Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door kimber
#2638304
Hoi,



Sinds dinsdagmorgen heeft onze Toller diarree.
Ze hoeft niet heel vaak maar kan het ook niet ophouden tot de wandeling/uitlaatbeurten.
Ik heb haar eerst Okugest gegeven maar dit lijkt totaal geen effect te hebben daarom heb ik haar gisteravond Finidiar gegeven.
Nu kwam ik na een ochtendje werken thuis en lagen de hele keuken en huiskamer bezaaid met diarree ???
Dus alle honden even gecontroleerd want dit leek me wel heel erg explosief voor een hond en inmiddels heeft een van onze Sheltie's ook diarree.

Ik heb daarom nu toch maar even een afspraak gemaakt bij de dierenarts.
Om half 6 kunnen wij terecht er is ruimte gehouden voor het geval we naast onze Toller en Sheltie toch nog een diarree patient ontdekken zodat die ook mee kan.

Maar nu mijn vraag... ik voer sinds eind oktober vers (KVV) dus een paar maanden pas en weet nu even niet wat ik met hun voer aan moet...
Onze honden krijgen twee maals daags hun maaltijd en sinds de diarree van afgelopen dinsdagmorgen ben ik dit ook maar gewoon blijven doen.
Wat kan ik nu zelf het beste doen qua voeren?
Sinds ik vers voer heb ik totaal geen honden gehad met diarree klachten en straks bij de dierenarts zal me uiteraard weer een of andere brok aangepraat worden die ik uiteraard niet ga nemen ;) maar wat kan ik zelf nu doen qua voer? Moet ik de KVV soms even koken? Of vaker per dag kleine beetjes geven?
Mijn dierenarts hoef ik dit helaas niet te gaan vragen hij is (denk ik dat weet ik nog niet helemaal) niet anti maar ook niet pro vers....

Hoop van jullie een adviesje te krijgen zodat ik straks goed beslagen ten ijs kom bij de dierenarts :)

Bedankt alvast!
Laatst gewijzigd door kimber op di 16 apr 2013, 15:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Door renate1985
#2638322
Bij overgeven zou ik een dagje laten vasten of meerdere keren per dag kleine beetjes geven.
Bij diarree zou ik gewoon normaal blijven voeren alleen zou ik wel water bij het voer doen omdat ze bij diarree veel vocht verliezen.
Veel succes vanmiddag bij de da
Door kimber
#2638329
Dank je wel voor je reaktie Renate :)

Gelukkig hebben ze geen last van overgeven.
Ik zal dan wat water bij het voer gaan doen voor het vocht.
Zag net dat er ook bloed bij de diarree zit ben toch blij dat ik even een afspraak heb gemaakt.
#2638462
We zijn inmiddels weer terug van het bezoek aan de dierenarts.
Onze eigen dierenarts was er helaas niet, dus hadden we een voor ons vreemde dierenarts.

Beiden honden zijn helemaal nagekeken, en getemperatuurd.
Het gaat volgens de dierenarts om een virus.
Het kan dus ook heel goed dat onze andere honden ook nog aan de beurt gaan komen :(
Hij vroeg o.a. wat onze honden te eten kregen en omdat ik deze dierenarts totaal niet ken was ik erg benieuwd naar zijn reaktie dat wij KVV voeren.
Er kwam eigenlijk helemaal geen reaktie op ???

Voor nu doorgaan met de Finidiar daarnaast wilde de dierenarts ons inderdaad brokken en blikvoeding aanpraten van Hill's i/d.
Ik was dus sowieso al niet van plan om brokken mee te gaan nemen had dit uiteraard al wel weer verwacht dat dit aangeraden zou gaan worden.
Maar toch vind ik het raar... je verteld dat je sinds 5 maanden KVV voert, je komt met twee honden waarvan de darmen van slag zijn en dan brokken en blikvoeding aanraden.... naar mijn idee maak je de boel daar van binnen alleen nog maar meer van slag van dat denk ik dan.... aangezien ze KVV gewend zijn.

Zijn advies was eerst blikvoeding, dan brokken en dan weer terug op KVV... of is dit in dit geval toch normaal???
Ik weet het niet... sinds wij KVV voeren hebben we geen diarree gehad bij onze honden.

Nu moet ik zo KVV uit de koelkast leggen voor de avondmaaltijd maar wat is wijsheid???
Toch KVV geven?

Die blikjes Hill's i/d hebben we dan wel meegenomen maar ons gevoel zegt dat we die ook niet moeten gaan geven :-\

Heel graag jullie advies
#2638481
Dank jullie wel voor de reaktie's.

Het blikvoer gaat weer retour naar de dierenarts ;)
Ik zal wat gekookt water over de KVV gaan doen.

