Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door anneliesdj
#2642365
Dit vroeg ik me dus af, eieren worden aangeraden vanwege kwalitatief goed eiwit en bepaalde vitaminen, maar heeft ei nu ook echt een meerwaarde?
Want eiwit, daar zit vlees toch vol mee? Om het calcium hoeven we het ook niet te doen. Zitten er vitamine's in die niet in vlees of groente zitten? Welke de hond wel echt nodig heeft?

Eieren bevatten vitamine A, B2, B12, D, E en foliumzuur.

Vitamine A zit in lever, vis en zuivel. Vitamine B2 zit in vlees, groente, fruit en zuivel. B12 zit in vlees en zuivel. Vitamine D zit in vis. Vitamine E zit in plantaardige olie en noten. Foliumzuur zit in groente en fruit.

Conclusie; Eieren zijn overbodig? Of voeren we dan alleen voor vitamine E?


Edit; ik bedenk me nu dat dit beter in het discussieforum past :P
Laatst gewijzigd door anneliesdj op wo 03 apr 2013, 01:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door koekje
#2642571
anneliesdj schreef: Dit vroeg ik me dus af, eieren worden aangeraden vanwege kwalitatief goed eiwit en bepaalde vitaminen, maar heeft ei nu ook echt een meerwaarde?
Want eiwit, daar zit vlees toch vol mee? Om het calcium hoeven we het ook niet te doen. Zitten er vitamine's in die niet in vlees of groente zitten? Welke de hond wel echt nodig heeft?

Eieren bevatten vitamine A, B2, B12, D, E en foliumzuur.

Vitamine A zit in lever, vis en zuivel. Vitamine B2 zit in vlees, groente, fruit en zuivel. B12 zit in vlees en zuivel. Vitamine D zit in vis. Vitamine E zit in plantaardige olie en noten. Foliumzuur zit in groente en fruit.

Conclusie; Eieren zijn overbodig? Of voeren we dan alleen voor vitamine E?


Edit; ik bedenk me nu dat dit beter in het discussieforum past :P
Ik heb er zo snel niet veel over te zeggen, maar ik pik er even vetgedrukte zinnetje uit.
Je hebt eiwitten als in hetgene in een ei wat geen dooier is en proteïnen. Verschillende dierlijke bronnen hebben verschillende proteïnen en andere opbouw van aminozuren. Vandaar ook dat afwisseling wordt aangeraden. Het gaat niet alleen om de vitamines.
Ei (met name dooier) is overigens ook een goede bron van biotine.
Door anneliesdj
#2642579
Biotine zit wel in eieren maar in ei-eiwit zit weer een stofje (avidine) dat biotine neutraliseert, het eten van veel ei-eiwit kan juist een tekort aan biotine veroorzaken.
Het koken van het ei maakt avidine kapot waardoor de biotine wel benut kan worden.

Biotine zit tevens in lever, zuivel en noten.
Door Lambchop
#2642838
Ik voer het hier ook gekookt (zonder schil uiteraard) en ongekookt simpelweg voor de variatie. Denk dat het niet per se nodig is ofzo. Vlees is bij uitstek een bron aan eiwit, maar ik denk dat er in de natuur ook wel eieren die op de grond vallen of vogelnesten die zich op de grond bevinden, wat ei gejat wordt door de wolf.
Door Annemarie Rijnveld
#2642841
anneliesdj schreef: Ja dergelijke info had ik al wel gevonden maar heb ik in mijn beginpost al behandeld, wat is nu de meerwaarde?
Je geeft ei als extraatje, het is een zeer gezond extraatje zoals de anderen al hebben geschreven.
Als extraatje kan je ook een vissie geven of wat fruit. Dus tja wat is de meerwaarde ervan?
Is je menu gevarieerd en gebaseerd op goed vlees, zou je waarschijnlijk ook best het ei weg kunnen laten.
Maar aangezien eieren ook rijk zijn aan Vit 12, en alle essentiele aminozuren bevatten en heel gemakkelijk verteerbaar zijn, de onverhitte schil ook nog eens iets kalk toevoegt, zou je het kunnen vergelijken met ons vitaminenpilletje.

In de natuur eten honden ook graag een eitje trouwens....
Door Mevroi Kruim
#2643070
Ei levert het meest hoogwaardige eiwit dat er is. Het heeft biologische waarde 100, is dus de standaard voor bw. Verder zitten er allerlei nuttige stofjes in overvloed in. Het biotine-avidine-verhaal is inmiddels allang achterhaald, er zit veel meer biotine in de dooier dan de avidine ooit kan afbreken. Nuttig stofje, de biotine.

Wat wij aan barf voeren is iha afkomstig van dieren uit de bio-industrie en ook als het biologisch is, toch van gedomesticeerde dieren. De voedingswaarde daarvan is duidelijk minder dan die van echt wild. Eieren kunnen bijdragen aan het compenseren daarvan, net als groente en vis.
En idd, in het wild eten honden en wolven ook heel graag eieren.
Door Parelridder
#2643110
anneliesdj schreef: Ja dergelijke info had ik al wel gevonden maar heb ik in mijn beginpost al behandeld, wat is nu de meerwaarde?
Een hond zal geen tekorten oplopen als gevolg van het niet krijgen van ei in een mooi BARF menu als je dat bedoeld, maar ik zie het andersom: ei is ontzettend gezond, bevat diverse belangrijke voedingsstoffen. In een goed BARF menu streven we na deze uit natuurlijke bronnen te verkrijgen en deze bronnen onderling af te wisselen omdat variatie in een menu het uiteindelijk écht compleet maakt. Ei past daar m.i. dus uitstekend in, als één van de leveranciers.
Door Lizzy
#2651111
Het is opvallend dat ei invloed heeft op de kwaliteit van de vacht. Kennelijk zitten er toch stofjes in die de hond goed doen. En tja, je kunt dit bij alles zeggen natuurlijk. Waarom kippenvleugel? Waarom groentenmix? Waarom vis? Omdat alle voedingsmiddelen bij elkaar leiden tot een gevarieerd gezond menu.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door