Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Too
#2636465
T is niet echt medisch maar willen jullie toch meedenken

Catoo is gewoon een neurotisch dingetje :drentelt, doet veel heel oversprong-poetsklusjes als t spannend is, drentelt nog een keer
vindt staande lopende mensen eng en staat altijd in de startblokken om weg te springen. Als mini sabbelde/at ze wolpluis en lebberde ze de oren van d'r zus kaal.
Ik kan prima leven met een kat die niet op schoot wil, altijd een uitgang nodig heeft en niet vastgehouden wil worden zolang ze vrolijk rondhupst maar nu gaat t een beetje mis
Sinds kort poetst ze zichzelf kaal, haar buik en binnenzijde achterpoten zijn behoorlijk bloterig
Ze is er met een zacht  "genoeg" of "klaar" prima uit te halen maar je bent er natuurlijk lang niet altijd bij ,ben je te direct of te snel [bv met een hand ertussen of luidere stem] dan 'duikt' ze en begint zich op de flanken te wassen...

En nu... was t Cera dan gingen we wat vrolijke klik-dingen doen of 'volg de baas' maar Too vindt dat al gauw veel te spannend [zelfs als alles goed is]
Ballenbaan: ik heb de enige katten in nederland die er geen drol aan vinden, spelen met zus... die wil niet altijd en begint al gauw te gillen dat ze niet kan winnen
T allerallerleukste vindt ze d'r drinkrietje en soms mag de baas meespelen.. ze heeft apporteren van d'r zus afgekeken en tuft t rietje dan in mijn richting... met een beetje geluk haalt ze m ook weer op
Van Catnip, valeriaan ed krijgen we altijd 'knok' want 'zij doet raar' of 'nou is t mijn beurt' , ook als er meerdere geurigheden liggen
Feliway is besteld voor je weet maar nooit
Matatabi is ook onderweg maar hoe zet je dat in.. voortdurend ter beschikking of af en toe een uurtje

Hebben jullie slimme ideeen, ze zijn meer dan welkom
Door Mevroi Kruim
#2636510
Jeuk? Vlooien? Iets anders dat kriebelt?

Het kan natuurlijk heel goed stress wezen maar ik wil dan zelf altijd eerst graag weten of er niks medisch aan de hand is.
Door flin
#2636618
heeft Catoo een soort last van de anderen? (katzels haha)

tis moeilijk uit je post te halen, eigenlijk lijkt t mij dat ze liefst alledrie je aandacht willen?
maar toch liefst alleen en alleen jouw aandacht?

als t zoiets is ist herkenbaar:
wat ik hier nu regelmatig doe, is iemand naar boven bonjouren....,
(dat moet dan even 'landen' bij iedereen'), en ineens bloeit de blijvert op, de gebonjourde vindt boven z'n weg ook wel weer,
en nee niet voor lang, dit is ongeveer 30 min, da's meer dan zat (daarna wordt er dan weer gezeurd om aandacht/krabbeldekrabbbel aan de deur)
deze minuten zijn wel opgebouwd btw

matatabi ligt hier standaard, ervaring hier is: ja, afentoe lekker, maar zeker niet zo storend als valeriaan
Gebruikersavatar
Door EllenL
#2636658
Bij zo'n kat als je beschrijft zou ik echt met TTouch aan de slag willen, evt in combi met Bach (wel inderdaad zoals gezegd na check of het geen vlooien of allergie zou kunnen zijn).
TTouch is in dit geval ideaal om de overdaad aan stress weg te nemen (letterlijk weg te TTouchen, één van de geweldige dingen aan TTouch is dat je de cellen kan helpen opgeslagen emoties los te laten en bovendien stress hormonen te verminderen) en met Bach kan je dat mooi via de gemoedstoestand ondersteunen.

