Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door CooperFlow
#2638756
Hoi, daar ben ik weer met een vraagje. Ineens bedenk ik me dat ik altijd wat warm water door de kvv roer om het ijskoude eraf te halen. Bovendien roert het dan ook lekkerder met de poedertjes die ik toevoeg. (Alfalfa, chlorella, zeewier)
Zijn de vitaminen in het vlees daardoor misschien minder goed opneembaar? Ik weet dat het voor een mens ook niet goed is om te drinken bij het eten. Dat kan je beter een half uur na je eten doen. Ik haal het vlees wel eens een half uur van tevoren uit de koeling, maar dan blijft er eentje hier kwijlen totdat hij het krijgt. Dan glijd ik letterlijk uit over de kwijl in de keuken. :-)
Heeft iemand een idee of water toevoegen voor een hond dus ook niet goed is? Ik neem overigens water uit de kraan. Geen kokend water want dan haal je sowieso vitaminen eruit....
Gebruikersavatar
Door Thea
#2638772
Ik weet niet of het bepaalde voedingsstoffen verminderd.
Ik doe wel bij Boy zijn eten iedere dag een beetje kippenboulion.
Dat kook ik 1 per week van kale kippen botjes zet het in een afgesloten kan in de koelkast en warm het per dag een beetje op in magnetron.
25 sec ofzo.
Door nienk
#2639102
ik heb geen idee, maar ben wel benieuwd, want ik doe het voor Reus als hij 's ochtends kvv krijgt ook. (de hap van 's avonds zet ik 's middags in een afgesloten bakje al uit de koelkast.)

overigens, dat kwijlen, ik denk dat als je consequent het eten al een paar uur voor etenstijd uit de koelkast zet, dat het kwijlen dan vanzelf steeds later begint. soort omgekeerde Pavlov, zeg maar. zorgen dat de hond er niet bij kan, en af leiden met iets anders. bijvoorbeeld uit de koelkast zetten voor dat je met hem uit gaat ofzo, en er dan verder geen aandacht aan besteden.
Door Kerettilainen
#2639176
Hu water bij het eten niet goed? Ik dacht dat het sowieso geen kwaad kon gezien vlees grotendeels uit water bestaat en een beetje meer of minder geen probleem zou zijn.
Ik volg even want ik doe ook wel eens gewoon koud water door de kvv heen.
Door Annemarie Rijnveld
#2639188
Ik denk dat het niet zoveel uitmaakt, je gooit er maar een klein beetje vocht bij, niet hele liters.

Voor katten bijvoorbeeld geeft men het advies het eten (ook eventueel bij rauw als er blaasproblemen zijn) te mengen met extra vocht.
Door charmed
#2643179
[quote="Thea"]
Ik weet niet of het bepaalde voedingsstoffen verminderd.
Ik doe wel bij Boy zijn eten iedere dag een beetje kippenboulion.
Dat kook ik 1 per week van kale kippen botjes zet het in een afgesloten kan in de koelkast en warm het per dag een beetje op in magnetron.
25 sec ofzo.
[/quote]Mij is altijd afgeraden om iets van botten en/of KVV in de magnetron op te warmen, zelfs geen 10 seconden. Dat lijkt me niet echt ideaal, dit in verband met versplinteren van botten.
Door charmed
#2643181
Warm water in de zin van kraanwater, daar kan een hond ziek van worden als hij er niet goed tegen kan. Warm water gekookt is dan beter, om de hond er niet ziek van te laten worden. Maar er zal inderdaad wat met de vitamines/mineralen gebeuren. Ik doe het ook wel eens, water koken en dan door de kvv, maar alleen als ze aan de diarree zijn, als de diarree dan weer over is, krijgen ze gewoon weer normaal.

Verder kan veel water geen kwaad, het spoelt alleen goed door.
Door Martine-Tom
#2643215
[quote="charmed"]
Mij is altijd afgeraden om iets van botten en/of KVV in de magnetron op te warmen, zelfs geen 10 seconden. Dat lijkt me niet echt ideaal, dit in verband met versplinteren van botten.
[/quote]En het verminderd de voedingswaarde volgens mij ook nogal...25sec is best lang vind ik.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#2643322
Kvv heeft natuurlijk al de eigenschap om de maag veel sneller te verlaten dan grote stukken vlees e.d. en hoe fijner gemalen, hoe sneller dat zal gebeuren, dus ik denk...nah weet wel zeker, dat als je er ook nog eens vocht aan toevoegt dat het nog sneller door het lijf heen sjeest. Als het lauw warm is zal dat water met de nutriënten verder niet veel doen, maar als iets door het lijf heen sjeest, dan krijgt dat lijf wel amper de tijd om de nutriënten goed tot volledig op te nemen. Om die reden vind ik extra vocht toevoegen aan de kvv toch wel een nono. Leuk voor even tijdelijk als een hond aan de smaak moet wennen oid. maar structureel...nee.
Door charmed
#2643333
[quote="Martine-Tom"]
En het verminderd de voedingswaarde volgens mij ook nogal...25sec is best lang vind ik.
[/quote]Dat klopt ook, daar heb ik nog helemaal niet bij stil gestaan, maar het zel zeker de voedingswaarde verminderen.
Door LunaZia
#2643356
Toen ik begon met KVV is ons verteld dat het niet goed is om het vlees te ontdooien in de magnetron/dmv warm water! Er gaan belangrijke vitaminen/mineralen verloren door de verhitting. In de magnetron kunnen botten gaan splinteren.

Op de verpakking van carnibest staat het volgens mij zelfs op.
Door Martine-Tom
#2643362
Persoonlijk zou ik het gewoon uit de koelkast zetten en op temperatuur laten komen, de kwijler zou ik volledig negeren en op wisselende tijden gaan voeren dat wil het kwijlen ook wel eens wat tegen gaan. Water zou ik zelf niet doen en magnetron al helemaal niet.
Gebruikersavatar
Door Jouls
#2643563
Ik had een lastige eetster, tot dat ik over haar kvv een beetje warm water deed....nouja een beetje, een behoorlijke scheut zeg maar. Miss niet helemaal de bedoeling, maar het zorgde er wel voor dat ze haar kvv met genoegen "op" slurpte.

Dit heb ik een tijdje gedaan (ong. 2 wkn) toen kon ik het warme water vervangen voor koud water en uit eindelijk beperken tot een beetje water.
Het is het me waard geweest, want nu wordt (bijna) alles met plezier op gegeten.

Maar goed, dit deed ik dus voor een andere redenen dan die van jou (Joulsie kwijlt helaas niet voor eten :() en weet eigenlijk geen oplossing.......
Door fem.
#2645114
Net als Thea doe ik ook wat getrokken boullion (kip) door de kvv. De boullion maak ik een klein beetje warm in een anti aanbak pannetje en dan doe ik wat KVV er door heen, vuur laag, kort omroeren en dan vuur uit. De reden is omdat de kvv koud uit de koelkast komt. Om te wachten totdat het op kamer temp komt duurt het een beetje lang. Bovendien is het makkelijker om  wat gezondheidspullen toe in poedervorm te mengen wanneer de kvv een beetje natter is.
Of door het opwarmen van de KVV in een pan de mineralen/vitamine te niet gaan weet ik niet.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door