Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door Gerben van Roest
#2635571
Eerst zal ik mij even voorstellen. ik ben Gerben van Roest trotse eigenaar van een boxer. Wij voeren sinds kort KVV van lotgering. Op zich bevalt dit prima echter ben ik van mening dat Barf-voeren nog leuker en beter is voor onze boxer. Ik bene echter huiverig om de overstap te maken. Omdat ik niks 'fout' wil doen vraag ik graag jullie om advies.

Mijn idee was als volgt:
40% vleesbot = 30kg verdeling: eendenkarkas 10kg, konijnendelen 3kg, parelhoenkarkas 5kg, kippenruggen 10kg, konijnenkoppen 2kg.
35% spiervlees= 25kg verdeling: kalkoen 2,5, paard 2kg, vis 10, hert 2.5, kip 4, rund 4.
20% orgaanvlees= 15kg verdeling: lamshart 5kg, lamspens 3kg, kippenhart 2,5kg, runderlever 2kg, konijnenier 2kg.
5% groente= 4kg van allerlei nog onbekend
65 eieren

Ik denk alles te bestellen bij gelukkigdier.nl ik ben dan alleen voor het vlees (dus ex. eieren en groente) rond de 190,00 kwijt. Kan dat ook goedkoper? Persoonlijk vond ik andere aanbieders te weinig variatie hebben/aanbieden vandaag mijn keuze voor gelukkigdier.nl

Ik denk porties te maken van 600 gram dat betekent dat ik straks 122 dagen (per dag 1,55 aan vlees) voer heb.

Ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen.

Groetjes Gerben
Laatst gewijzigd door Gerben van Roest op ma 25 mar 2013, 16:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Thea
#2635578
Welkom ;)

Als ik zo even je lijstje bekijkt vind ik de vis erg veel.
Dat voer je over het algemeen maar 1x pw
Je pens is erg weinig dat mag 10% van je orgaan zijn dus bv 7,5 kg kan je afronden naar 7 of 8 ;)
Je zou dan 1 pensdag per week kunnen doen ;)
Je hart, lever en nier  evenredig verdelen dus zeg maar 3 kg van ieder orgaansoort.
Je vis heb je als spiervlees maar als je zalmlijf of kop neem is het vleesbot.
Neem je bv sardien of haring is het een compleet.

Degomeat heeft ook echt heel veel van alles en dan kan je ook eventueel nog met lijntjes hier meedoen.
Denk ook niet dat je moet denken ik laat 5 kg vlees in 1x komen en verwerk dat even snel.
Als je dat namelijk de eerste moet portioneren heb je gelijk nooit meer zin er in mss :-\
Weet je ook of je hond alle soorten lust? Anders koop je ergens 10kg van en lust hij het niet.
Ik zou eerst dus wat kleinere hoeveelheden bestellen en dan eens kijken of het goed gaat.
Door Quinta
#2635657
Ik sluit me aan bij de vorige spreker. 75 kg. op één dag verwerken is onbegonnen werk. Vooral omdat je het meeste half moet laten ontdooien om het te kunnen snijden. Ik zou bloednerveus worden om het allemaal weer op tijd in de vriezer te krijgen.
Door Hanny
#2635708
Wat een stoer plan om zo veel tegelijk klaar te maken.
Of het gaat lukken is een tweede, maar waarom niet?
Bedenk wel, dat de invriescapaciteit van je vriezer ook voldoende moet zijn.
Ik heb er twee staan en zou geen 75 kilo tegelijk in kunnen vriezen.
Nu zijn er ook wel mensen, die zich daar niet zo druk om maken, dan duurt het maar wat langer voor alles is ingevroren.
Ieder zijn eigen idee daar over.
De vis is wat ruim berekend, eerst werd er wel gezegd, een maaltijd per week vis, dat kan. Ik verdeel het altijd over twee keer, omdat het flink doorstroomt.
De laatste tijd wordt toch minder geadviseerd.
Ik vind vis niet zo heel erg bottig, dus reken het tot beetje bottig spiervlees. Klinkt wat raar, maar ik weet niet hoe het anders uit te leggen.
Lekker verwarrend voor je. Hier is de verdeling van het orgaan, de helft pens, een kwart lever en de andere kwart verdeeld over hart en nier.
Ik maak hier (nou ja, mijn man) geen dagporties, maar heb vleesbot, vlees, orgaan en vis in aparte verpakkingen zitten.
Dat bevalt ons goed. Ze eten de ene dag wat meer, dan een andere keer. Soms komt dat zo uit. Ik durf geen kleine stukjes te voeren en dan is er wel eens een lekker groot stuk eend en de volgende dag een kleiner stukje kiprug.
Op de dagen, dat we 's avonds nog met eentje gaan behendigen, eten ze ook een lichter hapje.
Daarom vind ik het makkelijker om apart in te pakken.
Hier eten de dames iets meer vleesbot en wat minder spiervlees en orgaan, maar wel wat meer groenten.
Met die samenstelling kom ik altijd boven de 100% uit, maar dat komt door de groenten en eieren.
We doen het er mee en het bevalt goed.
Overdenk je plan nog maar eens en ik zou zeker rustig aan beginnen.
Kauwt hij goed en lust hij, wat je van plan bent te voeren?
Dan kom je niet voor problemen te staan.
Manlief is zo langzamerhand een wat krikkemikkig ouder persoon, maar heeft verleden week nog en grote pens, 11 kilo en 7 kilo lever staan versnijden en nog wat botwerk ingepakt. Bij elkaar richting de 30 kilo. Dat kan per keer worden engevroren en een adere keer is er weer iets anders aan de beurt.
Een jonger iemand zou dan best 75 kilo kunnen verwerken, als je dat wilt en kunt invriezen.