Verder zou je puur rust kunnen proberen of iets wat er op lijkt, daarmee kan je stofjes aanvullen die bij een tekort leiden tot extra stress (of vice versa) plus er zitten nog wat rustgevende kruiden bij.
Door Kefraya
#2636967
Vindt Catootje kartonnen dozen etc leuk? Dit soort gedrag kan soms een component van verveling hebben en dan is het goed om dingen te bedenken waar ze zelf mee aan de slag kan. Zo'n rietje is leuk als je er zelf bij bent, maar anders wsl. niet echt heel spannend. Ook bange/nerveuze katten vinden dozen vaak heerlijk om in te zitten en iedere prikkel tot afleiding is mooi meegenomen.
Afwisseling is heel belangrijk: na een of twee dagen weghalen en dan bij de volgende boodschappenronde weer een nieuwe doos.

Bedenk dat afleiden met je stem of door aanraking kan leiden tot meer aandachtvragend gedrag.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2637063
Die van die dozen vind ik een goede.
Wij hebben hier een doos van een grasmaaier met een paar gaten in, die door de stress-kat dagelijks gebruikt wordt.
Ze kan erin wegduiken als ze achternagezeten wordt, ze kan erachter kruipen als ze een andere kat wil overvallen.  Dat soort zaken.
Het is haar veilige plekje, en dat geeft haar veel meer zelfvertrouwen. Weten dat ze altijd ergens terechtkan.

Verder gebruik ik hier inderdaad valeriaan, maar ook maar af en toe, anders raken ze eraan gewend en mijn meisje had het na een tijd zelfs echt nodig (verslaafd) om zich goed te voelen.  Dus nu nog af en toe en dan werkt het positief. Maar als jouw katten daar knok van krijgen, dan lijkt me dat niet zo'n strak plan inderdaad. 
Door Too
#2637642
Dank voor de suggesties zitten zeker nuttige zaken bij

Kruim en Koek: ik zal idd t vel nogmaals ernstig naspeuren al ziet t er heel schoon en rustig uit, ze zit ook echt op d'r dooie akkertje te poetsen
                          ze poetst gewoon veel en grondig

Flin: Geloof niet dat Too last heeft van d'r zus tis eerder zo dat Cera zuchtend een andere plek zoekt omdat Too zo heel graag contactzit/ligt
        en Catoo heel graag bezig is, speelt, rommelt, hinderlagen verzint, de buurt in de gaten houdt vanaf de vensterbank
        fijne ligplekken verzint ze niet zelf die kijkt ze af
        Misschien nog structureler 1op1 'íets' doen , t is al wel zo dat ze echt haar eigen aai/praatlocaties heeft
        [op de wasmachine, koprollend naast me op de bank]

Ellen:  Zal me nog s verdiepen in TT denk wel dat t haar goed past als je t kalm opbouwtmaar dat hoort natuurlijk ook bij TT
          Heb laatst naar aanleiding van een tekst van jou voorzichtig wat oorwerk gedaan wellicht moet ik daar [weer] mee aan de gang

Kefraya: D'r rietje is haar grote vriend... die laat je uitsteken zodat t zo leuk overal tegen aan botst/tikt , ik kom regelmatig rietjes tegen in
            m'n bed, ingepakt in een handdoek, in een schoen... buigrietjes zijn gewoon t allerleukste
            Over t algemeen deden ze allebei weinig met dozen en heb ik t opgeruimd maar kan natuurlijk best weer eens een mooie             
            meenemen

         
Kefraya schreef:         Bedenk dat afleiden met je stem of door aanraking kan leiden tot meer aandachtvragend gedrag.
          Da,s een goeie zal ook mezelf s onder de loep nemen


