Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door hannabelgje
#2648737
Ik weet dat ze het niet nodig hebben, maar ik had het voor Zoë gemaakt en ze vonden het heel erg lekker. Aangezien ze ook altijd honger hebben wil ik het best vaker geven. Ik heb er in zitten: pompoen, meiraap, bleekselderij,komkommer, courgette, wortel, andijvie, broccoli en boerenkool. Voor de smaak nog een blikje sardines op olie en een scheutje zalmolie.
Door Mowgli
#2649072
Als je het prutje als extra geeft, zou het geen probleem moeten zijn. Ik weet echter niet of er behalve ui en knoflook groentesoorten zijn die niet geschikt zijn voor katten.
Door Too
#2649220
Heb de indruk dat niemand uitsluitsel kan geven, 'we' hebben t natuurlijk al vaker in de groep gehad
Ik zou t qua hoeveelheid wel wat beperkt houden.. t 'past' natuurlijk niet helemaal in t species appropriate gebeuren

Dat gezegd hebbend :
Mijn meidjes eten met enige regelmaat 'met de pot mee ' en krijgen dan een plukje fijngesneden andijvie met een druppie olie, een spruit,
een stuk [snij]boon, stronkje broccoli -behalve de andijvie is t allemaal wel gestoomd en niet rauw- voornamelijk omdat ze t echt erg lekker vinden. T wordt echt grommelend gegeten en waarnodig versleept omdat zus er te lang naar kijkt
Als je t niet geeft zijn ze instaat t van je bord of vork te hengelen :biggrin2:
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2649706
Ik meen dat je beter niet boven de 5% gaat. Ookal is het extra.

Dat heb ik gelezen en vind ik zelf ook een mooi percentage.
Meer is toch wel onlogisch voor een kat en die plantaardige eiwitten vinden de organen niet zo leuk. Maar een beetje kan dus geen kwaad en in mijn ogen voegt het echt wel iets toe.  Met mate dus. 

Hier vinden ze tomatensoep wel lekker.  :biggrin2:
Als ik kvv maak vermeng ik er altijd wat groentjes in en verder krijgen ze het af en toe met wat dooivocht of zelfgemaakte bouillon zonder zout.
Gebruikersavatar
Door Elise Lecarme
#2649767
Rauwe courgette is niet zo goed voor een kattenbuikje. Ook niet echt geschikt voor den mensch maar de verhouding mens+plakje courgette ligt iets anders dan de verhouding poezel+plakje courgette.....
Enige dat zeker niet goed is, zoals hier boven al aangegeven werd, zijn uien en knoflook. As je tomaat geeft, dan goed oppassen dat poeslief geen stukjes van een takje of kroontje op eet. Tomaten behoren tot de "nachtschade" familie, en de naam zegt het al.

Ik vraag me alleen af of Poes al dit lekkers ook eet zónder toevoeging van olie en sardientjes ;-)

Hier lusten ze allemaal ook groente,,maar dan alleen als ze "gezellig mogen mee-eten"  wat er op neer komt dat er af en toe een poezenvoetje heeeeeeel langzaam de tafel op sluipt en een van te voren bepaald stukje groente weg pikt. Dit gaat zó snel dat wij het nooit zien. Echt niet, hoe kom je erbij. Zes Ragdolls, in een soort stoelendans om de tafel lopend en af en toe een boon pootje haken.
De oudste twee zijn nu drie jaartjes jong (en voor Ragdollbegrippen nog steeds kitten) en zeer bedreven in dit spel.
De jongste, net een geworden, is een ander verhaal. Meneer is nu dertien maandjes en op en top nog een babypoes. Een grote baby dat wel (6.2 kilo en nog steeds een groeicurve die loodrecht richting het ISS gaat) en ook net zo naïef en onhandig (of moet je onpotig zeggen). Arie is ook gezegend met de dikste, grootste, zachtste voeten ooit. Dat beloofd wat voor de toekomst want mij is altijd geleerd dat deze eigenschappen een soort Super Size jeweetwel kater kunnen opleveren.
Maar goed, Arie weet nog helemaal geen raad met al die grote dingen aan zijn lijf, en hij kent nog steeds zijn formaat niet uit zijn hoofd. Dat resulteert regelmatig in onpotige ongelukjes en botsingen met allerlei in de weg staande deuren en muren.
Dus, om na deze lange uitweiding terug te komen bij het groentevak van de schijf van twee (vrije aanpassing van de originele schijf naar de poezenvariant), als Arie zijn aandeel in de maaltijd komt stelen neemt hij het hele bord mee naar de grond.
Na een paar dagen werd het ons wel duidelijk dat dit een wel erg rigoureuze variant van de weightwatchers was, althans voor mij omdat Arie altijd mijn bord belangrijker vond dan het bord van mijn man.
De oplossing is simpel, we hebben een klein plastic bordje aangeschaft. Daarop ligt dan één boontje, één spruit, één stukje tomaat etcetera. Wij blij, Arie blij en de rest zal het een zorg zijn....

