Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Jenny
#2639
Hallo (B)arfers!
Hmm ... beide zakken hondenbrokken raken nu toch al aardig leeg. Maar ik ben er nog niet klaar voor  :-/ Ik zie niet op tegen het geven van botten en vlees, maar ik heb het boek van I.B. nog niet binnen en ik weet nog niet precies waar ik allemaal op moet letten bij het voeren van Annabel (die nu immers op het dieetvoer van de dierenarts zit). De dierenarts kent het (B)arfen niet en raadt toch het Walthamdieetvoer aan. Hoe maak ik nu nu een goede en verantwoorde overgang? Moet je dat ook rustig aan opbouwen? Oh ... ik word er helemaal "duizelig" van als ik op mijn computer lees welke middelen ik eventueel aan het voer moet toevoegen ...  ::) Is dat typisch  "beginnerszweet"? Als ik er realistisch bij nadenk, dan moet ik gewoon eerst dat boek lezen (The Barfdiet) en uiteraard ook PH-strips kopen, om Annabels urine in de gaten te houden. En trouwens: hoe zit het ongeveer met de gemiddelde kosten? Ik voer nu 8 kilo voor € 34,00. Annabel krijgt daar 2x per dag ongeveer 140 gram van, dus reken maar uit. Groetjes vanuit Friesland, Jenny & co
Laatst gewijzigd door Jenny op ma 21 apr 2003, 23:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#2640
Hoi Jenny, als je er nog niet klaar voor bent, moet je nog niet beginnen. Want, dan maak je jezelf alleen maar NOG nerveuzer! Rustig aan, je hebt alle tijd. (Ik was overigens BLOEDNERVEUS om de overstap te maken om te (b)arfen, maar ik had inmiddels al jaren versvlees gegegeven en diverse boeken gelezen - nog ben ik bij lange na niet uitgeleerd!).

Ik kan me voorstellen dat de DA wil dat ze op brokken blijft staan. Dat zou ik ook zeggen als ik niet zou weten wat barf inhoud. Lekker makkelijk....

In jouw plaats zou ik zelf overgaan op een versvleesvoeding. Kijk eens op http://www.carnibest.nl. Ik weet bijna zeker dat er een verkoop adres bij jou in de buurt zit. De verkoper kan je helpen met overschakelen op dit versvoer. En anders bel je even met de producent. In Carnibest zit vlees, orgaanvlees, gemalen botten en rauwe/gepureerde groente. Nou, bij Carnibest koop je op een gegeven moment ook lekker wat kluifbotten om aan het idee te wennen.

Nu staat jouw hond op voer dat gewoon in 1 woord uitmuntend is. Jouw Annabel krijgt de gelegenheid om haar weerstand te verhogen (eventueel de middelen geven die ik beschreven heb in jouw vorige vraag).

Je zit nu in een luxe positie. Want, van hieruit kun jij op jouw gemak alle voorbereidingen treffen die je nodig hebt om te gaan barfen (als je dat dan nog steeds wil - neem je tijd!).

Wanneer Annabel helemaal op de Carnibest zou staan, dan zou ik de pH waarde is gaan meten. Waarschijnlijk komt de pH waarde in de richting van de 6.5 a 6.8 en blijft daar stabiel staan. Je kunt eventueel de urine aanzuren met vitamine C en Cranberry capsules (dit kun je een maandje doen en daarna zou ik er mee stoppen - de bacterieen moeten allang dood zijn van de antibiotica).

Bel anders Tannetje de Koning even als je onzeker bent of overstappen naar versvlees een goed idee is: http://www.holistischedierenartsen.nl

