagen is niet schieten, jagen is beheer.

Misschien was het nog niet in de dierenknuffelaars opgekomen...maar gans, fazant of konijn is het beste biovlees en eerlijkste vlees wat er is.  Je kunt jagers alleen hypocriet noemen als je vegatarisch bent...en bovengenoemde zaken prima vind.

De natuur de natuur laten is zon succes dat in de oostvadersplassen iedere dag vele reeen dood gaan..Nederland is te klein en de natuur is fors uitbalans. Jacht heeft daarmee niks te maken, maar wel ons gedrag als mensen. Overal wegen aanleggen een huizen bouwen...hypocriet, jammer dat het wild daar mee niet meer zichzelf regeld. Want gebieden zijn afgesneden.....

Vossen, kraaien, zwerfkatten...wel eens bij stil gestaan waar die van leven? Jonge hazen, eendjes, konijntjes etc etc. Als de jagers hun handen af trekken van het beheren van hun jacht...dan is het snel gedaan met hazen en fazanten in Nederland...is dat wat je wil?

Ik niet...wij eten hier regelmatig gans. De honden eten er van en de boer heeft minder schade. Jacht is meer dan schieten...sterker nog jacht heeft biks met schieten te maken.
Door Annemarie Rijnveld
#2652958
Ik ben het helemaal met mijn voorgangers eens. Vroeguh was ik behoorlijk anti-jager, ja, moet ik eerlijk toegeven. Maar ik zie het nu toch wel allemaal in een ander licht.
Er zijn jagers en jagers, die je eigenlijk beter kan betitelen als stropers. Een echte jager kent zijn vak, en doet goed werk, ten behoeve vooral van de natuur, maar ook ten behoeve van onszelf.

Ik voeg er niets aan toe, het is al zo goed uitgelegd door Erna en Lida.
Door Mowgli
#2652999
Ik kom uit een dorpje aan het IJsselmeer. Een groot probleem is daar (en ook bij andere plaatsen aan het water), dat de dijken als gatenkazen zijn en op instorten staan door de grote legioenen (wilde) konijnen die daar hun legers hebben... Als je in de zomer 's nachts over de dijk tussen Enkhuizen en Leleystad rijdt, zie je alle wilde konijnen op het wegdek zitten. Die is dan lekker warm door de zon. Levensgevaarlijk. Dus sorry, maar dan vind ik het echt niet hypocriet om die af te schieten.
Gebruikersavatar
Door Kallista
#2653019
Nee, ik zie dat ook iets genuanceerder  ;)

Had zelf een dag voor kerst vorig jaar een ongeval met mijn auto door een wild zwijn wat tegen mijn auto rende, die beesten zijn hier een plaag, zelfs met jagen.
Er rijdt zich hier in het bos nog eens iemand te pletter tegen een betonnen lantaarnpaal.
Dan zouden de "arme wilde zwijnen" dan maar vrij overal moeten blijven rondlopen?
Met geen enkele natuurlijke vijand?
Zou de leefomgeving van species mens heel klein gaan worden hier.

De geitjes van een paar weken oud...opvoeren of naar de destructie?
Dan vind ik het beter dat je dit opvoert.
Je gaat het immers toch niet kunnen voorkomen dat mensen zo goedkoop mogelijk geiten- of schapenkaas willen kopen.

Weet je wat ik pas erg vind?
Alle dieren uit de bio-industrie, alles wat lang of ver als levend dier op transport moet  :-X

Eigenlijk zou iedereen die vlees eet, of het aan zijn dieren voert ook maar zelf moeten slachten.
Denk dat er dan veel mensen spontaan vegetarier worden...
Door Shifare
#2653157
Heel veel kinderen weten tegenwoordig niet eens waar vlees e.d. vandaan komt. Dat een levend wezen daar voor zorgt.

Ik ben denk ik ook voor zelf slachten. Misschien krijgen mensen weer wat respect voor wat ze eten.

Hierbij moet ik altijd denken aan de film dances with wolves. De indianen die 1 bizon vangen en alles gebruiken tov 'de blanke' die een hele roedel uitmoorden alleen om de vacht.

Even on topic weer XD. Ik ben voor jachtbeheer. Mooiste en meest bio stuk vleed wat je kan krijgen.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2653253
Ik ben ook van het principe: als je dan toch vlees wil eten, en vlees wil voeren, probeer dan zo weinig mogelijk dieren te doden voor dat vlees en die dieren en zo fijn mogelijk leven te laten hebben.

