Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#2643785
Ik ben benieuwd hoe jullie omgaan met een hond waarbij artrose is geconstateerd. Je hebt nl. honden die passen zich goed aan, die willen amper meer lopen, daar hoef je niet moeilijk bij te doen, die laat je zoveel lopen als ze willen, en lekker in de doggyride springen als ze er aan toe zijn.
Maar helaas heb je ook honden, die gewoon door blijven gaan, en geen beweging genoeg kunnen krijgen en willen blijven lopen. Wat doen jullie dan? Natuurlijk ga je ze dan beschermen, maar hoe lang laten jullie een hond achter elkaar lopen en hoeveel rust tussentijds?
#2643814
Jesse van mij bijna 11 heeft behoorlijke artrose in haar linkerpols maar is nog altijd een doener dus qua aktiviteit rem ik haar niet. In die zin dat spelen, drukke en snelle draaibewegingen, achter balletjes aanrennen not done meer is. apporteren en zoekspelletjes mogen nog wel. Maar verder loopt Jesse alle wandelingen 2 a 3 stuks van 1 tot 1.5 uur gewoon nog mee. Sterker nog voor 14 april staat een dagwandeling gepland bij Dogtravel. Wel krijgt ze 1/2 tot 1 tablet previcox, Corta RX en Doils Joint per dag. En bij koud weer en regen een jas aan.
#2643929
Mijn Joy heeft een oude schouder blessure... maar een Border Collie he...
Dus ik ga haar niet beperken, dan zou ze dood ongelukkig worden.
Enige wat ik niet meer doe is met haar met ballen gooien of wedstrijden..
Wat wel goed gaat is de bal in het water gooien, dan staat er geen rare kracht op haar schouder en maakt ze geen rare draaien als ze dus het laatste stukje moet zwemmen.
Ze gaat ook gewoon mee op lange wandelingen, en als dat nodig is geef ik haar pijnstiller.
Bij koud, nat of guur weer probeer ik haar wel niet te laten zwemmen, en als het nodig is krijgt ze ene jasje aan.... en als we thuis komen goed droog wrijven- dat scheelt erg veel !
#2644185
Hier 1 van 12 jaar met artrose in beide voorpoten  :-[

Zij wilt nog heel veel en heel graag, maar helaas kan haar lichaam het niet aan  :'( :'( :'(
Ik probeer dus lang genoeg te lopen dat ze lol heeft, maar op tijd het bos uit te gaan voordat haar lichaam kapt, de ene keer is dat 3 kwartier, de andere keer een uur of langer.
Het is kijken wat ze aan kan en wil, het is gewoon kl#te dat het lichaam anders zegt  :'(
#2644445
Hier een hond van 2 jaar met HD en beginnende artrose.
Toen het net geconstateerd was, hebben wij haar aan de riem gehouden, niet laten spelen met andere honden, behendigheid gestopt enz. Mevrouw werd er stikchagrijnig van!
na hydrotherapie (voor de spieropbouw) hebben we besloten haar d'r gang te laten gaan. Er was geen houden aan in mijn ogen. Ik wil ook graag dat ze een leuk leven heeft, dus liever leuk en kort dan lang en chagrijnig. Als ze pijn heeft, krijgt ze previcox en dat werkt heel goed. Voor volgend jaar winter overweeg ik een jas voor haar. Eigenlijk had ze die wel kunnen gebruiken afgelopen vorstperiode.
Wij wandelen 1x per dag 1,5 uur, 2x half uur en nog wat pitstops tussendoor. Tussendoor rust ze of spelen we af en toe een kwartiertje.
#2644479
Bob is 4 en heeft in 1 van zijn ellebogen een scheurtje (los is het stuk je nog niet helemaal, dus nog geen LPC  :D). Hierdoor staat hij slecht op na een tijd gelegen te hebben. Sinds september liep hij aan de lijn, CT etc allemaal gemaakt maar beter dan slecht opstaan wordt het niet. Hij loopt gelukkig wel goed.

