Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door emdcr
#2641305
Hallo allen,

Wat ik vandaag toch hoorde.... De hond van de vader van een vriend van ons schijnt het parvo virus opgelopen te hebben, hij is drie jaar en helaas gaan ze deze laten inslapen.. Volgens hun da schijnt hij dit dus opgelopen te hebben door rauwe kippennekken te eten..
Dus onze vriend waarschuwt ons nu allemaal om rauwe kip te vermijden en dat ie zijn andere hond dat niet meer zal geven.

Nou heb ik een prachtige duitse herderspup van drie maanden en ben, soort van, begonnen met barf, rauwe kippennekken, botten, organen, rauw vlees etc. En probeer nog m'n draai te vinden hierin, hij krijgt s'ochtends nog wel 2 handen vol brokjes. (m'n vriend is nog enigszins skeptisch, hij laat me ook geen zalmkop kopen, zucht)

Maar goed, ik heb echt al uren en uren zitten lezen op dit forum en het lijkt mij toch niet waarschijnlijk dat de hond dus het parvo virus heeft opgelopen door kippennekken te eten? Heeft iemand hier meer informatie over? Ik voelde ook echt de woede opkomen van, weet de dierenarts wel waar hij het over heeft??? Maar ik kon het niet zo goed onderbouwen allemaal..
Door K&D
#2641330
Parvo is een vrij uitgebreide virusziekte die ook bij mensen (vaak kinderen) voorkomt. Dan is het vrij onschuldig en heet het daar 'de vijfde ziekte'. Bij volwassenen die het oplopen kan het ook gevolgen hebben (artritis)
Bij honden is de besmettingsbron via de ontlasting, maar de verspreiding is vrij uitgebreid omdat het virus zich o.a. hecht aan schoenen en daardoor zich makkelijk op grote schaal kan verspreiden. Schoonmaakmiddelen etc. zijn vaak niet voldoende om zich van het virus te ontdoen.
De hond heeft het dus waarschijnlijk buiten opgelopen, of via besmette schoenen en niet via kip.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#2641361
Ik ben weer verbaasd hoeveel onzin deze da durft uit te kramen  :-X

Parvo kun je letterlijk overal en altijd oplopen en daar hoef je niets raars voor te doen of te eten.

Gewoon benieuwd...was de betreffende hond tegen Parvo gevaccineerd?
Gebruikersavatar
Door lauraV
#2641377
ach ja , het zijn meestal barf-onwetende DAen die meteen met een verwijtend vingertje naar het verse vlees wijzen .....
jammer dat een onzeker baasje dan helemaal in paniek raakt ...
Door Ghali
#2641456
Mijn vroegere Rottweiler heeft ondanks alle entingen Parvo gehad, hij was toen 1 jaar oud. Gelukkig is hij helemaal hersteld maar is maanden ziek geweest en bijna 20 kilo afgevallen in die tijd omdat hij niet meer wilde eten. Veel Rottweilers hebben een zwak maag darm stelsel, bij onze kliniek worden ze een keer extra geënt.
Het is een vreselijke ziekte, ben weken met vloeibare voeding etc bezig geweest om ons Rotje er doorheen te krijgen.

Ik kan me niet voorstellend dat dat door kip komt, mijn hond heeft het waarschijnlijk hier in de wijk op de poepveldjes opgelopen. Er was nog een St. Bernard pup toen hier in de wijk die heeft het helaas niet gered.... Ontlasting van andere honden is volgens mij de grootste bron van besmetting.

Parvo is een naar virus en buiten de entingen en een jonge pup van de poepveldjes weghouden kun je niet echt veel. Dat het van voeding komt heb ik nog niet eerder gehoord..

Wat erg dat de hond ingeslapen moet worden...
Door vagebond
#2641465
Rottweiler, black en tan, schijnt dat entingen niet aanslaan, eigenlijk zou je m eens moeten laten titeren, kijken of ie idd geen antistoffen heeft.
Geldt dat dan voor black en tan rassen, of voor iedere black en tan kleur?? Bijv. black en tan teckel? Lijkt me niet, Ma Biche = black en tan, laten titeren jaren geleden, had genoeg antistoffen voor alle 3. Zat ff te denken zomaar.
Door BAC
#2641862
emdcr schreef: Hallo allen,

Wat ik vandaag toch hoorde.... De hond van de vader van een vriend van ons schijnt het parvo virus opgelopen te hebben, hij is drie jaar en helaas gaan ze deze laten inslapen.. Volgens hun da schijnt hij dit dus opgelopen te hebben door rauwe kippennekken te eten..
Dus onze vriend waarschuwt ons nu allemaal om rauwe kip te vermijden en dat ie zijn andere hond dat niet meer zal geven.
Wat voor onderbouwend argument of bewijs heeft hij hiervoor gegeven?
Door emdcr
#2642368
Bedankt voor jullie reacties!

Leek mij ook inderdaad heel vreemd dat het door de kippennekken zou komen.. Veel meer info kreeg ik niet uit 'm. Nu is hij dus bang gemaakt en zal zn andere hond meer rauw voeren, en iedereen om zich heen bang maken, terwijl ie zelf niet zo goed weet waar hij het over heeft. (Z'n hond woont trouwens met zn ouders in een andere stad)

Hij wist ook niet 100% zeker of de hond van z'n pa was ingeent, hij dacht het wel..

Maar goed, Ik blijf gewoon netjes doorgaan!! We zijn gister naar de da langs geweest voor een checkup en onze Rusty is hartstikke gezond, z'n vacht glimt, z'n tandjes zijn netjes. Ik ben tevreden!
Door Lambchop
#2643943
Volgens mij telt ook de medische voorgeschiedenis van de hond mee. Wel geënt of niet en andere al dan niet aanwezige medische klachten/zwakke gesteldheid. Ik denk zelf dat het poep/kadavers eten gevaarlijker is. Ik zeg niet dat deze hond dat heeft gedaan, maar je weet maar nooit. Hier is het ook hap slik weg, dan komt ze thuis gaat ze eten en dan lijkt wel alsof het aan haar eten zou kunnen liggen. Ik vraag mij ook af hoe hij zo zeker is van zijn zaak dat het van de kippennek kwam? Dat de hond vlak na het eten van de kippennek ziek wordt, hoeft nog niet te betekenen dat dit de oorzaak is.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door