Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Enelya
#2639443
Hoi,

Ik zie soms dingen staan en ik weet niet wat ik daarmee aan zou moeten: hertenkoppen, schapenkoppen, ribben etc. Eet de hond zo een complete kop op dan? Is die schedel niet veel te hard?
Door Esther Q
#2640010
Het hangt van de kop af of die te hard is en van de hond af of die een complete kop op kan. Koppen van jonge dieren is over het algemeen geen enkel probleem. Is een hele kop teveel voor 1 maaltijd, dan kun je hem ook verdelen in meerdere porties. Tis even wennen de eerste keer, maar ja hoor, een kop wordt dus gewoon gegeten. Vooral de ogen vinden sommige heel erg lekker ;)
Door Mevroi Kruim
#2640184
Je hoeft er zelf niks mee hoor  ;) het is voor de honden  :biggrin2:

In het algemeen kun je ervan uitgaan dat koppen van volwassen schapen en geiten voor de meeste honden te hard zijn. Alleen grote honden die gewend zijn aan barf kunnen zo'n kop goed baas. Lamskoppen zijn ook voor kleinere ervaren barfers goed te eten, mijn IJslanders (16 en 18 kilo) weten wel weg met een halve lamskop. Konijnen- en eendenkoppen zijn een makkie.

Ik vind zelf schapen- herten- runder- en paardenribben echt veel te hard voor mijn honden. Alles waar ik niet met een stevige snoeischaar doorheen kom voer ik niet. Lams- en geitenribben gaan hier prima, ik geef er wel vrij veel spiervlees en orgaan bij want het kan nogal stoppend werken.
Gebruikersavatar
Door Dwarreltje
#2640616
Hangt van de grootte af ook. Mijn kleine terriers hebben een konijnenkop zo weg, maar voor de York met fikse overbeet knip ik het altijd wat in hier en daar, om haar wat meer houdvast te geven. Maar ook dit hondje van net 5 kg en kleine verknipte bekkie verslindt het schedeltje compleet ::)
Grotere koppen zal ik ze niet geven gezien hun bekkies :D
Ribben van kippen- en konijnenkarkassen zijn ook zo weg natuurlijk, maar bv kalfsrib is slechts een lekker stukje kluiven. Uiteindelijk blijft er een schoongekloven stukje rib over. Dat is dus niet te groot, maar weer wel te hard voor ze.
Door Enelya
#2641031
Dwarreltje schreef: Ribben van kippen- en konijnenkarkassen zijn ook zo weg natuurlijk, maar bv kalfsrib is slechts een lekker stukje kluiven. Uiteindelijk blijft er een schoongekloven stukje rib over. Dat is dus niet te groot, maar weer wel te hard voor ze.


Is dit dan niet slecht voor de tanden? Die botten in de dierenwinkel zijn toch ook slecht omdat ze alleen maar afgekloven worden en veel te hard zijn?

Ik begrijp dus dat veel van deze dingen voor veel honden ook niet te doen zijn en mijn gedachte dus best wel juist was :)
Gebruikersavatar
Door nova
#2641566
De botten van de dierenwinkel zijn vaak verhit geweest, en zijn ook vaak van dragende delen van een rund.DE MEESTE BP leden voeren dit niet, het is te hard.  met risico op verstoppingen  of afgebroken tanden
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door