Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door margreet
#263529
Oké ook wij gaan vanaf volgende week een poging wagen.
Het menu voor TWEE honden,en dan krijgt de een iets meer als de ander hoor,Nick eet dus meer dan Lana.

Zondag bibi,multivitaminepil

Maandag pond kiptartaar,pond vis.tarwekiemolie
rauw ei met schil
300 gram gepureerde groentes waaronder
tomaat,champignon,sla,komkommer,courgette,
bloemkool,broccoli,witlof.wortel.
visoliecapsule


Dinsdag kilo geitenribben,met ik denk een verhouding
60% vlees en 40% bot.

Woendag pond runderpens,pond kippenpoten
300 gram groentes.
visoliecapsule

Donderdag kilo bibi.multivitaminepil

Vrijdag pond rundvlees,stuk geitenrib samen een
pond
300 gram groentes
visoliecapsule

zaterdag pondje fytomix met 300 gram groente yoghurt
visoliecapsule,pond lamsribben,ei



Ik verwacht wel commentaar hoor,zodat ik het aan kan passen indien nodig.
De vleessoorten worden binnenkort afgewisseld en ik krijg ook nog lamsnekken,kippennekken,en afsnijselvlees.wordt het al wat?
Laatst gewijzigd door margreet op za 19 feb 2005, 16:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door sylvia
#263552
Als je zaterdag een vastendag wil doen moet je helemaal niets geven, dus ook geen yoghurt.
Hier hebben ze ook op zaterdag een vastendag en dan beginnen ze de zondag met yoghurt met groenten een ei en meestal een blikje vis er door sardientjes, tonijn of zalm.

Leuk Margreet dat je ook gaat barfen :D
Gebruikersavatar
Door sylvia
#263564
[quote="margreet"]
Ja het enige wat aan mijn geluk ontbreekt is het kopvlees :P moet ik wel hebben voor ik kan beginnen ;D
[/quote]

:-[
Gebruikersavatar
Door sylvia
#263595
[quote="margreet"]
Ach geeft niet hoor ik kom wel aan vlees mss via diegene die ook nu mijn pens heeft verzorgd ;)
[/quote]

ach en je komt nog wel eens deze kant op ;)
Door margreet
#263618
[quote="sylvia"]
ach en je komt nog wel eens deze kant op ;)
[/quote]

Ja weet het nu onderhand wel te vinden geloof ik,en nadat ik gisteren drie keer verkeerd gereden ben naar Erna en Huub,weet ik het nu zelfs feilloos in het donker te vinden,ik raak steeds meer gewend aan alle afgelegen plekken waar jullie wonen. :P :P
Als ik binnenkort naar Ine moet zal het ook wel weer even zoeken zijn,maar daar kom ik ook wel uit
Door Lizzy
#263620
Helemaal vasten kan wel maar hoeft natuurlijk niet. En zo'n vega-dagje werkt overigens ook al iets reinigend op het hondenlijf.

Ik neem aan dat je de groentes zoveel mogelijk gaat afwisselen? Keertje wat waterkers en alfalfaspruiten erbij is ook erg gezond!

OK, ik heb ook even naar de percentages gekeken:

21% pens. Dit vind ik echt te veel. Ook in Bibi zit nog pens. Ik zou dit echt met minimaal de helft verminderen.
43% vleesbotten
13% groentes
21% vlees (kopvlees)

Fytomix en Bibi heb ik even niet meegeteld. Dus, ik zou de hoeveelheid pens halveren en iets meer groentes, iets meer vleesbotten en iets meer vlees geven. Het zou mooi zijn als je qua vlees nog iets meer kunt afwisselen in vleessoorten (van andere dieren). Of neem desnoods vis!
Door margreet
#263626
Oke en wat als ik een bibidag vervang door vis met groente en eventueel een lamsboutje(kleintje) toe.
Komen de percentages dan beter overeen?
Ik las dat syl één eetlepel groente geeft per drie honden dus ik dacht dat twee ons voor 2 honden dan wel genoeg zou zijn.
Door Lizzy
#263643
Hoi Margreet, nou, dan kom ik op:

17,8% pens
35,7% vleesbot
10,7% groentes
35,7% vlees (waarvan ongeveer de helft dus vis is)

Persoonlijk ben ik van mening dat dat nog steeds teveel pens is en dat de hoeveelheid RMB's en groente wel omhoog mag.
Door margreet
#263646
Ships sorry Lizzy deze snap ik ff niet,ik doe er een dag groente en bot bij en dan vallen de percentages lager uit als voor die tijd ???
Door Lizzy
#263647
Oh, qua groentes: ik weet niet precies hoeveel groente Syl nu geeft, maar in eerste instantie vond ik haar percentage ook te laag. Zoals ik ook bij Syl al heb geschreven: ik ben een groentemixfreak. En er zijn dus mensen die helemaal geen groentes geven. Toch ben ik van mening dat er dan eventueel voedingstekorten op kunnen treden. Zeker aan vitamine E, maar ook vetzuren enzvoorts. En dan zeggen de tegenhangers weer van "Ja, maar een wolf eet ook geen groentes". Nou, correctie: in ideale omstandigheden eet een wolf ongeveer 5% plantaardige voeding. In niet ideale omstandigheden kan dat oplopen tot 20%. Maar, een wolf eten geen plofkippen en bio-industrie runderen. En ze zitten ook niet halve dagen mee te roken. En trouwens, een wolf wordt gemiddeld een jaar of 6. Wij willen toch dat onze honden ouder worden. Dus tja, moet je een wolf en een hond 1 op 1 vergelijken? Ha, that's the one million dollar question ;D!
Door Lizzy
#263649
[quote="margreet"]
Ships sorry Lizzy deze snap ik ff niet,ik doe er een dag groente en bot bij en dan vallen de percentages lager uit als voor die tijd ???
[/quote]

Oh sorry! Ik had de groentes niet gezien. Als je die dag 200 gram groentes geeft, dan kom ik uit op:

Kom ik uit op:
17,2% pens
34,4% vleesbotten
13,7% groentemix
34,4% vlees (inclusief vis)
Door Lizzy
#263655
Zal ik anders even noteren hoe ik de berekening gemaakt heb? Makkelijker voor je om het te controleren!

OK, in totaal geef je 1000 gram pens, 2000 gram vleesbotten, 800 gram groentes en 2000 gram vlees + vis. Samen is dit 5800 gram. Nou, 1 % van 5800 = 58. Dus,
1000 gram pens : 58 = 17,2%
2000 gram vleesbotten : 58 = 34,4%
800 gram groente : 58 = 13,7%
2000 gram vlees : 58 = 34,4%
Door margreet
#263656
Heb zonet even een bakje groentemix gewogen en die zijn tussen de 140 en 160 gram dus krijgen ze er ieder één per keer,dan zit ik wel goed met de groente's hè ???
Hart is een orgaan hè,dus dat helpt niet als ik pens vervang door hart(zal wel een domme vraag zijn :-[)

Doe anders eens een suggestie voor ander vlees,ipv pens
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door