Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door pike
#2635096
Lizzy schreef: Jammer, dat ze geen bot wil gebruiken. Bot bevat juist waardevolle vetzuren en vitamines. Die heeft de hond hard nodig. Eierschaalpoeder levert alleen calcium en verder bijna niks.... Maar goed, in dat geval wordt het inderdaad 75% spiervlees.
Even deze reactie uit een ander topic tevoorschijn gehaald.
Kan het kwaad als een hond gedurende 2 à 3 weken alleen eierschaalpoeder en géén bot krijgt?  :-\

Wat gebeurt er met de ontlasting als je 50% vleesbot en 20% spiervlees vervangt door 75% spiervlees met eierschaalpoeder? Gevoelsmatig zou ik zeggen het loopt dun door de broek  :-X :-\  Heeft iemand er ervaring mee?
Door flin
#2635102
ervaring met een katzel hier,
weet niet of je daar op zit te wachten?


daarnaast:
haal geen 2 dingen doorelkaar:
ca:fo gehalte om optimaal te voeren (volgens de nutritionele boekjes)
en
dunne ontlasting door ... meer orgaan, minder bot of slecht verteren van?
Gebruikersavatar
Door pike
#2635122
Misschien moet ik het wat uitgebreider neerzetten:

Een van mijn honden krijgt gemalen vleesbot naast zijn spiervlees, orgaan en groente. Omdat hij bot slecht verteert. Het aandeel gemalen vleesbot is 50% (50/50), spiervlees 20%, orgaan 20, groente 10%.
Straks op vakantie heb ik níet de beschikking over gemalen vleesbot. Voor de eerste week kan ik meenemen maar daarna moet er een alternatief komen. De ter plaatse verkrijgbare kvv's staan me absoluut niet aan. Dus ik zit te denken aan eierschaalpoeder ter vervanging.
Dan zou hij dus 70% spiervlees (in grammen is dat 420 gram) krijgen met een klein theelepeltje poeder.
Kan het kwaad als hij dus 2,5 à 3 weken géén bot krijgt maar alleen eierschaalpoeder (omdat hij dan dus stoffen mist)
En wat doet het met de ontlasting. Op vakantie zit ik niet te wachten op een hond die aan de race gaat.
Ervaringen van een katzel zijn ook prima, altijd beter dan geen ervaringen  :)

Als het eierschaal niet kan zie ik alleen nog K9 natural freeze als alternatief. Vooropgesteld dat het bot daarin gemalen is tenminste.
Door flin
#2635136
duidelijk,

ontlasting blijft redelijk gelijk met goed gemalen eischaal, (kat-ervaring)
idd mis je wat overige nutrieënten die in bot en merg wel zitten,
voor die 3 weken lijkt me dat (zeker voor n nond) geen probleem,
mocht jij dat niet willen, zou je nog aan een voedingssupplement kunnen denken,
of afwisselen met eenvoudige (smuldier gemalen kip? oid?) en andere eenzijdige gemalen bot-dingen die voorhanden zijn
dit is afhankelijk van bestemming misschien?
Gebruikersavatar
Door pike
#2635166
Denk dat als het bij de kat goed werkt het bij de hond ook wel zal werken?

