Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door Mandarijn
#2642899
Bas en Bob krijgen nu al een paar maanden vers vlees. Nu heb ik wat andere diersoorten erbij en heb mijn menu weer wat aangepast. Ze krijgen nu meer afwisseling en het menu is voor 2 weken.

Ze krijgen een groenten mix waar zeker rode biet in zit. Verder sperzieboontjes, bospeen, knoflook, gember, Alfalfa + Taugé (zelf gekweekt), andijvie, beetje broccoli, aardappel, courgette. Tomaten en bramen "plukken" ze zelf zomers van de plant. Appel en banaan krijgen ze tussendoor. Zonder mix gaat vooral Bas grazen, vandaar de mix in het menu.

Ik hou de volgende percentages aan:
Orgaan 20%
Groenten 5%
Spiervlees 25%
Vleesbot 50%
Totaal 100,00%
De honden wegen 10kg en krijgen 2,5%.
De percentages in het menu zijn afgerond op ronde getallen. Dit is vooral omdat de porties per dag voor 2 honden ingevroren worden. Op de dag zelf wordt het verdeeld over de voerbakken.

Week 1

Maandag: 250g lamsribben, extra 1 ei
Dinsdag: 150g lamavlees, 50g paardenhart, 40g groenten, extra yoghurt
Woensdag: 250g zalmkop (1/2 kop)
Donderdag: 150g kalkoenvlees, 50g konijnenlever, 50g groenten
Vrijdag: 150g kippennek of kippenrugstuk (kan wisselen), 75g lamspens, 25g kippenmaag, extra 1 ei
Zaterdag: 150g hertenvlees, 50g lamsnier, 50g groenten, extra yoghurt
Zondag: 150g eendenbout, 75g runderpens, 25g kippenmaag

Week 2

Maandag: 300g konijnenbout, extra 1 ei (bout weegt max 300g)
Dinsdag: 150g lamavlees, 50g runderhart, 50g groenten, etra yoghurt
Woensdag: 250 g sardiene
Dodnerdag: 150g rundvlees, 50g konijnenlever, 50g groenten
Vrijdag: 150g fazantennek, 75g lamspens, 25g kippenmaag, extra 1 ei
Zaterdag: 150g hertenvlees, 50g lamsnier, 50g groenten, extra yoghurt
Zondag: 150g eendenbout, 75g runderpens, 25g kippenmaag,

Ik vroeg me wel af of ik genoeg afwisseling in orgaan heb en of ik een soort niet te veel geef.

Verbeteringen, suggesties en tips zijn welkom.
Laatst gewijzigd door Mandarijn op wo 03 apr 2013, 20:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Annemarie Rijnveld
#2642904
[quote="Mandarijn"]
Bas en Bob krijgen nu al een paar maanden vers vlees. Nu heb ik wat andere diersoorten erbij en heb mijn menu weer wat aangepast. Ze krijgen nu meer afwisseling en het menu is voor 2 weken.

Ze krijgen een groenten mix waar zeker rode biet in zit. Verder sperzieboontjes, bospeen, knoflook, gember, Alfalfa + Taugé (zelf gekweekt), andijvie, beetje broccoli, aardappel, courgette. Tomaten en bramen "plukken" ze zelf zomers van de plant. Appel en banaan krijgen ze tussendoor. Zonder mix gaat vooral Bas grazen, vandaar de mix in het menu.

Ik hou de volgende percentages aan:
Orgaan 20%
Groenten 5%
Spiervlees 25%
Vleesbot 50%
Totaal 100,00%
De honden wegen 10kg en krijgen 2,5%.
De percentages in het menu zijn afgerond op ronde getallen. Dit is vooral omdat de porties per dag voor 2 honden ingevroren worden. Op de dag zelf wordt het verdeeld over de voerbakken.

Week 1

Maandag: 250g lamsribben, extra 1 ei
Dinsdag: 150g lamavlees, 50g paardenhart, 40g groenten, extra yoghurt
Woensdag: 250g zalmkop (1/2 kop)
Donderdag: 150g kalkoenvlees, 50g konijnenlever, 50g groenten
Vrijdag: 150g kippennek of kippenrugstuk (kan wisselen), 75g lamspens, 25g kippenmaag, extra 1 ei
Zaterdag: 150g hertenvlees, 50g runderhart, 50g groenten, extra yoghurt
Zondag: 150g eendenbout, 75g runderpens, 25g kippenmaag

