Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door BAC
#2642217
Lizzy schreef: Oh, vertel?
Veel hondenbezitters die je wel eens tegenkomt of waarvan je leest op fora's doen wel eens 'iets van barf' dr bij. Hop een kipkarkas, donderen een hele lever in een bak, af en toe een stuk vlees. Dat noemen ze dan barfen, je kent die verhalen ongetwijfeld Lizzy ;)
Dan heb je nog de brokkenhonden die ze af en toe een bot geven van de slager, ach zo leuk zon knieschijf,  ja dat barfen is toch wel leuk.

Deze gevallen belanden dan bij de DA op de tafel vaak met dode afloop.
Dan hebben we nog de groep barfers die het niet zo nauw nemen met hygiene en kwaliteit van het vlees, waardoor belangrijke nutrienten van het vlees verloren gaan. (Erwin heeft hier ook al eens iets over geschreven) Waardoor tekortten ontstaan en zelfs honden ziek van worden.

Dus het artikel betreft niet de barfers die gewoon smerig hun best doen, werken met een goede kwaliteit spiervlees, botten en organen, hierbij nog groentes ed voeren, maar de groep die ik hierboven noem.

Helaas gooit de reguliere dierengeneeskunde alles op een hoop, en is alles wat barft niet goed.
Het zou interessant zijn als ze de koren van het kaf konden scheiden, maar die moeite nemen ze niet en nemen het zekere voor het onzekere; begin dr niet aan als je weet wat barfen inhoud.

Ik heb deze discussie ook met mijn DA gevoerd....en haar reactie was; 'je heb dr idd hobbieisten bij die maar wat doen, en de doden heb ik hier in mijn praktijk gehad'
Gebruikersavatar
Door *Dorothea*
#2642264
Senta schreef: Veel hondenbezitters die je wel eens tegenkomt of waarvan je leest op fora's doen wel eens 'iets van barf' dr bij. Hop een kipkarkas, donderen een hele lever in een bak, af en toe een stuk vlees. Dat noemen ze dan barfen, je kent die verhalen ongetwijfeld Lizzy ;)
Dan heb je nog de brokkenhonden die ze af en toe een bot geven van de slager, ach zo leuk zon knieschijf,  ja dat barfen is toch wel leuk.

Deze gevallen belanden dan bij de DA op de tafel vaak met dode afloop.
Dan hebben we nog de groep barfers die het niet zo nauw nemen met hygiene en kwaliteit van het vlees, waardoor belangrijke nutrienten van het vlees verloren gaan. (Erwin heeft hier ook al eens iets over geschreven) Waardoor tekortten ontstaan en zelfs honden ziek van worden.

Dus het artikel betreft niet de barfers die gewoon smerig hun best doen, werken met een goede kwaliteit spiervlees, botten en organen, hierbij nog groentes ed voeren, maar de groep die ik hierboven noem.

Helaas gooit de reguliere dierengeneeskunde alles op een hoop, en is alles wat barft niet goed.
Het zou interessant zijn als ze de koren van het kaf konden scheiden, maar die moeite nemen ze niet en nemen het zekere voor het onzekere; begin dr niet aan als je weet wat barfen inhoud.

Ik heb deze discussie ook met mijn DA gevoerd....en haar reactie was; 'je heb dr idd hobbieisten bij die maar wat doen, en de doden heb ik hier in mijn praktijk gehad'
Nou misschien moeten ze eerst maar eens de verkoop verbieden van die gerookte botten in de dierenwinkel. Want als je het mij vraagt, zijn dat de meeste gevalletjes die op de operatietafel belanden (deze maand al 2) die barf een slechte naam bezorgen.
Door BAC
#2642285
*Dorothea* schreef: Nou misschien moeten ze eerst maar eens de verkoop verbieden van die gerookte botten in de dierenwinkel. Want als je het mij vraagt, zijn dat de meeste gevalletjes die op de operatietafel belanden (deze maand al 2) die barf een slechte naam bezorgen.
Klopt, zelfs dat durven sommigen al 'barfen' te noemen  ;) Kan je dus op mijn lijstje dr bijzetten
Door Anne in Zweden
#2642305
Senta schreef: Veel hondenbezitters die je wel eens tegenkomt of waarvan je leest op fora's doen wel eens 'iets van barf' dr bij. Hop een kipkarkas, donderen een hele lever in een bak, af en toe een stuk vlees. Dat noemen ze dan barfen, je kent die verhalen ongetwijfeld Lizzy ;)
Dan heb je nog de brokkenhonden die ze af en toe een bot geven van de slager, ach zo leuk zon knieschijf,  ja dat barfen is toch wel leuk.

Deze gevallen belanden dan bij de DA op de tafel vaak met dode afloop.
Dan hebben we nog de groep barfers die het niet zo nauw nemen met hygiene en kwaliteit van het vlees, waardoor belangrijke nutrienten van het vlees verloren gaan. (Erwin heeft hier ook al eens iets over geschreven) Waardoor tekortten ontstaan en zelfs honden ziek van worden.

Dus het artikel betreft niet de barfers die gewoon smerig hun best doen, werken met een goede kwaliteit spiervlees, botten en organen, hierbij nog groentes ed voeren, maar de groep die ik hierboven noem.

