Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door sil61
#2650317
Hoe zit het nou echt met varkensvlees rauw voeren? Ik weet dat er in Nederland wordt gezegt dat je dat niet moet doen ivm de ziekte van.....(.ff vergeten), maar hier in Amerika lees ik op fora dat het wel gegeven wordt. Is het hardnekkige vroedvrouwen praat waar niks vanklopt, of moet je idd geen varkensvlees geven? Ik kan me haast niet voorstellen dat wolven een dik zwijn voorbij laten gaan ivm hun gezondheid:-))
Door Annemarie Rijnveld
#2650330
sil61 schreef: Hoe zit het nou echt met varkensvlees rauw voeren? Ik weet dat er in Nederland wordt gezegt dat je dat niet moet doen ivm de ziekte van.....(.ff vergeten), maar hier in Amerika lees ik op fora dat het wel gegeven wordt. Is het hardnekkige vroedvrouwen praat waar niks vanklopt, of moet je idd geen varkensvlees geven? Ik kan me haast niet voorstellen dat wolven een dik zwijn voorbij laten gaan ivm hun gezondheid:-))
Varkensvlees wordt afgeraden ivm het virus van Aujezky, varkens en zwijnen kunnen er mee besmet zijn.
Voor ons mensen is de ziekte niet dodelijk, voor honden en katten wèl. Er is geen genezing mogelijk, zij sterven een afschuwelijke dood binnen enkele dagen.
Ook in Italie wordt rauw varkensvlees door velen gewoon aan de honden gevoerd, want de varkens worden gevaccineerd en het risico zou in theorie niet meer aanwezig zijn.
Desondanks zijn er nog niet zo lang geleden in Belgie weer enkele uitbraken geweest.

Ik zou het niet riskeren, zonder varkensvlees heb je toch nog genoeg keus.
Door Flatcoat4ever!
#2650363
In Nederland komt al jaren geen Z v Aujezky voor, belgie is nog langer vrij, volgens mij os het in 2009 officieel geworden voor NL en dan moet er (na wat ik gehoord heb) al 10 jaar geen gevallen van zijn geweest. Ik heb het altijd wel gegeven omdat ik het bij een biologische scharrelvarken boer kon kopen, dus ook zeker wist dat het hier vandaan kwam, super mooi vlees en de hond was er gek op, waarom 'was' wel die meneer ziet een gat id markt en vroeg me nu domweg te veel
Door Mowgli
#2650368
sil61 schreef: Hoe zit het nou echt met varkensvlees rauw voeren? Ik weet dat er in Nederland wordt gezegt dat je dat niet moet doen ivm de ziekte van.....(.ff vergeten), maar hier in Amerika lees ik op fora dat het wel gegeven wordt. Is het hardnekkige vroedvrouwen praat waar niks vanklopt, of moet je idd geen varkensvlees geven? Ik kan me haast niet voorstellen dat wolven een dik zwijn voorbij laten gaan ivm hun gezondheid:-))
Toevallig had ik vandaag op Facebook een Amerikaanse barfster gezien die haar hond ook varkenssteak voert. Ik heb haar gevaraagd of zij niet bang is voor Aujezky, maar tot nu toe geen antwoord.
Ik ben toen op zoek gegaan in Google en las ergens dat Amerikaan vrij zou zijn van Aujezky.
Het probleem echter is, dat je er niet van uit kunt gaan dat het varkensvlees wat je voert ook daadwerkelijk uit Amerika komt en dus vrij is van Aujezky. Er zijn de laatste jaren zoveel vlees- en andere voedingsmiddelschandalen, dat je er gewoon niet op kunt vertrouwen.
Ook Duitsland is vrij van Aujezky, maar ik ga onze kater echt geen rauw varkensvlees voeren.
Als ik jou was, zou ik dus het varkensvlees alleen voor eigen consumptie gebruiken (als je het verhit sterft het Aujezky-virus) en je hond gewoon andere lekkere vleesjes voeren.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2650489
Flatcoat4ever! schreef: In Nederland komt al jaren geen Z v Aujezky voor, belgie is nog langer vrij, volgens mij os het in 2009 officieel geworden voor NL en dan moet er (na wat ik gehoord heb) al 10 jaar geen gevallen van zijn geweest. Ik heb het altijd wel gegeven omdat ik het bij een biologische scharrelvarken boer kon kopen, dus ook zeker wist dat het hier vandaan kwam, super mooi vlees en de hond was er gek op, waarom 'was' wel die meneer ziet een gat id markt en vroeg me nu domweg te veel
'Vrij' wil eigenlijk zeggen: minder dan zoveel gevallen.
Er staat een artikel hier op BP hierover. Heel uitgebreid over hoeveel hun nu werkelijk voorkomt en wat de regelgeving errond is.