Dat komt in de eerste plaats neer op: gebruik alles van het dier dat gedood wordt.  Dus voer je zoveel mogelijk zaken die mensen toch niet willen, dat is duidelijk.
Maar dat houdt ook in: voer de dieren die gedood worden om een andere reden dan omwille van voedsel. Ipv hen te vernietigen. Vlees is vlees.
Dat geldt dus voor die geitjes van de melkindustrie, dat geldt voor eendagskuikens van de legindustrie.  Het stomme is dat die diertjes een bijproduct zijn van een industrie die met vlees niets te zien heeft.  Melkgeiten of legkippen zit geen vlees aan dus de mannetjes grootbrengen brengt absoluut niets op. Ze worden dus vroegtijdig vernietigd.
In mijn ogen is het veel beter om zo'n diertje te voeren dan om pakweg een kip te voeren dat speciaal gestorven is voor het vlees terwijl dat geitje toch al dood is.  Want je kan natuurlijk gemakkelijk iets niet voeren, maar je moet dan wel iets anders in de plaats voeren.  Ik vind het dus zonde dat vlees dat toch voorhanden is, want mannetjes worden toch gedood, verloren te laten gaan. 
Als je iets aan die praktijken wil veranderen moet je stoppen met geitenmelk drinken (of kopen) en stoppen met eieren kopen in de winkel.  Of je nu jonge geitjes of kuikens voert of niet, gaat er niets aan veranderen dat die diertjes gedood worden.

Hetzelfde principe geldt ook voor wild dat geschoten is uit schadebestrijding.  Liever dat dan ook compleet gebruiken en opvoeren, dan het verloren te laten gaan en er een ander dier voor in de plaats te hoeven voeren.
Dat er schadebestrijding nodig is, is het gevolg van het feit dat mensen geen ruimte willen laten voor wilde dieren en dat ze de roofdieren ook verjaagd hebben.  Die komen beetje bij beetje terug, en dan zal schadebestrijding ook minder nodig zijn, maar dan nog zullen er vast meer prooidieren blijven dan er roofdieren zullen zijn in een verstedelijkte omgeving als de onze.
De mens is daar zelf de oorzaak van en moet het dan ook zelf maar oplossen. 
Het jammere is dat je als gewone burger moet vertrouwen hebben in de jachtqouta en daar schort het bij mij ook.  Lastig zomaar te geloven dat ze niet te veel zullen laten schieten.  Maar daar kan je toch niets aan veranderen.
Geen jacht is echt niet houdtbaar.  Dan loopt het wild binnen de korste keren in de steden van de vuilbakken te eten bij gebrek aan voedsel en ruimte.
Kijk maar naar de ganzen- en zwanenpopulatie's in de steden.

Het summum voor mij is canadese gans.  Dat dier is een pest voor onze natuur en inheemse eenden- en ganzensoorten.  Het is een exoot die hier niet thuishoort en hier alle andere eenden en ganzen aanvalt.  Ze verjagen hun van hun nesten, pikken hun jongen dood.
Bovendien zijn ze ontzettend vervuilend en bemesten alle schrale natuurgebieden.  Het is een pest voor natuurbeheerders.  Eigenlijk zou deze soort hier uitgeroeid moeten worden, simpelweg omdat haar roets elders liggen (in canada) en ze hier niet thuishoort.  Onze eigen eenden en ganzen gaan eraan onderdoor. Dat is dus een diersoort die ik erg graag voer.  Omdat ik graag zie dat ze geschoten wordt en ik ook dit vlees niet graag verloren zie gaan.
Ik kijk daarin inderdaad naar het grote geheel en niet naar de individuele gans.  Ik denk aan die eendjes die hun broedsel steeds weer verloren zien gaan, aan alle mooie natuurgebieden die ondanks bescherming tegen mensen toch nog dreigen verloren te gaan. Maar goed, ik dwaal af, en dit geldt dus enkel voor de canadese gans in het wild.


Tweede punt is dus dat het vlees dat je eet een zo mooi mogelijk leven zou hebben gehad.
Wild is daarin duidelijk het mooist.  Bio-industrie staat aan de andere zijde.
Natuurlijk is het wreed om een dier dat wild leeft van het leven te beroven voor zijn vlees. Maar als je erover nadenkt is het toch nog veel wreder om een dier 6 weken te laten leven in een klein hok en dan van het leven te benemen. Voor hij eigenlijk een leven gehad heeft. 
Of is een wild dier's leven meer waard dan dat van een bio-industriedier?
In de ideale wereld bestond geen bio-industrie, en liepen alle dieren vrij rond.  Biologische veeteelt probeerd in de buurt te komen maar het is toch nog wat anders dan een dier dat gewoon vrij rond heeft kunnen lopen.
Vergeet ook niet dat wild dat geschoten wordt vaak al ouder is wanneer het geschoten wordt, dan dieren die voor het vlees gehouden worden, biologisch of niet.
Laatst gewijzigd door pearlsofpassion op wo 17 apr 2013, 10:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Door TMG1961
#2653269
Is het ook niet zo dat er de jacht is om de populatie binnen de perken te houden omdat er gewoonweg te weinig natuur overgebleven is omdat er simpelweg teveel mensen op deze aardbol rondlopen?
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door