Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door -Saskia-
#2641203
De bejaardensoos hier (resp. 11 en 9 jaar oud), eet hier nog steeds 100% barf. Ik knip de botten/karkassen/vleugels wel steeds kleiner, en dat gaat er nog prima probleemloos in. De damesch kauwen goed, dus op zich geen probleem.

Vraagje aan jullie: Zijn jullie senioren op een gegeven moment overgestapt op gemalen barf/kvv? Of hebben ze tot hoogbejaarde leeftijd lekker kunnen knagen en kauwen?
Door Cindy de Wolf
#2641205
Terry en Remy hebben tot hun dood barf gehad, voor beide is niets kleiner geknipt, alleen het grotere vleesbot gaf ik niet meer zoals ribben maar eendenkarkas e.d. ging nog prima. Terry is 13 geworden en Remy ruim 15 allebei maatje retriever.
Dusty en Baloe zijn nu de oudsten die nog barfen, Jesse is weliswaar echt de oudste maar voor haar maal ik alles sinds grofweg 3 jaar daarvoor kvv. Dusty wordt 10 in april en Baloe wordt 9 in mei.
Gebruikersavatar
Door Kim_S
#2641245
Hooli is 13 en knaagt alles nog weg als een jonge hond, ook haaskarkas en hertenribben gaan er nog prima in.

Max is 12 en hij krijgt een zelf samengestelde gemalen prak. Zijn kiezen zijn versleten en hij krijgt zelfs stukjes spiervlees niet meer fatsoenlijk in stukjes. Wel jammer, maar zo krijgt hij toch nog steeds goed eten zonder ziek te worden (hij is allergisch voor zo ongeveer alles).

Ozzy is bijna 5 en vindt zelf dat ze nog lang niet bij de bejaardensoos hoort  :biggrin2:
(Maar die kauwt ook nog prima  ;))
Door Anne in Zweden
#2641273
Onze Scotch is 9 en heeft het beste maalwerk van allemaal; als ik vleesbot heb dat eigenlijk net iets te hard is, dan krijgt hij dat. Maar die is dan ook op geen enkele manier oud te noemen (wordt ook nooit een bejaarde, vermoed ik, zo relaxt als hij in het leven staat. Als 'cool' niet bestond zou hij het uitvinden :biggrin2:).
Max wordt a.s. donderdag 9 en krijgt ook alle botwerk nog gewoon weg. Zijn gebit is niet zo perfect als dat van Scotch, maar hij geniet ongelooflijk van het kraken en knakken, en zolang dat zo is en qua gebit kan het, krijgt ook hij alles zo groot mogelijk.
Door Lida. S
#2641303
Tinka was bijna 14. Ze heeft de eerste 10 jaar alleen maar brok gehad, toen een jaar kvv en daarna 2 jaar barf. Ze had nauwelijks nog tanden of kiezen (ze kauwde altijd op stenen en metaal). Het laatste jaar liet ze af en toe haar eten staan, maar als ik het vlees in stukken van ca 10 cm sneed en de harde karkassen een klap met de hamer gaf, kauwde ze het nog wel weg. De laatste 2 maanden gaf ik haar wel vaak kvv erbij want ze at haar bak niet meer leeg en als ik er kvv in deed at ze alles op. Zalmlijf ging wel, maar zalmkop niet. Kipkarkas en hertenrib ging ook nog wel en ze had 'goede' dagen en 'slechte'. Ik vond het niet nodig om haar te 'plagen' met het eten. Ze kreeg het zoals ze het wilde
Door smulpaap
#2641311
Met Noa 11,7 jaar ben ik de laatste tijd aardig aan het schrappen qua vleesbot . Als het aan haar ligt is alles nog lekker hoor en draait ze er echt haar poot niet voor om  :biggrin2:
Haar gebit is nog in orde , maar het ontbreekt haar aan kracht . Het duurt veel te lang , en dan gaat ze op een gegeven moment toch schrokken
Verder heb ik ook gemerkt dat het qua vertering ook niet zo lekker meer gaat met o.a eendennekken , tam eendkarkas (te vet ) haaskarkas , konijnenkoppen bio-kipkarkas ,ganskarkas, dat soort dingen

