Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Gebruikersavatar
Door Elise Lecarme
#2648203
Al onze zes Raggies gaan compleet door het lint als er een cupje koffiemelk (voor de gasten, wij drinken de koffie zwart ha ha) opengetrokken wordt. Ik geef ze af en toe  een cupje, elke kat eentje (er zit maar liefst 7ML in).
Nu vraag ik me af, kan dat kwaad? Ze zijn er zo gek op dat ik ze er zo af en toe mee wil verwennen namelijk.

groetjes,
Else
Door Martine-Tom
#2648225
koekje schreef: Nee, daar vallen ze niet van om.
Het kan wel kakkerij opleveren, door de lactose.
Mij was juist gezegt dat dat in koffiemelk niet zat?
Gebruikersavatar
Door koekje
#2648230
Maar waarom dan niet?
Koffiemelk is gewoon een zuivelproduct, van koeienmelk/-room. Ik heb nog geen cupjes gevonden (of flesjes) waar lactase aan is toegevoegd, dus is dat niet lactose-vrij of -gereduceerd.
Door Martine-Tom
#2648232
koekje schreef: Maar waarom dan niet?
Koffiemelk is gewoon een zuivelproduct, van koeienmelk/-room. Ik heb nog geen cupjes gevonden (of flesjes) waar lactase aan is toegevoegd, dus is dat niet lactose-vrij of -gereduceerd.
Geen idee eigenlijk, moet eerlijk zeggen dat ik er nooit zo over na gedacht had, mijn vorige (waardeloze) da vertelde dat dus heb ik dat stomweg gewoon geloofd :-[
Gebruikersavatar
Door koekje
#2648263
Kijk, nominaal zit er natuurlijk wel minder lactose in 1 cupje koffiemelk dan in een pak van een liter gewone koeienmelk. Maar daar gaat het niet om, aangezien je niet in 1x een liter melk in je kat giet.

Ik heb het verhaal van de verminderde lactose in koffiemelk ivm katten ook vaker gehoord, maar kan geen logische redenatie bedenken waarom het dan percentueel minder lactose zou bevatten.
Door Martine-Tom
#2648283
Zit zelfs 2 keer zoveel in :o
Het lactosegehalte van enkele voedingsmiddelen:

Voedingsmiddel: Gram in gewicht/ml Lactose in gram
Een glas halfvolle of volle melk 150 7
Een glas karnemelk 150 6
Een schaaltje magere of volle yoghurt 150 6
Een schaaltje magere kwark 150 6
Een schaaltje volle kwark 150 5
Een eetlepel slagroom, ongeklopt 10 0,5
Een eetlepel koffiemelk 10 1
http://www.cbdieet.nl/site/index.php?page=18
Gebruikersavatar
Door Elise Lecarme
#2649775
Ja, maar dat lusten ze hier alle zes niet.
Nu heb ik de fatale fout gemaakt om ze alle zes tegelijk aan de geit te zetten. Als de eerste voorproever een vieze snuit trekt kijken de andere vijf mij aan alsof ik rattengif op hun bordjes heb gegoten. En de ervaring leert mij dat ik het dan wel kan schudden.
Vervolgens hebben manlief en ik gepoogd om de,geitenmelk dan maar zelf op te drinken. Ik kan alleen maar zeggen dat wij op het gebied van geitenmelk onze bontjassen gelijk moeten geven. Heel vreemd eigenlijk want voor een lekker geitenkaasje rijden we rustig dertig kilometer om er een (vaak meerdere) op te halen....

Men lust hier ook geen sojamelk, maar wel weer gepasteuriseerde melk. Dat laatste geef ik alleen als er eentje ziek is en niet wenst te eten/drinken en dan nog in lage dosering want een zieke poes in combinatie met diarree is niet fijn.

Kwark, ricotta, yoghurt, het wordt beleefd geweigerd hier...
Door dutchdebs
#2650334
Het zijn zulke schatjes...:) Je zou een klein blikje kittenmelk kunnen proberen, dat vinden ze vaak wel lekker, en sowieso warme melk. Maar waarom zou je melk willen geven?
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door