Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door al9katten
#2641418
We hebben 10 katten. 2 eten barf en ook prooidieren. 6 eten KVV (sommige met een klein beetje natvoer door).
Maar 2 katten zijn heel moeilijke eters. Er is ook maar heel weinig natvoer dat ze lusten, natuurlijk wel de "slechte" zakjes met saus genre gourmet. (alle bekende en onbekende merken geprobeerd). 1 eet gelukkig wel kvv konijn. Vroeger aten ze beter maar met de jaren ging het steeds minder goed (we voeren al ongeveer 4j rauw). We hebben de merken carnivoer, haaksbarf, carnibest, tinlo, darf eco, bibi en zelf gemalen kip/konijn.
Vele trukjes al geprobeerd zoals natvoer erdoor mengen (willen ze opeens niets meer), warm water of in microwave zetten, een lap vlees presenteren ipv gemalen. Niets werkt om hun aan het eten te krijgen.
s morgen en s avonds krijgen ze wel nog een paar brokjes en gedroogd vlees in hun voerpuzzels als voedselverrijking (dit op advies van een kattengedragstherapeut) en dat eten ze wel tenminste als de brokjes van royal canin zijn.
De 2 moeilijke katten zijn dan ook te mager en dan krijg je de neiging om toe te geven aan de brokken, maar ik weet uit ervaring dat dan opeens 10 katten brokjes willen eten. Ze appart zetten is geen optie en daarbij ik wil ze eigenlijk niet aan de brokken.
Nog iemand tips voor echt 2 heel moeilijke katten?
Door Anneloog
#2641455
Helaas geen advies wel 2 katten die ook moeilijke eters zijn. Ben ze nu al ruim een jaar aan het overhalen om vers te eten maar nee niks nada nop met zelfs gevolg dat hoop brok en nat voer opeens ook niet meer zomaar gevroten word (verwende monsters zijn het van mij) . Tot ik gister een borstlap aan het mutileren was  voor de mensen hachee en er opeens 2 katjes dat wel erg interessant vonden ruiken dus ze wat aangeboden en ja jongste (4 jaar) vond wat fliebers voor het eerst in zijn leven lekker oudste(12 jaar) had na 2 fliebers genoeg.
Ik was trots en blij want er werd goed gekauwd en genoten al was het niet een maaltijd het was/is wel een uitbreiding van alleen kip fliebers accepteren.
Nooit opgeven blijven proberen is denk ik van belang.
Ieder geval ik heb weer energie door de rund fliebers van gister en ga weer door met aanbieden net zo lang tot ze het eten.
Katten zijn gewoon eigenzinnige monsters, ik zou niet meer zonder katten kunnen.
Probeer ontspannen te blijven en ze gewoon steeds weer wat aanbieden klein, groot, kort gekookt of aangebakken, rauw besmeurd met blik etc (doe ik ook niet constant maar wel met regelmaat) en soms weten de monsters je te verrassen.
Ieder geval mijn monsters hebben mij positief verrast met rund willen eten.
En ga ik weer door met aanbieden en hopen dat het kwartje valt.
Door hamada
#2653119
Wij zijn destijds eerst begonnen met blikvoer zonder geur en smaakstoffen zoals animonda garni, schezir, e.d. Toen ze dat aten kvv geprobeerd, maar dat bleef moeilijk, ook met het mengen.
We hadden succes toen we probeerden af en toe rodi lamshart te voeren, fijngesneden soepvlees, daarna rodi lam-rijst. Het ging steeds gemakkelijker.
Toen we  carnibest eend rijst ontdekten (hondenversie, de katten hier hebben de kattenversies nooit lekker gevonden, van geen enkel merk :P ) konden we ook andere smaken voeren.
Nymphea begint nu, op haar twaalfde erg kieskeurig te worden, maar de kerstmenu van Carnivoer vindt ze eigenlijk altijd lekker, net als de versie paard en kip. Rodi, ook rund gaat ook nog steeds goed.
De keren dat ze moeilijker eet wil ze wel graag gevoerd worden. Ook een optie  8) Succes en veel creativiteit toegewenst.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2653260
Wat is de reden dat ze voedselverrijking moeten krijgen?
Want volgens mij lukt dit niet zolang ze brokjes krijgen.
Bij sommige katten is het nu eenmaal het ene of het andere.
Ofwel voer je hen brokjes, ofwel niet. Maar niet zo'n beetje zodat ze enkel daarop zitten te wachten...
Das niet zo handig.
Maar hoe zou je zelf zijn? Wachten op het lekkere toch?

Voedselverrijking kan je ook doen met bolletjes kvv en gedroogde snackjes ipv brokjes.
Maar goed, dat lukt natuurlijk pas als ze over zijn...