Week 2

Maandag: 300g konijnenbout, extra 1 ei (bout weegt max 300g)
Dinsdag: 150g lamavlees, 50g paardenhart, 50g groenten, etra yoghurt
Woensdag: 250 g sardiene
Dodnerdag: 150g rundvlees, 50g konijnenlever, 50g groenten
Vrijdag: 150g fazantennek, 75g lamspens, 25g kippenmaag, extra 1 ei
Zaterdag: 150g hertenvlees, 50g runderhart, 50g groenten, extra yoghurt
Zondag: 150g eendenbout, 75g runderpens, 25g kippenmaag,

Ik vroeg me wel af of ik genoeg afwisseling in orgaan heb en of ik een soort niet te veel geef.

Verbeteringen, suggesties en tips zijn welkom.
[/quote]
Hahaha, ik vind het er geweldig uitzien, lekker gevarieerd. Is de pens ongeveer 10% van het menu?
Door Mandarijn
#2642913
[quote="Annemarie Rijnveld"]
Hahaha, ik vind het er geweldig uitzien, lekker gevarieerd. Is de pens ongeveer 10% van het menu?
[/quote]

De pens is ongeveer 10%. De ene keer is het iets meer de andere keer wat minder. Maar dat geldt ook voor de andere organen. Het ligt eraan hoe het met verdelen uitpakt.
Door Quinta
#2642917
Je geeft dus 15% vis, dat is teveel.
Wanneer je op 1 dag 20% groente wil voeren, loop je grote kans dat dit niet gewaardeerd wordt. Misschien toch over alle dagen spreiden en aanmaken met een beetje KVV of eitje.

Ik zou ze zelf geen tomaten laten plukken, aangezien de bladeren hiervan zeer giftig zijn. Net zoals aardappelloof (nachtschadigen).

Ik mis nier, zou ik toevoegen ten koste van (1X) kippenmaag.
Door Mandarijn
#2642949
[quote="Quinta"]
Je geeft dus 15% vis, dat is teveel.
Wanneer je op 1 dag 20% groente wil voeren, loop je grote kans dat dit niet gewaardeerd wordt. Misschien toch over alle dagen spreiden en aanmaken met een beetje KVV of eitje.

Ik zou ze zelf geen tomaten laten plukken, aangezien de bladeren hiervan zeer giftig zijn. Net zoals aardappelloof (nachtschadigen).

Ik mis nier, zou ik toevoegen ten koste van (1X) kippenmaag.
[/quote]

Heb een foutje gemaakt in het menu.  :-[ Heb per week 2x hart, maar dat moet 1x hart en 1x nier zijn. (heb het net aangepast)
Door Mandarijn
#2642959
[quote="Quinta"]
Ik zou ze zelf geen tomaten laten plukken, aangezien de bladeren hiervan zeer giftig zijn. Net zoals aardappelloof (nachtschadigen).
[/quote]

De tomaten (alleen de rijpe) halen ze heel voorzichtig van de plant. De bladeren heb ik altijd flink gesnoeid, omdat er meer zonlicht bij de tomaat zelf kan. Hierdoor zijn de stammen kaal. De planten staan in bakken op 90cm van de grond. Hoger gaat niet. De honden gaan gewoon op hun achterbenen staan en pakken alleen de onderste tomaten. Zelf ben ik er ook niet blij mee (ik heb minder) en ook vanwege de nachtschadefamilie. Overweeg om er dit jaar een net over heen te hangen, zodat ze niet zelf kunnen "plukken".
Door Annemarie Rijnveld
#2643051
Zalm bevat geen thiaminase, jongens. Dus dat kan geen probleem zijn (15% van menu), volgens mij.
Sardien uit de Middellandse Zee bevat evenmin thiaminase, volgens de bronnen die ik hier heb.
Sardien elders vandaan is een ander verhaal, (andere familie).
Door Quinta
#2643267
Citaat van: Lizzy op Gisteren om 09:10:05
Rauwe vis voeren moet je niet te vaak doen. Wanneer je meer dan 10% aan het totaal aan voeding aan vis geeft, loopt je hond kans op bepaalde tekorten (zie daarvoor dit topic: http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... msg2554924).

Visolie geef je alleen als er geen goede balans tussen omega 3 en 6 vetzuren in je menu zit of wanneer je hond huid of nierproblemen heeft of wanneer je hond helemaal geen vis eet. Als dat allemaal niet het geval is, is er eigenlijk geen reden tot het supplementeren van visolie.
Door Annemarie Rijnveld
#2643508
@Quinta, Ja dat weet ik.
Maar als ik het goed heb begrepen, heeft Lizzy het alleen over de Thiaminase die voor tekorten zorgt. Niet dus andere vitaminen of mineralen enz. (ik sluit even het hoofdstuk verhoogd gifgehalte in vis uit).

