Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

#2651220
Hallo allemaal,

Ik heb een eerste opzetje gemaakt voor het menu voor cerberus. ik heb het gemaakt met behulp van de excel rekenhulp.
Hopelijk zit ik hiermee al een beetje in de goede richting maar er is nog wel veel mis lijkt mij.
Zo heeft hij op sommige dagen 240 gram totaal en andere dagen 305gram. Ik weet niet hoe nou dat komt.

De orgaanmix is trouwens een combinatie van 25% konijnenniertjes, 25% eendenlevertjes, 25% kippenmaagjes, 25% runderhart.

De groentemix moet ik nog gaan maken maar ik haal wat bij de boer en kook/pureer het en vries het in blokjes in. Nog geen idee wat de inhoud van 1 ijsblokje zal zijn maar ik streef dus naar de 40 gram totaal per dag dat het op zijn menu staat.


week 1

Ma 140 gram Kipkarkas,              40gram groentemix,        100gram orgaanmix
di 140 gram eenden nek,          40gram groentemix                                     125gram kippenvlees
wo 140 gram konijnkarkas         40 gram groentemix,                                          125 gram eendenbillen
do 140 gram zalm kop,                                                  100 gram orgaanmix
vrij 140 gram Kalkoenkarkas         40 gram groentemix,                                          125 gram paardensnijsels
za 140 gram kalfsvlees met bot  40 gram groentemix,        100 gram orgaanmix
zo 140 gram lamsribben,            40 gram groentemix,                                          125 gram rundersnippers
               
week 2
bot
ma 140 gram Kipkarkas                                     100gram orgaanmix
di 140 gram eenden nek         40 gram groentemix                               125 gram kipfilet
wo 140 gram konijn karkas          40 gram groentemix     100 gram orgaanmix
do 140 gram sardines         40 gram groentemix                               125 gram kalkoendijenvlees
vrij 140 gram kalkoenkarkas                                                               125 gram rund
za 140 gram kalfsvlees met bot 40 gramgroentemix     100 gram  orgaanmix
zo 140 gram lamsribben                                                               125 gram rundvlees


Ik hoop dat het perfect is en meteen kan gaan bestellen  :P

Alvast bedankt voor de opmerkingen!

Liefs Greejte
#2651237
Ik heb even snel gekeken , moet er zo weer vandoor

Ik heb wel het e.ea gezien

Kalkoenkarkas .... erg scherp en kan splinteren . Niet geschikt (vind ik ) en al helemaal niet voor een beginnende barfhond
Kalfsvlees met bot ? Geen idee , hoe hard is dat ?
Lamsribben , ik persoonlijk zou hier nog even mee wachten (als je net begint met barf ) Eerst de zachte beginners vleesbotsoorten
En als je ribben gaat voeren , dan liefst met grotere stukken spiervlees erbij , of pens ..... en dan de zachte lamsribben
De combi konijnkarkas met eendenbillen zou ik niet doen , in de billen zit ook al wat klein bot
De eendenbillen kan je zo voeren in 1 maaltijd dus
#2651313
Geen idee wat de kalfvlees met bot is, maar daar kan ik me eigenlijk geen veilig bot bij voor stellen en zou ik dus vervangen door een ander karkas. Als ik het goed begrijp begin je nu voor het eerst met BARF? Dan zou ik kiezen voor de zogenaamde zachte botten en de ribben en kalkoen eveneens vervangen.
Als je meer dan kip en konijn wilt geven, zou je kunnen kijken naar bijv. parelhoen en kwartel.
Ik vind je afwisseling in diersoorten hartstikke mooi :) Weet je al hoe de snippers en snijlingen er uit zien? Dat is soms slechts vliezen en kan fijn zijn vooraf even te vragen als je dat niet wilt.
De eendenbillen naast het konijnkarkas zou ik wel durven, in dat billetje zit nauwelijks bot en kun je daarom ook niet als vleesbot voeren (d.w.z. ik ken wilde eendenbillen en dat is echt een bonk vlees..). Of een visdag goed bevalt is uitproberen. volgens mij krijgen redelijk wat honden diarree van alleen vis op een dag. Zelf geef ik vis naast de reguliere maaltijd en gaat het zo goed. Ik zou het daarom i.i.g. niet combineren met de orgaanmix.
Heej en er mag een eitje (1 per week) bij!
Veel plezier!!
#2651386
Bedankt voor de snelle reacties.

ik stuur even een heel vluchtig antwoord en kom er later goed op terug.