Ik laat hem nu steeds meer gaan, doe sinds twee weken ook weer rustig jachttraining. Ik doe ook niet heel panisch meer als ik andere honden zie. Maar Bob is een heel stuk vrolijker. Nu het echt zo koud is en was krijgt hij na een lange wandeling/training een badjas in de auto om. Verder twee keer in de week een ontstekingsremmer, Carprodyl op het moment. Kwaliteit gaat voor kwantiteit, maar als je zelf op een moment zo'n keuze moet maken... is het makkelijker gezegd dan gedaan. Tenminste, dat vond ik. Ik voel me er steeds beter bij maar heb soms wel moeite met relaxed doen  :)
#2644570
Xerox van bijna 7 heeft artrose, zware HD en spondylose. Loopt op dagelijkse pijnstilling toch nog steeds 2 tot 2,5 uur per dag, ongeveer 3x 3 kwartier. Wel in een redelijk rustig tempo, er wordt niet gesprint en gekke bewegingen worden zo veel mogelijk vermeden. Als hij het moeilijk heeft, is dat altijd met de avondwandeling. Dan gaat hij achter me lopen sjokken in plaats van lekker mee te lopen. In dat geval nemen we heel rustig de kortste route naar huis.

Inmiddels kan ik aardig inschatten wanneer het genoeg is voor hem, dus als we 's middags een rondje Posbank hebben gedaan (doet hij nog 1x per week, omdat hij het zo leuk vindt) dan doen we 's avonds een langzaam blokje van 25 minuten. De volgende ochtend is hij eigenlijk altijd weer kwiek. Vorig jaar zomer heeft hij nog dagjes meegelopen op de Veluwe (ca. 10 km verspreid over een uur of 5, 6), maar dat trekt hij nu echt niet meer.

Verder heeft hij met guur/koud/regenachtig weer een thermojas aan.

Hier dus een hond die het wel aangeeft als het genoeg is geweest, als hij dat niet had gedaan had ik nu waarschijnlijk nog niet geweten dat hij artrose heeft...  :-\
#2644817
toscak schreef: Bob is 4 en heeft in 1 van zijn ellebogen een scheurtje (los is het stuk je nog niet helemaal, dus nog geen LPC  :D). Hierdoor staat hij slecht op na een tijd gelegen te hebben. Sinds september liep hij aan de lijn, CT etc allemaal gemaakt maar beter dan slecht opstaan wordt het niet. Hij loopt gelukkig wel goed.

Wil je niet ontmoedigen maar dit is wél LPC! Dit kan gewoon nog afbreken, bij een abrupte beweging.

Mijn hond had dit ook, en dat wisten we,(Beide poten zelfs)  bij een verkeerde beweging breekt het en zit je met de problemen, is hier helaas ook gebeurd. Is het dus alsnog afgebroken.

Mijn hond heeft dus aan beide poten LPC, is geopereerd, maar had geen artrose. Ze heeft dus ook geen problemen met koude of lange wandelingen. Maar ze is nog jong (Wordt 5) maar ik weet dat het er heeft gezeten dus houd het nauwlettend in de gaten
#2644823
Hier 1 met artrose in beide ellebogen door lpc. Aan 1 geopereerd en de andere niet.
In het begin heeft rust gehad door de operatie en daarna hebben we de wandelingen uitbereid.
Hij heeft nu een ontzettend goede spiermassa en loopt 5x per week wandelingen varieerend van 1,5 tot 3 uur mee. Daarbij loopt hij sommige stukken los en rent en speelt dan met onze andere hond.
Hij heeft door de spieren die hij heeft opgebouwd geen pijn en geen problemen met opstarten.
We houden wel bewust 2 rustdagen in de week om hem wel tot rust te laten komen, die dagen moet ik ook heel de dag werken maar mijn man is dan thuis.

Ik merk dat voor Kaine veel beweging juist beter is als weinig beweging.
Ook zwemt hij 3x in de week ( wel aan de lijn want honden mogen daar niet los ) een half uurtje.
#2644951
Senta schreef: Wil je niet ontmoedigen maar dit is wél LPC! Dit kan gewoon nog afbreken, bij een abrupte beweging.

Mijn hond had dit ook, en dat wisten we,(Beide poten zelfs)  bij een verkeerde beweging breekt het en zit je met de problemen, is hier helaas ook gebeurd. Is het dus alsnog afgebroken.