Dus oma doet het hier op wilde eendendijtjes , bio-kippenvleugeltjes , kwartelkarkasjes ,hele kwartels , patrijs , en dik bevleesde boutjes , dat soort dingen dus
Dat is nog prima te doen voor haar qua kracht en vertering , en ze heeft er plezier in . Ontlasten gaat op die manier ook goed
Gebruikersavatar
Door -Saskia-
#2641316
Dank voor jullie reacties. Het is ook niet zo dat de soos het niet meer weg geknaagd krijgt. De gebitten van de damesch zijn dan ook nog volledig gaaf en gezond. Ik word wel wat makkelijker - het hoeft niet allemaal meer groot en moeilijk. Ribben hebben we geschrapt van het menu en karkassen knip ik in tweeën. Zalmkop is nog steeds heerlijk, en knip ik ook. Ik ben ook (nog) geenszins van plan over te stappen op bejaardenvoedsel, was gewoon nieuwsgierig. Maar zoals ik lees, doet jullie soos het ook nog prima op gewoon barf. Top! Dank!  8)
Door Larshann
#2641329
Ons oudste oudje van 13,5 heeft 12j brokken gehad en is dan op kvv overgegaan, bij hem hebben we geen barf meer geprobeerd. hij pikt soms wel wat van de anderen en heeft oa onlangs nog een stuk hazenrug probleemloos opgeknabbeld.
De volgende in de rij is 12j en eet gewoon mee, maar krijgt wel de gemakkelijkste stukjes vleesbot.
De andere oudere honden (10 en 8 ) eten gewoon alles wat de jongeren krijgen
Laatst gewijzigd door Larshann op di 02 apr 2013, 15:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Dani
#2641966
Mijn oudste wordt 10 jaar in juli. Het is een new foundlander dus dat is al behoorlijk senior. Hij heeft tot een maand of 3 terug alleen KVV gehad. Maar omdat mijn jongste (Doberman, anderhalf jaar) barft en hij altijd heel jaloers toekeek, heb ik hem dus drie maanden geleden ook overgezet op barf. Ik had niet gedacht dat hij op zijn leeftijd alles weg gekauwd zou krijgen, maar het gaat super!
Gebruikersavatar
Door Angelique
#2642367
Verschillend...Groovy (12)heeft tot op de laatste dag alles gegeten wat ze voorgezet kreeg, haar vader (13)  had de laatste maanden de kracht niet meer om een kipkarkas te kraken, dus die kreeg het botwerk gemalen. Chica (13) at nog wel vleesbot, maar alleen klein spul zoals gevogelte en dan een karkasje in 3 stukkies gehakt.  Dusty (14) kon het laatste jaar geen ongemalen spul meer verdragen en de laaste maanden ook niet meer rauw.  Dus die at nog wel home made, maar dat het nog maar weinig met barf te maken.
Wat er nu rondloopt aan antiek eet nog gewoon met de jongeren mee, die behoeven nog geen aanpassingen.
Door coby.p
#2642416
mijn bejaarde haarballen krijgen alles nog met gemak weg
ook mijn oma, tutje van bijna elf, met heel erg gesleten gebit, en een goedaardige
bult op haar tandvlees maak je dolgelukkig met goed knaagwerk.
Gebruikersavatar
Door Dwarreltje
#2644958
Dwarreltje (13), Max (10), Kruimeltje (8 jr ) en Spoiler (1) (allen kleine terriërs) heb ik altijd brok gevoerd tot drie maanden geleden. Van de ene op de andere dag overgestapt op compleet barf. Voor die oudste van 13 moet ik langere botstukken (drumstick e.d.) in stukken knippen omdat ze ze anders in haar gulzigheid te snel naar binnen werkt en dan wel eens paars aanloopt :-\
Maar alle vier de hondjes krijgen alles ongemalen en vermalen het verder prima. Konijnkarkas, konijnenkop (alleen voor kleine bekkie met flinke overbeet van Spoiler knip ik de kop iets in zodat ze beter houvast krijgt), kipkarkas, parelhoenkarkas, runderstrot, fazantdrumsticks en kalkoendrumsticks. Laatst de tijd opgenomen dat ze er over doen: Dwarrel was met vier minuten als snelste klaar, Spoiler met 16 minuten als laatste.
Zit me trouwens net te bedenken dat het in slechts 3 maanden tijd is gebeurd, dat ik mes+bijl+snoeischaar, toen diepvrieskast, toen diepvrieskist, toen droogmachientje, toen keukenmachientje, toen groot droogmachientje, toen koffiemolentje aangeschaft heb... ??? ::) :-\ Geloof niet dat ik voor mezelf zoveel geld uitgeef voor mijn eten... :D ;D ;D
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door