Ik zal s met een frisse blik de samenwerking tussen de dames bekijken, mijn eigen aandeel in t geheel en Tootjes handel en wandel
-zal je zien dat ze me veel meer onder appel heeft staan dan ik ooit dacht  ;D, ik laat me nl naar de wasmachine roepen omdat ze ondersteboven in haar mandje ligt...AAIEN-
Door al9katten
#2637807
ik deed opvang van achtergelaten/ongewenste kittens/katten. In de jaren bleven natuurlijk de "moeilijke gevallen" hier wonen. Onze katten hebben ooit een nare tijd achter de rug gehad en dat levert in huis soms spanningen en stress op. Te begrijpen met 10 onverwante katten samen. Tom is hier het stress katje, gevonden op 9 weken heel ziek, later geplaatst in een gezin maar door een scheiding moesten hem niet meer en kwam hij uiteindelijk na veel heen en weer verhuis terug bij ons.
Nu volwassen ontloopt hij de andere katten (ooit de beste maatjes), gilt als ze te dicht bij hem komen. Hij plaste vorig jaar door stress heel het huis onder. We lieten een gedragstherapeut komen en het plassen is opgelost. Sabbelt wel nog steeds elke avond op de trui van mijn man en vindt de andere katten nog steeds naar.
Valeriaan, dozen etc heeft hij niets aan. Wat bij hem hielp waren hoge schuilplekken. We creëerde hoge planken aan elke muur zodat hij overal in huis zich hoog kan terugtrekken. Ook eet, drinkt hij op een hoge plek en ook zijn privé kattenbak staat hoog op een tafeltje.
Als hij bang is kruipt nu hij hoog.
succes met je katje
Gebruikersavatar
Door EllenL
#2638086
Heb jij al eens TTouch geprobeerd al9katten? Want juist ook bij zo'n kat gaan bij mij meteen alle TTouch ideeen lopen en kan je hem helpen met minder stress door het leven te moeten (naast al het goede dat je al hebt gedaan overigens hoor!! :-*)
Door Too
#2638339
al9katten.. dat klinkt wel heel heftigmet jullie Tom, ik hoop dat je iets kunt vinden waardoor hij iets ontspannener door t leven kan gaan
                  Gek genoeg denk ik bij de issues van anderen eerder: vraag t 's aan "TTouch-Ellen"  :D dan voor mijn eigen beestjes.
                 
Ellen : kan je oorwerk 'gewoon van een filmpje afkijken'  of kan je t ook nog helemaal fout doen
          of geef je workshopjes oorwerk  ::)
         
Gebruikersavatar
Door EllenL
#2638347
Too schreef: al9katten.. dat klinkt wel heel heftigmet jullie Tom, ik hoop dat je iets kunt vinden waardoor hij iets ontspannener door t leven kan gaan
                  Gek genoeg denk ik bij de issues van anderen eerder: vraag t 's aan "TTouch-Ellen"  :D dan voor mijn eigen beestjes.
                 
Ellen : kan je oorwerk 'gewoon van een filmpje afkijken'  of kan je t ook nog helemaal fout doen
          of geef je workshopjes oorwerk  ::)
         


lol, stoer, ik word al TTouch-Ellen genoemd :D

oorwerk kan je wel van filmpjes afkijken, enige waar je rekening mee moet houden is dat je niet te veel druk moet gebruiken (oftewel, niet aan de oren trekken). Ik zit nu op mijn werk, dus kan het even niet voor je opzoeken (filmpjes kijken gaat me net te ver, lol) maar volgens mij als je op youtube zoekt naar TTouch for cats zijn daar 2 filmpjes met Linda Tellington-Jones te vinden, en bij eentje daarvan zie je heel duidelijk oorwerk :)

En als je wilt weten hoe je TTouch verder kan inzetten voor eigen dieren vindt ik het altijd een goed idee om een plaatselijke practitioner of coach te vragen voor een sessie, of inderdaad een workshop volgen :)
Door Too
#2638387
EllenL schreef: lol, stoer, ik word al TTouch-Ellen genoemd :D
Hihi, k weet alniet meer hoe je eerst heette maar sinds de wissel is dit mijn geheugensteun

Oorwerk is voor mij voor nu voldoende, ik ken mezelf.. méér daar komt t voorlopig toch niet van

Verder ga ik t huis met enige regelmaat een beetje spannender maken, gisteravond hebben ze zich kostelijk vermaakt met een huishoudtrap in de gang.... hoe simpel kan t zijn
Cera heeft vanmorgen een eigen plank gekregen in de stellingkast, die vensterbank is "van Catoo" [en de krabdinges met z'n fijne plankje staat tegenwoordig in de achterkamer]nu kan daar zij ook in de zon liggen en naar de fouragerende vogels kijken.
Gebruikersavatar
Door EllenL
#2638395
Dat is vaak de truc bij katten, denk simpel, haha, bolletje alufolie is leuker dan een duur speeltje en met dozen kom je een heel end ;D
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door