Mijn hond heeft dus aan beide poten LPC, is geopereerd, maar had geen artrose. Ze heeft dus ook geen problemen met koude of lange wandelingen. Maar ze is nog jong (Wordt 5) maar ik weet dat het er heeft gezeten dus houd het nauwlettend in de gaten
Je ontmoedigt me niet hoor, ik ben me hier zeer van bewust. En ik weet dat het alsnog af kan breken, maar voor nu staat hij stijf op maar loopt als een zonnetje. Voor mij dus niet erg genoeg om te opereren. En geloof me, ik heb heel wat ervaring op LPC gebied...

Wat ik bedoelde met mijn statement is dat het (nog) niet los is.
Door Lil
#2645008
Boris is bijna 12 jaar en er is zware artrose in zijn heup geconstateerd toen hij 8 jaar oud was.

Hij loopt dagelijks een wandeling van 1 uur of 1.5 uur. Wel mag hij de laatste jaren niet meer zomaar contact maken met vreemde honden. Die houdt ik echt van zijn lijf en daar zijn we beiden gelukkig mee. Hondse contacten genoeg ;)
Als je een hond stil legt, dan gaat de spieropbouw achteruit en kunnen ze nog minder. Spieren zijn heeel belangrijk bij artrose!

Zoals de osteopaat/fysiotherapeut tegen me zei: zo lang lopen dat je traint en zo kort dat hij niet overbelast raakt. Helaas is dat niet alleen per hond, maar zelfs per dag verschillend! Leer kijken naar hoe je hond beweegt. Ik heb dat redelijk onder controle, maar dat heeft geduurd! Mooie is dat Boris me zelf verteld wat hij wil! Hij was een doordrammer, liep letterlijk totdat hij neerviel (als jonge en gezonde hond al). We zijn er beiden enorm in gegroeid dus.

Als hij zelf gek gaat rennen (alleen of met onze lieve Cayley) dan mag dat. Bal gooien en zo doe ik zelden en als ik het eens doe erg kort en goed gooien zodat de belasting gereduceerd wordt. Af en toe (eens per maand, maximaal) een beetje lol hoort erbij!

Zwemmen wordt het dus niet. Bijna altijd is dat te koud voor hem. Hij wordt er heel erg stram van. Maar dat zie je vanzelf aan je hond. Meestalis het devies zwemmen, maar ik zeg erbij tenzij je ziet dat het averrechts werkt!
#2645062
toscak schreef: Je ontmoedigt me niet hoor, ik ben me hier zeer van bewust. En ik weet dat het alsnog af kan breken, maar voor nu staat hij stijf op maar loopt als een zonnetje. Voor mij dus niet erg genoeg om te opereren. En geloof me, ik heb heel wat ervaring op LPC gebied...

Wat ik bedoelde met mijn statement is dat het (nog) niet los is.
Zo heeft mijn hond ook nog anderhalf jaar rondgehobbelt hoor, de breuk kan verpulvert bot opleveren (Is hier gebeurd helaas) en dan is het afgelopen met de pret. De andere kant heeft ook nog ruim een jaar geduurd en die is bruut afgeknapt.
Ik merk alleen nu wel verschil met voor de operatie en dr na. Zo is de start kreupelheid verdwenen.

Verder geef ik homeopatische druppels waardoor dit ook verdwenen is, eigenlijk zie ik helemaal niets meer aan die hond, alleen af en toe met het in de kar klimmen.

Ik blijf zo'n niet afgeknapte LPC een tikkende tijdbom vinden
#2646803
Iedereen bedankt voor het meedenken. Ik zit zelf ook een beetje zo te denken. Ik wil ze niet stilleggen, dat is ook niet mogelijk, dan gaat de stofwisseling ook stilstaan en dan is het snel afgelopen, dus ze moet in beweging blijven. Ik zat ook te denken om wandelen en dingen die ze zelf doet, niet te verbieden, maar idd balspel en andere dus wel, het echte ruige werk.

Kijken of ze hier genoeg aan heeft, aan alleen wandelen en niet rennen. Ze zal denk ik toch ook wel eens wat tempo moeten maken, wil ze niet achteruit gaan in gezondheid.

Zwemmen zal moeilijk gaan, ik denk alleen in hoog zomer, ze neemt namelijk gelijk de temperatuur van het water aan. Ze kan haar eigen temperatuur niet regelen.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door