Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#2645209
Mijn Mika heeft dus een week of 2 geleden een soort van "aanval" gehad waarbij de DA in eerste instantie aan een hersenbloeding dacht, o.a. vanwege zijn (oog)reflexen, suf zijn etc.
Moest hem meteen op een rustige donkere plaats leggen.

Het enige wat uit de bloedtest (stollingswaarden etc. meegemeten) kwam wat niet helemaal goed was de lage glucose, die hoort normaal gezien bij een gezonde hond tussen de 60 en 100 te zitten?
Mika zat op glucose 48. Had die dag nog niets gegeten, en niet gewerkt.
Hart/longen/temperatuur en verder bloedwaarden waren allemaal goed.

Hebben nog in de richting van een epi aanval zitten denken, maar dat ziet er anders uit.
Hij was niet buiten westen, en geen schuim op de mond, wel veel kwijlen, en dat heeft ook de hele dag nog geduurd eerdat het over was.
Zondags heel hevig schudden, maandags minder hevig, meer bibberen, maar wel langer, duurde zeker 10 minuten. Hond was ook echt moe, was pas tegen donderdag weer de oude.
Dinsdags de uitslag van het bloed met de lage glucosewaarden.
Voorzichtshalve wat druivensuiker gehaald, mocht ie een soort van "hypo" krijgen dat ik er meteen bij kan zijn.
Ik heb het idee dat ie meer water drinkt als normaal en af en toe wat slap/misselijk is.

En nu vandaag is de glucose gemeten op maar 25, terwijl ie vanmorgen wel eten heeft gehad, en nog niet gewerkt/getraind heeft.
Nu was dat (voor het eerst) geitenmix kvv van degomeat.
Die leek me redelijk vet, gezien de kleur en consistentie ervan, was heel fijn gemalen.

DA denkt aan een probleem met de lever, ik heb nu iets (ben de naam even kwijt) wat ik hem over het voer moet geven, en dan gaan we over een week nog eens meten.
Terwijl uit de eerste bloedtest geen afwijkende waarden te zien waren (behalve de glucose)

Ik denk zelf dat het ook niet slecht is vaker op een dag en regelmatig te voeren, niet te vet, weer wat beter op de kwaliteit van mager spiervlees te letten en af en toe honing over het eten, wat yoghurt en kwark, eitje erbij.
Nu deden we dat normaal gezien toch al, maar de laatste weken is het opletten op mijn eigen honden hun eten er wat bij ingeschoten door de zorgen voor een zieke rescue-hond  :-[

Normaal gezien voeren we 2 keer per dag, s'morgens kvv, en s'avonds barf.
De laatste paar weken hebben ze hier ook wel eens meer Lotgering gehad omdat dat sneller uit de vriezer getrokken was.
Normaal gezien verbranden ze hier de vetten wel, en krijgen ze er genoeg mager spiervlees bij, maar minder opletten op hun eten, i.c.m. minder trainen door weinig tijd heeft hem geen goed gedaan lijkt me.

Nu wil ik liever niet denken richting addison of een alvleeskliertumor, maar ook dat zou misschien niet ondenkbaar zijn, of ben ik nu aan het doemdenken?

Ergens moeten deze lage glucose waarden toch vandaan komen.
En bij diabetes zouden ze in het bloed immers te hoog moeten zitten.

Ik kijk even wat ie in de loop van de week doet en tot aan volgende meting, anders is een Ct of echo misschien toch geen verkeerd idee?

Hij maakt momenteel geen echt zieke indruk, wil ook graag werken aan de schapen, maar zo af en toe zit ie te hijgen of kwijlt eens (misselijk?), lijkt ook net alsof ie vaker honger heeft, bedelen doet ie anders nooit, maar de laatste weken wel. Het zit me in ieder geval niet lekker.
Maak me zorgen, als ik nu precies wist wat het was dan konden we gericht behandelen  :-\

Als iemand hier ervaringen mee heeft hoor ik dat graag...
#2645238
Ik heb in het verleden 2 honden gehad met lage Glucosebloedwaarden, dit was toen ze op brokken stonden. Ik moest toen 's morgens met beide dames komen, ze heeft geprikt en me gelijk naar huis gestuurd met spoed om ze te laten eten. Nadat ze over zijn gegaan op vers heb ik het bij geen van beide ooit weer gezien. Wellicht dat jou hond uit die specifieke voeding niet voldoende voedingsstoffen kan halen?
#2645607
@Charmed: en wat was voor jou indertijd de aanleiding om op glucose te laten testen?
Waren jouw hondjes beiden ziek, of ook een soort van hypo gehad?
Of eerder in het kader van een algeheel onderzoek?

Onze DA heeft hier thuis ongeveer een uur nadat onze hond zowat in elkaar geklapt is hem onderzocht en bloed getrokken...bij Mika waren ook zijn reflexen niet goed, hij was echt even helemaal groggy, heeft ook een paar uur geduurd eerdat ie weer goed liep.
#2646137
Dat zou ik na moeten zoeken als ik dat precies zou willen weten. Ik weet wel dat ze beiden dezelfde klachten hadden, maar welke dat ook waren. Dus ben ik naar de dierenarts gegaan en die wilde glucose prikken. De eerste keer heeft ze dat gedaan een paar uur na het eten en ze wilde ze de volgende dag zien voordat ze gegeten hadden. Dat hebben we toen gedaan, toen schrok ze wel en heeft ze me gelijk naar huis gestuurd om ze eten te geven.
Laatst gewijzigd door charmed op zo 07 apr 2013, 20:48, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door