Het lastige is dat het moeilijk is een magere kat over te zetten, omdat ze al weinig reserve's hebben.  Voor ze door hebben dat er echt geen brokken meer komen, kunnen ze nog weer wat magerder zijn.  Normaal zou ik zeggen: laat die brokken weg.  Maar bij magere katten is dat dus misschien niet het beste idee.
Wat ik in jouw geval dus zou doen is langzaam overzetten, hetzij met slecht blikvoer, hetzij met brokken.
Je katten zijn duidelijk verslaafd aan de smaakstoffen. Vandaar dat ze enkel eten willen dat er vol van staat.  Dat krijg je er niet zomaar uit, daar gaat wat tijd overheen (reken op een jaar, minimaal).
Het begin is ze aan het eten krijgen, want een kat die al een tijd slecht eet, heeft ook niet de behoefte veel te eten.  Ze vinden dat vrij snel wel prima zo. Dat moet er uit. Ze moet weer gewend worden veel te eten zodanig dat er ook een behoefte is aan eten als je hen naar kvv wil krijgen. Zodat er ook honger optreed.
Dan kan je ofwel wat brokjes onder kvv mengen, ofwel slecht blikvoer.  En dat dan steeds afbouwen.  Goed in het oog houden hoeveel ze kunnen hebben, niet te snel willen gaan.
Je kan ook eerst overgaan van slecht blikvoer naar goed blikvoer (ook nog smaakstoffen, maar al een stuk minder) en dan kvv mengen, dat kies je zelf.
Houdt in je achterhoofd dat het niet enkel draait om het vers vlees maar vooral om de smaakstoffen in het slechte voer.
Sommige katten kan je overzetten dmv brokjes over de kvv (soms is 2 of 3 genoeg om hen het hele bakje uit te laten eten, vaak niet hoor), sommige katten eten dan enkel de brokjes en dan ben je beter met blikvoer.
Durf in het begin voldoende blik te geven, onthoudt: je moet hen aan het eten krijgen.
Daarna kan je vast vrij snel afbouwen met blikvoer tov kvv, maar ik zou bij een kat die de neiging heeft zich uit te hongeren, niet te veel druk erachter zetten. Als je ziet dat het wat te snel gaat, dan terug wat blik toevoegen.
Ik zou het op een tempo proberen dat ze het zelf niet in de gaten hebben.

En oh ja, maak zeker geen drukte rond het eten.  Eten ze niet, laat ze dan zeker niet merken dat je dat erg vind, dan eten ze zeker niet. Biedt het niet tussenin nog eens aan met meer blik, maar op het volgende eetmoment. Probeer ook niet te snel af te bouwen zodat je niet vaak terug meer blik moet toevoegen.  Anders leren ze snel dat niet eten resulteert in lekkerder voer. Maar ja, ze moeten wel eten.  Dus het is een serieuze balansoefening.  :D

Veel sterkte en geduld gewenst!
Door Mowgli
#2653394
Edit: helemaal met P.O.P. eens
hamada schreef: Wij zijn destijds eerst begonnen met blikvoer zonder geur en smaakstoffen zoals animonda garni, schezir, e.d. Toen ze dat aten kvv geprobeerd, maar dat bleef moeilijk, ook met het mengen.
Volgens mij is Carni van Animonda echt niet vrij van geurstoffen hoor. Wij hebben het Mowgli een tijdje gevoerd na de zware buikoperatie. Als je een blik opent stinkt het de pan uit en ook de kattenbak stinkt een uur in de wind. Getverderrie!
Door fem fatale
#2653458
Ik heb me daar ook over verbaasd, ik voerde het toen Jet aan haar kruiden moest wennen, een lepel per dag ongeveer. Maar als daar geen geurstoffen in zitten en alleen maar vlees, is dat vlees dan rot ofzo, dat het zo moet stinken?
Door Mowgli
#2653591
fem fatale schreef: Ik heb me daar ook over verbaasd, ik voerde het toen Jet aan haar kruiden moest wennen, een lepel per dag ongeveer. Maar als daar geen geurstoffen in zitten en alleen maar vlees, is dat vlees dan rot ofzo, dat het zo moet stinken?
Ik vind het net zo stinken als de blikken met de bekende zwarte kat met witte bef. Wij moeten hier nog een paar blikken carni hebben liggen, ik ga nog eens kijken naar de ingrediënten...
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2653812
Volgens mij zitten in alle blikken geur en smaakstoffen.
Maar in Carni zitten er minder overtuigende dan in gourmet en RC en dergelijke. En er zitten geen granen in, scheelt ook al.
Das een beetje het verschil tussen, om maar wat te noemen:  zelf gemaakt multi-vruchtensapje, een multi-vruchtensap uit de winkel, en een frisdrank.  En beeld je dan in dat je een kind bent!  ;D
In het gewone sap van de winkel zitten ook smaakstoffen, want er is die typische factor die je er in een eigen sapje nooit in krijgt (geloof me, ik heb het geprobeert!  8) )  Een doorsnee kind van deze tijd dat opgroeit met het snoepgoed en ongezonde zaken in pakje met smaakstoffen vind die frisdrank natuurlijk het lekkerst.  Ook dat winkelsap zou er nog ingaan, maar dat zelfgemaakte (als ze niet weten dat het zelfgemaakt is) vinden ze vast maar flauw of zuur of niet lekker in het algemeen.

Ik geloof wel dat gourmet typisch iets is als de frisdrank en carni als  het winkelsap.
Ik geloof dat smaakstoffen nodig zijn om een kat een verhit potje te laten eten, anders eet ze het gewoon niet.  Dat geloof ik wel.
Het gaat hier niet om het vlees even verhitten of aanbakken, maar echt kapotkoken op hoog vuur.  Blijft niet veel van over...

Ik zou dan ook niet voor Carni kiezen om mee af te bouwen.  Vinden ze hier trouwens ook niet eens erg lekker.
Wat ik een heel mooi blikje vind om mee af te bouwen is Miamor pastei.  Enkel de pastei-blikjes, in de rest zit graan.
Dat is eigenlijk een heel lichte mousse en vast ook wel wat smaakstoffen, maar daar kan je heel eenvoudig maar een klein beetje door de kvv van mengen om toch het hele potje aantrekkelijk te maken.  Doordat het zo fijn is mengt het heel gemakkelijk en kruipt overal tussen.  De geur doet volgens mij dan wel zijn werk.  Dat zijn de blikjes die ik hier in noodgevallen gebruik.
Neem dan wel kip of konijn in het begin om mee over te zetten, niet een vleessoort die erg ruikt, anders komt die geur er doorheen.
Gebruikersavatar
Door koekje
#2653942
Zullen we niet teveel de soorten en merken blik gaan promoten? Het blijft een versforum en blik is blik.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door