Vrij wil zeggen dat er vb (ik weet het juiste getal niet) minder dan 1/10000 geteste dieren besmet is. 
Maar als je hond dus systematisch varken eet en vb in zijn leven vlees van 100 verschillende dieren eet, is de kans al 1/100 dat hij het oploopt. Dat vind ik erg veel voor zo'n ziekte die meteen de dood tot gevolg heeft.
Gebruikersavatar
Door Kallista
#2650503
pearlsofpassion schreef: 'Vrij' wil eigenlijk zeggen: minder dan zoveel gevallen.
Er staat een artikel hier op BP hierover. Heel uitgebreid over hoeveel hun nu werkelijk voorkomt en wat de regelgeving errond is.
Vrij wil zeggen dat er vb (ik weet het juiste getal niet) minder dan 1/10000 geteste dieren besmet is. 
Maar als je hond dus systematisch varken eet en vb in zijn leven vlees van 100 verschillende dieren eet, is de kans al 1/100 dat hij het oploopt. Dat vind ik erg veel voor zo'n ziekte die meteen de dood tot gevolg heeft.
Dat dus, en waarom zou je, er zijn zoveel alternatieven, dan ben je toch niet op uitgerekend die ene soort nog aangewezen?
Er is idd geen behandeling mogelijk, dat is wat denk ik veel mensen zich niet realiseren...
Persoonlijk ken ik in ieder geval een hond die eraan overleden is.
Wel al heel wat jaren geleden, maar toch.
Door Martine-Tom
#2650524
Ik heb ook altijd het idee dat er qua voedingswaarde eigenlijk niks bijzonders in knor-vlees zit...
Als het nou qua voedingswaarde echt iets toe zou voegen...zou ik willen dat ik het lef had om het te voeren want het is wel een leuk goedkoop stukje vlees.
Door Annemarie Rijnveld
#2650555
Martine-Tom schreef: Ik heb ook altijd het idee dat er qua voedingswaarde eigenlijk niks bijzonders in knor-vlees zit...
Als het nou qua voedingswaarde echt iets toe zou voegen...zou ik willen dat ik het lef had om het te voeren want het is wel een leuk goedkoop stukje vlees.
Jawel Martine, het is wel gezond vlees en rijk aan allerlei vitamientjes en mineralen enz enz.
Alleen: eerder gezegd risico dus, plus!! dat het nogal allergeen is. Maar ja, das ook met kip en rund zo.
Blijft Aujezky, ik vind het ook een te groot risico.

En vlees van zwijnen zou ik al helemaal niet geven, om dezelfde reden, bovendien zijn zwijnen ook geeneens gevaccineerd.
Door nienk
#2650659
In Australië word (volgens 1 rauwvoerende hondenbaas die ik daar gesproken heb) ook varkensvlees gevoerd, ik heb hem gevraagd naar Aujezky, hij zei dat het daar geen probleem is omdat het A in Australië niet voor komt en ze B zeker weten dat het vlees dat ze komen van australische knorretjes komt, omdat het niet (of alleen onder hele strenge eisen) ingevoerd mag worden.
Door sil61
#2650696
Nou, dat is duidelijk dan. Bedankt. Ik ga er dus ook niet aan beginnen.
Jammer, want het is idd een goedkoop stukje vlees. En zoveel soorten vlees kan ik hier niet vinden. Rund, kalkoen en kip zijn goed te betalen, maar konijn, lam, buffel, alligator, quail etc zijn steenduur. Ik doe er wel een beetje door voor de afwisseling maar het drijft de prijs van een honden maaltijd enorm op.
Door Annemarie Rijnveld
#2650718
sil61 schreef: Nou, dat is duidelijk dan. Bedankt. Ik ga er dus ook niet aan beginnen.
Jammer, want het is idd een goedkoop stukje vlees. En zoveel soorten vlees kan ik hier niet vinden. Rund, kalkoen en kip zijn goed te betalen, maar konijn, lam, buffel, alligator, quail etc zijn steenduur. Ik doe er wel een beetje door voor de afwisseling maar het drijft de prijs van een honden maaltijd enorm op.
Woon jij niet in Nederland?
Door Annemarie Rijnveld
#2650728
Aaaah, OK. Dan zou ik het simpel houden: ik heb ergens in een topic van Lizzy gelezen (verscheidene beter gezegd) dat het menu al OK is met 2 verschillende vleesbotsoorten en 4 verschillende spiervleessoorten.
Door Lizzy
#2651099
In Amerika is het vrij normaal om varkensvlees aan de hond te voeren. Ik geloof niet dat daar Aujeszky voor komt. Zie voor meer informatie de Barfplaats bieb. Daar is een heel topic over Aujeszky en varkensvlees.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door