Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

#2640564
Nouja, hálf dan ;)

Ik heb al meerdere keren geprobeerd mijn kattendames op rauw over te zetten. Totale mislukking. Misschien ook wel niet lang genoeg volgehouden hoor, maar al deed ik maar een drúpje KVV in een heel bakje paté (Gourmet Gold mousse, het enige natvoer dat ze goed aten ::)) dan werd het al geweigerd.

Tot vorige week maandag één van mijn dames diabetes bleek te hebben. Omdat de tests nog een keer herhaald moeten worden, nuchter, en ik nog even geen tijd heb om haar op een veilige manier in te stellen, én omdat ze in heel goede condititie is heb ik haar weer mee naar huis genomen om eerst haar dieet aan te pakken. En eventuele stressfactoren, maar dat terzijde.

Meteen de brokken weggehaald, een rol gewone carnibest kat gehaald (diabetes hadden ze niet; 5% koolhydraten is altijd nog veel minder dan 40% of de 17% van diabetes dieetbrokken) en koolvis.

Eerst koolvis gekookt en dat ging schoon op. Zo enthousiast zelfs dat ik hoopte een mengmiddel eraan te hebben. Daarna een beetje carnibest erdoor geroerd en alleen de koolvis gegegeven met het vage vleessmaakje in de bouillon. Vies....maar ging uiteindelijk toch op. :)
Daarna de carnibest meegekookt (ik weet dat het niet moet, maar ik moest wat, want rauw vertikte ze het nog in alle staten, zo ook met gekookt water erover) en dat samen met de koolvis gegeven. Idem met kleine porties gemalen kuikens die ik nog heb liggen.

Nouja, lang verhaal kort: Ik heb gemengd met kuipjes koolhydraatarme paté van de AH, met koolvis en met zalm; nog een paar koolhydraat-arme andere natvoeren op de kop getikt om mee te mengen, carnivoer lam en carnivoer eend in huis gehaald en madam eet nu al:

Rauw carnibest /gemalen kuiken/carnivoer eend met een héél klein scheutje kookwater erover en een heel klein beetje natvoer erdoor gemengd. Dat laatste werkt goed om haar te bewegen een likje te nemen. Doet ze dat eenmaal dan eet ze het ook op ook. Top!!

Ik ben zóo blij! :wavetowel2: Als het moet kan ze op deze manier gewoon oud worden. Desnoods mét bijmengen van het natvoer. Maar ik heb er het volste vertrouwen in dat ze binnen een maand (?), paar weken (?) gewoon 100% rauw eet, en wie had dat ooit gedacht.

Ik ga dus nu 10 kilo carnibest diabetes (kan alleen per 10) bij de plaatselijke dierenwinkel bestellen, en met ook carnivoer en darf lekker gevarieerd kvv voeren.

Mijn ándere dame daarentegen, weigert nog steeds in alle staten en vindt ook het natvoer dat ik in huis heb gehaald niet echt lekker. Ook niet van de "fancy" merken. Daar heb ik dus nog wat werk aan de winkel. Maar de diabetes-kat is "over" :groupwave2:

Dat betekent dat ik na de definitieve diagnose meteen goed kan instellen, en niet zit met én instellen én extra risico's op hypo's door gelijktijdig aanpakken van het dieet.

Was de truuk nu het meekoken van de kvv (echt koken dus; ik heb álles door mijn vingers laten gaan en fijngewreven om op scherpe stukjes te controleren natuurlijk)?? Of zou, en dat gevoel krijg ik eigenlijk, haar lijfje nu gewoon "weten" dat dit beter voor haar is??

Ik zal er waarschijnlijk nooit achterkomen, maar wat een opluchting. Dit wou ik even delen :)

Nu duimen dat deze dieetverandering heel veel verschil gaat maken en de kans vergroot dat ze in remissie gaat....ze lijkt zich al lekkerder te voelen (terwijl ze niet eens ziek oogde maar wel héél veel water dronk).

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Madelief. op zo 31 mar 2013, 13:04, 1 keer totaal gewijzigd.
#2640622
Mowgli schreef: Wat fijn dat ze nu ineens wel op vers over is!
Dat geeft toch weer moed voor je andere versweigeraar :)
Dank je! Ja, op zich wel. Al hoop ik niet dat ze wacht tot ook haar lijfje er om gaat vragen ;)
Maar voordeel is dat de brokken hoe dan ook passé zijn, zelfs als ze rauw blijft weigeren zal ze natvoer moeten eten.
Heel misschien nog een zakje brok met "weinig" koolhydraten als Applaws ofzo; voor de weigeraar dan.
#2640626
Annemarie Rijnveld schreef: Wat fantastisch, joh!!!
Ik weet zeker dat de waarden de goede kant op zullen gaan en dan stabiel zullen blijven met rauw voer.

