Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Elinea
#2642981
Weer eens een echte lekkere beginnersvraag;  Wanneer is een karkas nou rijk bevleest? Kaal is me helder, maar wanneer is bv een kipkarkas of parelhoenkarkas goedbevleest? Ik als beginner vind vermoed ik vrij snel karkas kalig en neig dan naar extra spiervlees. Maar ik vraag me echt af hoe nodig dat is ;-)
Gebruikersavatar
Door pike
#2643169
Elinea schreef: Weer eens een echte lekkere beginnersvraag;  Wanneer is een karkas nou rijk bevleest? Kaal is me helder, maar wanneer is bv een kipkarkas of parelhoenkarkas goedbevleest? Ik als beginner vind vermoed ik vrij snel karkas kalig en neig dan naar extra spiervlees. Maar ik vraag me echt af hoe nodig dat is ;-)
Kijk naar de ontlasting van je hond en je hebt het antwoord  ;)
Maar, normaal gesproken kan je wel uitgaan van 50/50 als het niet compleet kaal is.
Door smulpaap
#2643340
Misschien heb je iets aan een foto ? Hier 2 kipkarkassen , nog niet helemaal ontdooit , ze liggen in de koelkast  :biggrin2:
Maar dan heb je een idee , ik heb ze wel beroerder /kaler gezien (lees totaal kaal geschraapt )
Ik persoonlijk vind dat dus kolere dingen ( scherp )
Deze worden hier veilig weggepeuzeld

Afbeelding
Door smulpaap
#2643343
Tam konijnkarkas met kop , weet alleen niet meer waar dat ding vandaan kwam ,is al een oudere foto
Maar tam konijn , is mijn ervaring , is vaak ook wel goed bevleest

Afbeelding
Door smulpaap
#2643348
Parelhoenkarkas foto heb ik , er word alleen al van gesmuld  :biggrin2:
Deze kwamen via BP bij nikedog vandaan , waren prachtige karkassen

Afbeelding
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2646502
Nekken worden aangenomen als 50-50 bevleesd.
Daarvan schat ik altijd de rest.
Parelhoen is naar mijn ervaring vaak kaal en kipkarkas van bv Slagerij West ook.  Kippenruggen meestal niet.
Ribben schat ik dat het 50-50 is als je ribbetjes niet kaal zijn en er aan de andere kant ook geen lappen vlees meer extra aanhangen (dan is het meer bevleesd), maar dat hangt natuurlijk ook weer af van de dikte van de ribben.  Ik ken enkel konijn- en hazenribbetjes.

Ik koop gewoon geen kaal vleesbot meer. Dat scheelt een hoop last.  Liever wat te veel vlees dan te weinig.
Door Elinea
#2647004
Dank en zeker voor de foto's! Ik heb dan enigszins een richtlijn. Betekend dat als je bv enkel goedbevleeste botten geeft, dat je dus ook meer vleesbot geeft en minder spiervlees ernaast? Ik heb vandaag een kippepootje gegeven met veel vlees waar ik dan niets naast geef. Maar is het percentage bot dan wel voldoende?
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2647168
Als je beter bevleesde vleesbotten voert, kan je het percentage vleesbot inderdaad iets ophogen en het spier wat omlaag.
50-50 wordt meestal als standaard genomen omdat vb nekken en hele vleugels die verhouding hebben.  Een mooi bevleesd karkasje ook vaak, maar een heel mooi bevleesd karkasje heeft dan weer wat meer...

Als ik zeer mooi bevleesde karkasje voer, dan durf ik daar wel eens wat meer van geven. Ik schat het op het moment zelf.
Als ik enkel ribbetjes geef, helemaal omgeven in het vlees zie ik gewoon dat dat niet 50-50 is.
Maar heel nauw komt het niet. En persoonlijk voel ik me beter bij wat meer bevleesd voeren, dan net 50-50.  Bij nekken maakt me dat niet uit, maar bij karkasje, wil ik er liever meer vlees op.
Door Elinea
#2647202
Ik voer dus ook liever goed bevleest maar vraag me af of ik niet te weinig bot aan het geven ben. Die kippepoot van vanmiddag is dan bijna 200 gram dus gewoon een maaltijd met eigenlijk maar weinig bot.
Gebruikersavatar
Door Naomi B
#2647369
Ergens hier had iemand een fotoalbum met allemaal ontleed vleesbot erop met gewichten erbij. Maar ik weet niet meer wie. Misschien weet iemand anders het nog?
Ik heb daar wel veel aan gehad.

