Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Greetje
#2649073
Hallo allemaal,

Ik krijg het niet voor elkaar om een fatsoenlijk menu op te stellen voor Cerberus, mijn kleine (7kg) Peruaanse naakthond.

Zover ik weet heb ik alles al een paar keer doorgelezen maar mede door mijn dyslexie blijven nou juist die belangrijke dingen niet hangen.

Voor wie denkt, lees het nog maar een keer, even goede vrienden, voor de rest, ik ben dol blij met de antwoorden op mijn vragen.

1. Hoe afwisselend moet het voer zijn? Ik denk nu misschien weer heel simpel maar er leven miljoenen honden en katten in nederland die iedere dag de zelfde brok krijgen dus ook geen afwisseling.

2. Ik zie bij veel menu`s dat er "extra`s" bij staan, is dit noodzakelijk? natuurlijk geef ik mijn hond ook wel is wat extra maar als het in het menu geplaatst moet worden dan is het wel handig als hij het dagelijks krijgt.

3. hoe kan ik het vlees het beste geven? Ik heb namelijk een zoontje van 3,5 rondlopen en het lijkt me niet handig als die dan bij het eten komt dus zou ik hem in de gang of keuken eten kunnen geven. Hoe doen jullie dit?

4. hoe lang doet een hond er ongeveer over?

5. ik heb een naakthond, door het gen hebben ze minder sterke tanden, zou dit een probleem zijn als hij de botten en graten niet zou eten?
Zo ja, heeft iemand een idee hoe ik dit kan oplossen? Misschien met kalkpoeder ofzo (geen idee of het bestaat ;-))

Antwoorden en/of links zijn meer dan welkom.

Alvast bedankt!

Groetjes Greetje
#2649113
Hoi Greetje,

Leuk dat je wil gaan barfen. Ik zal je vragen proberen te beantwoorden. Ik zet het cursief gedrukt onder je vraag,

Groetjes,
Ilona
Greetje schreef: Hallo allemaal,

Ik krijg het niet voor elkaar om een fatsoenlijk menu op te stellen voor Cerberus, mijn kleine (7kg) Peruaanse naakthond.

Zover ik weet heb ik alles al een paar keer doorgelezen maar mede door mijn dyslexie blijven nou juist die belangrijke dingen niet hangen.

Voor wie denkt, lees het nog maar een keer, even goede vrienden, voor de rest, ik ben dol blij met de antwoorden op mijn vragen.

1. Hoe afwisselend moet het voer zijn? Ik denk nu misschien weer heel simpel maar er leven miljoenen honden en katten in nederland die iedere dag de zelfde brok krijgen dus ook geen afwisseling.
De brokken uit de supermarkt en dierenwinkel zijn over het algemeen compleet. Om je menu compleet te maken moet je minimaal 4 diersorten per week voeren + vis. Anders loopt je hond tekorten op.

2. Ik zie bij veel menu`s dat er "extra`s" bij staan, is dit noodzakelijk? natuurlijk geef ik mijn hond ook wel is wat extra maar als het in het menu geplaatst moet worden dan is het wel handig als hij het dagelijks krijgt.
Bij mij krijgen ze ook welleens iets extra's maar dat staat ook niet in het menu. Groentemix en eieren zie ik niet als extra en staan dus wel in het menu.

3. hoe kan ik het vlees het beste geven? Ik heb namelijk een zoontje van 3,5 rondlopen en het lijkt me niet handig als die dan bij het eten komt dus zou ik hem in de gang of keuken eten kunnen geven. Hoe doen jullie dit?
Ik geef het ze op hun eigen plaats, maar ik heb ook geen kleine kinderen rondlopen. Er zijn mensen die de hond in de tuin of gang eten geven of in de bench. Het is wel belangrijk dat je zicht op je hond houdt, mocht er dan iets fout gaan kun gelijk ingrijpen.

4. hoe lang doet een hond er ongeveer over?
Mijn honden doen ong. 10 min over het eten, maar dat zijn mechelse herders en dus iets groter als jou hondje.

5. ik heb een naakthond, door het gen hebben ze minder sterke tanden, zou dit een probleem zijn als hij de botten en graten niet zou eten?
Zo ja, heeft iemand een idee hoe ik dit kan oplossen? Misschien met kalkpoeder ofzo (geen idee of het bestaat ;-))
Ik zou eerst proberen of je hem zachte vleesbotten kunt voeren, zoals kippennekken, kipkarkas, eendennekken, konijnkarkas enz. Mocht dat niet lukken dan kun je zelf vleesbotten malen of gemalen bot kopen. Mocht dat allemaal ook niet lukken kun je kiezen voor eierschaalpoeder.

hoop dat je hier wat aan hebt  :) En vragen mag altijd!

Antwoorden en/of links zijn meer dan welkom.

Alvast bedankt!

Groetjes Greetje
#2649181
Martine-Tom schreef: Ik heb de link van dit topic even naar Fido door gestuurd, die heeft zelf ook nakerts dus die kan je er vast meer over vertellen  :)
O0

En niet te moeilijk doen. Je voert jezelf en je kind ook tenslotte, dus een hond moet ook lukken. Je eet zelf ook niet elke dag hetzelfde omdat je dan tekorten krijgt; idem voor een hond.

En tijdens het voeren dient een hond rust te hebben en moeten er, vind ik dan, zeker geen kleine kinderen ronddarren. De voerbak en de slaapplaats van de hond zijn verboden terrein voor kinderen, zo heb ik het altijd gedaan toen mijn koters nog klein waren. Dus zoek je een eetplek waar de hond niet gestoord wordt en waar de kinderen niet bij kunnen. En idd is het een heel goed idee om er zelf bij te blijven.
Door Fido
#2649234
Hier Fido van de nakerts (onder andere).