Op het FB forum iemand met een hond met diabetes: brokken weg en op Barf gezet, en na een week Barf waren de waarden al bijna normaal!!
Ja, ik ben zóo opgelucht.
Wat een hoopgevend bericht, dank je!
Ik heb inderdaad heel erg de hoop dat de dieetverandering zorgt dat ik niet eens (of kort) hoef te gaan spuiten.
Ik ga dat dus wel thuis controleren met behulp van een bloedsuikermeter.
#2640842
Mowgli schreef: Anne in D. heeft recentelijk haar vers-weigeraar Bambi na jaaaaaren proberen ook eindelijk "om" gekregen...
;D ;D
Nou, als ik me dan instel op jaaaaaaaren proberen, dan valt alles mee!! Maar zonder gekheid super dat het alsnog gelukt is zeg!!
Ik ben al zo onbeschrijflijk blij dat het juist met de dame die het het hardst nodig heeft is gelukt dat ik alles best vind met betrekking tot de ander.
Maar ik blijf wel proberen en dat kan ook makkelijk, want er gaat dagelijks voldoende door mijn handen 8)
#2640992
Klopt, onze Bammes wilde nee-niet-ammenooitniet, ging na drie jaar ineens aan de eendagskuikens en een paar maanden later jatte ze voor het eerst Sokjes z'n eten onder z'n neus weg. Vraag mij niet waarom, maar ik ben er blij mee! Ze heeft een superzacht velletje inmiddels, en is aan d'r tweede jeugd begonnen (lees: ik kan geen keukenla laten openstaan of ze hangt er met haar snufferd in om 'm leeg te halen (elastiekjes zijn favoriet, die daarna ook stuk voor stuk worden vermoord onder het vloerkleed >:(). Maar verder is het geweldig, zo'n verandering te zien! Ben blij voor je dat je diabeteskat toch ook heeft beseft nu dat barf echt beter is voor 'm!
#2644984
koekje schreef: Jeej, wat fijn dat het gelukt is!
Dank je wel! :)
Anne in Duitsland schreef: Klopt, onze Bammes wilde nee-niet-ammenooitniet, ging na drie jaar ineens aan de eendagskuikens en een paar maanden later jatte ze voor het eerst Sokjes z'n eten onder z'n neus weg. Vraag mij niet waarom, maar ik ben er blij mee! Ze heeft een superzacht velletje inmiddels, en is aan d'r tweede jeugd begonnen (lees: ik kan geen keukenla laten openstaan of ze hangt er met haar snufferd in om 'm leeg te halen (elastiekjes zijn favoriet, die daarna ook stuk voor stuk worden vermoord onder het vloerkleed >:(). Maar verder is het geweldig, zo'n verandering te zien! Ben blij voor je dat je diabeteskat toch ook heeft beseft nu dat barf echt beter is voor 'm!
Jee, wat een bijna wonder mag ik wel zeggen. Na zo lang alsnog! Mijn Madelief (andere rooie) vertikt het nog steeds in alle staten. Heb omdat ze echt moet eten dus nog maar een zakje brokjes gehaald, maar probeer haar nu eerst maar eens vooral natvoer te laten eten. Dure merken met "herkenbaar" "vlees" hoeft ze al niet. Alleen de paté-types. Maar goed. Ik blijf proberen. Zodra ze voldoende eet van het natvoer gaan de brokjes er weer uit. Gaat al wat beter en ik mag er ook wat rauwvocht door roeren...alleen eet ze dan veel minder.
Gelukkig is ze niet dik en hoef ik niet direct heel bang te zijn voor leververvetting omdat ze dus wel eet, al zal het minder zijn dan voorheen.
Nou....drie jaar dan maar, voor ze een kuiken eet! Bon ;D dan is ze 12 ofzo 8) Beter laat dan nooit.

Mijn suikerkatje Umi gaat in ieder geval geweldig! En dat is nu het voornaamste. Ze eet nu soms zelfs al rauwe KVV alleen overgoten met wat warm water, maar vaak moet ik er nog een reepje natvoer door mengen. Geeft niet. We komen er wel. En ze lijkt zich al veel lekkerder te voelen.
Straks kan ik 10 kilo CB diabetes ophalen en dan kunnen we even vooruit. Afwisselen met DARF, Carnivoer, kuikens en vis en dan hebben we volgens mij een prima gezond menu voor mijn lieve meisje. :kitty:
#2655534
Nog geen maand verder en het gaat harstikke goed met Umi. Ze zit heel lekker in haar vel en eet heel erg goed.
Drinkt geen drup bijna en, belangrijker nog, plast ook veel minder.

Vandaag de droger aangezet om kvv te drogen. Stel dat ze dat eet, dan heb ik een manier om "brokjes" te voeren als ik even nachtje weg ben,
In de droger zitten ook stukjes koolvis, zalmfilet en konijnenniertjes.

Ze heeft honger as we speak en ik zag haar al in de keuken rommelen rond de droogmachine. Kvv"brokjes" en zalmreepje aangeboden; Jawel ze eet het! :)

Terwijl ik mijn eigen eten pak...begint ze aan het kipkarkasje voor de honden. Madam begint gewoon zelfstandig te barfen ;D
Echt ik sta PAF.

Afbeelding
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door