Vanwege epilepsie krijgt hij geen chemische supplementenmix.
Ik kan 2 kvv's kopen (gaat om Denemarken): Een bevat maar 6% gemalen bot, en daarnaast o.a. 44% orgaanvlees en 10% strot, 8% vet (dat is dus buiten het vet om wat in het vlees/orgaan zit). Nou, ik weet wat er dan gebeurt. Dan spuit het er uit. De ander is een rund compleet met gemalen runderbot, rundvlees en "alle ingewanden" van het rund. Maar daarvan worden geen verhoudingen vermeld.
Voor de rest is er van alles gemalen te koop maar niks geen bot  :(
Door miik
#2635240
Lijk me geen probleem hoor ! Zelfs al zou je 3 weken geen bot voeren of alternatief...
Tuurlijk het is niet perfect maar voor die vakantie kan het prima.
Ik heb een verwaarloosde kat met zwaar beschadigd maag-darmstelsel geprobeerd op te knappen, maar die verteerde bot niet.... Die heeft toen maanden lang geen bot of vervanger gehad en is ontzettend opgeknapt met prachtig glanzende vacht...
Je zou Esther Q kunnen vragen, in estland is het bijna niet mogelijk aen vleesbot te komen. Dus zij voeren al jaren eierschaal poeder als vervanger. Eischal wordt gedroogd en dan fijngemalen met een koffiemolentje (want alleen dan wordt het goed opgenomen). Hun honden die zwaar werk verrichten doen het super !
Gebruikersavatar
Door pike
#2635351
miik schreef: Lijk me geen probleem hoor ! Zelfs al zou je 3 weken geen bot voeren of alternatief...
Tuurlijk het is niet perfect maar voor die vakantie kan het prima.
Ik heb een verwaarloosde kat met zwaar beschadigd maag-darmstelsel geprobeerd op te knappen, maar die verteerde bot niet.... Die heeft toen maanden lang geen bot of vervanger gehad en is ontzettend opgeknapt met prachtig glanzende vacht...
Je zou Esther Q kunnen vragen, in estland is het bijna niet mogelijk aen vleesbot te komen. Dus zij voeren al jaren eierschaal poeder als vervanger. Eischal wordt gedroogd en dan fijngemalen met een koffiemolentje (want alleen dan wordt het goed opgenomen). Hun honden die zwaar werk verrichten doen het super !
Met zo'n bericht ben ik weer helemaal gerustgesteld! Ik droog de schalen ook en doe ze in een koffiemolen malen (speciaal daarvoor gekocht bij de Blokker ooit). Maar ik heb het nog nooit gebruikt. Telkens als ik een nieuw potje vol heb gooi ik het oude potje als kalkbemesting in de tuin, of op de composthoop. Als de honden van EstherQ daarop kunnen werken dan kan Duc er zeer zeker een paar weken mee op vakantie  8) dank je wel! Ik zal Esther nog eens vragen hoeveel zij gebruikt op hoeveel vlees.
Door Nynke
#2636146
pike schreef: Met zo'n bericht ben ik weer helemaal gerustgesteld! Ik droog de schalen ook en doe ze in een koffiemolen malen (speciaal daarvoor gekocht bij de Blokker ooit). Maar ik heb het nog nooit gebruikt. Telkens als ik een nieuw potje vol heb gooi ik het oude potje als kalkbemesting in de tuin, of op de composthoop. Als de honden van EstherQ daarop kunnen werken dan kan Duc er zeer zeker een paar weken mee op vakantie  8) dank je wel! Ik zal Esther nog eens vragen hoeveel zij gebruikt op hoeveel vlees.
Ik dacht dat de standaardregel 1 tl eierschaalpoeder op 500 gram vlees is  ;)
Gebruikersavatar
Door pike
#2636173
Nynke schreef: Ik dacht dat de standaardregel 1 tl eierschaalpoeder op 500 gram vlees is  ;)
Ja dat wordt idd als standaard gegeven. Heb inmiddels al een antwoord van EstherQ, zij geven wat meer. Ik ga het op vakantie geven, die paar weken kan het geen kwaad. En een teveel poept hij gewoon weer uit.
Door Annemarie Rijnveld
#2636211
pike schreef: Ja dat wordt idd als standaard gegeven. Heb inmiddels al een antwoord van EstherQ, zij geven wat meer. Ik ga het op vakantie geven, die paar weken kan het geen kwaad. En een teveel poept hij gewoon weer uit.
Hoi Pike, waarom geeft Esther meer? en weet jij hoeveel meer zij geeft?
Gebruikersavatar
Door pike
#2636212
Annemarie Rijnveld schreef: Hoi Pike, waarom geeft Esther meer? en weet jij hoeveel meer zij geeft?
Het waarom dat weet ik niet, dat zal je haar zelf moeten vragen. Zal wel proefondervindelijk zijn neem ik aan. Ze geeft 20 gram per kilo.  ;)
Door Annemarie Rijnveld
#2636215
pike schreef: Het waarom dat weet ik niet, dat zal je haar zelf moeten vragen. Zal wel proefondervindelijk zijn neem ik aan. Ze geeft 20 gram per kilo.  ;)
Dank je!
Door Esther Q
#2640016
Annemarie, wij geven meer omdat niet alle honden even zorgvuldig hun bak leeg likken en we liever safe zijn. Aangezien het duidelijk ook wordt uitgepoept zijn we in de dosis wat omhoog gegaan, zodat we het poeder niet in ruim 30 bakken steeds zorgvuldig door het eten moeten roeren. Maar een theelepel op 500 gram is op zich genoeg.
Door Annemarie Rijnveld
#2640077
Esther Q schreef: Annemarie, wij geven meer omdat niet alle honden even zorgvuldig hun bak leeg likken en we liever safe zijn. Aangezien het duidelijk ook wordt uitgepoept zijn we in de dosis wat omhoog gegaan, zodat we het poeder niet in ruim 30 bakken steeds zorgvuldig door het eten moeten roeren. Maar een theelepel op 500 gram is op zich genoeg.
Dank je Esther!! Ok, helemaal duidelijk!
Door Annemarie Rijnveld
#2644424
Voegen jullie de kalk toe alleen voor het gedeelte dat in het originele recept een vleesbot zou zijn?
Of nemen jullie gehele maaltijd pens, organen, incluis en op het gewicht daarvan bepaal je de x thelepeltjes kalk?
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door