Inderdaad is het gebit bij nakerts een gebied wat extra aandacht nodig heeft zowel foktechnisch als daarna door de eigenaar. Ik heb twee Chinese bloterikken Eddie en Karel.
Eddie heeft boven maar vier voortanden en mist twee kleine kiezen. Eddie is een luie kauwer en eet het liefst gemalen prak wat hij zo naar binnen kan slurpen. Harde gedroogde vleessnacks laat hij liggen. We moeten bij hem extra attent zijn dat hij ook botwerk te kauwen krijgt of minimaal dat hij zijn best moet doen om het vlees er van af te krijgen. Het gaat dus niet zo zeer om genoeg calcium naar binnen te krijgen want dat krijgt hij voldoende dmv zijn kvv (CarniVoer) maar meer om de reinigende en masserende werking van het kauwen! Zijn we niet alert genoeg dan zien we dat gelijk aan zijn gebit. Rode randjes tandvlees (ontstoken) en aanslag op vooral de hoektanden en kiezen. We houden zijn gebit ook bij met een schrapertje voor de tanden maar dat is voor ons ook makkelijk om te doen omdat we een dierenartsenpraktijk hebben dus de spullen en de ervaring om het goed te doen.
Twee weken geleden heeft Eddie een voortand verloren en daar schrokken we best wel even van  :-[ maar dat is zeker te weten niet de schuld van het rauwe voeren, integendeel!!!!, we zijn er van overtuigd dat als Eddie brok/blik gevoerd was geweest dat hij nu op 7 jarige leeftijd bijna alle elementen kwijt was geweest wat geen uitzondering is bij naaktrassen  ;)

Karel hebben wij op drie jarige leeftijd geadopteerd was een herplaatser. Hij had brokken gevoerd gekregen en zijn gebit was een drama........ smerig en veel losse elementen + teruggetrokken ontstoken tandvlees. Wij hebben Karel direct overgezet op kvv (CarniVoer) en daarnaast barf elementen in de vorm van karkasjes (kip, eend, haas) lamsschouderblad, lamsribbetjes, dwerggeitenribbetjes, stukken pens, stukken spiervlees, kleine strotten, kippen- en eendennekken. Als extra gedroogde vleessnacks en dan de wat hardere. Karel zijn gebit is hierdoor enorm opgeknapt! Als we toen hadden getrokken dan had hij bijna geen element meer in zijn bek gehad nu heeft hij bijna alles nog en weer mooi wit.
ook Karel lopen wij regelmatig na met een krabbertje maar je kan goed merken dat hij een fanatiekere kauwer is dan Eddie.

Eddie is momenteel 7 jaar en Karel ruim 5 en ze hebben nog nooit een gebitsanering hoeven te ondergaan.
Lang leve het rauwvoeren + BARF
Door Greetje
#2649426
Wauw, bedankt voor jullie goede en sneller reacties allemaal!

Wat leuk fido dat je ook nakerts hebt, die komen toch niet zo heel veel voor.

Mijn Peruaan heeft een redelijk gebit, vraag me niet wat er wel en niet zit want ik heb zelf nog niet gekeken, hij woont hier pas 3 weken.
hij kreeg bij de fokker dan ook al regelmatig vers maar door het grote aantal honden was het onbegonnen werk om dit per hond bij te houden dus kreeg hij ook brokken.
Cerberus is ook een herplaatser, hij is nu 1,5 jaar. De koop ging niet door als pup en de fokker besloot hem te houden maar hij is erg onderdanig dus werd nog al is door de rest onder handen genomen, dat vond ze zielig en daarom woont hij nu hier.

Ilona, jij ook bedankt dat je alle vragen zo goed hebt beantwoord, daar kan ik wat mee al heb ik nu nog wel een vraag.
Als ik 4 diersoorten moet geven per week mag ik die dan wel door elkaar geven? Ik voel me echt blond hoor want het antwoord lijkt me logisch, al geef ik volgens mij alle soorten door elkaar als hij maar aan het eind van de week alles binnen heeft of zie ik het verkeerd?

Martine-tom, super dat je de link hebt doorgestuurd!

Hartelijk bedankt allemaal, ik ga is kijken of ik een menu voor elkaar kan krijgen.

Oh, nu schiet me nog een vraag te binnen, is het een probleem om bijvoorbeeld iedere week het zelfde te geven of iedere 2 weken?
Dan hoef ik het maar 1 keer te berekenen en als er dan iets op is dan weet ik wat ik moet halen, even lekker makkelijk denken hoor  ;)

Groetjes Greetje
#2649922
Graag gedaan hoor.

Je kan alle diersoorten door elkaar geven. Ik let er wel een beetje op dat ik vette en magere diersoorten met elkaar afwissel. Zo geef ik bv geen eendenkarkas met geitenvlees in 1 maaltijd dat is allebei vet en dan gaan ze hier wat dunner van poepen. Ook geef ik op de orgaan dagen vleesbotten erbij van magere diersoorten bv kipkarkas.

Je kan best een menu maken voor 1 of 2 weken en dit herhalen. Vier diersoorten is het minium en meer is natuurlijk beter. Dus als je in week 1 kip, geit, paard en parelhoen geeft kan je in week 2 rund, lam, kwartel en konijn geven. Het zijn maar voorbeelden hoor, je moet natuurlijk nog even uitvinden wat je hondje allemaal lekker vindt.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door