Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door zzz-dodo-zzz
#2642812
Zouden jullie nog even willen kijken of het zo klopt/goed is?
Morgen komt het vlees en omdat ik het hele vleesgebeuren alleen doe ben ik best bang dat ik fouten maak.
Aangezien ik het morgen direct in dagporties voor de komende 6 maand doe, doe ik het liever niet fout.

Het is een hondje van 8/9 kilo en 2 (bijna 3) jaar oud, die voor zijn ras best actief is,
Ik geef hem daarom voorlopig 4% van zijn lichaamsgewicht.
Omdat mijn moeder nog niet zo enthiosiast is krijgt hij voorlopig 2 dagen vlees en de andere dagen brokjes.
(Ik weet dat jullie hier tegen zijn, maar ik kan er niks aandoen, ik probeer hem zo veel mogelijk vlees te geven)

Met de kip die ik nu heb en het vlees wat ik morgen krijg heb ik;

Vleesbot; 0,5 kilo kippennekken, 1 kilo kipkarkasstukken, 1 kilo konijnkarkas, 1 kilo eendennekken, 1 kilo kwartelkarkas en 1 kilo zalmkarkas.
Spiervlees; 2 kilo kalkoenfilet en 2 kilo rundersnippers
Orgaan; 1 kilo gemengt konijnorgaan, 0,5 kilo kiporgaan (maagjes, lever en hart) en 2 kilo runderpens.

Ik heb een schema per 2 weken;

Week 1;

Vrijdag;
170 gram bot: Kip
85 gram vlees: Kalkoen
25 gram orgaan: Konijn

Zaterdag;
170 gram bot: Eend
85 gram vlees: Rund
25 gram orgaan: Kip

Week 2;

Vrijdag;
170 gram bot: Kwartel
85 gram vlees: Kalkoen
25 gram orgaan: Konijn

Zaterdag;
170 gram bot: Zalm
85 gram vlees: Rund
25 gram rgaan: Kip

Zondag:
100 gram runderpens
(+ brokjes)

Is de variatie zo genoeg?
En is de hoeveelheid zalm niet teveel? (als je alleen naar de vleesdagen kijkt is het meer als 10%, maar tel je de brok dagen ook mee dan niet)

Alvast heel erg bedankt! (:
Laatst gewijzigd door zzz-dodo-zzz op wo 03 apr 2013, 16:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Quinta
#2642911
Als je alleen naar de 2 vleesdagen kijkt ga je op deze dagen 280 gr. voeren. Hiervan geef je 170 gr. vleesbot, dat is 60%. Eigenlijk wel een beetje veel, vooral als het ook nog niet zo goed bevleesd is. Je zult de poep dus goed in de gaten moeten houden. Wordt het niet te hard? Wellicht voeg je aan zo’n dagportie ook nog 25 gr. groente toe, dan zien de verhoudingen er al weer wat logischer uit.

170 gr. zalm in 2 weken lijkt me goed.

Nu weet ik niet wat een maaltijd half brokken – half pens voor effect heeft. Vroegerrrr… toen ik zelf ook nog brokken voerde voegde ik iedere dag een klein beetje pens toe. Met de ontlasting ging dat prima. Ik vrees als het half – half is, de maag een beetje van streek raakt.

Ik zou voortaan niet langer dan 3 maanden vooruit porties maken. Door de ervaring die je krijgt ga je na een paar weken toch dingen anders doen. Bovendien kan je beter over een paar maanden weer vers vlees hebben en kan je dan ook weer wat anders bestellen.
Door zzz-dodo-zzz
#2642926
Bedankt allebei (:

Dat was ik helemaal vergeten, hij krijgt idd ook nog groente!
Is het beter als ik dan 160 vleesbot neem en 95 spiervlees?

De bedoeling was idd ook voor 3 maanden, maar de bestelling is iets te groot geworden (om de verzendkosten een beetje te onderdrukken).
Hier zal ik in de toekomst beter om denken..

Dat van die pens is dan gewoon even een kwestie van uit proberen?
Misschien kan ik mijn moeder ervan overtuigen om er die dag ook nog wat bot bij te geven, of zou dat niks helpen?
Elke dag een beetje kan anders ook wel, maar ik heb liever dat hij er echt wat voor moet doen en dat het niet hap slik weg is.
Laatst gewijzigd door zzz-dodo-zzz op wo 03 apr 2013, 19:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Quinta
#2642972
Misschien kan ik mijn moeder ervan overtuigen om er die dag ook nog wat bot bij te geven, of zou dat niks helpen?
Ik had er overheen gelezen  Vandaar dat ik nogmaals reageer. Bot en brokken gaan niet samen. Niet doen dus.
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door