Misschien zit ik er helemaal naast, en kan iemand er meer duidelijkheid over geven, maar ik denk dat als je vis voert waarvan bekend is dat het geen Thiaminase bevat, het mogelijk geen probleem hoeft te zijn als je er iets meer dan 10% ervan voert.

Citaat van: Lizzy op 25 juli 2012 om 07:59:42
Nou, teveel, teveel.... Het antwoord is (zoals gewoonlijk) weer ingewikkelder dan alleen ja of nee. Uit onderzoek is ooit gebleken dat als zilvervossen meer dan 10% rauwe vis in hun menu kregen, zij verlammingsverschijnselen kregen. Bepaalde vissen bevatten namelijk een stof, Thiaminases en dat zijn enzymen die de thiamine-moleculen splitsen/afbreken en inactief maken. Thiamine is vitamine B1. Vooral vissen als makreel, haring en sardien bevat thiaminases. Zalm bevat het bijv. weer niet. Je kunt dus best 10% vis geven waarvan je de helft bijv. aan zalm voert en de andere helft aan markeel, haring, sardien, etc. Maar ga je + 10% rauwe vis voeren in de vorm van rauwe haring, makreel, sardien: loop je de kans dat je hond verlammingsverschijnselen krijgt. En dat is niet wat we willen. Dus ik zou zeggen "blijf aan de veilig kant" en dat is dat je sowieso onder die 10% blijft. De ervaring heeft verder geleerd dat heel veel honden helemaal niet zo dol zijn op rauwe vis. Dus voor de meeste is zo'n 5% wel mooi. Lust jouw hond 10% : prima, maar dan is een mix van thiaminases-vrije vissen zeer gewenst. En aangezien de meeste mensen dit soort materie dingen veel te diep vinden gaan, roep ik uit gemak "ah, zo'n om-de-na-bij 5% rauwe verse vette vis is voldoende".
Door Mandarijn
#2643549
Mag ik zeggen dat alles mij als beginnend barfer (sinds oktober vorig jaar) het allemaal een beetje duizelt.  :confused1: :confused1:

De zalm mag ik wel voeren, maar om de week. De sardien kan ik beter niet doen, vanwege thiaminase.
Door Quinta
#2643573
[quote="Mandarijn"]
Mag ik zeggen dat alles mij als beginnend barfer (sinds oktober vorig jaar) het allemaal een beetje duizelt.  :confused1: :confused1:

De zalm mag ik wel voeren, maar om de week. De sardien kan ik beter niet doen, vanwege thiaminase.
[/quote]

Neen het is juist prima 2 verschillende vissoorten. Alleen niet iedere week als volle maaltijd, alleen maar vis, vis, vis. Je komt dan dus op 15% vis. Waarom doe je op deze dagen geen 150 gr. vis, aangevuld met 100 gr. spiervlees? Het percentage vis wordt dan 9%.
Het gaat er ook om dat je hond over 263 en nog wat weken, vis nog steeds lekker vindt. Kortom laat je niet gek maken
Laatst gewijzigd door Quinta op do 04 apr 2013, 19:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Annemarie Rijnveld
#2643586
[quote="Mandarijn"]
Mag ik zeggen dat alles mij als beginnend barfer (sinds oktober vorig jaar) het allemaal een beetje duizelt.  :confused1: :confused1:

De zalm mag ik wel voeren, maar om de week. De sardien kan ik beter niet doen, vanwege thiaminase.
[/quote]
Ah nee joh, tis niet zo ingewikkeld als het je nu lijkt.
Ik geef Yuma ook weleens meer vis dan de 10%, dan geef ik haar de week daarop gewoon geen vis, of heel weinig. En dat trekt de boel dan weer recht.
Door Mandarijn
#2643967
[quote="Quinta"]
Neen het is juist prima 2 verschillende vissoorten. Alleen niet iedere week als volle maaltijd, alleen maar vis, vis, vis. Je komt dan dus op 15% vis. Waarom doe je op deze dagen geen 150 gr. vis, aangevuld met 100 gr. spiervlees? Het percentage vis wordt dan 9%.
Het gaat er ook om dat je hond over 263 en nog wat weken, vis nog steeds lekker vindt. Kortom laat je niet gek maken
[/quote]

Hoe zou ik dat met de zalmkop kunnen aanpakken. Als ik hem deel dan kom ik op 250gr uit. Dat is de hoeveelheid van 1 maaltijd. Met de sardien gaat het minderen (vis en spiervlees) juist weer wel. Of is het niet erg als ze een halve kop per 2 weken gaan krijgen?