Nou, dit is slechts mijn mening. Ik hoop dat er nog andere mensen komen die hun mening geven!
Groetjes, Lizzy
Door Jenny
#2641
Hoi Lizzy (en anderen)!
Helaas: er is helemaal geen verkooppunt van Carnibest in Friesland. Wij wonen tussen Harlingen en Leeuwarden, dus elk verkooppunt is dan een eind weg ... :'( Maar stel, dat ik er toch aan zou kunnen komen, dan zit ik toch nog wel met een paar vragen. Bij die te hoge PH waarde van Annabel hoorde ik van mijn trainers, dat ik bij eventueel Barfen geen (of weinig) orgaanvlees aan haar moest geven. Ook moest ik rund (roodvlees) e.d. vermijden, dus meer op de kip en lam toer. Dat versvleesvoer bevat toch wel veel van deze dingen. Uiteraard zou ik dan de PH zelf kunnen blijven controleren, maar toch .. ik vraag het maar even.
Bedoelde je trouwens met "uitmuntend voer" het dieetvoer wat Annabel nu krijgt? Volgens dezelfde trianers is dat voer toch deels op zouten gebaseerd, om de hond meer te laten drinken en dat schijnt op den duur niet goed te werken voor de nieren. Annabel zit er nu ook al 9 maanden op en op de verpakking staat "hooguit 6 maanden voeren" (langer is het geloof ik niet getest ?!?). Tjonge jonge ... wat hoor je dan toch veel nietwaar ... :P Maar dat geeft allemaal niet: je ziet, ik wil echt goed weten wat ik doe. Maar nogmaals: gelukkig hoef ik me geen zorgen te maken of beide dames iets wel of niet lusten: ze lusten gewoon alles! Lekker smulpapen zijn 'et! :D
Groetnis ut Fryslan!
Jenny & co
Door Nelly
#2642
Hoi Jenny, helaas kan ik nergens de voorgeschiedenis van je hond vinden, dus weet ik niet precies wat er aan de hand is ???. Toch denk ik dat Lizzy gelijk heeft als ze zegt dat je kunt overstappen op versvlees als je (nog) niet durft barfen. Wat die trainers zeggen over orgaanvlees en rood vlees vermijden bij een verkeerde ph waarde (te hoog of te laag ??? ????, sorry, dat soort dingen kon ik dus niet vinden), ik weet niet of ze daar gelijk in hebben :-/. Daarbij komt, je kunt toch idd. voorzichtig beginnen met lam/rijst en/of kip/rijst? Hoewel ik na enige tijd toch ook orgaanvlees en roodvlees zou toevoegen, omdat ik denk dat lam en kip op den duur niet echt kompleet is. En ik denk dat Lizzy met "nu staat je hond op een uitmuntende voeding" bedoelt als-ie eenmaal op versvlees staat :). Enne, Carnibest wordt gemaakt in Ermelo, misschien is dat haalbaar voor je?
Dan heb je het direct "af fabriek", zoals dat zo mooi heet ;D.
Succes!
Nelly 8).
Door Lizzy
#2643
Hoi Jenny, met dat "uitmuntende voer" bedoelde ik inderdaad (zoals Nelly schrijft) het versvlees voer van bijv. Carnibest. De brokken vind ik inderdaad rommel en deze zou je inderdaad zo langzamerhand maar niet meer moeten geven.

Kijk, ik begrijp 100% wat jouw trainster zegt. Ze heeft ook gelijk. MAAR, en nu komt het: de pH waarde van de urine van Annabel is waarschijnlijk te hoog geweest. Te alkalisch. Dit kan ontstaan zijn doordat er bacterieen in de urine zijn gekomen, die de eigenschap hebben de urine alkalisch te maken (meest waarschijnlijke scenario). Het kan ook zijn dat de urine te alkalisch was en er daardoor bacterieen in de urine zijn gekomen (niet zo waarschijnlijk). De bacterieen kunnen erg goed leven in een alkalisch millieu. Door het alkalische millieu van de urine, zijn de blaasgruisjes weer ontstaan.

Daar heb je die brokken voor gekregen. De brokken maken de urine zuur. En, de brokken zorgen er inderdaad voor (dmv mineraal zouten) dat de hond meer gaat drinken. Dit samen heeft als gevolg dat: de urine zuur wordt en dus de bacterieen dood gaan (dit is niet gebeurd, anders had je geen antibioitica hoeven geven), de urine is zuur, waardoor de gruisjes oplossen en doordat ze meer gaat drinken, spoelt zij goed door, waardoor de kans op bacterie-groei verminderd en waardoor de gruisjes worden doorgespoeld.

OK, nu de huidige situatie. Jij wil Annabel volgens de BARF methode gaan voeren. Ik geef je groot gelijk. Maar, je bent er nog niet helemaal klaar voor. Ook dat kan ik me voorstellen. Ik zou jou dus aan willen raden alvast de overstap te maken naar een uitmuntende versvleesvoeding.

Ja, in deze versvleesvoeding zit orgaanvlees en ja, sommige van deze versvleesvoedingen bevatten ook rund.  En nee, dat is in principe niet geschikt voor Dalmatische honden.

