Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door MirandaS
#2651243
Nu bijna 1 jaar aan het barfen en we leren nog steeds bij:)). Vandaag weer even rond zitten neuzen hier op Barfplaats en ik kwam weer een aantal zaken tegen waar ik vragen over heb. Dus ik ga haar menu hier neerzetten met de vraag of jullie ernaar willen kijken en misschien hebben jullie antwoord op mijn vragen:
Aangezien onze dame (weegt 30 kg en krijgt 2%) snel last heeft van diarree krijgt ze elke dag compleet gevoerd, ze eet 1x per dag.
Percentages: Vleesbot 50 %                                          300 gram
                      Orgaan 15% waarvan de helft pens          45 gram pens en 45 gram iets anders
                      Spier 25 %                                                150 gram
                      Groenten 10%                                            60 gram

Spiervlees op dit moment (mag wat meer variatie in komen):
geit, rund, paard, haringsnippers

Vlees/bot op dit moment:
geit, parelhoenkarkas, eendennekken, kippennekken, kwartelkarkas (en hele kwartels), haaskarkas

Orgaan op dit moment (rund, kip, lam, geit, konijn, eend):
pens, boekmaag, testikels, nier, tong, hart en een orgaanmix (nier/lever/maag/hart)

Verder:
diverse groenten
noten
om de dag yoghurt (door haar groenten)
om de dag 1 ei (door haar groenten)

Vragen:
Hoe vaak en hoeveel vis geven? 1x per week, maximaal 10% waarvan 5% zalm in verband met Thiaminases?
Hoe vaak nekken geven per week in verband met de schildklierhormoon die er eventueel in kunnen zitten en problemen kan geven? Maximaal 1x per week?
Wel of geen zalmolie (gecombineerd met schapenvet) geven voor haar vacht (verharen en droge huid)? Las hier ergens dat dit vooral gemaakt wordt van kweek zalm waar dan weer kankerverwekkende stoffen in zijn aangetroffen?
Zag ergens staan dat er ook nog percentages zijn voor de diverse organen zoals bv nieren en lever. Ze krijgt gewoon 45 gram orgaan (naast de pens).

Ben benieuwd, want ik begin nu een beetje aan haar menu te twijfelen met die nekken enzo.
Laatst gewijzigd door MirandaS op zo 14 apr 2013, 13:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Parelridder
#2651277
Hoi hoi,
Hier een poging om mee te denken. Ik zou zelf haring niet mee rekenen als spiervlees, maar als vis noteren. je egeft zelf al aan dat het aantal soorten spiervlees momenteel wat karig is. Dat zou ik idd uitbreiden, maar op zich is 3 diersoorten spiervlees en van 5 andere diersoorten goed bevleesde karkassen natuurlijk verre van gebrek aan variatie! ;) Vaak is bijv. kalkoen wel goed verkrijgbaar, misschien is dat een optie?
T.a.v. het orgaan zou ik zelf wat meer in kaart brengen wat je voert. Lever wordt alleen vanuit de kant-en-klare mix gevoerd. Dat lijkt in verhouding dan erg weinig t.o.v. de hoeveelheid nier en hart die én in de mix én los gevoerd worden. Kijk je naar de verhoudingen in een dier dan liggen die anders. Zelf geef ik ze in ongeveer gelijke delen, maar ik heb de indruk dat je nu wat weinig lever geeft, zou dat kunnen? En misschien wat veel nier, afhankelijk natuurlijk van hoeveel er in die mix zit en hoeveel je er nog van bij voert..

Ik voer ca. 5-8% vette vis. Aanvankelijk gaf ik 10% omdat dit zo in een rekenhulp aanbevolen werd, maar later begreep ik dat dit de bovengrens is en 5% een veiliger percentage is. Als je 10% geeft zou ik idd ca. de helft zalm geven. Nu ik een kleinere hoeveelheid vis geef, geef ik nog een derde zalm (verder sardien en haring).
'k Geef zelf nauwelijks nekken, dus weet niet wat het max. zou moeten zijn. Met een gemiddelde van eens per week moet het toch zéker veilig zijn, maar ik denk niet dat dit heel nauw komt, want veel beginnende barfers en pups krijgen aanvankelijk qua vleesbot niets anders dan nekken. Maar je zou de kippennekken wellicht kunnen vervangen of afwisselen met bijv. kippenruggen?
Ik geef zelf graag Doil's visolie (mijn hondjes zijn hartpatient) en op zich zou ik indien de huid en vacht van de hond baat blijken te hebben bij visolie, liever kiezen voor die olie dan een zalmolie. Maar ik zou vooral goed kijken of je idd die verandring in huid en verharen vast stelt. Wat schapenvet betreft.. ik geloof niet in de werking daarvan, die blokjes smelten niet op lichaamstemperatuur :-\ Je geeft al geit en eend, ik zie meer in het vet uit dat vlees dan in losse vetblokjes. Maar jouw ogen en handen kunnen het beste beoordelen wat zinvol is ;)
Door TMG1961
#2651349
Ik geef Pixie 1 zalmkop per week. Gewicht er van varieert zo tussen de 400 en 800 gram. Ik tel hem als vleesbot. Verder krijgt ze geen vis. Ik geef verder ook geen enkele toevoeging, ze krijgt alleen haar menu

Nekken geef ik soms, en dan max 2 dagen in de week maar soms krijgt ze maanden geen nek en dan weer 2 maanden 2 dagen in de week nek.

Ik hou bij lever 50 gram per 10 kg lichaamsgewicht aan en voor nier 25 gram per 10 kg lichaamsgewicht.
Vindt dat je ondanks dat je maar 3 diersoorten spiervlees hebt toch behoorlijk wat variatie hebt..je geeft 10 diersoorten
Door MirandaS
#2651696
Bedankt dat jullie er even naar gekeken hebben. Eind deze week krijg ik er nog kalkoenfilet bij, dus heeft ze weer een variatie. Maar ze krijgt wat dat betreft zat diersoorten ;). Lever zit nu inderdaad alleen in de mix, maar ik heb ook wel kippenlever erbij gevoerd en de lever die nog in de geitjes zaten. Moet dat inderdaad beter in kaart gaan brengen en ook daarin qua diersoort variëren. De zalmlijven, zonder kop, die ik heb gehad gaf ik ook als vleesbot hoor. Of zou je dit dan "extra" moeten geven?
Ga van de week nog maar eens goed kijken naar haar menu en mijn overzicht bijwerken.
Om eerlijk te zijn moest ik wel erg lachen.....ben drukker met haar gezondheid dan met die van ons pffff!!!!!
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door