Zit echt te prutsen met dat verdelen van de maaltijd. De honden krijgen 2x per dag te eten, 's morgens 125gr en 's avonds 125gr. Vind de 2 porties nu wat klein en het is ook zo snel op. Zit er aan te denken om naar 1x per dag te gaan, om zo makkelijker porties te maken. Zodat de honden ook meer voldoening kunnen halen uit hun eten. En dat ze ook compleet krijgen elke dag. Dat ze 's morgens een groentemix, yoghurt of fruitmix krijgen en 's avonds vlees.

Is overstappen van 2x per dag naar 1x moeilijk? Gaan de honden niet als gekken bedelen. Ze staan nu al tussen de maaltijden door te kijken of er nog wat te halen valt.
Door Quinta
#2644021
Mijn zalmkoppen wegen ook ongeveer 500 gr. (rechtstreeks van de visboer). Ik snij ze in 3 stukken. Je hebt dan natuurlijk niet precies 3 x 160 gr., maar dat is met alles zo.

Ik denk juist met 1 x per dag voeren, de honden veel minder bedelen. Ze zijn meer verzadigd en hebben een veel lager verwachtings patroon, ze verwachten niet steeds weer eten. Die omschakeling van 2 naar 1 keer is zo gepiept.

Ik heb ook een tijdje ‘s-morgens een groentemix gegeven met een scheutje geitenmelk, anders wordt het natuurlijk niet gegeten. Op den duur beviel mij dat toch niet meer, alleen groente voeren loop je toch grote kans dat de maag gaat opspelen en ze tussendoor wat dunne poep krijgen. Gewoon ‘s-avonds alles in de bak bevalt me het beste. Wel zorgen dat de groentemix gemengd is met wat KVV of een eitje (of joghurt).
Door Mandarijn
#2645281
Ik heb zitten sleutelen aan het menu, omdat ik wat andere vleessoorten erbij krijg. Ze krijgen nu 1x per dag te eten. Dit krijgen ze 's avonds. Aangezien ik eerst 2x per dag voerde krijgen ze nu 's morgens een groentenmix (met biogarde of een eitje) of wat fruit (heel grof gesneden appel of banaan).
Verder merk ik dat Bobbie meer nodig heeft dan Bas. Maar aangezien ik het vlees in 1 zakje doe kan ik het op de dag zelf tussen de honden verdelen. Het ziet er nu als volgt uit:

Week 1
Maandag: lamssribben 125g, runderkopvlees 125g, runderpens 50g, 1 ei, (2 ijsblokjes) groentemix
Dinsdag: kippennek 125g, lamavlees 125g, paardenhart 50g, biogarde , groentemix
Woensdag: Zalmkop 250gr
Donderdag: Fazantennek 125g, kalkoenvlees 125g, lamspens 50g, honing
Vrijdag: Konijnenbout 250g, konijnenlever 50g, 1 ei, groentemix
Zaterdag: Fazantennek 125g, hertenvlees 125g, rundernier 25g, kippenmaag 25g, biogarde, groentemix
Zondag: Eendenbout 125g, kipfilet 125g, runderpens 50g

Week 2
Maandag: lamssribben 125g, runderkopvlees 125g, runderpens 50g, 1 ei, groentemix
Dinsdag: kippennek 125g, lamavlees 125g, paardenhart 50g, biogarde , groentemix
Woensdag: Parelhoenkarkas, aangevuld met runderkopvlees 250 gr
Donderdag: Fazantennek 125g, kalkoenvlees 125g, lamspens 50g, honing
Vrijdag: Konijnenbout 250g, konijnenlever 50g, 1 ei, groentemix
Zaterdag: Fazantennek 125g, hertenvlees 125g, rundernier 25g, kippenmaag 25g, biogarde, groentemix
Zondag: Eendenbout 125g, kipfilet 125g, runderpens 50g

Het is net 2,9% van 10kg
Orgaan 15%
Spiervlees 37%
Vleesbot 48%

Wat vinden jullie van dit menu?
Laatst gewijzigd door Mandarijn op zo 07 apr 2013, 14:09, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door