Als ik duke 2 kippenpoten (dus met de karbonade eraan) geef, dan reken ik dat als vleesbot met spiervlees samen (ong 700 gr) en dan krijgt hij er nog orgaan en groente bij. Aan een kippepoot (bout dus, bedoel ik) zit best heel veel vlees.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2647376
Elinea schreef: Ik voer dus ook liever goed bevleest maar vraag me af of ik niet te weinig bot aan het geven ben. Die kippepoot van vanmiddag is dan bijna 200 gram dus gewoon een maaltijd met eigenlijk maar weinig bot.
Hoeveel schat je dat er aan bot in zo'n poot zit?
Van de 200gr?

Trouwens, een kippenpoot van 200gr, dat is dan een drumstick of wat?  Want ik had vroeger kippenpoten die toch wel 400gr wogen... Dat was met een stuk karkas nog aan en helemaal bevleesd.  Of is dit biologische kip? (misschien dat de minder wegen, maar dan zit er ook duidelijk minder vlees aan)

Enfin, als het een drumstick is, zou ik schatten dat er tussen 1/4e en 1/3e bot van is, dus 60gr.  Dat komt overeen met 120gr vleesbot en 80gr spiervlees dus. 
Waarschijnlijk is dat te veel spier voor in jouw menu en is je gevoel dus correct.  Als dat wel de juiste verhoudingen zijn, heb je geluk :-) (ik voel weinig aan in hondenverhoudingen, voor katten is dat veel te weinig spier, dat zie ik wel ;-)).
Als het te veel spier is, kan je dan twee zaken doen: of het compenseren met wat meer bot (volgende dag of nog dezelfde dag erbij), of wat spier van de poot afhalen en apart houden voor de volgende dag. 
Hoeveel voer je  normaal aan vleesbot en spier op een dag?
Laatst gewijzigd door pearlsofpassion op di 09 apr 2013, 10:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Annemarie Rijnveld
#2647392
Naomi M. schreef: Ergens hier had iemand een fotoalbum met allemaal ontleed vleesbot erop met gewichten erbij. Maar ik weet niet meer wie. Misschien weet iemand anders het nog?
Ik heb daar wel veel aan gehad.

Als ik duke 2 kippenpoten (dus met de karbonade eraan) geef, dan reken ik dat als vleesbot met spiervlees samen (ong 700 gr) en dan krijgt hij er nog orgaan en groente bij. Aan een kippepoot (bout dus, bedoel ik) zit best heel veel vlees.
dat is het fotoalbum van Spots202, Naomi
Ik doe precies hetzelfde met dergelijk vleesbot, kippenbout reken ik als bot en spier samen, evenzo met kwartels en hele makreel, hele kip, konijn, eend. Deze zijn allen heel erg bevleesd.
Door Elinea
#2647875
Okay, het wordt me allemaal steeds helderder  :). Toch nog een vraag mbt de verhoudingen. Even een stelvraag ; Stel ; totaal per dag 180 gr waarvan dus zeg 90 gr vleesbot. Ik geef 200 gr kippepoot ( was inderdaad een kleintje ;-)) waarbij er dus te veel spiervlees is , maar het gewicht aan bot, zeg dus 60 gram, wel genoeg zou zijn als ik naar het oorspronkelijke menu kijk. Snapt iemand het nog?  :o  Wat als je dus te veel voert uit verhouding ?
En ik moet dus dapperder voeren gaan. Ik denk dat ik het aantal gram bot wel haal maar niet in de juiste verhouding. 
Zaterdag krijg ik weer kippenekken en die durf ik rustig volop te voeren om het percentage aan te vullen. Vooral bij Kiki vind ik het lastig omdat ze toch wat ouder is. Juno kraakt alles zo weg, maar Kieks is soms hard aan het werk en die neigt ik dus zachter bot te geven en meer spiervlees.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2647892
Het gaat hem om de verhoudingen.
Dus probeer dat dan toch de volgende dag te compenseren zodat op het eind je weekmenu klopt.
Het komt niet heel nauw (reken maar eens hoeveel gram vb 3% verschil is), maar toch wel in de richting zitten.
Ik zou toch niet systematisch meer spier gaan voeren zonder daar rekening mee te houden.  Het kan wel, want snackjes tel je vaak ook niet mee, maar als het echt een duidelijke hoeveelheid is van hun daghoeveelheid zou ik het toch minstens in het achterhoofd houden op de andere dagen.

Persoonlijk voer ik geen kippenpoten (of heel zelden) omdat dat een onderdeel is dat mensen ook eten.  Ik voer dan liever onderdelen zoals karkas en nekken die mensen toch weinig of niet willen.  Kwestie van alles van het dier te benutten en geen extra geslachte dieren op mijn geweten te hebben om mijn katten te voeren. Maar dat is natuurlijk persoonlijk.  ;)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door