Cerberus weegt 7kg en ik heb 4% aangehouden omdat hij naar mijn idee erg mager is.

Ik had juist begrepen dat je minimaal 4 verschillende soorten vlees moet hebben per week en 1 soort vis.

Geen idee of hij vis gaat eten maar ja, het is het proberen waard toch?
Zo niet dan heb ik altijd nog wel kipfilet ofzo in de vriezer liggen dus hij zal niet omkomen van de honger ;P

Alles wat ik aan voer heb opgeschreven staat op degomeat.nl.

Dit staat bij het kalfsvlees:

Kalfsvlees met bot van nuchtere kalveren, per 1000 gram. Met veel vlees en erg zacht bot. Het bot kan is zo zacht dat het helemaal kan worden gegeten.

Daarom staat het erbij.

Wat de karkassen betreft, die zal ik aanpassen en zo ook de andere dingen die jullie aangegeven hebben.

Tot zover bedankt voor jullie blik ;-)
#2651538
Even nog wat vraagjes voor jullie hoor.

*parelridder*:  Jij zegt, 1 ei per week erbij, waar moet ik dat onder laten vallen of is dat gewoon extra?
De vis heb ik aangepast en parelhoen en kwartel toegevoegd, beter zo?

*smulaap* de kalkoenkarkas en lamsribben zijn vervangen door parelhoen en kwartel. Wat denk jij er zo van?
Ik wil Cerberus 2x per dag voeren dus smorgens eendenbillen en savonds  konijnkarkas. Hij krijgt het niet in 1 keer.

*lauraV* Cerberus weegt ongeveer 7kg. Ik wil hem 4% geven want ik vind hem wat mager, van mij mag er wat meer vet op dat naakte velletje ;-)

Nu ziet het er zo uit:

week 1

Ma Kipkarkas           groentemix orgaanmix
di eendennek           groentemix           kippenvlees
wo konijnkarkas   groentemix           eendenbillen
do Kwartelkarkas               orgaanmix
vrij zalmkop           groentemix           paardensnijsels
za kalfsvlees met bot  groentemix      orgaanmix
zo parelhoenkarkas   groentemix           rundersnippers

week 2
bot
ma Kipkarkas                         orgaanmix
di eenden nek             groentemix           rundvlees
wo konijnkarkas      groentemix orgaanmix
do Kwartelkarkas     groentemix           kalkoendijenvlees
vrij sardines                                   rund
za kalfsvlees met bot    groentemix orgaanmix
zo parelhoenkarkas                           kipfilet

De verhoudingen zijn nu nog het zelfde gebleven

Liefs Greetje
#2651558
Een ei kan je als extra zien in je menu . Of jouw kleintje gelijk een heel ei op kan moet je even bekijken ( dunne ontlasting ) Ik heb hier ook een smurfje van 7 kilo , die had er in het begin wel wat dunne ontlasting op . Dus even goed uitkienen in je menu . Op de dag dat je een ei geeft , geen vet vlees geven bv , of geen orgaan of groentenmix .
Maar goed , jouw hondje kan natuurlijk ook gelijk goed reageren op ei . Ikzelf geef mijn smurfje 1 ei per week .

Ik denk idd dat kwartel , parelhoen , konijn en kipkarkas een betere keuze is dan kalkoenkarkas en lamsribben . Later als je hondje goed heeft leren verteren kan je altijd lamsribben gaan geven . Kalkoenkarkas ? Ik geef het mijn honden nooit vanwege de scherpte . Ik durf het niet .
Wat betreft het kalfsvlees met bot , ik zou het dus niet doen . Ik voer het niet en heb geen flets idee over de hardheid van het bot , maar ik heb mijn twijfels , en het kan maar eenmaal fout gaan . Als je van start gaat met kwartel , konijn , kipkarkas en nekjes dan zit je safe . Met zalmkop moet je ook even bekijken hoe dat gaat , sommige honden worden misselijk van een teveel aan vis , dus dat kan je zonodig langzaam opbouwen .