Oef, ik heb weer eens veel te lang zitten schrijven, mijn excuses ;-)

Elise
Door Martine-Tom
#2649799
pearlsofpassion schreef: Ik meen dat je beter niet boven de 5% gaat. Ookal is het extra.

Dat heb ik gelezen en vind ik zelf ook een mooi percentage.
Meer is toch wel onlogisch voor een kat en die plantaardige eiwitten vinden de organen niet zo leuk. Maar een beetje kan dus geen kwaad en in mijn ogen voegt het echt wel iets toe. Met mate dus.

Hier vinden ze tomatensoep wel lekker. :biggrin2:
Als ik kvv maak vermeng ik er altijd wat groentjes in en verder krijgen ze het af en toe met wat dooivocht of zelfgemaakte bouillon zonder zout.
Ohhh hier ook :biggrin2: :biggrin2: :biggrin2: :biggrin2:

Mijn vorige kat lustte ook zoooo graag meloen ;D
Door hannabelgje
#2649823
Ik voeg de zalmolie toe voor de omega 3. Ze eten niet altijd even graag vis.
Mijn katten eten denk ik de groentemix ook zonder de sardines, de hond niet. Als ik een komkommer vergeet op te ruimen dan eten ze die ook op. Daar zitten ook geen sardines en zamolie op.
Ook andere restjes van groenten die gekookt zijn, laat de hond liggen, maar eten de katten wel op.
Gebruikersavatar
Door Elise Lecarme
#2649887
Voor de omega kun je ook eens een geklutst (rauw) ei op kamertemperatuur geven. Vrijwel alle katten lusten dat, maar onze zes hebben dat blijkbaar niet gelezen want alle zes halen ze hun delicate neusjes er voor op lol
Door dutchdebs
#2650332
Groenten zorgt voor vertraging in de darmen, en zorgt dat de ontlasting wat meer vocht bevat. Tevens kan het lichaam wel enige stoffen uit de groenten halen, maarrr ik vind persoonlijk de belasting van de pancreas erg hoog voor katten die verder op vers vlees zitten. Het is toch harder werken dan nodig. Verder geven plantaardige producten altijd een minder zuur maagmilieu welke de kat nodig heeft om zich te weren tegen ziekten. En de schommelingen geeft vaak onrust in de maag wat kan resulteren in braken (zie kattengras)
Door Mowgli
#2650370
Martine-Tom schreef: Mijn vorige kat lustte ook zoooo graag meloen ;D
Mowgli ook. Hij wordt helemaal gek als wij meloen eten en probeert zelfs mijn stuk meloen van mijn bord te jatten
Door Martine-Tom
#2650439
dutchdebs schreef: Groenten zorgt voor vertraging in de darmen, en zorgt dat de ontlasting wat meer vocht bevat. Tevens kan het lichaam wel enige stoffen uit de groenten halen, maarrr ik vind persoonlijk de belasting van de pancreas erg hoog voor katten die verder op vers vlees zitten. Het is toch harder werken dan nodig. Verder geven plantaardige producten altijd een minder zuur maagmilieu welke de kat nodig heeft om zich te weren tegen ziekten. En de schommelingen geeft vaak onrust in de maag wat kan resulteren in braken (zie kattengras)
Heb je helemaal gelijk in, echter heb ik er zelf geen bezwaar tegen als mijn kat een keer een stukje appel of meloen eet ofzo, zelf eet ik ook wel eens dingen die niet goed voor me zijn dus denk dat het voor een verder gezonde kat ook niet zoveel kwaad kan om eens een snackje te krijgen :)
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2650475
Fruit zou ik ook zeker mee opletten. Bevat suikers, en een kat is daar niet op gebouwd.
Voor een mens zijn fruitsuikers heel anders dan glucose, maar voor een kat vrees ik dat het ook wel eens niet zo goed kan zijn.  Ivm diabetes dan.
Natuurlijk kan een snackje af en toe altijd wel, maar dan wel in snack-proporties en niet vaker dan een keer in de week zou ik zeggen.

Ik kan me ook vinden in het belastingsverhaal.  Groenten zijn belastend voor katten. Maar ik geloof toch dat bepaalde zaken enkel uit planten te halen zijn en daar zie ik het nut van in. Zei het dus zeker met mate bij katten.  Zelf had ik vroeger het plan voor zo'n 1-2% te gaan, maar nu komt het meestal nog op minder uit.

Maar goed, ik geloof wel in de toegevoegde waarde van ietwat groenten en een beetje fruit, maar hou zeker de hoeveelheid in de gaten. 
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door