Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Gebruikersavatar
Door Dwarreltje
#2639656
Na wat probeersels met de Boman, heb ik de grote stap naar de Sedona genomen. Persoonlijk vind ik de Boman erg veel lawaai maken en dat is niet zo prettig als je klein woont. Ook i.v.m. vakantieplannen is het fijn een grotere machine te hebben om voor een aantal weken voedsel te drogen.
Nu de vraag of je eigen voedsel zoals banaan, appel e.d. tegelijk kan drogen met het hondenspul? Zelf zou ik niet snel pens of ander sterk ruikend spul erbij doen, maar b.v. kipfilet samen met fruit, zou dat kunnen of zou er een vervelend smaakje aan het fruit komen? Iemand hier ervaring mee?
En dan nog de vraag: is er nog iemand die interesse heeft in de Boman? Enkele maanden oud, doet wat ie moet doen (alleen voor mij te lawaaierig dus), voor €10,- over te nemen.
Door Mowgli
#2639659
Leuk,  gefeliciteerd met je Sedona,  daar ga je nog veel plezier van hebben! Ik persoonlijk heb het nog niet geprobeerd met mijn Sedona en ik zou het ook niet proberen ivm kruisbesmetting. Wij zijn niet zoals honden,  dus vlees altijd apart van groenten en fruit verwerken.
#2639681
Mowgli schreef: Leuk, gefeliciteerd met je Sedona, daar ga je nog veel plezier van hebben! Ik persoonlijk heb het nog niet geprobeerd met mijn Sedona en ik zou het ook niet proberen ivm kruisbesmetting. Wij zijn niet zoals honden, dus vlees altijd apart van groenten en fruit verwerken.
Dank voor je reactie Mowgli :) Hoezo kruisbesmetting? Volgens de werkbeschrijving moet het voedsel op ca. 50-60 graden en dan toch minimaal (fruit) 4-5 uur; vlees zelfs langer. is dat niet lang genoeg verhit dat alle bacteriën dood zijn? Ik dacht zelf meer aan geuroverdracht... :-\
Door Mowgli
#2640006
Dwarreltje schreef: Dank voor je reactie Mowgli :) Hoezo kruisbesmetting? Volgens de werkbeschrijving moet het voedsel op ca. 50-60 graden en dan toch minimaal (fruit) 4-5 uur; vlees zelfs langer. is dat niet lang genoeg verhit dat alle bacteriën dood zijn? Ik dacht zelf meer aan geuroverdracht... :-\
OMdat ik zelf bang ben, dat misschien toch per ongeluk de groenten of het fruit in een onoverlegd ogenblik per ongeluk in contact kunnen komen met het vlees, waardoor de eventuele bacteriën van het vlees over kunnen gaan op de groenten of het fruit. Ik ben daar altijd heel precies in. Bij het koken was ik altijd meteen mijn snijplank en mes af met heet water en afwasmiddel als ik vlees heb gesneden en daarna nog groenten moet snijden.
Ik kan me trouwens voorstellen dat de geur van het vlees ook in de groenten of in het fruit gaat trekken.
#2640187
@Mowgli: Oke, dat is duidelijk. Ik ben eigenlijk niet voorzichtig genoeg :-[. Wel aparte plank/mes voor de hondenspullen en elke avond na het voeren gaat er wat dettol over de vaatdoek (die elke avond in de was gaat) om alles droog te maken, maar verder neem ik het niet zo nauw...
Maar ik heb je raad wel ter harte genomen ::) en kan over een uurtje één blad ananas, één sinaasappel, één banaan en twee bladen appelschijfjes uit de droger halen. Zitten er vanaf vanmorgen 9 uur in; bijna droog (knapperig) genoeg dus dat heeft op 70 graden zo'n 12 uur nodig gehad. Viel me wel al op dat inderdaad de dikkere schijven nog zacht/sponzig zijn. De dunnere plakjes eigenlijk al klaar. Ach, aldoende leert men :biggrin2:
Morgen gaat er kipfilet en orgaan in. Ben zeer benieuwd.... Maar het geluid is fantastisch! Slecht wat gezoem, dat nog zachter gezet kan worden ook, op de nachtstand.

@Amanda: Sorry! Maar ja, wie eerst komt eerst maalt... Overigens hoef je voor de Bomann niet heel veel vakantiegeld te missen hoor ;)
Door Mowgli
#2640205
Dwarreltje schreef: en kan over een uurtje één blad ananas, één sinaasappel, één banaan en twee bladen appelschijfjes uit de droger halen. Zitten er vanaf vanmorgen 9 uur in; bijna droog (knapperig) genoeg dus dat heeft op 70 graden zo'n 12 uur nodig gehad. Viel me wel al op dat inderdaad de dikkere schijven nog zacht/sponzig zijn. De dunnere plakjes eigenlijk al klaar. Ach, aldoende leert men :biggrin2:
heb je dan tussendoor de dikkere schijven ook omgekeerd? En eventueel de bladen ook van plaats verwisselen in de droger.
Dwarreltje schreef:Maar het geluid is fantastisch! Slecht wat gezoem, dat nog zachter gezet kan worden ook, op de nachtstand.
Ja fijn hé? Ik gebruik de nachtstand niet eens, terwijl mijn Sedona in onze waskeuken staat die direct te bereiken is vanuit onze slaapkamer.
Door Mowgli
#2640213
Dwarreltje schreef: Volgens de werkbeschrijving moet het voedsel op ca. 50-60 graden en dan toch minimaal (fruit) 4-5 uur; vlees zelfs langer. is dat niet lang genoeg verhit dat alle bacteriën dood zijn? Ik dacht zelf meer aan geuroverdracht... :-\
Wil je zeker zijn dat bacteriën gedood worden, moet de temperatuur boven de 90° Celsius komen, m.a.w. het kookpunt bereiken.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door