Eenden billen .... ik zou er niet teveel tegelijk van bestellen , het is maar de vraag of je hond ze lust , wilde eend heeft een specifieke smaak en heel veel honden vinden het niet te vreten . Bij Degomeat hebben ze bv ook bio- kippenvleugeltjes , dat vinden vele honden lekker . En dat is voor de kleine knager heerlijk .

Paardensnijlingen en rundersnippers .... het kan , maar ikzelf vind bv het stoofvlees van Degomeat beter . Paard en rund is erg mooi .

Ik lees overal orgaanmix ? Wat bedoel je hiermee ? ga je dat zelf maken ? En welke organen gebruik je hiervoor ?
Hart , lever , nier en pens horen echt in je menu
#2651577
Ik heb cerberus al is een ei gegeven, of liever gezegd, ik liet hem vallen en meneer at hem op. Gewoon rauw dus makkelijkere stofzuiger kon ik niet vinden hahaha, hij heeft er geen vreemde reactie op gehad dus dat zal wel goed gaan denk ik zo.

Ik heb het kalfsvlees vervangen voor kippennekken.

Hoe doen jullie dat met de vis? waarmee combineren jullie het? misschien de helft aan vis en de helft aan kippennekken ofzo? 50/50 of beter starten met 25/75?

Ik zal die eenden billen wel extra bestellen, voor het geval hij het niet lust zal ik er de kippenvleugeltjes bij bestellen, dat lust hij zeker, hij heeft net een kippenpoot op :-D hij vond het heerlijk


Paardensnijlingen en rundersnippers vervangen voor de stoofvariant.

De orgaanmix is trouwens een combinatie van 25% konijnenniertjes, 25% eendenlevertjes, 25% kippenmaagjes, 25% runderhart.
Zo verkopen ze dat ook bij degomeat, als compleete orgaanmix.
Is pens noodzakelijk? of kan ik dat misschien extra geven ofzo?

Zo, nu ga ik met meneer een rondje lopen. Morgen weer nieuwe ronden, nieuwe kansen.

Donderdag komt als het goed is de vriezer dus dan kan ik pas gaan bestellen, hopelijk is mijn menu dan bestelwaardig.

Liefs Greetje
#2651653
Heb je een drogertje? Mocht je maatje de wilde eendenbillen niet lusten, dan dikke kans dat het er (een beetje) gedroogd in gat als koek! (en 't misschien wel leert eten..).
Qua rund en paard: de 'paardensucade' of 'paardenstoofvlees' en 'rundvlees' zijn waanzinnig mooi. Echt een aanrader! Je zou de hogere prijs daarvan wat kunnen compenseren door van 't kalkoendijvlees 'kalkoenfilet' te maken (ook heel mooi!)
Pens is geen 'noodzaak', maar wel gezond om toe te voegen. Voor jouw hondje is het misschien handig om een pakje van 5x200 gram te halen (gemalen runderpens). En geef je bijv. eens per 2 weken pens en dan verdeel je om te dunne ontlasting te voorkomen dat rolletje over 2-3 dagen. Als je de orgaanmix (de mix van gelijke delen hart/lever/nier/maagjes) op 13 of 14% zet in de rekenhulp, kun je de pens als 'extra' geven. Je geeft dan namelijk genoeg hart, lever en nier.
Vis gaat hier bij de gewone maaltijd, dus als extraatje.
Ei beschouw ik idd als extraatje, dus tel ik niet mee onder een andere noemer.
Ziet er aantrekkelijk uit hoor, je menuutje!!
#2652634
Hoi Parelridder,

Nee ik heb geen drogertje, ja zo`n ding voor de kleren hahaha.
Wat voor iets is dat, zo`n drogertje?

