Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door emdcr
#2642374
Ik heb uit enthousiasme een hele rij ribben gekocht bij de slager voor mijn 4 maand oude duitse herder pup..

Enig idee of ik dit al zou kunnen geven? Hij eet al wel, kippennekken en karkassen en knabbelt al wel op lamsbotten (of ie ze echt helemaal opeet dat is een ander verhaal) D'r wordt geen eend/fazanten of iets dergelijks verkocht hier in hartje Australie..
En het zou fijn zijn als ik weer wat plek in mn vriezer zou hebben voor andere lekkernijen voor Rusty :biggrin2:

Voordat ik van Barf gehoord had, had ik Rusty een gedroogde rib (snack van de winkel, doe ik ook niet meer) gegeven, waarnaar hij die nacht 3 keer had overgegeven, en vond ik allerlei scherpe stukjes erin terug.
#2642421
Ribben van welk dier ?
want er zit al een groot verschil in ribben van een geit, jonge geitjes van rond 6 maand oud gaat meestal goed maar ribben van een geit die ouder dan een jaar is willen nog al eens te hard zijn.
#2642432
[quote="emdcr"]
Ik heb uit enthousiasme een hele rij ribben gekocht bij de slager voor mijn 4 maand oude duitse herder pup..

Enig idee of ik dit al zou kunnen geven? Hij eet al wel, kippennekken en karkassen en knabbelt al wel op lamsbotten (of ie ze echt helemaal opeet dat is een ander verhaal) D'r wordt geen eend/fazanten of iets dergelijks verkocht hier in hartje Australie..
En het zou fijn zijn als ik weer wat plek in mn vriezer zou hebben voor andere lekkernijen voor Rusty :biggrin2:

Voordat ik van Barf gehoord had, had ik Rusty een gedroogde rib (snack van de winkel, doe ik ook niet meer) gegeven, waarnaar hij die nacht 3 keer had overgegeven, en vond ik allerlei scherpe stukjes erin terug.
[/quote]

En over welke botten heb je het dan? Hopelijk geen botten van de poten, dat zijn dragende delen van het skelet en te hard. Ze kunnen problemen met de spijsvertering opleveren (verstopping) en het gebit beschadigen.  ;)
#2642531
Volgens mij zijn het runderribben?? De botten zijn hier overal te koop en zit nog aardig veel vlees en, leek mij geen poten of iets dergelijk, maar ja best hard... geen mergpijpen.. Vind het nog wel een beetje lastig om de botten te definieren.. Van de slagerij kan ik aan zo'n 12 kilo doos, vleesbot voor slechts 3 euro!
#2642544
Als recreatiebot kan je best veel geven. Maar runderribben of schapenpoten zijn wel te hard. Ook gevorderde BARF honden eten dat niet.
Wel kan je het aanbieden als kluif. Lekker het vlees eraf laten kluiven en dan het bot wegnemen. ( wel onder toezicht natuurlijk!)
#2643066
Runderribben zijn eigenlijk voor alle honden te hard. Ze zijn veel te hard om op te eten, als een hond er al stukken af krijgt zijn die dus ook aardig link omdat ze slecht verteren en goed scherp kunnen zijn.

Ik geef ze nooit. Recreatiebotten, dus botten om alleen aan te knagen maar niet om op te eten, geef ik niet, mijn honden hebben voldoende te knagen aan hun eetbare botten, spiervlees en lappen pens. Het risico dat ze er toch een stuk af bijten en dat inslikken is me veel te groot, en dan is er ook nog een reëel risico dat ze tanden of kiezen erop breken. Ik begin er dus echt niet aan.
#2643072
[quote="Mevroi Kruim"]
Runderribben zijn eigenlijk voor alle honden te hard. Ze zijn veel te hard om op te eten, als een hond er al stukken af krijgt zijn die dus ook aardig link omdat ze slecht verteren en goed scherp kunnen zijn.

Ik geef ze nooit. Recreatiebotten, dus botten om alleen aan te knagen maar niet om op te eten, geef ik niet, mijn honden hebben voldoende te knagen aan hun eetbare botten, spiervlees en lappen pens. Het risico dat ze er toch een stuk af bijten en dat inslikken is me veel te groot, en dan is er ook nog een reëel risico dat ze tanden of kiezen erop breken. Ik begin er dus echt niet aan.
[/quote]

En een mergpijp?
#2643073
Helemaal rotdingen, mergpijpen. Onlangs nog een geval op een ander hondenforum van een hond die het ding klemvast om de onderkaak had zitten. Dat is dan een uurtje zagen voor de dierenarts met alle risico's op extra verwondingen voor de hond van dien. Het is kneiterhard bot dus hetzelfde verhaal van afgebroken onverteerbare stukken en afgebroken kiezen.

Mergpijpen komen van de poten van koeien. Dragende delen dus, van grote grazers. Er staat niet voor niks in het Bottendocument dat je die echt niet moet voeren. Er zijn heel veel goede veilige botten waar je hond wat aan heeft, en dit soort enge dingen laat ik iig lekker voor de soep.
#2643077
[quote="Mevroi Kruim"]
Helemaal rotdingen, mergpijpen. Onlangs nog een geval op een ander hondenforum van een hond die het ding klemvast om de onderkaak had zitten. Dat is dan een uurtje zagen voor de dierenarts met alle risico's op extra verwondingen voor de hond van dien. Het is kneiterhard bot dus hetzelfde verhaal van afgebroken onverteerbare stukken en afgebroken kiezen.

Mergpijpen komen van de poten van koeien. Dragende delen dus, van grote grazers. Er staat niet voor niks in het Bottendocument dat je die echt niet moet voeren. Er zijn heel veel goede veilige botten waar je hond wat aan heeft, en dit soort enge dingen laat ik iig lekker voor de soep.
[/quote]

Dacht ik al, mijn kleine teckeltje van vijf maanden doet er gelukkig niet veel mee maar af en toe hoor ik die melktandjes eroverheen gaan.
Hij ligt in de vuilnisbak nu.
Laatst gewijzigd door Lazy Garfield op do 04 apr 2013, 00:22, 1 keer totaal gewijzigd.
#2643659
[quote="Mevroi Kruim"]
Runderribben zijn eigenlijk voor alle honden te hard. Ze zijn veel te hard om op te eten, als een hond er al stukken af krijgt zijn die dus ook aardig link omdat ze slecht verteren en goed scherp kunnen zijn.

Ik geef ze nooit. Recreatiebotten, dus botten om alleen aan te knagen maar niet om op te eten, geef ik niet, mijn honden hebben voldoende te knagen aan hun eetbare botten, spiervlees en lappen pens. Het risico dat ze er toch een stuk af bijten en dat inslikken is me veel te groot, en dan is er ook nog een reëel risico dat ze tanden of kiezen erop breken. Ik begin er dus echt niet aan.
[/quote]

Ben ik 100% met je eens. Bij mij komt het er ook niet in. Heb het in het begin ook wel eens gedaan. Maar Luca eet gewoon de hele runderrib op...Was destijds onwetendheid van me. Maar ben me rot geschrokken toen ik ging inlezen hier op BP. Nu komt er nooit meer hard bot in huis.
#2643936
Ik voer mijn honden ook wel ribben , maar wel de zachte ... lam of ree . Voordat de honden ze mogen eten test ik ze zelf altijd nog voor alle zekerheid (snoeischaar)
Zouden ze dan toch nog te hard zijn dan gaan ze de kliko in
En verder ben ik het helemaal met Mevroi Kruim eens . Honden slopen alles ..... met alle nare gevolgen .
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door