Hanny
#2635845
Bedankt voor de tips. Voor ik het bevroren bestel ga ik eerst kijken of de plaatselijke halal slager e.e.a. kan regelen. Dan is het niet bevroren en veel makkelijker te verwerken. Tevens maak ik me niet zo druk over het feit dat het niet heel snel in de vriezer terecht komt of dat het even duurt voordat het bevroren is. Beetje salmonella kan geen kwaad bij een hond he.  :biggrin2:

onderstaand beter?
40% vleesbot = 30kg verdeling: eendenkarkas 10kg, konijnendelen 3kg, parelhoenkarkas 5kg, kippenruggen 10kg, konijnenkoppen 2kg.
35% spiervlees= 25kg verdeling: kalkoen 2,5, paard 5kg, vis 5kg, hert 5kg, kip 4kg, rund 4kg.
20% orgaanvlees= 15kg verdeling: lamshart 1,5kg, lamspens 7,5kg, kippenhart 1,5kg, runderlever 2kg, konijnenier 2kg.
5% groente= 4kg van allerlei nog onbekend
65 eieren
Laatst gewijzigd door Gerben van Roest op ma 25 mar 2013, 16:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Arkay
#2635894
Hoe ga je ervoor zorgen dat er elke week of twee weken compleet gegeten wordt ?
Weet je zeker dat eend en parelhoen gegeten word ?
Je orgaan zou ik verdelen over 8 kg pens, 4 kg lever, 2 hart, 2 nier (pens 420gr, lever 220gr, hart 100gr, nier 100gr per week)
Hou er rekening mee dat er bij de meeste leveranciers enkel per kg besteld kan worden.

Wij doen voor 6-8 weken max tegelijk bestellen en verwerken dat ook in een keer (100 kg)
Dit verpakken we zo dat er per week compleet gegeten wordt, bijv in een stapel krat/vriezerla/tas.


foutje hersteld
Laatst gewijzigd door Arkay op ma 25 mar 2013, 17:28, 1 keer totaal gewijzigd.
#2636126
Ik heb de sprong gewaagd. Wel stap ik wat lager in en bestel ik nu in totaal 36 kg. Mijn idee is om dagporties te maken en een en ander af te laten hangen van de botten. Onderstand mijn lijst:
Bot 16kg: lamsribben 2kg, Kalfsvlees met bot 2kg, hertennek 2kg, Wilde Ganskarkas 2kg,  Bosduifkarkas 2kg, Biologische kippenrugstukken 2kg, Haaskarkas 2kg, Geitenvlees met bot 2kg,
Spier 15kg: Paardensucade 3kg, Hertenvlees 3kg, Runderkopvlees 5kg, Kalkoenfilet 3 kg.
Orgaan 9: Konijnenlevertjes 1kg, lamspens 6kg, Kippenhartjes 1kg, Rundernier 1kg
#2636308
[quote="lauraV"]
wat voor bot zit er in t kalfsvlees (ivm hardheid/dragende botten) ?
er zijn niet erg veel honden die duif eten ...
[/quote]
Ik las dat het om de zachtere botten ging. Tot op heden eet ze alles. Ik haal het gewoon weg als ze het niet eet en dan krijgt ze 's avonds weer een kans. Zo nodig hou ik dat best wat dagen vol. Uiteindelijk zal ze honger krijgen en het eten hoor.
Door Mowgli
#2636433
[quote="Gerben van Roest"]
Eerst zal ik mij even voorstellen. ik ben Gerben van Roest trotse eigenaar van een boxer. Wij voeren sinds kort KVV van lotgering. Op zich bevalt dit prima echter ben ik van mening dat Barf-voeren nog leuker en beter is voor onze boxer.
[/quote]

Hier geen verstand van hondenbarf, maar ik wil je wel welkom heten :) Dus bij deze: Welkom op BP  ;)
Boxers zijn zoooooo leuk  :D  :D  :D
Wist je al dat wij hier helemaal niet nieuwsgierig zijn ofzo en daarom vooral geen boxer foto's willen zien???  ;D ;D  ;D  ;)

Ennehhh.. hele goede beslissing om over te stappen op barf, is voor het baasje ook veel leuker  :)
#2636603
[quote="Mowgli"]
Hier geen verstand van hondenbarf, maar ik wil je wel welkom heten :) Dus bij deze: Welkom op BP  ;)
Boxers zijn zoooooo leuk  :D  :D  :D
Wist je al dat wij hier helemaal niet nieuwsgierig zijn ofzo en daarom vooral geen boxer foto's willen zien???  ;D ;D  ;D  ;)

Ennehhh.. hele goede beslissing om over te stappen op barf, is voor het baasje ook veel leuker  :)
[/quote]
;D ;D ;D ;D ;D
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door