De paardenstoofvlees heb ik omgewisseld voor de paardensucade, dan heb ik van alles wat en kan ik kijken wat hem het beste bevalt (en mij natuurlijk)

Ik heb de orgaanmix op 13% gezet, dat komt nu op 85gram per keer, 3x per week. Zo kan ik inderdaad 200 gram pens per 2 weken geven.


Dit is het nu geworden:

week 1
bot                   groente             orgaan   spier
Ma Kipkarkas             mix               mix
di eendennek             mix                   kippenvlees
wo konijnkarkas     mix                   eendenbillen
do Kwartelkarkas                                    mix
vrij Zalmkop                  mix                   paardensucade
za kippennek                mix                    mix
zo parelhoenkarkas        mix                   runderstoofvlees

week 2

ma Kipkarkas                               mix
di eenden nek             mix                   rundvlees
wo konijn karkas     mix               mix
do Kwartelkarkas          mix                                  kalkoendijenvlees
vrij sardines                                            rund
za Kippenek                mix                     mix
zo parelhoenkarkas                                            kipfilet

Extra per 2 weken: 200 gram pens, 2 eieren


Graag nog meer reacties! of kan ik het zo gaan bestellen?

Liefs Greetje
#2652646
Volgens mij heb je een dijk van een menuutje zo en kun je gaan bestellen. In de praktijk verder ervaren hoe dit zo bevalt en wat je al dan niet moet bij stellen (bijv. als iets minder mooie ontlasting op levert).
Met een drogertje bedoel ik dit: http://www.aximax.nl/catalog/bomann-dr4 ... pjespakker
Je kunt er zelf snackjes in drogen, maar dingen die de hond niet 1,2,3 lust, worden gedroogd in de regel wel graag gegeten. Als je wilt, kun je op die manier laten wennen aan een smaak, door een beetje te drogen en en volgende keer iets minder, etc. Maar sowieso erg leuk voor mooie snacks/beloning :)
Wel fijn als je een schuurtje of bijkeuken hebt of zo, want dan heb je de geur van gedroogd vlees niet in je kamer ;)
Goed droog is e.e.a. máánden houdbaar in afgesloten trommeltje, maar goed drogen kost een paar dagen. Droog je korter dan kun je voor een weekje drogen of e.e.a. in de vriezer bewaren en per portie er uit nemen.
#2652650
[quote="Greetje"]
oja, en kan ik voor kip karkas ook rugstukken pakken?
Ik heb echt nog geen idee van de hardheid of gevaar enzo.
Ook ben ik nog heel erg een leek op dit gebied dat ik het verschil niet weet.

Liefs Greetje
[/quote]De biologische kippenruggen (5 kilo voor 5 euro als ik me niet vergis) zijn heel mooi! Die zijn lekker bevleesd en niet van die rubber plofkipdingen.. Kun je prima gebruiken, is niet eng en ook zogenaamd 'zacht' bot. Het zal gemiddeld ca. 3-4 ons per stuk wegen, met de snoeischaar kun je ze makkelijk in delen knippen die een mooie dagportie voor jouw maatje zijn.
#2653021
Dank je voor het compliment, dat menu was me zonder jou (en de rest natuurlijk) niet gelukt!

Morgen komt mijn vrieskist dus als ik zeker weet dat hij werkt dan ga ik mijn eerste bestelling doen. Cerberus eet maar weinig dus ik denk dat ik best lang doe met mijn eerste bestelling, naar mijn berekening een week of 7.

Zo`n droger heb ik niet nee  ;)
Worden die veel gebruikt? Want anders is het het overwegen waard om hem aan te schaffen, ik had ze duurder verwacht dus dat valt mee.
Wij hebben een schuur dus dat komt wel goed  :)

Ik heb net even gekeken en het zijn volgens mij andere kippenruggen, deze zijn 1.30 per kg, hopen dat die goed zijn.


Groetjes Greetje
#2653033
al het spiervlees kun je op de droger doen om gezonde snacks te maken
hou er wel rekening mee dat vet niet droogd waardoor de houdbaarheid aan de openlucht korter zal zijn
mager vlees dus , zit er wel wat vet aan kun je het evt in de vriezer bewaren en vantevoren uithalen wat je die dag wilt voeren :)
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door