Maar,

we weten op dit moment niet of de bacterieen allemaal dood zijn en de gruisjes verdwenen zijn. Right? Dat is ook de reden dat de dierenarts jou op de brokken wil houden, zodat de urine voorlopig nog zuur blijft en zij voldoende blijft drinken. Tot alle problemen opgelost zijn. Ik zeg dan op mijn beurt: maak je nu even niet druk om de hoeveelheid purine (orgaanvlees en roodvlees). Want, de urine mag, voor de zekerheid, nog wel even wat zuurder blijven. Dat bereik je dus ook wel met versvlees dat purine bevat. Want, van purine wordt de urine zuur. Wanneer Annabel op het versvlees zit, dan zou ik de pH waarde van de urine gaan meten. Waarschijnlijk zal deze rond de 6.5 zijn. Dit is onder neutraal, maar waarschijnlijk minder zuur dan op de dieet-brokken. Indien de problemen bij Annabel zouden terug keren, dan kun je de urine gaan aanzuren met vitamine C en cranberry. Dit dus in combinatie met versvlees. Dit moet je gewoon even aanzien.

In de tussentijd ga jij je verdiepen in BARF. Annabel staat op perfect voer nu (versvlees) en jij kunt je op je gemakje verdiepen, in de wetenschap dat zij die rommel-brokken niet meer krijgt. Als je er klaar voor bent, dan kun je de overstap naar BARF gaan maken. In de tussentijd ben jij gewend aan het feit dat jouw hond rauw vlees eet en waarschijnlijk heb je haar ook al een lekker botje gegeven. En, in de tussentijd heb je haar blaasontsteking/blaasgruis probleem kunnen monitoren. En, hopelijk is het blaasprobleem tegen die tijd ook onder de knie.

Goed, als alles goed gaat met Annabel en al haar problemen zijn opgelost, dan kun je nu gaan barfen met een dieet dat meer geschikt is voor Dalmatische honden. Want, je wilt de urine niet TE ZUUR houden. Want, dan heb je weer kans dat Annabel geen struviet blaasgruis krijgt (op termijn), maar juist gruis van het URAAT KRISTAL type (het "Dalmaten probleem"). Dus, je geeft haar inderdaad een dieet waar niet teveel orgaanvlees in zit en waar niet teveel rood vlees in zit en wel weer voedingsstoffen waar weinig purine in zit (er zijn nog meer voedingsmiddelen, buiten orgaanvlees en rundvlees waar veel purine in zit).

OK, stel, je barft nu een tijdje met Annabel (toekomst dus), dan blijf je zo nu en dan de pH waarde van de urine meten. En, als alles goed met haar gaat, dan houd je dit dieet aan. Mocht Annabel onverhoopt toch weer blaasstenen van het type STRUVIET krijgen en blaasonsteking, dan kun je de voeding weer aan gaan zuren met vitamine C en cranberry.

Tja, het is een ingewikkeld verhaal, maar dat komt omdat Annabel een blaasgruis heeft ontwikkeld die niet standaard bij de Dalmaat voor komt. Je zit dus met twee tegenstrijdige dingen: Nu moet de urine zuur zijn omdat je struvietgruis en bacterieen wilt voorkomen, maar normaal gesproken wil je de pH waarde van de urine van de Dalmaat juist neutraal hebben (7.0) om uraat kristallen te voorkomen. Lastig dus!

Maar ja, ik geloof er dus HEILIG in dat een natuurlijke verse, rauwe voeding balans brengt in het lichaam. En, ik geloof er heilig in dat het afweersysteem vele malen sterker wordt wanneer een hond een verse, rauwe, natuurlijke voeding krijgt. Dus, ik hoop eigenlijk dat Annabel nooit meer problemen zal krijgen met haar blaas, wanneer zij een super-gezonde voeding krijgt.

Nou, ik hoop dat ik een beetje duidelijk ben in hoe ik de dingen zie.... ;D. Het is echt een lastig probleempje, maar, je komt er wel hoor! Dit ga je gewoon ZEKER oplossen!

Groetjes, Lizzy
Laatst gewijzigd door Lizzy op di 22 apr 2003, 22:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Door diana
#2644
ik zou inderdaad ook overstappen op een compleet versvleesvoer.
kip of lam.
en me dan langzaam gaan verdiepen in hoe en wat je zelf kan gaan maken.
Door Janet
#2645
Hoi Jenny,
Ik sluit me bij de rest aan. Eerst een goed versvleesvoer, zodat jij de tijd hebt om je in het (b)arf-principe te verdiepen. Zeker omdat je hond een 'ziektegeschiedenis' heeft.
Persoonlijk ken ik Carnibest niet, maar de schrijvers/schrijfsters op dit forum hebben ervaring met de kwaliteit (of het gebrek aan) van diverse versvleesvoedingen. Dus als ze het aanraden, sta ik er helemaal achter ;).
Waltham ken ik overigens wel. Een net zo dure variant van Science Plan (of het ook van Hill's is weet ik eigenlijk niet). Ik was er niet tevreden over >:(.
Veel succes.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door