Helaas gooit de reguliere dierengeneeskunde alles op een hoop, en is alles wat barft niet goed.
Het zou interessant zijn als ze de koren van het kaf konden scheiden, maar die moeite nemen ze niet en nemen het zekere voor het onzekere; begin dr niet aan als je weet wat barfen inhoud.

Ik heb deze discussie ook met mijn DA gevoerd....en haar reactie was; 'je heb dr idd hobbieisten bij die maar wat doen, en de doden heb ik hier in mijn praktijk gehad'
Maar dat is niet waar Plantinga over schrijft, en ze schrijft ook niet dat als een eigenaar weet wat hij doet en een uitgebalanceerd dieet voert, dat dat dan beter is dan commercieel voer.

Ik vind de selectie van de door haar aangehaalde studies wat pover. Ze noemt o.a. een studie waarin kittens wekenlang alleen of een commercieel voer, of konijn te eten kregen. Na verloop van tijd bleek 70% van de konijnenkittens te lijden aan een taurinetekort. Ja duh. Ik vind persoonlijk dat zo'n studie niets bewijst. Ja, dat alleen konijn voeren (een uiterst taurinearme soort) je kat niet gezond houdt. Maar dat is geen barfen. En dus kun je het niet vergelijken met commercieel voer, op deze manier. Ze vergelijkt een beetje appels met peren hier. Ze heeft het niet over barfen, zeg maar. Het is alsof je een vergelijking maakt tussen een benzineauto en een elektrische auto en dan een pleidooi houdt voor de benzineauto omdat uit onderzoek is gebleken dat mensen die op een fiets rijden vaker vallen en gewond raken.
Laatst gewijzigd door Anne in Zweden op di 02 apr 2013, 23:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door *Dorothea*
#2643079
Anne in Duitsland schreef: Ze vergelijkt een beetje appels met peren hier. Ze heeft het niet over barfen, zeg maar. Het is alsof je een vergelijking maakt tussen een benzineauto en een elektrische auto en dan een pleidooi houdt voor de benzineauto omdat uit onderzoek is gebleken dat mensen die op een fiets rijden vaker vallen en gewond raken.
:biggrin2:
Door Lizzy
#2651108
Senta schreef: Veel hondenbezitters die je wel eens tegenkomt of waarvan je leest op fora's doen wel eens 'iets van barf' dr bij. Hop een kipkarkas, donderen een hele lever in een bak, af en toe een stuk vlees. Dat noemen ze dan barfen, je kent die verhalen ongetwijfeld Lizzy ;)
Dan heb je nog de brokkenhonden die ze af en toe een bot geven van de slager, ach zo leuk zon knieschijf,  ja dat barfen is toch wel leuk.

Deze gevallen belanden dan bij de DA op de tafel vaak met dode afloop.
Dan hebben we nog de groep barfers die het niet zo nauw nemen met hygiene en kwaliteit van het vlees, waardoor belangrijke nutrienten van het vlees verloren gaan. (Erwin heeft hier ook al eens iets over geschreven) Waardoor tekortten ontstaan en zelfs honden ziek van worden.

Dus het artikel betreft niet de barfers die gewoon smerig hun best doen, werken met een goede kwaliteit spiervlees, botten en organen, hierbij nog groentes ed voeren, maar de groep die ik hierboven noem.

Helaas gooit de reguliere dierengeneeskunde alles op een hoop, en is alles wat barft niet goed.
Het zou interessant zijn als ze de koren van het kaf konden scheiden, maar die moeite nemen ze niet en nemen het zekere voor het onzekere; begin dr niet aan als je weet wat barfen inhoud.

Ik heb deze discussie ook met mijn DA gevoerd....en haar reactie was; 'je heb dr idd hobbieisten bij die maar wat doen, en de doden heb ik hier in mijn praktijk gehad'
Het is natuurlijk gewoon geen goed gegeven en geen goed idee dat dierenartsen of wetenschappers de voedingswijze BARF naar beneden halen en in negatief daglicht stellen terwijl ze geen BARF bedoelen. En ik ben toch een beetje sceptisch over de goede bedoelingen van deze mensen. Want laten we wel wezen, liefst hebben ze ons ook allemaal weer terug op brokjes. Het kost ze gewoon geld, een groeiend aantal barfers. Om meerdere redenen, op meerdere fronten.

Maar goed, ze zeggen dus eigenlijk "BARF kan ongezond zijn" maar ze bedoelen dan geen BARF, ze bedoelen bazen die maar wat in de bak gooien en dat BARF noemen.

Ik vind dat inderdaad vergelijkbaar met het vergelijk dat Anne trekt.

En dat moeten ze niet doen. Laat ze dan zeggen dat mensen die maar wat aan zitten te kloten. En die had je 100 jaar geleden, 50 jaar geleden, 20 jaar geleden, 10 jaar geleden en die heb je nu nog steeds en die heb je over 10 of 20 jaar ook nog steeds - ik kende 20 jaar geleden een mevrouw die haar hondje 's morgens een kopje koffie en een boterhammetje met een chocolaatje gaf, want dat vond het hondje zo lekker - lui die een gerookt bot met een stuk kipfilet in een bak gooien en dat nu BARF noemen, die moet je leren dat dit geen BARF is. En niet gaan lopen roepen dat BARF ongezond en gevaarlijk en onmogelijk is.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door