Kan ik gewoon twee keer per dag de KVV blijven aanbieden of moet ik wat meer voermomenten inlassen?
#2638483
kimber schreef: Dank jullie wel voor de reaktie's.

Het blikvoer gaat weer retour naar de dierenarts ;)
Ik zal wat gekookt water over de KVV gaan doen.

Kan ik gewoon twee keer per dag de KVV blijven aanbieden of moet ik wat meer voermomenten inlassen?
Hoe ziek is je hond? Koorts? Lamlendig?
#2638490
Ik heb het gehad toen Fozzy een pup was, alle 3 de honden diaree en overgeven. Dat was niet fijn. Maar omdat ze verder in orde waren heb ik het aangekeken. Het heeft wel een weekje geduurd. Vasten deden de 2 volwassenen zelf 1 a 2 dagen, en de pup at door. Was geen leuke week wat oppoetsen betreft.
Hopelijk knappen ze bij jou weer snel op.
#2641559
Inmiddels zijn we een weekje verder en gaat het gelukkig wel beter maar over is het nog niet helemaal.

Beiden hadden gisteren voor het eerst een redelijk goede dag, vandaag ook trouwens.
S'morgens tijdens de uitlaatbeurt allebei gepoept, het begin was weer in vorm het laatste weer wat dun.
De hele dag geen last meer gehad en aan het begin van de avond weer het zelfde dus begin tijdens poepen was weer redelijk normaal en had weer vorm alleen daarna nog wat druppels.
Terwijl het de dagen daarvoor nog regelmatig over de dag verdeeld kwam.

Helaas had ons ouwetje van bijna 13 jaar vanmorgen ook diarree.
Bij haar is het gelukkig tot nog toe bij een keer gebleven maar uiteraard houden we het goed in de gaten.

Ik heb begrepen dat ik Finidiar eigenlijk beter niet kan geven omdat het een virus betreft en dit er toch uitmoet.
Nu wilde ik Okugest van VSM gaan geven, daar was ik vorige week ook mee begonnen maar toen was de diarree nog zo hevig dat ik dacht dat dit totaal geen effect had.

Ik lees veel verschillende dingen over de dosering van Okugest, van de kinderdosering aanhouden tot zoveel tabletten per dag.
Maar omdat ons ouwetje een Golden is van ongeveer 26 kilo en onze Toller een klein teefje is van 12 kilo en onze Sheltie 6,8 kilo weegt kan ik me niet echt voorstellen dat alle drie de honden dezelfde dosering mogen hebben ???

Hopelijk heeft iemand hierover nog een adviesje voor me?
#2641697
Hmmm... helaas vanmorgen toch weer diarree in de huiskamer toen we opstonden ???
Niet veel maar het gaat dus blijkbaar toch weer iets minder goed dan gisteren/eergisteren...

Vandaag is het precies een week geleden dat onze Toller diarree kreeg het gaat inmiddels wel beter dan vorige week maar het gaat niet echt over.
Soms denk ik; ja het begint weer ergens op te lijken klein drolletje maar daarna komt er dan toch weer wat dun met gesputter geluiden :(
Ook bij onze Sheltie is het nog niet helemaal over, eigenlijk precies het zelfde beeld als bij onze Toller.
Ons ouwetje lijkt er gelukkig minder last van te hebben al is het bij haar ook nog niet over.
Het lijkt echt op een heel hardnekkig virus >:(

Wat kan ik zelf het beste doen nog??
Toch de maaltijden KVV over 4 x per dag gaan verdelen in plaats van 2 x?
Of iets van een Probiotica gaan geven?
Ik ga in ieder geval maar beginnen met Okugest al weet ik nog niet welke dosering ik aan moet gaan houden voor een hond van 6,8 kilo, en een van 12 kilo en een van 26 kilo...
Ik geef ze er in ieder geval alle drie maar vast een tabletje van.

Ik hoop dat het nu toch snel over zal gaan begin me best een beetje zorgen te maken.
Heb wel vaker diarree gehad bij de honden maar nog nooit zo lang...
#2641703
ach het beestje,
ik zou zeker de porties verdelen over de dag 4 á 5 x.

Geen tussendoortjes, mag ik vragen welke KVV je geeft?
Hier gaan ze nl vd kip-variant aan de dunne.

Uit ervaring gaf ik de eerste tijd Pens, verdeeld in kleine porties, zitten nl goede bacterien in die goed zijn voor de weerstand van maag/darm.
Bij betere ontlasting langzaam de rund-compleet variant toevoegen.

Ik heb nooit geen supplementen gebruikt, daar kan ik je dus ook geen advies in geven.

Beteschap met je hond.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door